Folk tror att... fast;TVÄRTOM

Sv: Folk tror att... fast;TVÄRTOM

Jag är medryttare på en häst i ett stall med många andra hästar. Jag blir ofta tillfrågad om jag kan rida deras hästar när de är sjuka. Detta gör jag med glädje. Men är det en häst som inte i vanliga fall blir "normalriden" dvs en häst som har haft skador i benen som man inte tillsätter veterinär för att kolla upp riktigt - då säjer jag nej till att ridhjälpa - men kan hjälpa till med in och utsläpp och skötsel och mockning i nödfall.

Hm... känner vi månne varandra!?!

*kl*

nu när ja tänkt på de fattar ja inte vad som är problemet..eller varför de skulle vara jobbigt att folk erbjuder än o rida.

får man möjlighet att rida gratis så ska man bara vara glad.
man kan faktiskt säga nej.

Ja jag tror de, men det skall ju inte vara så att den som rider begär pengar om den inte är utbildad.

För övrigt tror jag du har helt rätt, finns nog fler ridskolor som gör som den du skrev om.

Det tycker jag är väldigt trögt, även om den är så att säga "utbildad" skall den inte gå på ridskola sådär direkt, den har ju fortf ingen erfarenhet av andra yngre personer osv

nu när ja tänkt på de fattar ja inte vad som är problemet..eller varför de skulle vara jobbigt att folk erbjuder än o rida.

Jag menar inte att det skulle vara jobbigt... eller att det är ett problem. :D

Jag kom att tänka på detta (läs; thread-topic) när jag läst och deltagit i den andra tråden (när andra vill rida ens egen häst/ponny). Det är ju bara så kul att få höra hur andra tänker och tycker. :p

När jag läser ditt inlägg tex får jag uppfattningen att du gärna rider andras hästar och uppskattar att bli frågad/erbjuden. Visst känns det kul att få det förtroendet men jag å min sida är inte direkt ute efter själva ridningen utan relationen i mitt förhållande till hästar och därför är jag inte speciellt angelägen om att rida hur mycket som helst.

Sedan har jag blivit tilllfrågad angående ponnyer där jag själv ibland känt att;
Oj oj oj... ser de inte att jag är för stor/tung:confused:

någon gång ibland har jag ridit på andras hästar, tex jag och kompisen bytte hästar då hennes ponny var väldigt stissig och pigg när man red ut, motionsridning av en gammal nordsvensk, hoppa upp på en hoppvägrande travare (hästen behövde bara en ryttare med "hålla om teknik" för att komma över 20-30cm stora hinder)
och lite andra småsaker, ibland ofta och ibland sällan.
jag tycker att det är roligt.
jag är INTE prefessionell så det är JAG som ska tacka för att få rida på dem, även om jag "lär" dem nya saker osv så är det ändå jag som också lär mig mer.

och de som får rida hästar gratis på ridskolan.. nedvärderande? eehh.. tvärtom! tänk att få förtroendet av X antal 100medlemmar att få utbilda hästarna där!! det är ju valfritt om de vill eller inte. passar det inte får de väl fortsätta rida lektion eller skaffa en "egen" häst.

och de som får rida hästar gratis på ridskolan.. nedvärderande? eehh.. tvärtom! tänk att få förtroendet av X antal 100medlemmar att få utbilda hästarna där!!

Åhhhh... jag håller med och kan se det ur din synvinkel men som sagt jag försöker se det ur ett annat perspektiv än elevernas. Fokusera i ledningens vinkel. Låter de verkligen vissa rida gratis för att vara snälla? Jag TROR inte det. Jag TROR att de är generösa med det ifall de tjänar på det hela. Dvs tjänar pengar i det långa loppet, pengar som i annat fall eventuellt skulle gått till en proffessionell utbildare. Jag menar inte heller ang detta att den outbildade ridskoleeleven skulle eller ska ha lika betalt men NÅGOT borde väl tjänsten vara värd?

Arbeta gratis för att få nöjet... undrar vad facket skulle säga om det?

på min ridklubb får de som rider de outbildade hästarna vara med med de hästarna gratis på klubbtävlingarna, de får även chans att rida på lokala när de är på klubben.

nu är inte jag vuxen, men det är vänner till mig som rider på ridskolehästarna och de är jättenöjda. de rider även andra privathästar i det stallet.

Och tänk vad mycket man lär sig på att bli "utnyttjad".
Det är en tjej i stallet som är precis som du beskriver; hon har blivit "utnyttjad" och fått rida ridskolans hästar många gånger.
Behöver jag tillägga att hon är en fruktansvärt duktig ryttare? :cool:

Jag har själv inga problem att be om hjälp, och någon brukar alltid kunna rida min häst. Däremot så är jag väldigt kräsen, så jag vem som helst får inte rida min häst.. ;)
Jag tror jag bara har låtit tre personer rida min häst under de tre åren jag haft henne, och just nu är bara en av dem kvar på ridskolan (och har medryttarhäst), så skulle det krisa sig nu skulle jag nog få låta hästen stå.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 290
Senast: Grazing
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 965
Senast: Mia_R
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 674
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 770
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama