M

Midi

Hur funkar det här med namn på hästar egentligen. När ska man bestämma vad hästen ska heta och kan man ändra det senare i livet?

Sv: Fölnamn?

Du väljer hästens namn när du registrerar den. Ett halvblod kan du inte byta namn på, vet inte om du kan det med andra raser.

Med travhästar så lämnar du in namnförslag när den ska registreras. Du kan fritt byta namn innan hästen har gått premielopp. Men så fort hästen gjort nåt, premie eller kval så är det stopp.

Görel skrev:
Du väljer hästens namn när du registrerar den. Ett halvblod kan du inte byta namn på, vet inte om du kan det med andra raser.

På ponnyraserna är det samma regel som gäller... Iofs kan man byta namn (trordet kostar ca 5000:-) men det gamla namnet måste alltid skrivas inom parentes bakom det nya i alla anmälningar,startlistor mm

Vill påminna lite ;) om att det numera är så att fölen skall registreras under det år de är födda,eller rättare sagt under den tid de går med sin mamma,annars åker man på DNA test på mamma,pappa och bebis,oavsett språngsedel,resultat av betäckning mm... kan bli en dyr historia...

Senast ändrad:

Det stämmer att du bestämmer vad hästen ska heta vid registreringen. Visst går det att ändra nnamnet på en registrerad häst, men det kostar några tusen.

Halvblod kunde du ju byta namn på mot 5000:- fram tills förra eller förförra året. Tycker på ett sätt att det är synd att det inte går längre, tänk om man vill köpa en häst som man tycker heter något vedervärdigt :eek: Men jag förstår också att det är enklast om en häst behåller samma namn livet ut!

Görel skrev:
Halvblod kunde du ju byta namn på mot 5000:- fram tills förra eller förförra året. Tycker på ett sätt att det är synd att det inte går längre, tänk om man vill köpa en häst som man tycker heter något vedervärdigt :eek: Men jag förstår också att det är enklast om en häst behåller samma namn livet ut!

Förr sa alltid gubbarna :-Att byta namn på en häst ger otur för den resten av livet... :eek: :crazy:

Jag min fege stackare skulle aldrig våga byta på någon pålle... ;)

Jag skulle lätt bytt namn på en häst som hette love2U2 eller något liknande som jag tycker är :eek: Skulle skämmas ögonen ur mig om jag hade en häst med ett sånt urtöntigt namn!

Jag skulle vilja ha en häst som heter No Mercy :) Men hur många döper sina hästar till det...

så du tycker att vi skulle bytt namn på min gamla shettis... ;) han hette "inge-Kul"...och han var inte särskilt rolig heller... :angel: :D

Jonna skrev:
Jag skulle vilja ha en häst som heter No Mercy :) Men hur många döper sina hästar till det...

Här i trakten står ett gammalt halvblodsto som heter ...Terror... VEM döper en häst till det då??? :angel:

På fullbloden får man ockspå byta tills de gör sin första start. Fast det sägs ju föra otur med sig att byta namn, om man är skrockfull...

L.B No Mercy, Riden av Christina Libherr eller nåt.
2:a på EM i hoppning 2005.

mm... No Mercy låter fräckt... men Terror däremot, de låter motbjudande.

ancan skrev:
Här i trakten står ett gammalt halvblodsto som heter ...Terror... VEM döper en häst till det då??? :angel:

:rofl: skulle kunna varit jag..jag studerar mycket terror..passande namn på min häst :angel:
Men kan man köpa ett föl utan namn? :confused:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi ska skaffa oss ett kennel namn Och man ska lämna flera alternativ till skk Men vad ska vi heta ? Än så länge ha vi bara kommit på...
2
Svar
23
· Visningar
2 072
Senast: Otherside
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: Piaff
·
Tjatter Kvinnans list övergår som bekant inte sällan mannens förstånd. När en av mina vänner trodde, att jag inte skulle våga registrera...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 470
Senast: BornAgain
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
458
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023