Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"
summer san skrev:
Långt ifrån alla irländska importer som kommer hit är i god fysisk kondition, kanske tillföljd av hård ridning och relativt snålt med foder, magra beten mm?
Ja, det stammer. Men kom ihag att inte alla transportoter ar speciellt bra heller, och manga ponnier tappar MYCKET kondition och halsa under resan. Aven de duktiga transportbolagen har en och annan lite kansligare hast eller ponny som tar resan mycket daligt. Har sjalv haft ponnier i tip topp fysik innan de rest, for att komma fram i Sverige som vrak. De aldre ponnierna, som tavlat mycket tar resan mycket battre an de unga.
Snalt med foder vill jag inte saga att irlandarna i genem ger. De ger for mycket. Man kan inte sa mycket om foder och man tycker om nar hastarna ar lite smafeta, sa man fodrar pa dem regalt.
Vara hopp-hastar gar ju pa bete under vintern, vilket gor att de ibland kan se lite skruffiga ut under vintern. I Sverige koper man hastar pa hosten och pa varen, och nar hosten kommer ska vara duktiga hastar egentligen ga ut pa bete och fa vila - men det berattar ingen for svensken och svensken sjalv kan ju inte fatta varfor hasten inte alls fungerar nar den kommer till Sverige!
Det jag kan säga positivt är att samtliga hästar har haft ett gott psyke och hjärtat på rätta stället.
Jag trodde att det berodde på rätt hantering av kunniga människor i från början men det är ju tydligen beroende på att de svåra hästarna aldrig lämnar irland?
Det jag menade med den komentaren var att de svarridna hastarna inte saljs till Sverige. De flesta irlandare ar mycket trevliga i alla hantering och har ett bra psyke. Irlandarna ar mycket kunniga i hasthantering....jag kan inte saga annat. Jag larde mej mer pa 6 manader pa Irland, an vad jag gjort under hela min uppvaxt och hastliv i Sverige. Mycket av hanteringen ar val det att irlandarna tar for givet att allting ska ga bra, sa de gor ingen stor grej av att hasten ska skos for forsta gangen, ridas in osv osv.
Det finns fördomar mot irländsk ridning tex att de inte kan markarbeta hästarna och att en inriden irländsk import "är en häst som kan hoppa en bana efter att ha fått sina fiskar varma av en tuff men okänslig ryttare".
Det finns fordomar mot allting. Men visst kan kanske vissa irlandare inte sa mycket markarbete som en jamnarig svensk ponny kan. Man har inte alls samma synsatt har som man har i Sverige, dar man tycker att om ponnyn ska hoppa LA sa ska den kunna LA dressyr ocksa. Dressyr finns inte pa Irland, utan det ar skolning infor hoppningen. De flesta ponnier gar i form och gor det den ska, och gor sina byten, men man har inte sa hoga krav. Tvartom ryktet sa har irlandarna massor av kansla, men det ar nog for att de flesta inte har regelbundna tranare och rider valskolade hastar fran borjan. Oftast far barnen en laromstare och sa fort de kan sitta kvar i sadeln och hoppa en liten bana, borjar de rida ungt.
Dock sak det sagas att manga outbildade hastar och ponnier saljs till Sverige. Sedan sager handlaren att den har gjort det och det och tavlat sa och sa mycket. Det ar darfor livsviktigt att nar man koper en tavlingsponny fran Irland som ska ha tavlat, sa ska man fa passet med. I passet finns en avdelning for registeringar i olika forbund, och ar ponnyn inte reggad i SJAI (Show Jumping Association of Ireland) sa har ponnyn inte tavlat "riktiga" tavlingar. Den har kanske tavlat nagon klubbtavling, men det tycker inte jag ar en tavlingsponny!
Kanske vi inte är så olika ändå om vi kan disskutera på en saklig nivå och lära av varandra?
Ja, det tror jag verkligen. Flera av de irlandska barn som jag tranar har fatt aka till Sverige och ridit och aven tavlat. Tyvarr kommer de flesta hem med en asikt att de flesta svenska barn ar daliga ryttare som later sina ponnier vagra ut sej pa tavling. Pa Irland ar man mycket hardare mot ponnierna, det ar sallan nagon ponny som vagrar ut sej har. Men det ar nog det jag forsokt saga hela tiden, svenskarna rider inte tillrackligt - de sitter mest bara dar. Tyvarr. ALLA svenskar skulle komma over till Irland och rida jakt, det skulle gora sa mycket nytta. Skicka garna over dina barn under vintern, sa ska vi gora riktiga ryttare utav dem!!
Varfor blir alltid m ina inlagg sa langa??