Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"
Pa Irland har vi klasser for barn och deras b-ponnier. Det finns en klass for barn under 8 ar, och den ar som en LC. Och Sa finns det en klass for barn under 10 ar, och den ar som en LB.
Alla barn under 10 far tavla i under 10 klassen, det ar alltisa inte bara barn mellan 8-10 som far tavla i den. Och omhoppningen gar pa tid, vilket den inte hade gjort i en "vanlig" LC.
Det ar en liga under aret, vem i U-8 och U-10 som har mest vinster och de far en utmarkelse i November.
Vara tavlingar ar ju fran april-oktobrer, och pa vintern utbildar man och rider in nya hastar och ponnier, och vara "duktiga" hastar gar pa bete. Det gor att under november-april, sa har barnen sina ungponnier som de rider in och till for att sedan tavla under sommaren. Att deras duktiga ponnier gar pa bete, gor att de har bade boxplats och tid att rida sina ungponnier. Nar man sedan tar in de duktiga ponnierna for att satta igang dem, far ungponnierna ga pa bete nagra veckor, sedan tavlar man ponnierna parallellt. Normalt ar det val sa att efter nagra tavlingar sa saljer man ungponnierna (garna till Sverige) och enbart tavlar de duktiga ponnierna. Under hosten koper man in en ungponny igen, rider in och till och borjar tavla precis som forra aret.
Manga foraldrar pa Irland har en policy att barnet maste rida in en ungponny for varje MSV ponny de har varje ar, och den ponnyn saljs vidare for att betala hushallningen for MSV ponnyn. Sa har barnen 2 MSV ponnier, brukar de ha 2 ungponnier.
Det ar inte helt ovanligt att barnen har mellan 5-10 ponnier att rida pa en tavling. 3 st i LD-LC, 1 i LB-LA och 2 i MSVB och A. De flesta familjer har stora lastbilar som tar nagra stycken, dessutom har de flesta familjer flera barn som tavlar, sa det kan bli en hel del ponnier. Daremot ar inte alla deras egna.
Om vi tar ett exempel. Jag har en c-ponny som jag tranar sjalv hemma, men pa tavling rids ponnyn av en 13-arig kille som heter Richard. Han rider ponnyn i stort sett enbart pa tavling. Richard har 4 egna ponnier som han rider. En ar en ung c-ponny, sedan har han en MSV c-ponny, en ung d-ponny och en MSV d-ponny. Dessutom rider han en ung c-ponny for en annan person, samt min c-ponny i MSV....dessutom har han en ung d-ponny som han rider enbart pa tavling for en tredje person.
Jag ger Richard 20 euro for varje tavlingsdag/ponny, och jag kan tanka mej att de andra han rider for ger honom en liknande summa. Det gor att hans egna ponnier i stort sett tavlat gratis!! Dessutom brukar jag ge honom halften av vinsterna, sa ju battre jobb han gor ju mer pengar tjanar han.
Ibland kan jag aven ha en och annan saluponny som han far rida, och da blir det 20 euro till den dagen.
Richard ar absolut inte den som har flest ponnier pa en tavlingsbana, eftersom hans foraldrar sagt att han inte far rida vad som helst for vem som helst.
Richard far dock flertalet ponnier pa tillridning under aret - ponnier som vagrar med sin nuvarande ryttare etc, och tillridning ar relativt dyrt pa Irland, sa jag kan tanka mej att han far ca 100 euro i veckan/tillridningsponny. Det gor att hans egna ponnier ater gratis. De har eget stall och egen mark, vilket de flesta irlandare har.
Han gar till skolan varje dag och har bra betyg, men hastarna kommer forst. Hans mamma jobbar heltid pa en bank, men hans pappa ar hemma och skoter om hastarna och stallet - de har 2 stycken barn till som tavlar!! De tjanar tillrackligt med pengar fran tillridningarna och forsaljningarna att det gar runt i alla fall.
Det ska tillaggas att Howley's ar en helt vanlig irlandsk familj, och manga har det precis likadant - vissa har till och med foraldrar som tavlar hastar, och eftersom vi inte har enbart ponnytavling eller hasttavling, sa kan det blir manga i lastbilen!!