Följderna av för låg kvot i hö?

Sv: Följderna av för låg kvot i hö?

Luleå och Biggan, en säger att hästen bör ha 300gr protein och den andra 600gr. Det var stoooor skillnad. Vem har rätt? :)

Först och främst måste man veta vikten, hullet, arbetet och hästens lätt eller svår föddhet.
Vissa räknar att energin ska vara täckt av grovfodret och att man sedan lägger till proteinfodermedel upp till en kvot på 6.
Andra menar att man räknar på att både protein och energi ska var täckt av grovfodret och att överskott på energi inte gör något.

Om det gör något eller inte beror på hur lätt hästen lägger på sig, för en kan det vara förödande med 10 Mj för mycket medans det inte märks på en annan.

En häst kan må bäst på en kvot på 8, den behöver alltså mer protein än snitthästen och får den mindre så tappar den muskler.
En annan häst mår bäst på en kvot på 5.

Har man då ett hö med 10 Mj och 30 smb rp/kg ts och ett behov på 50 Mj och 300 smb rp (dvs en kvot på 6) så i första exemplet ger man 5 kg ts och har då fyllt energi behovet, sedan tillsätter man 150 gram smb rp med proteintillskott för att komma upp i en kvot på 6.

I andra exemplet ger man 10 kg ts grovfoder och har då ett överskott på energi med 50 Mj och proteinet är på 300 gram som det ska vara om hästen behöver en kvot på 6.
Överskottet på 50 Mj kan göra att hästen blir fet eller så förbränner den det ändå, allt beroende på hur lätt eller svårfödd hästen är.
Eftersom det i detta fallet är mycket, dubbelt så mycket energi som hästen egentligen behöver är risken ganska stor att hästen blir fet även om den är svårfödd.

Vissa räknar att hästen ska ha 1,5 kg ts/100 kg kroppsvikt och bryr sig inte om att hästen äter mer, detta är för mej ett konstigt sätt att räkna eftersom det innebär att hästen kan äta dubbel mängd energi och då blir den ju fet.
Det går alltså ut på att man inte räknar hela foder givan utan enbart på 1,5 kg ts/100 kg häst.
Detta sätt att räkna används när hästen har fri tillgång och är egentligen mest för att se till att mineralbehovet blir tillgodosett.
För mitt sätt att tänka krävs det att grovfodret har en bra kvot annars fungerar det inte alls.
Har man en häst som inte är tabellhäst så vet man ju inte heller hur mycket den behöver nästa år för att hålla hull om man inte har koll på hur mycket den egentligen åt när den var fin senast.

Det ä det häsr jag inte förstår.
Vem säger då att hästen endast behöver ha 50 Mj och inte dom 100 som den blir tilldelad utan att bli fet? Skulle den då inte bli smal om den "Bara" fick 50 MJ?
Då skulle ju behovet av proteiner vara 600 gram o inte 300 gram.
Vem säger att man då inte räknat fel från början på dom 50 MJ framförallt åt en häst som man tidigare alldrig räknat på och då inte vet behovet på?

Förklara för mej som inte förstår hur det kan vara ok att ge mindre proteiner än en kvot av 6 av den tilldelade energin!

Om jag förstår dig rätt vilket jag är lite osäker på men det är just för att olika hästar har olika energibehov som det blir knasigt att räkna ut proteinbehovet mhja en kvot. Men vi menar kanske samma sak?

Jag brukar utgå från proteinbehovet när jag räknar åt min egen häst och sedan vet jag att hon mår bäst av i stort sett så lite energi som möjligt. Vad kvoten blir bryr jag mig inte så mkt om brukar inte räkna ut den.
(Men man kan ju inte ge hur mkt protein som helst i förhållande till energin för då blir det också fel i och för sig om nu ngn skulle få för sig att göra det.)

Det ä det häsr jag inte förstår.
Vem säger då att hästen endast behöver ha 50 Mj och inte dom 100 som den blir tilldelad utan att bli fet? Skulle den då inte bli smal om den "Bara" fick 50 MJ?
Då skulle ju behovet av proteiner vara 600 gram o inte 300 gram.
Vem säger att man då inte räknat fel från början på dom 50 MJ framförallt åt en häst som man tidigare alldrig räknat på och då inte vet behovet på?

Förklara för mej som inte förstår hur det kan vara ok att ge mindre proteiner än en kvot av 6 av den tilldelade energin!

I mina hästars fall så vet jag ju vad de behöver för att hålla hull, det är alltså inget man kan säga rakt av att bara för att en häst väger x antal kg så behöver den x antal Mj.

När man räknar på en häst man inte vet det egentliga behovet för så utgår man från snitthästen och håller koll.
Faller hästen ur så ökar man och blir den fet så minskar man.

Vad behovet av protein är vet man ju inte heller från början utan även där ugår man ifrån snitthästen som behöver en kvot på 6.
Ser man att hästen blir fet men håller muskler trots lagom mängd Mj så sänker man proteinet och ser man att hästen håller hull men tappar muskler så höjer man proteinet.

Man kan alltså inte veta att just den hästen behöver x kvot eller x Mj utan man håller koll och känner på hästens hull och gärna mäter hästen så att man direkt ser om vikten går upp eller ner.

Det är ju viktigt att man skriver upp ändringarna man gör och vilka siffror hästen gick upp eller ner på, vilka siffror den tappade muskler på och vilka den höll muskler på så att man bara behöver testa en vinter och nästa vinter så vet man behovet på ett ungefär.
Då behöver man ju inte krångla nästa vinter igen men man måste givetvis hålla koll på hullet ändå, något kan ju hända som gör att hästen behöver mer eller mindre trots att behovet var på ett annat sätt året innan.

Det går alltså inte att säga att A hästen behöver x MJ och z protein och sedan aldrig bry sig mer för en levande varelse ändrar ju sig med åren.

Vad behovet av protein är vet man ju inte heller från början utan även där ugår man ifrån snitthästen som behöver en kvot på 6.
Ser man att hästen blir fet men håller muskler trots lagom mängd Mj så sänker man proteinet och ser man att hästen håller hull men tappar muskler så höjer man proteinet.

Eller också tar man reda på proteinbehovet för hästen.
Man behöver inte utgå ifrån energibehovet. Det varierar ju ganska mkt precis som du själv skriver.

Nej jag misstänkte det.

Jag menar att enligt en del foderberäkningssystem så räknar man ut energibehov och proteinbehov var och en för sig.

Det finns säkert tabeller för detta. Jag har en bok där det finns formler för hur man räknar ut underhållsbehovet av protein för olika stora (tunga) hästar. Alltså helt oberoende av hur stort energibehov hästen har. Jag förstpr inte riktigt varför dessa två måste hänga ihop.

Nej jag misstänkte det.

Jag menar att enligt en del foderberäkningssystem så räknar man ut energibehov och proteinbehov var och en för sig.

Det finns säkert tabeller för detta. Jag har en bok där det finns formler för hur man räknar ut underhållsbehovet av protein för olika stora (tunga) hästar. Alltså helt oberoende av hur stort energibehov hästen har. Jag förstpr inte riktigt varför dessa två måste hänga ihop.

Det var ju precis vad jag skrev i mitt inlägg ovan:confused: Men kanske fick jag inte fram vad jag menade...

Givetvis behöver det inte hänga ihop, att kvoten ska vara sex är ju enbart för att man har kommit fram till att snitthästen har det behovet. Sedan är ju inte snitthästen ens en riktig häst utan just ett snitt och det måste man ju ha i huvudet både när man räknar ut en foderstat och när man sedan kollar hur foderstaten fungerar i praktiken.

Det finns massor av olika sätt att räkna foderstater på och jag tror att det kan bli väl avancerat att redogöra för alla i ett diskussionsforum. Därför tog jag bara upp de tre som jag upplever som vanligast.

den här tråden passar ju mig oxå, såg inte den så jag startade en egen igår.
skriver för att spara o läsa senare...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
759
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka