Följderna av för låg kvot i hö?

Sv: Följderna av för låg kvot i hö?

Du kan räkna ut proteinbehovet själv. Underhållsbehovet är ca. 0,63 g smRp per kg kroppsvikt. Väger din häst t.ex. 500 kg blir proteinbehovet 0,63 x 500 = 315 g.

Sen får du uppskatta hur mycket hö din häst äter. Äter den t.ex. 15 kg/dag och proteinhalten är 22 g/kg så får den 15 x 22 = 330 g genom grovfodret. Detta täcker i så fall hela hästens underhållsbehov och du behöver inte ge något extra protein alls.

Äter din häst bara 10 kg hö/dag får den bara i sig 220 g protein från grovfodret. I så fall behöver du tillsätta 315 – 220 = 95 g extra protein/dag när hästen inte arbetar eller 350 – 220 = 130 g vid lätt arbete. Detta gäller som sagt bara om hästen väger 500 kg. Du får själv räkna ut de värden som gäller för din häst.

Tack! Skriver under inlägget! Började skriva på ett inlägg igår, men orkade inte skriva klart...

Kvoten använder man som ett sätt att räkna ut hästens (ungefärliga) behov av protein, efter att man uppskattat energibehovet.

Kommer man fram till att hästen behöver 315 g protein och den får i sig 15 kg hö är proteinbehovet täckt till 100% och lite till. Däremot får den i sig mer energi än vad den egentligen behöver. Resultatet kommer (i längden) bli att hästen blir överviktig p.g.a. energiöverskottet. Däremot kommer den inte att få proteinbrist, den kommer inte få svårt att sätta muskler o.s.v. eftersom proteinbehovet är täckt.

Att försöka höja upp kvoten genom att ge en massa extra protein utan att sänka energiintaget kommer resultera i att hästen får ett överskott av både energi och protein och blir ännu fetare. När man räknat ut behovet av energi och protein ska man inte stirra sig blind på kvoten, utan se till det absoluta behovet (X antal MJ, X g smbrp).

MEN - hur påverkas hästen genom att endast äta sådant hö som de får nu? Dvs med en alldeles för låg kvot?
Hästen kommer, beroende på hur många kilo grovfoder den får i sig, få i sig för lite protein eller för mycket energi. Eventuellt kan du behöva komplettera med ett proteinrikt fodermedel.

...om enbart höet kan ge den överskottsenergin?
Nej, det skulle jag inte tro. Energi i foder är inte samma sak som energi med avseende på humör. (Jag blir t.ex. inte pigg av att sätta i mig en chokladask även om choklad innehåller massor av energi...;))

I din sits skulle jag just nu om hästarna bara går och skrotar lite kunna leva med att de får i sig lite för mycket i MJ av grovfodret under en kortare period, så länge ingen blir för fet.
När de börjar jobba igen, se till så att proteinbehovet uppfylls. Med lite tur har du hästar som klarar att ligga på ett lite högre energiintag utan att bli för feta, och då är det bara att fortsätta ge av det grovfoder du har.

En fråga på detta.

Hur tycker ni att man på bästa sätt ska fodra upp om man har ett hö med högt MJ men om hästen inte får i sig rätt mängd protein? Hästen ifråga har för ca ett år sedan varit ganska mager och eländig men jag har lyckats få upp henne i hull under vår och sommar 09.

Just nu är hon i ganska fin form men jag tycker hon har börjat förlora muskelmassa (även fast hon rids på samma sätt). Jag är orolig att hon inte får tillräckligt med protein. Hon är i övrigt mycket pigg och har mycket överskottsenergi. Hon får lätt mage och ligger på gränsen till att kunna banta några kilon så jag vill inte tillföra mer foder som riskerar att hon går upp i vikt...

Så jäkla svårt det där med foder och foderstater.

OJ inte lätt att få bra kvot med det grovfodret. Jag har 8,3 MJ och 36 smrp nu och det tyckte jag var hemskt. Jag ger soja för att få en bra kvot i och med att sojan inte innehåller mycket energi. Ger du lusern får du aldrig rätt kvot eftersom den innehåller för mycket energi.

Vad som är bäst beror ju lite på värdet i grovfodret och hur mycket grovfoder man kan/vill ge.

Ger man mycket grovfoder finns det kanske utrymme för att ta bort en del av det och komplettera med ett proteinrikt kraftfodermedel. Man kan ju också titta på om det skulle vara ett alternativ att köpa ett grovfoder med högt proteinvärde och ge det som komplement till grovfodret man har i grunden. Har "grundgrovfodret" låga proteinvärden kan det vara svårt att få till det bra, dock.

Tack för era svar!

Man brukar ju säga att kvoten ska ligga runt 5? Eller, inte under 5 iaf... och jag för mig mitt ligger på typ 3? Någon har sagt till mig att det i princip är "otjänligt" eftersom man aldrig kan få en bra foderstat på så dåligt grovfoder. Jag vet inte om det är för att man måste tillsätta FÖR mkt protein kanske? :crazy:

Hästen är inte fet. Snarare har han nog blivit mindre fet nu i vinter mot vad han var i somras när han åt gräs. Sen ska han ju så småning om gå ganska tuff träning och då vill jag ha honom välhullad. Dock är det ju samtidigt ännu mer noga då att han verkligen får i sig det han behöver.

Som nu äter han ca 12 kg per dygn. Svårt att säga exakt men ca...
Men om inte energin i höet gör honom pigg, vad är det DÅ som ger honom sån överskottsenergi? :o
För man tycker ju att om man tar bort allt kraftfoder och bara ger hö i prinicip så borde hästkraken lugna ner sig lite. :angel:

Tack för den bra formeln där man kan räkna ut proteinbehov!
Hur stort har de sedan i måttlig och sedan hård träning?

Men om inte energin i höet gör honom pigg, vad är det DÅ som ger honom sån överskottsenergi? :o

Vila, eventuellt i kombination med köldknäpp. ;)

Om hästen får i sig runt 12 kg hö nu och är i tunnaste laget (eller bara inte smällfet?) är det läge att komplettera med kraftfoder. Om spaderÄss beräkning stämmer (jag orkar inte kontrollräkna, men det var väl en verklig siffra?) behövs mer protein, så titta på kraftfoder med högt proteininnehåll, flera förslag finns i tråden. (T.ex soja, KRAFFT Protein etc.)

Vila, eventuellt i kombination med köldknäpp. ;)

Om hästen får i sig runt 12 kg hö nu och är i tunnaste laget (eller bara inte smällfet?) är det läge att komplettera med kraftfoder. Om spaderÄss beräkning stämmer (jag orkar inte kontrollräkna, men det var väl en verklig siffra?) behövs mer protein, så titta på kraftfoder med högt proteininnehåll, flera förslag finns i tråden. (T.ex soja, KRAFFT Protein etc.)

Oh god, undra då hur han blir när han får mer kraftfoder.

Hästen är mycket välhullad ( :angel:) Men inte smällfet. Men jag var nog otydlig kanske när jag sa att han inte var fet. I somras var han smällfet. NU är han... tjock....men inte så fet. Men det beror på vem man jämför med. Fast tunn är han garanterat inte.
Jag ska se över foderstaten och börja komlettera med någon form av kraftfoder. Just nu ger jag lucern som kompl. och sedan ytterst lite vetekli för att blanda ut mineralerna.

Det är inte så svårt att räkna ut. Jag räknar för hand, tycker det är lättast. Ta hjälp av någon som kan, du har ju fått erbjudande här :laugh:

Såg nu, när jag läst alla inlägg, att du fått många bra svar!

Senast ändrad:

Man brukar ju säga att kvoten ska ligga runt 5? Eller, inte under 5 iaf...
Kvoten ska inte understiga 6.

Som nu äter han ca 12 kg per dygn. Svårt att säga exakt men ca...
Klart hästen kan bli pigg av energi. Vissa blir bara tjockare, men andra blir piggare istället. 12 kg ger ca 100 MJ. Eftersom hästen är i bra hull av det kan man förmoda att det är lagom energi. Då ska proteinet upp till 600g/dag. Se hur du kan möblera i foderstaten för att få de värdena.
Skaffa christina Planks bok om foder och fodermedel eller häfte från SLU. Där får du all information om hur du räknar.

Kvoten får understiga 6 förutsatt att hästen får i sig det totala proteinbehovet.
I det här fallet behöver hästen få i sig uppskattningsvis 315 g protein, inte 600.

Energi från foder är inte samma sak som att hästen är energisk/pigg.
Att den får i sig tillräckligt med mat är förstås en förutsättning för att hästen ska vara pigg och kry. Men när man pratar om energi med avseende på humör är det betydligt fler faktorer som spelar in, t.ex. hästens grundtemprament, kondition, hur den arbetas m.m.

KL

Har också funderingar kring detta så jag kastar ut dom här.

Vad händer om hästen går på för låg kvot? Om vi nu pratar gammal småtjock lättfödd ponny? Är det 'bara' proteinbrist man riskerar eller?

Vilket är 'bäst' av dessa alternativ ?

Energi ok men med för låg kvot (återigen gammal lättfödd, småtjock ponny)?

Kvoten ok men energin och protein för högt?

KL
Vad händer om hästen går på för låg kvot? Om vi nu pratar gammal småtjock lättfödd ponny? Är det 'bara' proteinbrist man riskerar eller?

Vilket är 'bäst' av dessa alternativ ?

Energi ok men med för låg kvot (återigen gammal lättfödd, småtjock ponny)?

Kvoten ok men energin och protein för högt?

Om jag förstår dina frågor rätt så

Med energiintaget OK dvs lämplig mängd MJ så får hästen inte tillräckligt med proteiner och kommer alltså att få proteinbrist. Det är nog inte bra speciellt inte på en äldre häst eftersom de kan ha lite svårare att tillgodogöra sig fodret. Det har i alla fall en av våra äldre hästar.

OK kvot med protein och energi för högt måste innebära att du inte kan ge så mkt av detta foder. Det blir nog svårt med en lättfödd småtjock ponny. För mkt proteiner inom rimliga gränser är inte skadligt men däremot för mkt energi. Samtidigt måste du ju ge den tillräckligt med grovfoder. Det kommer att bli svårt att göra det utan att den blir ännu fetare.

Vilket som är bäst beror nog lite på värdena.

Senast ändrad:

Angående kvoter och proteinbehov, så här skriver HelenaHandberg i en äldre tråd:
Jo visst finns det tabeller över protein och energibehov var o en för sig, de arbetar jag efter var o varannan dag. Tyvärr har det inte riktigt slagit igenom i Sverige. Men i många andra länder har man gått ifrån procenttänkandet, som är ett annat sätt att beskriva relationen mellan protein och energi, till att räkna ut behovet av vart och ett av P och MJ.

Fina samstämmiga tabeller är utarbetade i Holland (CVB), Frankrike (INRA) och också i rykande färska från USA (NRC).

Jag ser huvudsakligen 2 typer av negativa konsekvenser pga av för mkt ”kvottänkande”.

Feta omusklade hästar av lättfödda raser. Ägaren fodrar efter en kvot som rekommenderas - 6 - men hästen blir fet och man drar ner på mängden foder. Hästen är fortfarande fet men proteinmängden blir för liten, den tappar muskler och ork.

En högpresterande häst av svårfödd typ. För att orka sina prestationer behöver den väldigt många MJ. Om man håller fast vid en o samma kvot riskerar man ofta att få ett stort överskott av protein i tillförseln. När man är uppe på stora överskott kan de medföra ökad svettning, ökat behov av salt och vatten. Inte farligt men kan ha betydelse när man jagar sekunder. HH

I ett annat inlägg:
Om du ursäktar så åskådliggör ditt påstående jättetydligt konsekvensen av för strikt kvottänkande.

För säkert finns det massor av hästar som har en mkt lägre ”trivselkvot” än 6.

Vi tar som exempel en racehäst jag känner, vi kan kalla hm Igge. Han är den litet nerviga typen som aldrig står still. När jag först träffade honom var han litet allmänt tunn, gick ut stenhårt men tappade alltid strax före mål. Han åt 100-110 MJ och ca 730 gram smältbart råprotein per dag, kvot 6,6. Så ökade vi energin och minskade proteinet till 125 resp ca 550, kvot 4,4. Nu har hästen fått muskler och typ 4 mm underhudsfett. Och si – hästen orkar ända in i mål utan att sacka.

Med detta vill jag inte säga att galoppörer ska stå på kvot 4 utan snarare att man inte ska haka upp sig på en kvot.

Hur mkt protein en häst behöver beror alldeles på kvaliteten av proteinkällan. För egentligen är det inte protein i allmänhet en häst behöver utan aminosyrakällor. I Igges fall ställde vi om foderstaten så hans proteinkällor hade goda halter av lysin och treonin. Då behövde han inte äta så många kvävemolekyler för att få i sig de aminosyror han behöver. HH

Ok tack för svar:) Det är en balansgång detta känns det som...

Har för mig att jag läst någon som sa att 'ta hand om' överskottet protein kostar energi? Det skulle ju i såfall vara bra att ligga högt i protein, inom en rimlig gräns då, stämmer det?

Jag väljer nog kvot ok men mj och protein lite för högt, det är inga jättesummor att tala om och jag får tillsätta massor av lucern för att få till det.

Får öka motionen helt enkelt för att jämna ut det:p

Har för mig att jag läst någon som sa att 'ta hand om' överskottet protein kostar energi? Det skulle ju i såfall vara bra att ligga högt i protein, inom en rimlig gräns då, stämmer det?

Jag väljer nog kvot ok men mj och protein lite för högt, det är inga jättesummor att tala om och jag får tillsätta massor av lucern för att få till det.

Min erfarenhet är att dessa lättfödda överviktiga ponnyer är några av de svåraste man kan utfodra. Man ska inte vara rädd för att ge proteiner i överkant i alla fall inte från grovfoder.
Men jag tror inte att man ska se det som att det är bra att den gör av med energi när den ska göra sig av med kvävet från ett proteinöverskott. Det kostar en del annat också som salter och vätska. Men tjockare blir den antagligen inte.

På en lättfödd häst är det bra att ha en hög kvot men Mj ska vara låg.
Är Mj på säg 10 så kan du inte ge tillräckligt mycket grovfoder utan att överskrida vad hästen gör åt.
Har du däremot en Mj på 6 kan du ju ge betydligt många fler kg grovfoder.

Så för en svårfödd häst är en hög Mj bra för då behöver den inte äta mer än den klarar.

En lättfödd häst som får ett grovfoder med 6 Mj och 36 smb rp mår betydligt bättre på detta än på ett grovfoder som har 10 Mj och 60 smb rp även om kvoten blir densamma.

Ett grovfoder men 6 Mj och smb rp på 60 gör att hästen tar av energin för att smälta proteinet, då kan man ge mer Mj än vad hästen egentligen behöver utan att hästen lägger på sig energin som fett eftersom det går åt energi för att bryta ner proteinet.
Om det fungerar för just ens egen häst måste man ju hålla koll på, alla är ju inte tabellhästar utan en kan bli fet på en lägre Mj än vad en annan häst med samma vikt och arbete blir.

Som exempel behöver vår ena som väger 500 kg lika mycket Mj som vår andra som väger 400 kg, den mindre är alltså mer svårfödd.
De fungerar båda på runt 45-50 Mj, 400 kg hästen behöver 340-380 smb rp medans 500 kg hästen bara behöver 225-250 smb rp. för att hålla muskler och hull.

Observera att protein från grovfoder är ofarligt men kommer proteinet från kraftfoder så kan en för hög proteingiva ge problem.
Det är alltså farligt att ge kraftfoder till en häst som inte behöver det.
Dels för att för många Mj ger fetma men också för att för mycket protein från kraftfoder kan orsaka förgiftning.

Observera att protein från grovfoder är ofarligt men kommer proteinet från kraftfoder så kan en för hög proteingiva ge problem.
Det är alltså farligt att ge kraftfoder till en häst som inte behöver det.
Dels för att för många Mj ger fetma men också för att för mycket protein från kraftfoder kan orsaka förgiftning.

Förtydligande, för hög proteinhalt från grovfoder är ofarligt medans för hög proteinhalt från kraftfoder kan vara skadligt, insåg att det blev väldigt otydligt vad jag menade.

Luleå och Biggan, en säger att hästen bör ha 300gr protein och den andra 600gr. Det var stoooor skillnad. Vem har rätt? :)

Tack alla ni som försöker reda ut begreppen:) Sen är det som vanligt att några tycker si och andra menar så man får väl testa sig fram hur just ens egen pålle fungerar. Som sagt alla är ju inte tabellhäster;)

Jag tänkte även förtydliga att vår pålla inte äter något kraftfoder alls mer än 4 dl (ca 100 gram) betfor för att få i sig mineralerna. Så hennes protein kommer från grovfoder som hö och lusern.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
759
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka