Folksam, försäkringsändringar

Sv: Folksam, försäkringsändringar

Läs på sidan du hamnar på om du klickar på länken

Allra först på sidan som första kategori står följande

Ridhäst
I kategorin ridhäst ingår alla typer av hästar som inte används för tävlingar eller avel. Det kan till exempel vara en älskad hobbyhäst eller en unghäst som ännu inte börjat tävla eller användas för avel.
 
Sv: Folksam, försäkringsändringar

Men vad är skillnaden för kunden på dessa två försäkringar (rid och tävling) förutom premien?? Läser på hemsidan och hittar ingen info om vad det är för skillnad på försäkringarna i sig.

Är som i valet och kvalet hur jag ska göra med min häst. Årsförnyat nu 1 April och det är ju vanliga ridhäst antar jag? Det står inget i försäkringsbrevet, inte heller om det är bas eller stor? Skumt :confused: Tävlar 1-2 lokala i månaden maj - sep om hästen är frisk. Inte mer.
 
Sv: Folksam, försäkringsändringar

Det är bara premien som skiljer på ridhäst och ridhäst-tävling.

Som sagts innan det är fortfarande inte inskrivet i villkoren så de kan inte ställa några krav om detta förrän tidigast nästa huvudförfallodag för det är bara då villkorsändringar får träda i kraft, oavsett vad de skriver på hemsidan så är det villkoren som gäller.

Hade du någon av "extra" försäkringarna innan alltså rehabextra eller buköppning ? De som hade det verkar ha blivit satta i stor medans de utan tillägg blivit satta i bas. På våra skilde det mellan 3-400 i årspremie mellan bas och stor så ingen större summa.
 
Sv: Folksam, försäkringsändringar

Alltså om det står stor då är det en stor, annars en bas.
 
Sv: Folksam, försäkringsändringar

Ja det är ju där jag varit och läst tre gånger. Jag har inget avelssto utan ett sto som förhpooningsvis ska få ett föl. Hon ska inte ha flera sen. Jag tolkar det som att ridhästförsäkringen inte är till för avelsston. Om jag startar i en tävling någon gång per år tycker jag inte heller att jag har en tävlingshäst. Jag förstår inte vad det är som är oklart? Om man vill veta mera om resp. försäkring är det ju bara att ringa dem. Det står ingenstanns att man inte får ta ett föl på sin ridhäst. Det är en övertolkning för mig.
 
Sv: Folksam, försäkringsändringar

Fast det handlar ju mest om hur försäkringsbolaget tolkar det när det väl händer något för det är då man får sanningen serverad för vad som verkligen gäller, inte vad några ombud sa eller lovade.. som dom skrivet där i den texten skulle jag aldrig våga varken tävla eller ta föl...får man problem med fölningen där kan dom ju bara hävda att försäkringen inte gäller eftersom du använt stoet till avel..


Ridhäst
I kategorin ridhäst ingår alla typer av hästar som inte används för tävlingar eller avel
 
Sv: Folksam, försäkringsändringar

Då gör man det enkelt för sig som mitt ombud sa, det du vill att jag ska ändra skriver du i ett mejl till mig då har du det i pränt om något skulle inträffa.

Lika gäller för de svar man får gällandes de frågor man ställer, jag fick det via mejl också efter att jag pratat i telefon med mitt ombud. Så nu finns det i pränt också.:idea:
 
Sv: Folksam, försäkringsändringar

Ah okej, då har jag bas. Frågan är om det ens är nån mening å ändra till stor. Får ringa och prata med dem. Rehaben ger väl inte mycket egentligen och buköppning i norrland är ju sådär. Kör ju inte hästen 50 mil för buköppning om den plågas i tarmvred.

Gylle, vet du när nya villkoren börjar gälla då? Min försäkring årsförnyades ju för en vecka sedan. Är det nästa år då eller har det hunnits med på min?

Någon som vet hur mycket det skiljt i premie på rid och tävling om man försäkrar för samma belopp?
 
Sv: Folksam, försäkringsändringar

Fast det handlar ju mest om hur försäkringsbolaget tolkar det när det väl händer något för det är då man får sanningen serverad för vad som verkligen gäller, inte vad några ombud sa eller lovade.. som dom skrivet där i den texten skulle jag aldrig våga varken tävla eller ta föl...får man problem med fölningen där kan dom ju bara hävda att försäkringen inte gäller eftersom du använt stoet till avel..


Ridhäst
I kategorin ridhäst ingår alla typer av hästar som inte används för tävlingar eller avel

De nya försäkringsvillkoren har ju inte kommit än. När de finns så antar jag att alla frågetecken rätas ut. Villkoren brukar ju vara väldigt detaljerade. (och innan de nya finns är det ju faktiskt de gamla villkoren som gäller).
 
Sv: Folksam, försäkringsändringar

Jag antar att Folksam genomför förändringen i två steg, som förberedelse så går man ut med de nya försäkringstyperna som i sin omfattning inte skiljer sig från tidigare alternativ men kommer i paketlösningar och därefter så kommer man med de nya villkoren som styr hårdare vilken försäkring som gäller i vilket fall. amn kanske önskade att se på reaktionerna och ta hänsyn till dem innan man går fullt ut.
 
Sv: Folksam, försäkringsändringar

De nya försäkringsvillkoren har ju inte kommit än. När de finns så antar jag att alla frågetecken rätas ut. Villkoren brukar ju vara väldigt detaljerade. (och innan de nya finns är det ju faktiskt de gamla villkoren som gäller).

Fast det var ju det som stod på Folksams hemsida som gällde förra året..

Kollar man lite mer noggrant behöver man ha en A7 försäkring om man vill ha ut pengar om det går snett med betäckningen/fölning och den ingår inte i ridhäst enligt villkoren från förra året. Sen framgår det ju inte om man får ut pengar för betäcknings/fölnings problem ur den vanliga vet. försäkringen? Men som det står i villkoren från förra året skulle inte jag räkna med det..
 
Senast ändrad:
Sv: Folksam, försäkringsändringar

enligt folksam så täcker min försäkring både dräktighet och fölning och komplikationer som kan inträffa, men jag ska be dem maila detta till mig för att ha det på pränt är nog säktast. (som någon skrev tidigare)
 
Sv: Folksam, försäkringsändringar

kl.

fortf 31/5 så är det villkoren fr nov 2012 som ligger uppe. Varför går man ut och påstår att man har olika försäkringar (ex ridhäst/ridhäst-tävling) utan att ha villkoren klara?

Det enda som står i villkoren är följande:
Om du (ska tävla) tävlar med din häst från
inbjudningstävling och uppåt, kontakta oss så
du har rätt försäkringsskydd.
 
Senast ändrad:
Sv: Folksam, försäkringsändringar

kl.

fortf 31/5 så är det villkoren fr nov 2012 som ligger uppe. Varför går man ut och påstår att man har olika försäkringar (ex ridhäst/ridhäst-tävling) utan att ha villkoren klara?

Det enda som står i villkoren är följande:
Om du (ska tävla) tävlar med din häst från
inbjudningstävling och uppåt, kontakta oss så
du har rätt försäkringsskydd.

För att vissa försäkringsavtal fortfarande gäller med de gamla reglerna, och de nya har fått skriftlig info hem i samband med ändring. Skulle kunna vara en förklaring.
 
Sv: Folksam, försäkringsändringar

För att vissa försäkringsavtal fortfarande gäller med de gamla reglerna, och de nya har fått skriftlig info hem i samband med ändring. Skulle kunna vara en förklaring.

Fast f att villkoren ska gälla måste de stå med o d gör de inte.
 
Sv: Folksam, försäkringsändringar

*kl

Kanske lite OT, men jag pratade med en stallkompis som precis köpt ny häst i vintras och har den försäkrad i Folksam. Det är en femårig SWB med A1-försäkring 50.000 kr och full veterinärvård, hon menade att det bara kostade henne runt 4000 kr/år. Är detta rimligt!?
 
Sv: Folksam, försäkringsändringar

Det låter väldigt billigt och konstigt .... Det är ingen A2 hon har ?
 
Sv: Folksam, försäkringsändringar

*kl

Kanske lite OT, men jag pratade med en stallkompis som precis köpt ny häst i vintras och har den försäkrad i Folksam. Det är en femårig SWB med A1-försäkring 50.000 kr och full veterinärvård, hon menade att det bara kostade henne runt 4000 kr/år. Är detta rimligt!?

Det kan inte stämma med en A1 i 50' + veterinärvård (50' eller 100'?).
Det är alldeles för billigt!

Be henne kolla ordentligt vad det står i försäkringsbrevet så hon inte får värsta chocken om det händer något!

A
 
Sv: Folksam, försäkringsändringar

Kanske lite OT, men jag pratade med en stallkompis som precis köpt ny häst i vintras och har den försäkrad i Folksam. Det är en femårig SWB med A1-försäkring 50.000 kr och full veterinärvård, hon menade att det bara kostade henne runt 4000 kr/år. Är detta rimligt!?

Nej, det kan inte vara möjligt. Håller med föregående som tycker att din stallkompis ska kolla noga vad försäkringen täcker.
Som jämförelse kan jag säga att för min fyraåriga kallblodstravare, som har 20 000 i livvärde och utökad veterinärvård 120 000 (Agria) kostar försäkringen 2200/år. Och kallblod är mycket billigare att försäkra än halvblod.
 
Sv: Folksam, försäkringsändringar

Nä dyraste ponnyn här med extra allt (a1, rehab,buköppning osv) och liv 30.000kr kostar 3700kr per år.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag köpte en ställbar säng från ett företag i våras. Då synkroniseringen inte fungerade fick jag igenom en reklamation och skulle skicka...
Svar
5
· Visningar
460
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
995
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 415
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 147
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp