Fölförsäkring?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cairo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 574
C

Cairo

Kan man försäkra ett ofött föl? Vad innebär det och när kan man göra det? Jag har AGRIA. Har hört att man kan det? Gör ni det?

Sv: Fölförsäkring?

Du kan ta en föl och foster försäkring.
Det är lite olika regler mellan olika bolag men jag tror att de flesta tar från 45 dygns dräktighet. Också olika mellan olika bolag om de kräver dräktighetsundersökning eller ej.
De flesta försäkringarna täcker bara upp de utgifter som stoägaren har haft för att få stoet dräkrigt. Så om man har en hingst som har levandefölavgift brukar det inte vara lönt att ta någon. Men om man som jag i år har tagit en hingst som ska ha allt betalt på 45 dygns dräktighet då kan det vara ide.
Nu ingår det en föräkring i den avgiften, vilket det ofta gör på de hingstar som har dräktighetsavgift.
Tror att Agria har en premie på sin fölförsäkring på¨20% av försäkringsbeloppet.

Jag har Wilma försäkrad till fullo. Ingår inte fölförsäkring i "avel"?

Tror inte att det ingår något om hon kastar eller resorberar, det gör det inte i mina. Bara om det händer fölet något efter att det är fött och fram tills att det kan försäkras som egen individ.
Så de flesta som tar foster och föl försäkringen gör det för att gardera sig vid kastning. Kan ju vara surt att ha lagt kanske 20 000 på avgifter och inte få något föl alls för pengarna.

Det gäller om fölet dör vid fölningen med eller?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Funderar på att byta försäkringsbolag på två av våra tre hästar i år. Har Agria och Folksam nu. Men Dunstan kan få ner premien en hel...
2
Svar
33
· Visningar
2 064
Senast: Masse
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 502
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
936
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! jag har en häst leasad för avel, som är oförsäkrad. Jag skulle vilja försäkra iaf en grundförsäkring för enbart akutvård. Är det...
Svar
6
· Visningar
1 200
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka