Folksam, försäkringsändringar

bigganl

Trådstartare
Det fanns en annan tråd nyligen där det diskuterades om ändringarna de gjort när det gäller tävling/ridhäst.
Det verkar som om många som ringt fått olika uppgifter. Eftersom mitt sto är dräktigt ville jag verkligen veta om det var ok att ha kvar samma försäkring som innan då flera fått höra att man inte fick det, utan var tvungen att ha hästen avelsförsäkrad. Jag ringde och pratade med Folksam förra veckan och fick höra att get gick utmärkt att behålla nuvarande försäkring. (hon gick och kollade detta med en person till). Eftersom flera hade fått höra något annat ringde jag dem idag igen. Jag vill vara säker.
Jag pratade med en annan denna gång och även han gick och pratade med ytterligare en för att vara helt säker och jag fick samma svar som innan. Jag kan lugnt behålla min häst ridhästförsäkrad även om hon ska ha ett föl. Eftersom det inte är fråga om ett avelssto utan ett föl skulle jag inte byta försäkring. Nu har jag fått samma svar från fyra personer som jobbar med hästförsäkringarna så nu känner jag mig nöjd och lugn.
 
Sv: Folksam, försäkringsändringar

Och för att spä på det hela, för den som har sin häst försäkrad som ridhäst så kan man visst ställa upp och delta i någon tävling då och då utan att behöva ändra sin försäkring till tävlingshäst.
 
Sv: Folksam, försäkringsändringar

Ja. Till mig sa de att klubbtävlingar var ok, men eftersom jag inte tävlar längre så frågade jag inget mer om det. Jag tror att den häruppdelningen egentligen är rätt bra. Det blir nog bara lite rörigt så här i början. :)
 
Sv: Folksam, försäkringsändringar

De sa samma sak till mig. Jag kommer tävla lite lokalt och behöver inte ha tävlingsförsäkringen.
 
Sv: Folksam, försäkringsändringar

Ingen behöver bry sig ett spår om deras nya gruppindelningar förrän till nästa årsförfallodag efter att de fått in det i sina villkor. De har inte rätt att ställa några krav förrän det står svart på vitt i villkoren som man förbinder sig att hålla. Så länge inga begränsningar står där och har uppdaterats minst en månad innan huvudförfallodagen så kan man göra precis vad man vill med sin häst även med vanlig ridhästförsäkring.
De har redan blivit anmälda till vad det nu heter som granskar försäkringsbolagen de får inte heller göra en sådan stor premiehöjning som de gjort för de hästar som placerats i tävlingshäst utan föregående information om orsaken vilket även det har saknats. Så snart de har uppdaterat sina villkor med gruppindelningen och vad de olika kategorierna får göra och inte så börjar det gälla 30 dagar efter de är allmänt publicerade. Villkorsändringar börjar aldrig gälla förrän vid nästa huvudförfallodag. Så alla som hade huvudförfallodag nu 1/4 kan göra precis vad ni vill med hästarna och ändå ha dem försäkrade som ridhästar. Synd om de stackare som gick på det och har betalt för tävlingshäst helt i onödan.
Än idag 2/4 så är inte villkoren uppdaterade vilket borde innebära att även de med förfallodag 1/5 bör klara sig.
 
Sv: Folksam, försäkringsändringar

Jag har tecknat ny försäkring och den är med de nya villkoren men tävla lite lokalt får jag göra enligt flera handläg
 
Sv: Folksam, försäkringsändringar

Jag har tecknat ny försäkring och den är med de nya villkoren men tävla lite lokalt får jag göra enligt flera handläg

Finns inga nya villkor publicerade, de villkor som gäller för försäkringar idag är från nov 12 och publicerade efter ändringen av bas och stor, som du ser om du går in på hemsidan och klickar dig in på vilka villkor som gäller för försäkringen.
Det är villkoren som du förbinder dig att följa och de kan aldrig ställa andra krav än vad som framgår av villkoren. De villkor som försäkringar ännu idag vilar på är de från nov 12. Om du tecknat försäkring redan och den har gått igång är det även för dig villkoren för november 12 som gäller under hela ditt försäkringsår.
När nya villkor är publicerade med ändringen med begränsningen i användbarheten för de olika grupperna så gäller de för nya försäkringar tecknade efter de nya villkoren trätt i kraft och vid nästa huvudförfallodag som sker minst 30 dagar efter publiceringen av nya villkor för de som är inne på sitt försäkringsår redan.
Folksam har försökt dra en penna här för att de kom på den nya ändringen för sent och inte har hunnit med gången med att ändra villkoren alltid går det att få någon att betala extra i onödan.
 
Sv: Folksam, försäkringsändringar

okej, min försäkring är väldigt billig så betalar föär mycket gör jag absolut inte.
 
Sv: Folksam, försäkringsändringar

okej, min försäkring är väldigt billig så betalar föär mycket gör jag absolut inte.

Ja ridhäst är "billigaste" varianten men följden av att det inte finns i villkoren är att du behöver inte alls begränsa ditt tävlande eller byta till dyrare tävlingsförsäkring för att du vill tävla mer förrän tidigast nästa huvudförfallodag när de ju lär ha hunnit få in det i villkoren. I de villkor som är de som gäller nu finns nämligen inte dessa begränsningar inskrivna att man inte får tävla aktivt med de hästar som står försäkrade som ridhästar. De måste skriva in det i villkoren precis som där det står att A1 inte gäller för hästar som startar trav och galopptävling (kommer inte ihåg exakt hur det är formulerat) så gäller ingen begränsning förrän någon motsvarande tex typ hästar försäkrade som ridhästar får inte starta tävlingar där det krävs tävlingslicens (som är vad de skrivit på hemsidan vilket alltså även innefattar lokal när det sedan går igenom). Men iom att inte sådant villkor eller begränsning går att utläsa från villkoren som gäller nu så är det helt verkningslöst vad de skriver, det är villkoren som är det som gäller och inget annat.
 
Sv: Folksam, försäkringsändringar

Jag har tecknat ny försäkring och den är med de nya villkoren men tävla lite lokalt får jag göra enligt flera handläg

Jag passade på att ändra lite i min försäkring när jag ändå pratade med dem så jag antar att det är de nya reglerna som gäller för mig också då. Men det spelar ju ingen roll för mig som inte tävlar längre. I år blir det ju inte mycket ridning öht eftersom hästen är dräktig. :)
De som blir påverkade av detta är ju de som tävlar aktivt. När de gamla villkoren är de som fortfarande gäller så får väl tävlingsryttarna ta ett snack med försäkringsbolagen. De kan ju inte (tycker jag) betala för en dyrare försäkring när den faktiskt inte trätt i kraft än.
 
Senast ändrad:
Sv: Folksam, försäkringsändringar

Nya reglerna gäller även för mig, eftersom min årsförfallodag var nu. Har pratat med mitt ombud, ställde de frågor som framkommit här gällandes bl a både avel och tävling. Har jag ett sto som jag vill ta ett föl på, så kan jag ha kvar henne i vanligt ridhästförsäkring. Lika gäller för tävling, enstaka tävlingar på lokal eller klubbnivå är inga problem på samma försäkring.

Om försäkringen för tävlingshäst har ändrats såpass att premien höjts väldigt, så beror det kanske på att den har kostat mer i utgifter än inkommande premier. Försäkringsbolag är ju inga ideella föreningar, utan vill självklart ha en vinst.
 
Sv: Folksam, försäkringsändringar

Nya reglerna gäller även för mig, eftersom min årsförfallodag var nu. Har pratat med mitt ombud, ställde de frågor som framkommit här gällandes bl a både avel och tävling. Har jag ett sto som jag vill ta ett föl på, så kan jag ha kvar henne i vanligt ridhästförsäkring. Lika gäller för tävling, enstaka tävlingar på lokal eller klubbnivå är inga problem på samma försäkring.

Om försäkringen för tävlingshäst har ändrats såpass att premien höjts väldigt, så beror det kanske på att den har kostat mer i utgifter än inkommande premier. Försäkringsbolag är ju inga ideella föreningar, utan vill självklart ha en vinst.
Då har i alla fall du och jag fått samma information av dem. Jag blev fundersam när flera i förra tråden hävdade något annat, men de kanske hade missuppfattat det hela? Jag är i alla fall nöjd med min försäkring och vad den täcker.:)
 
Sv: Folksam, försäkringsändringar

Naturligtvis har bolaget backat i sina krav för de är också medvetna om att de inte kan ställa dessa kraven iom att ingenting står i villkoren, de kan säga precis vad de vill för det gäller ändå inte det finns inga som helst begränsningar i vad man får göra med ridhästarna du kan tävla 150 varenda helg om du vill de kan inte säga någonting. Än idag är det villkoren från November 2012 som gäller vilka är helt utan begränsningar för användningsområde. Ingen av er har någon försäkring som gäller med villkorad användning. De som har huvudförfallodag efter att de har ändrat sina villkor kommer att få det (om det sker i skälig tid innan den vilket är 30 dagar).

Fick så sent som idag ett nytt försäkringsbrev på en försäkring vi ändrade i sista stund bilagt var brochyren med villkoren som gäller vilket var de som också ligger på hemsidan från November 2012 vilka helt saknar begränsningar.
 
Sv: Folksam, försäkringsändringar

Nya reglerna gäller även för mig, eftersom min årsförfallodag var nu. Har pratat med mitt ombud, ställde de frågor som framkommit här gällandes bl a både avel och tävling. Har jag ett sto som jag vill ta ett föl på, så kan jag ha kvar henne i vanligt ridhästförsäkring. Lika gäller för tävling, enstaka tävlingar på lokal eller klubbnivå är inga problem på samma försäkring.
Om försäkringen för tävlingshäst har ändrats såpass att premien höjts väldigt, så beror det kanske på att den har kostat mer i utgifter än inkommande premier. Försäkringsbolag är ju inga ideella föreningar, utan vill självklart ha en vinst.

Var går gränsen för hur _många _tävlingar man kan starta eller handlar det om lokal tävlingar och då kan man starta hur många gånger som helst tills man är uppklassad ?
Låter väldigt luddigt ,vad är enstaka tävlingar ? Vilket blir en definitionsfråga ?
 
Sv: Folksam, försäkringsändringar

Var går gränsen för hur _många _tävlingar man kan starta eller handlar det om lokal tävlingar och då kan man starta hur många gånger som helst tills man är uppklassad ?
Låter väldigt luddigt ,vad är enstaka tävlingar ? Vilket blir en definitionsfråga ?

Från början var det sagt inga tävlingar som krävde tävlingslicens = inte en enda start på lokal.
Den här softy varianten har tillkommit nu de har fått stenhård kritik från mååånga håll för sin ändring. Återstår att se vad de kommer att skriva in för villkor den dagen de verkligen skriver in det i sina villkor, skall bli intressant att läsa.
 
Sv: Folksam, försäkringsändringar

Var går gränsen för hur _många _tävlingar man kan starta eller handlar det om lokal tävlingar och då kan man starta hur många gånger som helst tills man är uppklassad ?
Låter väldigt luddigt ,vad är enstaka tävlingar ? Vilket blir en definitionsfråga ?

Med regelbundet avses 1- flera gånger per månad, mot att starta en eller två tävlingar på våren för att sedan tävla 1-3 tävlingar på hösten. De tyckte man inte var regelbundet, eftersom det är så jag tävlar om och när jag gör det.
 
Sv: Folksam, försäkringsändringar

Till mig sa de att samma villkor gäller nu också och den enda skillnaden för mig är att det nu ingår en skadeförsäkring. (om min häst orsakar personskad). Jag har i te läst något om de påstådda begränsningarna någonstans. Jag fick höra om dem här på Buke, kollade då hrmsidan och fann inget där. Då ringde jsg dem och de förklsrede vilka skillnader det kommer att blimllan ridhäst och tävlingshäst. I de nya försäkringspappren står heller inget om ridhäst eller tävlingshäst utan bara Bas eller Stor försäkring. Vart har ni sett/läst detta med tävling egentligen? Det känns som om det finns en massa missförstånd runt detta men jag fattar inte hur det startat.
 
Sv: Folksam, försäkringsändringar

Från början var det sagt inga tävlingar som krävde tävlingslicens = inte en enda start på lokal.
Den här softy varianten har tillkommit nu de har fått stenhård kritik från mååånga håll för sin ändring. Återstår att se vad de kommer att skriva in för villkor den dagen de verkligen skriver in det i sina villkor, skall bli intressant att läsa.

Vem har sagt detta eller vart har ni/du läst det? Jag fann ingenting på deras hemsida. Om de ska ha en sådan uppdelning så är det väl rätt logiskt att dra den vid tävlingar som kräver licens tycker jag. Tror detta blir bra när det är klart, när de nya villkoren är klara.
 
Sv: Folksam, försäkringsändringar

Det står på deras hemsida har förklarat för dig innan var det står, går du in på hemsidan och sen väljer försäkringar, djurförsäkringar, hästförsäkringar så kommer du till en sida där du sen skall klicka in på den grupp du vill se mer om där har du grupperna Ridhäst, Ridhäst-tävling, Avelshäst, Travhäst, Galopphäst, på varje grupp står specificerat vilka hästar som tillhör vilken grupp.

Här kommer du direkt till den sidan scrolla ner så kommer alla grupperna med beskrivning
http://www.folksam.se/forsakringar/djurforsakring/hastforsakring

Att man inte alls fick starta någon tävling som krävde licens var svaret vi fått av mer än en vi pratat med inne på bolaget inte heller fick man avla. Däremot kunde ingen svara på vad som hände om man ändå gjorde det och nu i efterhand när vi blivit kloka på att detta helt saknas i villkoren så förstår man ju varför iom att de inte har någon rätt alls att ställa detta kravet förrän det står i villkoren.
 
Sv: Folksam, försäkringsändringar

Jag har varit på deras hemsida ett par gånger och letst men jag hittade inte det för.Men hur som helst så får man ju information när man pratar med dem och när de nya villkoren är klara kommer de ju att läggas ut där. Exakt vad som gäller sen kan vi ju läsa där då.

Kollade din länk nu och det ser ut som när jag tittade sist. Det står tex inget där om att man inte får ta föl på sin häst som är ridhästförsäkrad. Jag hittar inget om att tävling inte är tillåtet där det krävs licens heller.
Jag har ju varit i kontakt med fyra personer hos Folksam och de har sagt samma sak allihopa så jag tycker inte jag behöver tvivla på dem. Tävlingsbiten har jag inte ställt frågor om eftersom det inte intresserar mig att tävla längre.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag köpte en ställbar säng från ett företag i våras. Då synkroniseringen inte fungerade fick jag igenom en reklamation och skulle skicka...
Svar
5
· Visningar
460
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
995
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 415
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 147
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp