Fölis ska opereras..

maria_b

Trådstartare
Som flera av er vet så har ju min fölunge fått tillbaka senkontrakturen och fått lite bockhovstendenser på ena frambenet. Veterinärerna hade förhoppningar om att klara det utan operation eftersom det inte var så extremt, men nu efter 7veckors boxvila med hovslagare varannan vecka, plastad hov mm så är det bara att inse att det inte går. Imorn så ska tid för operation beställas, förhoppningsvis får vi i början av nästa vecka om vi har tur. Ville bara berätta eftersom flera av er följt mina trådar om hennes problematiska hov, så nu får vi hoppas att det äntligen kan bli bra!

En fråga, är det någon som vet ungefär vad en sån operation kostar? ingreppet i sig är ju ganska okomplicerat så det borde väl inte vara en jättedyr operation? Jag ska höra med kliniken imorn men tänkte om ni som gjort sånna här operationer vet vad det legat på..

Mvh Maria

Sv: Fölis ska opereras..

nej vad tråkigt hon är ju så fin din lilla. Hoppas hon blir bra sen.
vet inte vad det kan tänkas kosta men fölis försökring måste väl täcka?

Ja jag hoppas verkligen att försäkringen täcker hela kostnaden men problemet med min lilla är ju att hon haft en sån kolosal otur i sitt liv, det har väl varit sammanlagt en 15 veterinärbesök, röntgad tre ggr, akut resa till Djursjukhus fredag natt och fick stå där över hela helgen (jour = dyrt), behandling med tetracyklin, mm mm... Hela tiden har det varit nått, även om inget har varit livshotande. Ska kolla upp hur mkt pengar som finns kvar på veterinärvårdsförsäkringen, går operationen på mer så finns det ju inget att göra åt det, opereras måste hon ju. Men sen så måste hon hålla sig frisk i fortsättningen, iallafall till nästa försäkringsperiod:devil::crazy: Hoppas inte att det tillstöter komplikationer bara. Men veterinären på min klinik (där hon inte ska opereras) sa att hon borde inte behöva stå kvar på observation mer än nått dygn, utan den kan vi göra hemma för att slippa den dyra uppstallningskostnaden, under förutsättning att hon mår bra efteråt förstås. Hon kan nämligen hjälpa till o hålla koll eftersom hennes klinik bara ligger 5km härifrån, o dessutom så jobbar min mma inom sjukvården och är van vid att lägga förband osv. Låter detta bra?

Mvh Maria

Hej! Opererat två hästar genom att kapa förstärkningsbanden. Båda blev jättebra. Inga bockhovar och inte hängda i knäna. Den ena landade på 17000kr och den andra på 25000kr. De var visseligen försäkrade. Om man tar det på en mindra atg klinik blir det säkert billigare. Jag har gjort mina på djursjukhus där när de har haft mammorna med sig och då även bott kvar någon vecka.

Har det redan gått sju veckor.....

Tråkigt att det blev operation men du ska se att hon blir bra nu och dessutom kommer ut ganska snabbt igen.

Jag har för mig att operationen av min fölunge kostade runt 10000, ska kolla upp det till i morgon. Stannade bara polikliniskt över dagen. Opererades på förmiddagen och åkte hem vid 17.00 ca.

Man såg en förbättring redan till dagen efter! Har du frågor angående operation får du gärna skriva PM.

Okej! Min ska opereras på Strömsholm och jag hoppas att hon inte behöver stanna så länge som din under förutsättning att hon mår bra efter operationen. Men man måste väl räkna med de summorna, men får hoppas på att det landar lite lägre. Men med hennes otur så vet man ju aldrig:S Jag hade inte tänkt att ta med mamman, hon ska förmodligen åka till de som ska ha nästa föl på henne nu i helgen. Jag hade nämligen med henne till vår närliggande klinik idag och trots att hon fått lugnande så var hon hysterisk när fölis gick in för röntgen, fölis brydde sig däremot inte nämnvärt. Jag tror inte att mamman skulle må bra av att bli helnervös när ungen går in för operation på kliniken, hon är dessutom dräktig. Däremot så är det inga problem när man tar henne ut i från fölis när hon ska gå i hagen, så jag tror inte hon kommer att bry sig så mkt när hon får åka iväg ihelgen.
Var utfördes operatione på dina? Du har alltså haft två föl med senkontraktur? Var de undan samma sto?

Mvh Maria

Jag har följt din häst i *bakgrunden * men vill önska er Lycka till och håller tummar och tår för att alla tråkigheter sen ska vara slut :)

Mvh Mia

Vad tråkigt, men en sådan fin fölunge som din är värd att satsas på!

Jag håller tummarna för att det går bra med op och att konvalecensen förlöper smärtfritt.

Tack!

jag får se det som såhär, snart har hon fått allt som kan tänkas, så när hon är tillräckligt gammal för att ridas o tävlas så har hon helt enkelt slut på skador i förrådet:angel: Önskedröm iallafall! Undra om det finns någon otursgen, med tanke på att hennes mamma också hade en massa otur innan hon gick in i avelsboxen....:crazy:

Har pratat med försäkringsbolaget o hon hade rätt mkt kvar på försäkringen *pustar ut*.. Hade glömt att det är stoets försäkring som gäller ibör´jan när de är små, så många av veterinärbesöken har alltså inte gått på fölis försäkring..

HAr pratat med Strömsholm och operationsavdelningen ska tydligen höra av sig till mig ang tid.

Nu har jag äntligen fått brev hem för operation! Det blir tisdagen den 18e! Men vi ska lämna henne redan på månadagen kl 13 för "koll" står det, undrar just varför de inte kan göra den kollen samma dag då det känns som en onödig kostnad att ha henne där över natten om de bara ska kolla hur benet ser ut. De har ju redan fått tillgång till röntgenplåtarna som jag vet att kirurgen har tittat på, o dessutom har vi ju varit där tidigare även om det inte är den som ska operera som ska kika på henne då. Hon är ju inte speciellt extrem i sin senkontraktur, sätter bara inte ner trakten helt.
Tänkte ringa imorn o förhoppningsvis så finns det en bra förklaring, o även om vi har mkt pengar kvar på försäkringen så har jag inte gärna henne uppstallad där i ett dygn i "onödan" om de bara ska kika på benet, för de tusenlapparna är guld värda om hon skulle bli dålig igen.

Maria

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 310
Senast: lizzie
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 995
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 062
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 819
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka