Följer ni foderstats beräkningarna?

Sv: Följer ni foderstats beräkningarna?

bara för att man säger vad man tycker, som man faktikst har rätt o göra, så e man inte en idiot. att kalla nån idiot kallas förtal o personligt påhopp. jag säger inget om era inlägg, så sluta hoppa på mej för mina.
vad jag vet lr inte vet har inte me saken o göra. me den utfodring vi har i stallet mår hästarna bra av. ingen har vart skadad o d som tävlar går d bra för. så har hästarna fodrats i flera generationer i detta stallet.

sluta me påhoppen o skriv om ämnet d handlar om istället.
jag skrev vad som fungerar för oss i vårt stall. sen får ni skriva vad som funkar för er. ok?

Läs gärna vad jag skrev. Jag tänkte skriva
Observera att jag skrivit idiotIer inte idioter.
Jag anser inte att du är idiot däremot anser jag att det du skrivit är en idioti. Jag struntade i den meningen för jag ansåg den onödig.
Sluta anklaga mig för att förtala dig och ägna mig åt personliga påhopp när det inte är det jag gör. Den som ägnar sig åt personliga påhopp och eventuellt förtal är du som påstår att alla som räknar foderstat fodrar ihjäl sina hästar.
Det vore fortfarande smart att skriva riktig svenska så att det du skrivit blir begripligt även för andra.
Jag har inte fått svar på mina frågor till dig och skulle bli glad om jag fick det eftersom jag är intresserad av svaren.

Senast ändrad:

Du får ta det som du vill men jag håller med om det Shaggy skrev till 100%!

Jag räknar foderstater till min pållar. Foderstater som är baserade på verkliga fakta om foder och mina hästars behov. Varför gör jag detta då till mina hästar som egentligen inte behöver prestera ett dugg? Jo, för att jag vill att de ska bli 25-30 år gamla och må bra under tiden! Enda sättet att VETA att de får i sig alla näringsämnen/mineraler/vitaminer/spårämnen är just att ha koll.
//marti

jag gör inga personliga påhopp. jag för bara vidare vad en veterinär själv sagt t oss i stallet. jag talar inte om för nån att den ska göra som vi gör. men jag skriver att d funkar bra för oss. o att våra hästar mår bra o presterar bra på banan. men visst, du verkar veta bättre.
men jag tänker iaf gå efter vad han ser nästan dagligen. o d e hästar som blivit överfodrade, då menar jag inte feta hästar.
förstå vad jag skriver. d e inte mängden mat jag skriver om. d e att man ger så många olika sorters kraftfoder.

min svenska e d inge fel på men jag skriver slang.

hästar kan bli gamla fast man inte går efter analyssiffror. vi har alla våra erfarenheter. jag skriver att man ger hästen mycke kraftfoder under de perioder då man borde ta d lugnt me d. hästen växer för fort, d uppstår skador o en del får ta bort sina hästar. vi ser kanske mest skadan men veterinären ser vad som ev ligger t grund för skadan.
jag har aldrig skrivit att d e fel o gå efter siffrorna, men personligen tycker jag inte d ska behöva va så. därför går vi inte efter d heller.
så länge hästarna e hela o mår bra, så ändrar vi inte på utfodringen.
varför e vårt tankesätt idioti då? d har funkat i flera generationer innan oss, varför inte nu?

Jag förstår fortfarande inte vad många olika sorters kraftfoder har med överutfodring att göra. Vilka kraftfoder en häst får beror ju på antingen vad man lärt sig eller vad analysen säger att du behöver (dunk, dunk, dunk i väggen).
Din källkritik verkar vara något begränsad när du lyssnar på en vet och därmed förkastar hela foderstatsräknandet.
Jag är total motståndare till kraftfoder det ska enbart användas i nödfall.
Angående slang så är det obegripligt och används förslagsvis när du talar med folk. Det är stora risker för missuppfattningar med skriven text även när man skriver riktig svenska så att utöka risken för missuppfattning med någor påhittat hemmaspråk verkar rätt korkat. Troligen växer väl du också upp såsmåningom. Jag visste också allt när jag var i tonåren (där du troligen hör hemma med tanke på språk och argumentationsteknik).

robin z hingst skrev:
jag gör inga personliga påhopp.
Tala gärna om för mig var och när jag har gjort något personligt påhopp... Bara för att jag höll med Shaggy om att idiotier inte ska stå oemotsagda så har det inget med dig som person att göra.
robin z hingst skrev:
jag för bara vidare vad en veterinär själv sagt t oss i stallet.
Och jag för bara vidare mina erfarenheter...
robin z hingst skrev:
d e att man ger så många olika sorters kraftfoder.
Varför skulle det vara fel att ge flera olika sorters kraftfoder? Ni ger ju själva både betfor, korn och havre... Mina hästar får inget alls! Det behövs inte då höet har så bra värden. De får 1 hg lucernhack var för att maskera mineralerna och lucern är grovfoder.
robin z hingst skrev:
skulle man fått köpa flera olika foder. då blir d automatiskt att hästen får i sej för mycke = den växer för fort = skelett bla blir skörare = problem i framtiden.
Vad är det som säger att bara för att någon ger flera olika sorters kraftfoder att det skulle bli för mycket?
robin z hingst skrev:
min svenska e d inge fel på men jag skriver slang.
Talspråk är ett språk som man använder mellan två eller fler personer som PRATAR med varandra dvs man kan tolka minspel, rörelser etc också. Skrivet språk är en annan sak. Där finns vissa regler man ska följa just för att minska risken för missförstånd.
//marti

robin z hingst skrev:
men jag tänker iaf gå efter vad han ser nästan dagligen. o d e hästar som blivit överfodrade, då menar jag inte feta hästar.

Varför kopplar du "överutfodring" med foderstatsberäkning? :confused:
Jag tror att du har helt missförstått vad den vet. sade. Dessutom är verkligen inte veterinärer några experter på FODER!

Överutfodring sker väl oftare när man INTE analyserar sitt grovfoder och därmed hux-flux gissar sig på vad hästen ska ha för kraftfoder och därmed ger dittan o dattan.
När man RÄKNAR VET man ju vad hästen får i sig - då kan det väl knappast bli överutfodring?

Det märks att du inte är insatt i ämnet och är UNG - precis som Shaggy skrev.
Varför inte ta reda på FAKTA och t ex läsa boken "HÄstens näringsbehov och utfodring" som skrivits av FODERexperter? (dvs agronomer) Man ska inte fråga veterinärer om FODER, ofta vet dom mindre om det än en själv. Det är INTE deras område.

robin z hingst skrev:
du får tycka vad du vill om vad jag skriver. o jag har väl inte skrivit att man sitter typ varje vecka o räknar lr hur?? tycker bara att många stirrar sej blinda på dessa siffror. men när en högt uppsatt veterinär språkar för att många kommer o ska avliva sin häst, så har d alltför många gånger berott på att ägarna har gett sina hästar för mycke foder. d växer för fort, skelett o annat hinner inte me o utvecklas som d ska. då lyssnar iaf jag.

jag blev tillsagd att räkna ut en stat t min 2 åring. skulle jag ha gått efter vad svaret blev, skulle man fått köpa flera olika foder. då blir d automatiskt att hästen får i sej för mycke = den växer för fort = skelett bla blir skörare = problem i framtiden.
ingen häst i stallet har haft några som helst problem. d e tom en ponny som tävlar praktiskt taget 2 gånger i veckan, o blir högt placerad, som går enbart på höensilage, havre, betfor o korn. givetvis mineraler oxå.
men vad jag menar e att man behöver inte gå efter alla dessa siffror. den som kan sin häst ser vad den behöver för ev tillskott om d skulle va så att maten inte skulle räcka t.
Var detta svaret till mig?:confused:
Ang. ponnyn som tävlar så går det alldeles utmärkt att räkna ut en foderstat som innehåller endast grovfoder, spannmål, betfor och mineraler.
// Linda

min ålder e inget ni behöver fundera på tycker jag. men nån tonåring e jag INTE.
alla veterinärer e inte dåliga på foder. dra inte alla över en kam.
jag litar mer på de generationer innan oss o på veterinären än på er som jag verkligen inte känner.
man har inte alltid räknat stater o ändå har hästar mått bra. hade ett travsto, hon blev 29 år. inga uträkningar eller stater där. erfarenhet o kunskap gjorde att hon blev så gammal.
d finns många som inte räknar stater utan går på erfarenhet, syn o råd från andra vettiga.
som jag skrev, jag skrev mitt inlägg o ni skriver era inlägg. behöver inte ge kritik för d.

robin z hingst skrev:
min ålder e inget ni behöver fundera på tycker jag. men nån tonåring e jag INTE.
alla veterinärer e inte dåliga på foder. dra inte alla över en kam.
jag litar mer på de generationer innan oss o på veterinären än på er som jag verkligen inte känner.
man har inte alltid räknat stater o ändå har hästar mått bra. hade ett travsto, hon blev 29 år. inga uträkningar eller stater där. erfarenhet o kunskap gjorde att hon blev så gammal.
d finns många som inte räknar stater utan går på erfarenhet, syn o råd från andra vettiga.
som jag skrev, jag skrev mitt inlägg o ni skriver era inlägg. behöver inte ge kritik för d.

Jag säger bara - SUCK :confused:

robin z hingst skrev:
alla sitter o räknar på foderstaterna nuförtiden o verkar följa dom t punkt o pricka.
hos oss finns d ingen som gör så. alla går efter hur hästen mår o ser ut.

I stallet där jag har min häst är det bara jag som räknar efter en höanalys. De andra "fodrar med ögat". För vissa går det jättebra. För andra går det inte så bra.
Det intressanta blir när två av hästarna tappat i vinter något alldeles enormt, och ägarna står som frågetecken och säger "men h*n har ju alltid gått på x kilo hö och x kilo havre och betfor".
Pjo, men i år var värdena på hösilaget inte alls bra jämfört med tidigare år...

Det är framförallt när det uppstår problem som jag tycker det är jätteskönt att ha kunskapen att kunna räkna på behov och foderinnehåll. Då vet jag att det troligtvis inte är fodret som är spöket, utan kan leta efter en lösning på annat håll.

Och buke är ju en välsignelse om man kör fast :bow: .

Sedan tycker jag det är skönt för ekonomin att inte lägga en massa pengar på onödigt foder. Jag behöver ju bara köpa till det som saknas i grovfodret. Jätteskönt, faktiskt.

robin z hingst skrev:
hästarna fodras me höensilage, betfor, korn, havre o mineraler. d e d enda som ges. inget pellets lr liknande.
Toppen att du hittat en foderstat som passar dej och din häst. Så länge inget tokigt syns på utsidan, så är ju allt frid och fröjd.
Man kan ju fundera på vad som händer på "insidan", men förhoppningsvis är allt frid och fröjd där också.

Så fs at fo d h me d d göe es d v funk....f dej. Ql! Int a s h de s br!

Shaggy skrev:
Räkningen är ju till för att man ska slippa dessa 100 sorter om de inte är nödvändiga pga dåligt grovfoder.
Mitt i prick :bow:

milly skrev:
Jag säger bara - SUCK :confused:

...:confused: ...suckar du för att hon / han inte tycker som du..:rofl: ´
Sen vill jag bara tillägga...
Man är inte dum eller idiot bara för att man har andra åsikter.....
Foderstater i all ära...dom som behöver det gör det och dom som inte vill gör det gör det inte ....alltså det är upp till var och en...ENKELT! ....skriv era åsikter utan att gå på andra som INTE har samma åsikter......Är mitt förslag...

Senast ändrad av en moderator:

jjeg skrev:
Foderstater i all ära...dom som behöver det gör det och dom som inte vill gör det gör det inte ....alltså det är upp till var och en...ENKELT! ....skriv era åsikter utan att gå på andra som INTE har samma åsikter......Är mitt förslag...
Det är ingen som kallat någon annan idiot. Det är heller ingen som har sagt något om att man inte får ha andra åsikter. Det jag med flera reagerat på är att det har spridits totalt felaktig information i denna tråd. Felaktig information får inte stå oemotsagt på ett forum som detta.
Jag respekterar folk som inte räknar foderstater även om jag inte förstår dom. Jag respekterar dock inte åsikten att foderstater gör att man överutfodrar sin häst för det är LÖGN.

robin z hingst skrev:
Jag litar mer på de generationer innan oss. Det finns många som inte räknar foderstater utan går på erfarenhet, syn o råd från andra vettiga.
Så forskning och utbildning är helt onödigt?
Vem är den vettiga personen? Vem ska man lyssna på?
// Linda

Shaggy skrev:
Det är ingen som kallat någon annan idiot. Det är heller ingen som har sagt något om att man inte får ha andra åsikter. Det jag med flera reagerat på är att det har spridits totalt felaktig information i denna tråd. Felaktig information får inte stå oemotsagt på ett forum som detta.
Jag respekterar folk som inte räknar foderstater även om jag inte förstår dom. Jag respekterar dock inte åsikten att foderstater gör att man överutfodrar sin häst för det är LÖGN.

Det handlar ju om att räkna ut rätt foderstat...RÄTT! Sen funderade jag oxå på detta med överutfodring...Då har det blivit fel antar jag MEN vad skrivaren menar tror jag är att folk duttar med än det ena än det andra av allt ;) fodret, mineraler, extra tillskott, mm mm mm (finns ju hur mycket som helst..)
....Och någonstans har det spårat ut då...Då menar jag inte för alla ...
Läste i en annan tråd CITAT : hur "svårt " det blivit att vara hästägare...;) .......med alla måsten för att hästen ska må bra...;)

...suckar du för att hon / han inte tycker som du..:rofl: ´

Nej verkligen inte för att någon inte TYCKER som jag men för att dom har svårt att ta till sig NY KUNSKAP. Litar hellre på några få personer än på FORSKNING och FAKTA.

Men det handlar ju inte om ÅSIKTER och tyckande här. Utan om FORSKNINGSRESULTAT och FAKTA som jag mfl. vill få andra att inse fördelarna med. Jag är iaf inte ute efter att tracka ner på någon utan jag vill ju bara att andra ska också förstå inenbörden och syftet med analys och foderstatsberäkning. För när man väl insett brukar man bli såhär :idea: . Jag fattade inegnting själv för ett par år sen och nu är jag entusiastisk och vill DELA MED MIG av det jag lärt mig och förstått. Jag blir då så frustrerad när folk inte vill ta till sig ny kunskap... ofta pga lathet för att de helt enkelt inte orkar sätta sig in i hur det fungerar och tycker att det för krångligt. "Äsch jag tittar med ögonn istället" som om inte vi ALLA gör det? :confused:

jjeg skrev:
att folk duttar med än det ena än det andra av allt ;) fodret, mineraler, extra tillskott, mm mm mm (finns ju hur mycket som helst..)

Ja och dom som duttar på medd et ena och det andra är dom som INTE räknar ut sin foderstat. Dom som räknar VET vad dom håller på med.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
318
Senast: Cactus
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 443
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 079
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar