Följer ni foderstats beräkningarna?

Sv: Följer ni foderstats beräkningarna?

milly skrev:
Ja och dom som duttar på medd et ena och det andra är dom som INTE räknar ut sin foderstat. Dom som räknar VET vad dom håller på med.
.....INTE bara dom som inte räknar ...tror även sådana med foderstater gör det...

jjeg skrev:
.....INTE bara dom som inte räknar ...tror även sådana med foderstater gör det...

Du ska inte TRO så mycket ;)

Svaret är: Nej för de som räknar har anledningar till att de ger, i vissa fall, många olika tillskott. Alla har sitt syfte - nämligen att komplettera brister i grovfodret. Då blir det inget överskott, serru!

Om man ger dittan och dattan UTAN analys på grovfodret/beräkning - ja DÅ vet man ju inte om det ens behövs och där kan det bli både överskott och obalanser på alla möjliga vis. :crazy: För att inte tala om att slänga pengarna i sjön!

milly skrev:
Du ska inte TRO så mycket ;)

Svaret är: Nej för de som räknar har anledningar till att de ger, i vissa fall, många olika tillskott. Alla har sitt syfte - nämligen att komplettera brister i grovfodret. Då blir det inget överskott, serru!

Om man ger dittan och dattan UTAN analys på grovfodret/beräkning - ja DÅ vet man ju inte om det ens behövs och där kan det bli både överskott och obalanser på alla möjliga vis. :crazy: För att inte tala om att slänga pengarna i sjön!

Tror du verkligen själv...Att alla är lika duktig som dig på att räkna foderstat.....????

Senast ändrad av en moderator:

jjeg skrev:
Tror du verkligen själv...Att alla är lika duktig som du på att räkna foderstat...:angel:

Nej det tror jag verkligen inte. Man ser ju här hur okunniga folk är! :crazy: Dessutom vägrar ju många ta till sig ny kunskap. Det rä DET jag suckar för... suck suck... :cool:

För övrigt verkar det som dina argument tagit slut när du skriver nåt sånt.

Vad jag menade med mitt senaste inlägg ....ÄR Att inte alla kan räkna och då blir det fel...nu missförstod du mig igen....;) ...och du är verkligen snabb med dina små gliringar....lite otrevligt...
Men en sak som gör mig fundersam på dessa beräkningsprogram är att vikten på hästen blir alltid fel...ALLTID för lite...enligt dom flesta ska min häst ligga på ca 500-575 kg (om jag minns rätt)...Kan det var därför det blir fel ibland för dom som försöker sig på att göra en egen .....Att dom använder sig av vikten som programen räknat ut...Jag kan lova att min häst väger minst 700kg...

Men hästens VIKT räknar man ju inte fram genom nåt program? :confused:

Det gör man med viktband eller allra helst VÅG.
Jag tror säkert att din frieser väger 700kg också! Min nordis på 152cm vägde över 600kg när jag vägde henen på våg.

Jag tycker inte att man ska räkna med PROGRAM överhuvudtaget...

Och ang. mina "gliringar" - jag blir bara så trött på att folk inte vill ta till sig ny kunskap utan kommer med dåliga kommentarer och argument. Hur man än försöker förklara på ett vänligt sätt till en början...

Jag har både räknat för hand och med slu-programmet och det stämmer väl överrens då jag annars räknar med slu-tabeller. Mitt gamla halvblod såg ut som ett spjälstaket innan jag lärde mig räkna ordentligt. Nu räknar jag ut en bra balans och så får jag lägga på 15-20% för att hon ska hålla hullet. Det är att fodra individuellt och med ögat, men... du måste veta att kvoter och balans är OK annars får du inte en frisk och glad häst.

milly skrev:
Men hästens VIKT räknar man ju inte fram genom nåt program? :confused:

Det gör man med viktband eller allra helst VÅG.
Jag tror säkert att din frieser väger 700kg också! Min nordis på 152cm vägde över 600kg när jag vägde henen på våg.

Jag tycker inte att man ska räkna med PROGRAM överhuvudtaget...

Och ang. mina "gliringar" - jag blir bara så trött på att folk inte vill ta till sig ny kunskap utan kommer med dåliga kommentarer och argument. Hur man än försöker förklara på ett vänligt sätt till en början...
Men när man går in på olika program så får man ju lägga in vikt där...tänk dom som inte vet hästens ungefärliga vikt..då använder sig dom av programets viktförslag..
Om man inte har våg ;)...måttbandet stämmer inte heller...600kg visade det...
Det är ju A och O att man har rätt vikt och hur mycket hästen behöver i tillägg för jobb/träningen..sen även grundbehovet......

Oavsett vad man sätter för vikt så får man ju hålla koll på hästen så man ser hur det man räknar fram stämmer! Har man räknat med för låg vikt lär det synas rätt snabbt att hästen tappar vikt.

Jag utgår från befintlig foderstat och hur hästen fungerar på den. Har jag inte analysvärden på höt hästen äter på den foderstat jag har från t.ex förra ägaren, så går det ändå att hamnar någorlunda rätt på energin, eftersom den inte varierar så jättemycket på grovfodret.

Det spelar ingen roll om man räknar foderstat eller inte, om man inte kan se på hästen om det är något som saknas eller är tokigt.

Men även SLU:s foderstatsprogram (hippocampus) anger inte t ex kvoten mellan MJ/smbrp. Det får man hålla koll på själv! Och ofta när programmet säger att det är "okej" är kvoten bara 5 eller så.

Alltså visst kan man ta HJÄLP av program MEN man måste också ha med sitt eget huvud och tänka till och hålla koll... Inte lita HELT på programmen! Vilket vissa gör.

jjeg skrev:
Men när man går in på olika program så får man ju lägga in vikt där...tänk dom som inte vet hästens ungefärliga vikt..då använder sig dom av programets viktförslag..

Vadå, man skriver in mankhöjd på hästen bara då eller? :confused:
Jag har aldrig behövt använda det eftersom jag VISSTE vikten på min...

Men det du säger tror jag absolut har att göra med att det ofta blir fel. Folk som uppskattar sin hästs vikt brukar ofta gissa fel på sisådär 100kg... :crazy:

Minst....tycker många underskattar vikten...
Finns ju olika sätt på olika program . kommer inte ihåg exakt...
Man gångrar olika mått på hästen ..Mank mått, omfång, längdmått .......

Folk borde göra som jag och mina kompsiar... Rid till närmaste lastbilsvåg eller liknande (Svenska Foder kan ha storvåg också) och VÄG hästen! ;)

Jag vägde min flera ggr på en sån våg. Första gången vägde hon bara 580kg men då var hon omusklad. Två år efteråt vägde hon drygt 620kg. Det sista tror jag hon vägde runt 630-650kg.

jo det skulle många kunna göra ..Men jag skulle nog få rida långt till närmsta våg... ;)
bor mitt i urskogen...i norrland norrbotten...hahaha

jjeg skrev:
jo det skulle många kunna göra ..Men jag skulle nog få rida långt till närmsta våg... ;)
bor mitt i urskogen...i norrland norrbotten...hahaha

Äsch det måste väl finnas lastbilsvågar där ute i bushen också? ;)
Inom de närmsta 10 milen :angel: - en liten ridtur bara. :D

....om jag ska hitta den ridandes måste jag först ändra min foderstat ...så långt är det...hahahaha

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
318
Senast: Cactus
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 443
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 079
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar