Folk som söker Medryttare

Sv: Folk som söker Medryttare

Det var så jag med flera uppfattade ditt inlägg, du kanske ska tänka på hur du formulerar dig så att det inte missuppfattas, det är inte bara jag som varit inne på spåret att du beklagar dig över att folk generellt vill ha betalt och dessutom ställer höga krav.

Du läser vad du vill läsa. Jag tycker jag formulerat mig rätt tydligt. Sen beror det väl på hur noggrannt man läser och om man läser alla inlägg. Vi har diskuterat flera saker fram och tillbaka i tråden som berör både orimliga krav och betalning och andra saker runt medryttare/fodervärdar/skötare.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

knapplån

Jag är lite kluven, förstår de som vill ha betalt och de som inte vill betala. Och visst ändras inte "det roliga" med hur ägarens ekonomi och livssituation ser ut, men min förståelse gör det. Skulle t.ex. ägaren till hästen säga att hon är trött på att åka ut till stallet alla dagar och det vore skönt med avlastning och sen kräva 1000 kr för 2 dagar/vecka skulle jag bli lite ställd... Men allt handlar om att komma överens och balansera sin "vinst". Valuta för pengarna helt enkelt. Jag kommer betala "någon hundralapp" i månaden för ca 2 ggr per vecka, passar min ekonomi bra och hästägaren blir avlastad. Då "räcker" ett skrittpass för att jag skall vara nöjd, vilket är bra för hästen som inte riktigt är i form. Hade jag betalat 1500 kr t.ex och bara kunnat jobba i skritt skulle jag känna mig snuvad.
!

Precis!
Betalar man för att rida har jag också full förståelse för att man väljer att avsluta samarbetet om hästen blir skadad en längre tid.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Jag har full förståelse för att ägaren till en msv-häst uppstallad på jätteanläggning med full service (vilket gör att du bara behöver rida när du är där) vill ha bidrag till ekonomin för att jag får tillgång till hästen. Det tycker jag är mer än rimligt.

Själv värdesätter jag inte att behöva mocka i mörka och trånga stallar, klafsa i gyttja till hagar som knappt underhålls, bära vatten halvkilometersträckor och inte ha någonstans att rida. En sådan deal hade jag inte varit intresserad av ens om jag fått betalt.

Var och en värdesätter olika saker, tillgång och efterfrågan - styr det mesta i vår värld.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Utifrån ditt första inlägg tycker jag nog inte bara att det är hästägarna som har lite speciella förväntningar/krav.

Undrar därför lite kring några av sakerna du skriver där.


Har därigenom bestämt mig för att leta efter en medryttarhäst. Medryttare var jag i många år innan vi skaffade egna och det gick alltid bra.

Hur kom du i kontakt med hästägarna vars hästar du red innan?

Med vad sjutton är det med många som vill ha medryttare idag??
Det är så man tappar sugen att svara folk. Annonsen framställs ofta som om att det är den bästa, alternativt svåraste hästen i världen. Kraven är många på ryttaren, man ska vara flexibel och kunna ta i princip vilken av veckans dagar som helst med ändring från vecka till vecka. Även stalljourer.

Har aldrig sett en annons som är utformat på detta viset. Att man redan i annonsen skriver hur upplägget ska vara och vilka dagar man ska ha hästen.
Oftast brukar det stå hur många dagar i veckan man behöver hjälp och sen avtalar man närmare nä man träffas. Det är ju dessutom olika vad folk vill ha. Det är ju inte säkert att alla potentiella medryttare tänker som du - att det är en nackdel att vara flexibel från vecka till vecka.

Jag hade en medryttare som föredrog att ha det på det viset. Hon hade en fast dag i veckan och så avtalade vi från vecka till vecka vilka andra dagar hon skulle ta. Hon hade hästen totalt 2-3 dagar i veckan (så 1 fast dag och 1-2 som vi avtalde veckan innan). Det var det som passade henne bäst och med det stallet jag stod i då passade det även mig. Men så som jag har det nu skulle jag inte vilja ha ett sånt avtal.


Ofta ligger stallet en bra bit från stan med dåliga kommunikationer, vilket iofs inte berör mig jättemycket då jag har bil, men kan ju vara jobbigt för duktiga ryttare som saknar bil

Vad vill du hästägaren ska göra åt detta? Oftast finns ju stallen på landet med lite dåliga förbindelser. Det är väl mer konstigt att som medryttare förvänta sig att kunna gå/cykla/åka buss eller ta tåg till stallet. Det är bara tur om man hittar ett sånt stall tycker jag.

Som kronan på verket begär man ofta minst 500kr i månaden för det kostar ju minsann att ha häst! Jotack nog sjutton vet jag att det kostar. Men det är ju något som är självvalt att ha häst! Då får man ju vara beredd att betala för det och vill man ha hjälp ska man vara tacksam om någon ställer upp på alla ens krav. Vill man ha betalt är det inte en medryttare man söker utan en delfodervärd och en sådan ska ha nåt att säga till om.

Denna diskussionen är ju alltid återkommande; Vem som ska betala? När jag var medryttare tyckte jag det var en förmån för mig att få rida någon annans häst gratis. Dom ville inte ha betalt, så jag försökte visa min uppskattning på annat vis.

Min mamma som inte är det minsta inne i hästvärlden brukar tycka att det är konstigt när jag inte har tagit betald av mina medryttare. Hon vet hur mycket jobb, tid, engagemang och pengar jag lägger på hästen och tycker nog det är konstigt att någon annan ska vinna på det utan att betala för det. Det hade ju kostat om dom hade åkt till ridskola i stället.

Jag tycker många medryttare visar oerhört lite uppskattning och tacksamhet för att de få låna ens häst. Om man inte ställer mer krav än att de ska sköta hästen, så att jag slipper åka ut dom dagarna de ska rida. Tycker inte jag att det är för mycket begärt att man kan ställa upp någon gång ibland om hästägaren behöver hjälp när h*n t.ex. ska i väg med jobbet, på semester eller är sjuk. Och om hästen blir skadat att man inte bara sticker svansen mellan benen och försvinner, för att man inte kan rida på några veckor. Och precis som för dig, så kan såna saker kanske komma snabbt in på, men som hästägare tycker jag man har lov att fråga. Man har även lov att säga nej, att man inte kan, som medryttare. Men jag tycker det är otacksamt att aldrig ställa upp i såna lägen om man rider gratis.

Alternativet för medryttaren hade ju varit att rida på ridskola (kostar, men du slipper allt ansvar och har inte samma frihet) eller att skaffa egen häst (och stå med alla kostnader och ansvar själv).


Jag är iaf inte beredd att betala en massa pengar för att hjälpa nån annan med sin häst och göra en massa jobb. Däremot ställer jag gärna upp helt gratis med MIN också dyrbara tid och jobbar gärna i stallet gratis mot att få rida på dagar som man kommit överrens om. Man har ju faktiskt andra saker inplanerade också och kan inte sitta på stand-by hemma jämt om hästägaren plötsligt ringer och vill att man ska ta hästen en annan dag ist.

Eftersom ditt inlägg handlar om annonser förstår jag inte hur du kan förutsätta att det är dessa vilkor som gäller. Det står ju sällan i annonser "Jag vill att du kan ställa upp och ta hand om hästen samma dag jag ringer, när som helst".

Du skriver tydligt här att din tid är dyrbar, vilket jag absolut kan förstå. Men om din tid är så dyrbar att du inte vill kosta på dig själv att ha en egen häst, så borde du också kunna förstå att frihet kan kosta. Du har valt friheten framför att ha häst. Om du då vill "utnyttja" någon annans frihet, så kan det kanske vara värt det att betala lite för det?

Nä, vill jag betala för att rida går jag till en ridskola där jag verkligen får nåt för pengarna och vill man ha hjälp med nåt får man betala för det eller vara tacksam att nån gör det gratis är min åsikt.

Får inte du något för pengarna om du är medryttare???

Annars är det ju som om att stå på inringning till något jobb, du vet inte vilken dag du får jobba och när du väl får det skulle arbetsgivaren vilja ha betalt av dig för att du utför jobbet åt dem... vilket skämt eller vad säger ni:rofl: ??

:confused:Hur många gånger funkar det på detta viset tror du?




Ett litet tips när du ska leta medryttarhäst är ju annars att åka ut till stall och präsentera dig och fråga om någon behöver hjälp i stället för att bara leta annonser.

Om du verkligen inte vill betala kan du ju säga det då;
"Jag kan tyvärr inte betala något, men jag hjälper gärna till när det behövs. Jag kan hjälpa att köra hö/foder, putsa utrustning eller följa med på vet. besök bara för att ge några exempel om det skulle behövas. Jag mockar såklart dom dagarna jag rider om ägaren vill det och jag slutar inte bara komma och höra av mig någon dag när det inte passar längre.":idea:;)
 
Senast ändrad:
Sv: Folk som söker Medryttare

Du läser vad du vill läsa. Jag tycker jag formulerat mig rätt tydligt. Sen beror det väl på hur noggrannt man läser och om man läser alla inlägg. Vi har diskuterat flera saker fram och tillbaka i tråden som berör både orimliga krav och betalning och andra saker runt medryttare/fodervärdar/skötare.

I din trådstart skriver du bland annat att du tappar sugen att svara på annonser. Då är det väl inte speciellt konstigt att jag med flera tolkar dig som att du tycker att hästägare generellt ställer orimliga krav? Utifrån det du skrivit i resten av tråden tycker jag det verkar som att det är du som har läst in lite väl mycket av annonserna.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Jag var medryttare från det att jag var 13 år upp till 20(är idag 32) på olika hästar på den lilla orten där jag växte upp. Bor över 20mil därifrån idag i utkanten av en mycket större stad och det är ett tufft jobb att hitta nya bekantskaper.
"Förr" kände man till de flesta som hade häst i hemorådet och om nån behövde hjälp nånstans spred sig det ryktet ofta fort, delvis genom ridföreningen som de flesta var anslutna till. Eller så kände min syster till nån, hon är många år äldre än mig och skaffade häst tidigt, hon var 17 när hon flyttade hemifrån.

Jag hade hästar i många år ihop med min sambo, vi var mest själva eftersom ingen av oss kommer härifrån så då blir man rätt isolerad. Vårt förhållande tog slut och jag vände på slantarna i 4år innan jag insåg att jag inte kunde ha hästen kvar längre och det var jag öppen med när jag sålde den. För man får faktiskt frågor om varför man säljer en snäll/trafiksäker och välutbildad häst.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

I din trådstart skriver du bland annat att du tappar sugen att svara på annonser. Då är det väl inte speciellt konstigt att jag med flera tolkar dig som att du tycker att hästägare generellt ställer orimliga krav? Utifrån det du skrivit i resten av tråden tycker jag det verkar som att det är du som har läst in lite väl mycket av annonserna.

Jo, du kanske har rätt. Kanske man helt enkelt bara inte ska bry sig och blunda för de annonserna, men ibland blir man bara så trött så man får lust att ventilera det med några andra.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Det tycker jag att du ska försöka göra :) Jag kan förstå att det känns hopplöst när man letar och inte hittar något, men de som ställer orimliga krav kommer trolgtvis inte att hitta någon ändå. Jag har inte sett några annonser som är så extremt utformade som de du beskrivit, men väl en del andra som är lustiga. Jag brukar mest skratta åt dem dock. Det gäller ju inte bara medryttarannonser, kolla begagnatannonser på blocket tex där väl använda grejer säljs till nästan nypris. Men försöka kan man ju alltid ;)

Sedan får du nog acceptera att om du inte vill betala för dig så sjunker utbudet.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Ursäkta, men förstår inte hur det är svar mina frågor.

Jo det är svar på hur du gjorde för att skaffa medryttarehästar tidigare. Men var resten av svaret riktat till mig med?
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Ja du, jag håller med om att vissa hästägare är ute och reser, men de får förmodligen inga medryttare, i vart fall inte långvarigt, men det är lika tokigt med vissa medryttaraspiranter. De som inte hittar en medryttarhäst som är (nästan) gratis som passar ens önskemål, de har uppenbarligen orealistiska krav och bör nog omvärdera sin betydelse eller sälla sig till gänget med ägare som har orimliga krav.

Det är inte så att det är "UFO" som blir hästägare och "normala" som vill bli medryttare eller tvärt om utan det är troligen liknande andel av tokerier i båda läger.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Haha, ja, det finns helt klart en hel del "ufon" som söker medryttarhäst också...

Jag hade annons ute i höstas då jag beslutat mig för att ta in en medryttare och trots att jag både har en hel del speciella krav och tar rätt rejält betalt för "lite" ridning (800 kr för 1-2 ggr/vecka) så fick jag Massor av svar. 99% jätteseriösa och seriösa nog att backa direkt när jag berättade om vissa egenheter eller upplägg som är lite speciella.

De "ufomail" jag fick var ofta sådana som kom lång tid efter att annonsen lagts in (glömde ta bort den så den blev liggande kvar bland aktuella annonser fast långt bak) och som handlade om folk som jag misstänker roar sig med att svara "tvärtom" mot vad annonsören önskar.

För unga, utan bil, vägrar betala (gärna med tillägget: är student så jag har faktiskt inte råd - jo shit! det är jag också och försörjer en häst på fullserviceanläggning ändå) eller som någon som tyckte att betalningen jag önskade kunde kvittas mot att hon ju faktiskt utbildade min häst (hon hade faktiskt placering i LB på lektionshäst - värsta meriten när man svarar på en annons på en häst som tävlar MsvC/B) o.s.v.

Jag tror folk har för mycket tid och bemödade mig inte ens med att svara - jag har nämligen - tyvärr - inte för mycket tid... :D
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Utifrån ditt första inlägg tycker jag nog inte bara att det är hästägarna som har lite speciella förväntningar/krav.

Undrar därför lite kring några av sakerna du skriver där.


1. Hur kom du i kontakt med hästägarna vars hästar du red innan?


2.Har aldrig sett en annons som är utformat på detta viset. Att man redan i annonsen skriver hur upplägget ska vara och vilka dagar man ska ha hästen.
Oftast brukar det stå hur många dagar i veckan man behöver hjälp och sen avtalar man närmare nä man träffas. Det är ju dessutom olika vad folk vill ha. Det är ju inte säkert att alla potentiella medryttare tänker som du - att det är en nackdel att vara flexibel från vecka till vecka.


3.Jag hade en medryttare som föredrog att ha det på det viset. Hon hade en fast dag i veckan och så avtalade vi från vecka till vecka vilka andra dagar hon skulle ta. Hon hade hästen totalt 2-3 dagar i veckan (så 1 fast dag och 1-2 som vi avtalde veckan innan). Det var det som passade henne bäst och med det stallet jag stod i då passade det även mig. Men så som jag har det nu skulle jag inte vilja ha ett sånt avtal.


4.Vad vill du hästägaren ska göra åt detta? Oftast finns ju stallen på landet med lite dåliga förbindelser. Det är väl mer konstigt att som medryttare förvänta sig att kunna gå/cykla/åka buss eller ta tåg till stallet. Det är bara tur om man hittar ett sånt stall tycker jag.


5.Denna diskussionen är ju alltid återkommande; Vem som ska betala? När jag var medryttare tyckte jag det var en förmån för mig att få rida någon annans häst gratis. Dom ville inte ha betalt, så jag försökte visa min uppskattning på annat vis.


6.Min mamma som inte är det minsta inne i hästvärlden brukar tycka att det är konstigt när jag inte har tagit betald av mina medryttare. Hon vet hur mycket jobb, tid, engagemang och pengar jag lägger på hästen och tycker nog det är konstigt att någon annan ska vinna på det utan att betala för det. Det hade ju kostat om dom hade åkt till ridskola i stället.



7.Jag tycker många medryttare visar oerhört lite uppskattning och tacksamhet för att de få låna ens häst. Om man inte ställer mer krav än att de ska sköta hästen, så att jag slipper åka ut dom dagarna de ska rida. Tycker inte jag att det är för mycket begärt att man kan ställa upp någon gång ibland om hästägaren behöver hjälp när h*n t.ex. ska i väg med jobbet, på semester eller är sjuk. Och om hästen blir skadat att man inte bara sticker svansen mellan benen och försvinner, för att man inte kan rida på några veckor. Och precis som för dig, så kan såna saker kanske komma snabbt in på, men som hästägare tycker jag man har lov att fråga. Man har även lov att säga nej, att man inte kan, som medryttare. Men jag tycker det är otacksamt att aldrig ställa upp i såna lägen om man rider gratis.


8.Alternativet för medryttaren hade ju varit att rida på ridskola (kostar, men du slipper allt ansvar och har inte samma frihet) eller att skaffa egen häst (och stå med alla kostnader och ansvar själv).


9.Eftersom ditt inlägg handlar om annonser förstår jag inte hur du kan förutsätta att det är dessa vilkor som gäller. Det står ju sällan i annonser "Jag vill att du kan ställa upp och ta hand om hästen samma dag jag ringer, när som helst".
Du skriver tydligt här att din tid är dyrbar, vilket jag absolut kan förstå. Men om din tid är så dyrbar att du inte vill kosta på dig själv att ha en egen häst, så borde du också kunna förstå att frihet kan kosta. Du har valt friheten framför att ha häst. Om du då vill "utnyttja" någon annans frihet, så kan det kanske vara värt det att betala lite för det?


10.Får inte du något för pengarna om du är medryttare???


11.:confused:Hur många gånger funkar det på detta viset tror du?


12.Ett litet tips när du ska leta medryttarhäst är ju annars att åka ut till stall och präsentera dig och fråga om någon behöver hjälp i stället för att bara leta annonser.

13.Om du verkligen inte vill betala kan du ju säga det då;
"Jag kan tyvärr inte betala något, men jag hjälper gärna till när det behövs. Jag kan hjälpa att köra hö/foder, putsa utrustning eller följa med på vet. besök bara för att ge några exempel om det skulle behövas. Jag mockar såklart dom dagarna jag rider om ägaren vill det och jag slutar inte bara komma och höra av mig någon dag när det inte passar längre.":idea:;)

1.
Det svaret har du fått

2.Jo,jag har sett en hel del knasiga annonser, men vill inte ge exempel på nån eftersom det kan finnas risk att den känns igen.

3.Ja, funkar det så är det väl en sak.

4.Hästägaren kan naturligtvis inte göra ngt åt detta förutom att inse att den kanske inte kan ställa de kraven den ibland gör om det är svårt att ta sig till stallet. "Tur" vet jag inte, jag vet många stall där jag var förr som hade okej bussförbindelser eller cykelavstånd, visst man kanske fick gå nån kilometer från busshållplatsen. Men det är ju ingen längd att tala om.

5.Självklart,genom annat slags arbete. Ibland kan t.om en hjälpande hand vara mer värt än pengar.

6.Visst, men 500kr/mån blir 3000 på ett halvår,6000 på ett år, så dyr är oftast inte ridskolor.

7.Nej,jag skulle inte sticka för att hästen blir skadad några veckor, men jag skulle då heller inte vilja betala den tiden.

8.Inte säkert att man har stor frihet som medryttare alla gånger, det beror på uppgörelsen.

9.Jag valde inte friheten framför att ha hästen, jag ser det som ett svek. Då jag hade "lovat" min pojke att inte sälja honom, men ändå blev tvungen till det, du anar inte hur det känns:(

10.Det hoppas jag att man ska få om man betalar.

11.Så funkar det naturligtvis inte, det var ju bara ett exempel på hur dumt det skulle se ut om man jämförde detta med nåt annat.

12.Nja,då kanske jag hamnar vid ett stall där alla pållarna är över 1,70 höga:crazy: Nä,skämt åsido, det är nog kanske svårt o hitta på det sättet.

13. Absolut.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Ofta ligger stallet en bra bit från stan med dåliga kommunikationer, vilket iofs inte berör mig jättemycket då jag har bil, men kan ju vara jobbigt för duktiga ryttare som saknar bil.

Men buhu, ska jag flytta till ett dyrare stall med bättre kommunikationer för att underlätta för alla duktiga ryttare som inte har bil??

Det är precis den här attityden man blir så jä**la trött på som hästägare.

Jag har min häst i ett stall som passar mig och hästen, vilket oftast betyder ett stall utan bra kommunala kommunikationer. Ska jag då inte få annonsera efter medryttare, eftersom att det då blir synd om alla duktiga ryttare som inte kan få rida eftersom de inte kan ta sig till min häst?

Jag skaffade inte häst för att tillhandahålla den som medryttarhäst på smidigast möjliga vis...

*suck*
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Nej det har jag inte påstått. Nu har du klippt en bit text ur sitt sammanhang.

Jag menar att man ska inte förvänta sig att för många av ens krav kan tillgodoses om det inte är lätt att ta sig till stallet.
Duktiga halvblodet i stallet med cykelavstånd från stan kan man ta betalt för, men man får nog svårt att ta betalt ens för "duktiga halvblodet" om man bor 4mil rakt ut i urskogen, dår får man vara glad om nån orkar ta sig dit en kväll efter skolan/jobbet i kolmörker o får rida med pannlampa.

Så självklart får man annonsera hur mycket man vill, man ska bara tänka på vad det är man begär.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

KL

Alla som söker medryttare/ryttare gör det inte av ekonomiska skäl eller av tidsbrist...själv har jag sökt ryttare till våra ponnyer av den enkla anledningen att jag själv inte längre kan rida ponny. Kan också säga att jag är APTRÖTT på alla märkliga, icke-ansvartagande personer som hör av sig och säger sig vilja bli medryttare:(

Jag begär varken betalt eller att de mockar; jag har TVÅ krav; de ska komma på de dagar som vi har bestämt och de ska ta väl hand om ponnyn när de är i stallet. Jag har krävt rid och hästkunskaper precis bara så att jag vet att de ska klara av att rida ponnyerna - ingen av medryttarna behöver vara någon OS-ryttare precis.
Man kan säga att en på hundra, typ, är seriösa - resten är en hoper slarviga typer som rider när solen skiner och om det inte är något annat som lockar och är roligare den dagen. Gärna hör man av sig timmarna innan man skulle varit i stallet för att tala om att man inte kommer på avtalad dag.
Jag är BESVIKEN inte bara på ungarna utan även på föräldrar (som jag ALLTID har kontakt med när det ska avtalas med minderåriga medryttare) som står ena dagen och bedyrar att de är SÅ engagerade och att barnet är SÅ intresserad och glad att få rida, för att veckorna senare börja tumma på precis allt som är avtalat. Regnar det en dag så blir det jobbigt att vara medföljande förälder i stallet ju. Ska föräldrarna åka och shoppa eller något så kan de ju inte åka med barnet till stallet.

Snälla säger jag bara - kan man inte TÄNKA EFTER INNAN man avtalar om medryttarponny?? Det har blivit en mentalitet som jag inte vet var den kommer ifrån - man kan säga en sak och sen sk-ta i det nästa dag.
Har man sina hästar hemma så innebär varje medryttare som inte funkar en besvikelse eftersom man trots allt öppnat sitt hem för en okänd som man trodde var seriös men som sen visar sig vara någon helt annan.
Mitt val om jag vill slippa dessa individer är i stort sett att inte ha några ponnyryttare i stallet = ponnyerna måste säljas. Detta är anledningen till att jag försöker, om och om igen, trots besvikelser att hitta just DEN medryttaren som faktiskt tar sitt ansvar på allvar.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Är grundkravet att det ska vara gratis, ja då är urvalet begränsat.

Jag kan tänka mig att låta någon rida gratis (och har gjort det), men jag skulle aldrig annonserat ut hästen gratis än mindre svarat på någon som ville rida gratis och jag tror inte jag är ensam om att vilja samarbeta med folk som sätter värde på hästen.

Min erfarenhet är att de som fått rida gratis inte uppskattar det, då kommer de plötsligt på att de inte har tid, det regnar osv. Och så står man där och får åka till stallet iaf, trots att man trodde att man skulle få vara ledig.

Skulle därför hellre aldrig annonsera ut hästen gratis, eller svara på en gratis-annons. Däremot kan jag, om medryttaren visar sig "bra" bestämma att vi skippar betalningen.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Jag tror ibland att det här har stigit många hästägare över huvudet. De tror att bara för att de har ett djur som tillhör släktet häst som är så enormt eftertraktat kan de ta bra betalt för det.

Ja absolut, och i händelse av att så inte blir så får hästen hellre sparka sig trött i hagen. Det har skett här under en period för mig, skillnaden är att det blir omläggning på skorna i stället för att de byts varje gång vilket självklart påverkar priset i skoningen.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Håller helt med dig!

Då jag hade ponny i glada tonåren hade jag en medryttare som inte betalade. Givet vis skötte hon ponnyn på sina dagar så att jag var ledig från stallet. Fungerade utmärkt.

När jag sen blev äldre och hästlös sökte jag medryttarhäst. Fick svar från folk som ville att jag skulle betala för att mocka åt alla stallets hästar, ta semester från mitt jobb för att bärja deras hö mm. Blev istället fodervärd åt en häst som jag senare köpte. Det kostade inte mycket mer att vara fodervärd än att vara medryttare.

Ytterligare några år senare annonserade jag, många gånger, efter medryttare till min häst. Jag krävde ingen betalning eller stalltjänst. Bara att medryttaren skulle borsta, rida och pyssla med hästen. Mocka behövde medryttaren inte göra, inte heller fodra. Ingen svarade på anonnserna om medryttare på min häst! Hästen bor ca 2 mil från "stan" och stallet fattas paddock. Det innebar att medryttaren fick rida i skogen eller låna min transport och åka till ridhus.

Hur jag än annonserade fick jag inga svar! Nu söker jag inte längre medryttare då jag har tid för min häst.

Varför ville ingen vara medryttare på; snällt men framåt sto för trevliga turer i skogen, fullblodskorsning på 152 cm?

Tror ni att jag hade fått svar om jag tog betalt?
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Vad hittar folk för konstiga deals????? Jag är rent fascinerad över att folk inte endast ser deals där medryttarhästen kostar nästan lika mycket som att ha egen häst på orten. Där de måste ta semester, sköta hela stall mm. Visst finns det skumma saker men att folk bara letar upp konstigheter och inte överväger majoriteten av annonserna som inte ens påminner om de avarter som beskrivs här.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Jag är också lite förbryllad över vilka konstiga annonser folk verkar hitta, i synnerhet eftersom jag inte hittar några annonser alls. :( Jag har både betalt och fått ersättning för bensinkostnad för att vara medryttare och skulle inte ha några problem med att betala en liten slant för att få tillgång till en häst nu - det är tillgång och efterfrågan som gäller helt enkelt. Av den anledningen går det liksom inte att jämföra med hundpromenader.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 237
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 713
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 011
Senast: Fibusen
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 779
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp