Utifrån ditt första inlägg tycker jag nog inte bara att det är hästägarna som har lite speciella förväntningar/krav.
Undrar därför lite kring några av sakerna du skriver där.
1. Hur kom du i kontakt med hästägarna vars hästar du red innan?
2.Har aldrig sett en annons som är utformat på detta viset. Att man redan i annonsen skriver hur upplägget ska vara och vilka dagar man ska ha hästen.
Oftast brukar det stå hur många dagar i veckan man behöver hjälp och sen avtalar man närmare nä man träffas. Det är ju dessutom olika vad folk vill ha. Det är ju inte säkert att alla potentiella medryttare tänker som du - att det är en nackdel att vara flexibel från vecka till vecka.
3.Jag hade en medryttare som föredrog att ha det på det viset. Hon hade en fast dag i veckan och så avtalade vi från vecka till vecka vilka andra dagar hon skulle ta. Hon hade hästen totalt 2-3 dagar i veckan (så 1 fast dag och 1-2 som vi avtalde veckan innan). Det var det som passade henne bäst och med det stallet jag stod i då passade det även mig. Men så som jag har det nu skulle jag inte vilja ha ett sånt avtal.
4.Vad vill du hästägaren ska göra åt detta? Oftast finns ju stallen på landet med lite dåliga förbindelser. Det är väl mer konstigt att som medryttare förvänta sig att kunna gå/cykla/åka buss eller ta tåg till stallet. Det är bara tur om man hittar ett sånt stall tycker jag.
5.Denna diskussionen är ju alltid återkommande; Vem som ska betala? När jag var medryttare tyckte jag det var en förmån för mig att få rida någon annans häst gratis. Dom ville inte ha betalt, så jag försökte visa min uppskattning på annat vis.
6.Min mamma som inte är det minsta inne i hästvärlden brukar tycka att det är konstigt när jag inte har tagit betald av mina medryttare. Hon vet hur mycket jobb, tid, engagemang och pengar jag lägger på hästen och tycker nog det är konstigt att någon annan ska vinna på det utan att betala för det. Det hade ju kostat om dom hade åkt till ridskola i stället.
7.Jag tycker många medryttare visar oerhört lite uppskattning och tacksamhet för att de få låna ens häst. Om man inte ställer mer krav än att de ska sköta hästen, så att jag slipper åka ut dom dagarna de ska rida. Tycker inte jag att det är för mycket begärt att man kan ställa upp någon gång ibland om hästägaren behöver hjälp när h*n t.ex. ska i väg med jobbet, på semester eller är sjuk. Och om hästen blir skadat att man inte bara sticker svansen mellan benen och försvinner, för att man inte kan rida på några veckor. Och precis som för dig, så kan såna saker kanske komma snabbt in på, men som hästägare tycker jag man har lov att fråga. Man har även lov att säga nej, att man inte kan, som medryttare. Men jag tycker det är otacksamt att aldrig ställa upp i såna lägen om man rider gratis.
8.Alternativet för medryttaren hade ju varit att rida på ridskola (kostar, men du slipper allt ansvar och har inte samma frihet) eller att skaffa egen häst (och stå med alla kostnader och ansvar själv).
9.Eftersom ditt inlägg handlar om annonser förstår jag inte hur du kan förutsätta att det är dessa vilkor som gäller. Det står ju sällan i annonser "Jag vill att du kan ställa upp och ta hand om hästen samma dag jag ringer, när som helst".
Du skriver tydligt här att din tid är dyrbar, vilket jag absolut kan förstå. Men om din tid är så dyrbar att du inte vill kosta på dig själv att ha en egen häst, så borde du också kunna förstå att frihet kan kosta. Du har valt friheten framför att ha häst. Om du då vill "utnyttja" någon annans frihet, så kan det kanske vara värt det att betala lite för det?
10.Får inte du något för pengarna om du är medryttare???
11.
Hur många gånger funkar det på detta viset tror du?
12.Ett litet tips när du ska leta medryttarhäst är ju annars att åka ut till stall och präsentera dig och fråga om någon behöver hjälp i stället för att bara leta annonser.
13.Om du verkligen inte vill betala kan du ju säga det då;
"Jag kan tyvärr inte betala något, men jag hjälper gärna till när det behövs. Jag kan hjälpa att köra hö/foder, putsa utrustning eller följa med på vet. besök bara för att ge några exempel om det skulle behövas. Jag mockar såklart dom dagarna jag rider om ägaren vill det och jag slutar inte bara komma och höra av mig någon dag när det inte passar längre."