Folk som släpper fram sina hundar..

K

Kiowa_

Något som jag blir jäkligt irriterad över när man är ute och går med sina hundar är att folk ska släppa fram sina jäkla hundar till mina!?
Varför måste hundarna få hälsa!?
Om jag kommer och går med mina två hundar och försöker hålla dem på ena sidan av gångbanan så akn väl de jag möter göra likadant? men nej.. då släpper de på kopplet och tror att jag ska stanna och låta dom hälsa och leka? Min lapphund är väldigt glad i allt, folk hundar och andra djur och vill självklart hälsa, vilket han INTE får. då mitt mål med mina hundar är att de ska kunna va med lösa är jag är ute och rider. Hur skulle det gå om de fick springa fram och hälsa på allt som kommer?
Schäfervalpen är precis tvärsom. vilket jag tycker är bra. han är mkt reserverad mot nya människor och djur och kan "voffa" lite när han ser nån. (kommer från ett litet torp ute i skogen och hade inte träffat andra än ägarn och hennes djur) voffandet håller jag på att träna bort då jag tycker att han ska kunna gå förbi andra djur och människor utan att bry sig, och bara bry sig om mig.
Men så möter man alltså folk som släpper fram sina hundar till mina, då ska jag hålla tillbaks lapphunden samtidigt som jag ska lära valpen att det inte är nått farligt vi möter..
Jag vill absolut inte att valpen ska hälsa på andra hundar. Då han antagligen blir som lapphunden då, dvs vill fram. jag tycker att det räcker att mina hundar leker med varandra.
Sen, vad händer om deras hund skrämmer min valp? jag vill inte ha en fullvuxen schäfer som avskyr andra hundar pga att någon idiot släppt fram sin hund och som sedan skrämt honom ordentligt..
Fler som möter sånna här människor? eller finns de bara här? jag avskyr dom ärligt talat. :mad:
/Kiowa med humör.. :angel:

Sv: Folk som släpper fram sina hundar..

Ja visst finns dom. Är speciellt en med en liten "Paris hund" ;) som envisas med att den ska ända fram till min som sitter (lös). Dom tom stannar och tittar lite uppforande på mig med en min som säger att det är klart dom ska hälsa släpp nu fram hunden. Är inte särskilt lätt för min kille att inte bry sig som matte säger när det bara ett par cm från honom hänger en skällande råtta (och nej jag har inget emot småhundar *S*) i sitt koppel

Jag håller med dig! Jag avskyr också sådana människor som bara släpper fram sina hundar till mina! Vad har hänt med att fråga om de får hälsa :confused:? Visst, jag skulle sagt nej ändå, men det tillhör väl vanligt hyfs? SÄRSKILT när man tydligt signalerar att man inte vill att ens hund ska hälsa på deras, genom att t.ex byta trottoar att gå på.... Eller ännu värre, sådana som smyger sig upp bakom ryggen på en och släpper fram sin hund, för att man inte ska hinna reagera :eek: (jodå, jag har stött på flertalet av dessa konstiga människor...)

Mina hundar får absolut inte hälsa på andra hundar som jag inte känner. Och detta vet mina hundar om, så de har inte en tendens till att dra i kopplet och vilja hälsa på alla de ser. De har en "flock", utvald av mig, som de får hälsa på och leka med. Det är hundar som jag vet är snälla och trygga och har vettiga förare.

Jag förstår inte folk som inte fattar att när hundar ska fram och hälsa på allt och alla i tid och otid, så ställer man hela tiden hunden inför stressitutationer då den och den nya hunden ska checka av varandra och kolla rang. Och vad många inte verkar förstå , att har hunden vant sig vid att få hälsa på alla den ser, så kommer den också att kräva att den får göra det, även de gånger då dess ägare inte vill... :smirk:

Nej, de finns inte bara i Värmland. Det vimlar av sådana människor. Har råkat ut för det många gånger. Speciellt när jag gick ut med min lille pappis och det kom fram nån med en stor hund, Tuzzen skällde och blev hysterisk, han var rädd och satt sig bakom mig. Hade även min golden med mig, hon älskade allt som kom fram till henne. Det hjälpte inte att jag sa ifrån. Sen vände jag alltid när någon närmade sig. Håller helt med dig, det är ett ofog.

finns det nått värre???
fördelen med att ha "kamphund" är att annat hundfolk inte vågar släppa fram sina jyckar=)

dessvärre får vi idiotblickar från alla, ungdomar som gamla, när de förskräckt lyfter upp sina tussar i ren panik.

DET gör mig förbannad, spec. när min hund knappt tittar åt deras hund.

Lustigt nog slutar de att släppa fram sina hundar till schäfern så fort han blir 4-5 månader :-)

Precis det gör att jag faktiskt tycker att det är obehagligt att ha med min ena hund till plaster där det finns mycket hundar.....
Visst brukshundsklubbar och likande är sällan något problem där har dom nog mer vett.

Jag har en blandras på tre år kastrerad som inte gillar andra hundar. Tyvärr är han inte trevlig alls på det viset han kollar oftast inte in läget utan startar direkt. Han uppför sig på alla andra sätt trevlig mot folk och de hundar han är van vid, han gör aldrig utfall eller så utan han accepterar dom så länge de håller inte kommer fram.Annars gillar han dom inte framför allt inte små hundar.

Ja och så möter man då någon med en hund och man ser tidigt att de är på väg att släppa fram den... säger då högt och tydligt SLÄPP INTE fram din hund. Får då ofta svaret MEN MIN HUND ÄR SÅ SNÄLL... ja men vad hjälper det om min är beredd att äta upp den andra :crazy:
Samma sak så är det ofta folk som har sina hundar lösa och inte har ordentlig koll och de springer fram.... ägarna ropar var inte rädd han/hon vill bara leka....

Detta tycker jag är jättejobbigt eftersom jag gärna vill ha med honom men tyvärr är jag osäker vill verkligen inte att det ska hända något.

finns det nått värre???
fördelen med att ha "kamphund" är att annat hundfolk inte vågar släppa fram sina jyckar=)

Det har jag inte märkt något av här dessvärre, Zaga är fortfarande väldigt populär..

Men folk här i husen där vi bor har iaf lärt sig att det är ingen idé att fråga ens för man får iaf inte hälsa på Zaga ....

Ja än så länge e ju troll liten å söt. men när vi hade Athena (amstaff/pitbull) va de mer som mandaaa_ skrev.

Nästa gång det händer att nån lyfter upp sin hund så tänker jag göra desamma!:rofl:

HAHAHA jaaaa kom igen ! jag ska också lyfta upp chili nästa gång jag ser en tant med sin fluff, och säga "såååja det är ingen fara, luuuugn" HAHAHAAH åh jag skulle vilja göra det tillsammans med dig hahahaha

haha. vi får mötas nånstans hela "kamphundsligan" här på buke å lyfta upp våra klumpar när de kommer en tant med en golvmopp=)

Ja visst finns dom. Är speciellt en med en liten "Paris hund" ;) som envisas med att den ska ända fram till min som sitter (lös). Dom tom stannar och tittar lite uppforande på mig med en min som säger att det är klart dom ska hälsa släpp nu fram hunden. Är inte särskilt lätt för min kille att inte bry sig som matte säger när det bara ett par cm från honom hänger en skällande råtta (och nej jag har inget emot småhundar *S*) i sitt koppel

Hehehe, min lapphund hatar oxå sånna där små råttor.. han säger aldrig någonting inte ens när andra hundar skäller på honom, de flesta tror typ inte att han kan skälla, utom när det kommer sånna där små, då säger han ifrån :angel:

Jag håller med dig! Jag avskyr också sådana människor som bara släpper fram sina hundar till mina! Vad har hänt med att fråga om de får hälsa :confused:? Visst, jag skulle sagt nej ändå, men det tillhör väl vanligt hyfs? SÄRSKILT när man tydligt signalerar att man inte vill att ens hund ska hälsa på deras, genom att t.ex byta trottoar att gå på.... Eller ännu värre, sådana som smyger sig upp bakom ryggen på en och släpper fram sin hund, för att man inte ska hinna reagera :eek: (jodå, jag har stött på flertalet av dessa konstiga människor...)

Mina hundar får absolut inte hälsa på andra hundar som jag inte känner. Och detta vet mina hundar om, så de har inte en tendens till att dra i kopplet och vilja hälsa på alla de ser. De har en "flock", utvald av mig, som de får hälsa på och leka med. Det är hundar som jag vet är snälla och trygga och har vettiga förare.

Jag förstår inte folk som inte fattar att när hundar ska fram och hälsa på allt och alla i tid och otid, så ställer man hela tiden hunden inför stressitutationer då den och den nya hunden ska checka av varandra och kolla rang. Och vad många inte verkar förstå , att har hunden vant sig vid att få hälsa på alla den ser, så kommer den också att kräva att den får göra det, även de gånger då dess ägare inte vill... :smirk:

Ja, det vore en helt annan sak om de frågade, då akn man iaf säga ifrån. Men när de inte ens gör de.. :crazy:
Sen är det en som bor nästan bredvid mig som oxå har en finsk lapphund, han försöker alltid släppa fram honom till mina! trotts att jag redan från början sagt att valpen är rädd! :mad: ändå så gör han samma sak varenda gång vi möts! så nu har jag börjat å smygtitta ut genom dörren för å se så att han inte är i närheten :angel: och om jag ser honom för sent, så får vi skynda oss och gå nånstans där han antagligen inte följer efter.. :crazy:

Lustigt nog slutar de att släppa fram sina hundar till schäfern så fort han blir 4-5 månader :-)

Han är 4månader nu.. men ser väl fortfarande för söt ut.. får hoppas att han snart blir mkt större :angel:
Då kan han skrämma bort dom som vill hälsa på hans söta bror oxå.. måste va lättare å ha nån riktigt ful hund som folk inte vill komma i närheten av.. ;)

Usch, kan tänka mig att det är riktigt jobbigt..
Just därför jag inte vill att nån ska släppa fram sina hundar till mina, jag menar, i fall någon skulle hoppa på min valp och bita honom, så kan det ju va kört sen.. :crazy:

En till med hund som min (med skillnaden att min gärna vill fram til andra om han får...)

Skällde ut en gubbe med lös tax i somras. Gubben fattade inte varför jag blev så arg... Hans hanhund var ju så snäll...:rofl:
Min hund är normalt hanhundsaggressiv, så att säga men reser ragg på allt, ngn konstig överreaktion. Han kan leka bra med andra men vill gärna flyga fram först och svarar då den andre emot blir han vansinnig... ja, se karlar.

För ett tag sedan träffade jag en tjej med en JRTvalp. Hon frågade om de fick hälsa. Kamelschäfern såg ut som om han slickat på ett eluttag, ragg överallt då han är skeptisk till små hundar.
Om jag ville att de skulle hälsa? Näe, inte precis. :p

Min hund har vissa tikar han umgås med och jag anser inte att han behöver umgås med kreti och pleti.

Jag håller med. Det har nyligen startats flera trådar i samma ämne här.

En intressant fråga: Var är alla de som vi sitter och ondgör oss över - alltså de som släpper fram sina hundar utan att fråga?

Jag har inte sett en enda av dem svara i en sådan här tråd, fast jag när jag startade en ungefär likadan tråd bad om åsikter från "det andra lägret". Är Buke fritt från den typen av hundägare eller är det bara ingen som vill ge sig tillkänna?

Senast ändrad av en moderator:

Jag anser inte heller att min hund har något behov av att leka / hälsa på andra hundar han har sin flock här hemma som han funkar med och det räcker!

Men det hade varit kul att kunna gå ut på offentliga platser utan att oroa sig....

Nu blir det väl rama skri :angel: men jag upplever ofta att dessa hundägare (som släpper fram sina hundar) befinner sig på hopptävlingar, utställningar och likande tillställningar. Jag har mer än en gång stött på lösa hundar när vi ex gått banan inför en tävling.

Min hund borde oxå höra till dom lite större respektingivande hundarna (amstaff/dobermann), men folk släpper fram ändå..... men han är ju så söt min Nalle....

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 020
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka