Fölet kom i fel ände...dela med er av råd??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Estrella
  • Startdatum Startdatum
Men de kan ju gå en månad utan att det räknas som ovanligt, eller?

Usch vad tråkigt att detta hände ditt sto. Håller tummarna för både sto och föl!
Jag har seminkompetens men inte jobbat med detta i någon större skala, två sommrar.
Men jag har inte upplevt det som att man måste "forcera" för att komma till att seminera.
Jag valde själv semin till mitt sto för att undvika den extra skaderisk som naturlig betäckning innebär, känns rätt framför allt när det är första gången och stona kan vara spända och "outtänjda".
Sen är det ju olika från hingst till hingst hur de betäcker, vissa är gentlemän och andra inte. Det frågas sällan om detta men det borde man kanske göra lite mer. Hingstar som har fått gå på fri betäckning betäcker ofta snällare än andra, dom har nog fått ta en del smällar från ovilliga ston. Men det är ju inte så vanligt längre, stor skaderisk framför allt på hingsten i detta fall.
Vissa hingstar är ju "större" än andra också...
Så jag är en förespråkare till semin, ofta kan man ju ha bättre gynekologisk koll på stoet också och infektioner kan hävas i stället för spridas.

Och än en gång så håller jag tummarna för dina hästar!!

Glömde lite av det där praktiska...

Man använder ganska stora mängder glidslem och då glider handen/armen rätt utan att man behöver ta i alls.
Sen känner man ganska tydligt om stoet är "öppet" och då för man in strået med sperma in i cervix och sprutar in sperman på plats.
Inget tvång och inget motstånd. Hingsten kan ju ta i lite mer och spärrar ju upp stoets cervix så att sperman kommer på plats och här är hingsten ju betydligt större och starkare än ett tunnt "sugrör".

Hoppas att det var detta du menade...

Intressant och kul att höra lite praktisk om hur det går till!! Klar man undrar hur det går till egentligen. Det är så många som seminerat sitt sto, men som inte vet om detta. tack för infon!

Liten rapport ..såhär en månad senare.
Stoet läkte inte 100% efter operationen, hon har forfarande et litet hål om 2 cm, och opereras nu om. prognosen för framtida föl ser bra ut om!

Vad jag lärt mig är att det faktiskt finns goda prognoser för ston som rivits upp i vaginan i samband med förlossning eller betäckning, men det kan i och för sig bli svårt att få sitt sto dräktig igen, pga att det ofta blir infektioner.
Men, det som för mig tycktes livshotande och som ett abrupt slut på stoets avelskariär, behöver alltså inte bli så. OM just mitt sto får föl igen är lite ovisst ännu, men det finns definitivt hopp för perforerade ston. Det trodde inte jag för 1 månad sen....

Så hoppas att min erfarenhet kan vara till hjälp för någon som drabbas av detta...Och stort tack till Strömsholms djursjukhus, som gett bra information och råd!
Och tack alla ni som skrivit på tråden...
:)

Liten rapport ..såhär en månad senare.
Stoet läkte inte 100% efter operationen, hon har forfarande ett litet hål om 2 cm, och opereras nu om. Prognosen för sto och framtida föl ser bra ut om!

Vad jag lärt mig är att det faktiskt finns goda prognoser för ston som rivits upp i vaginan i samband med förlossning eller betäckning, men det kan i och för sig bli svårt att få sitt sto dräktig igen, pga att det ofta blir infektioner.
Men, det som för mig tycktes livshotande och som ett abrupt slut på stoets avelskariär, behöver alltså inte bli så. OM just mitt sto får föl igen är lite ovisst ännu, men det finns definitivt hopp för perforerade ston. Det trodde inte jag för 1 månad sen....

Så hoppas att min erfarenhet kan vara till hjälp för någon som drabbas av detta...Och stort tack till Strömsholms djursjukhus, som gett bra information och råd!
Och tack alla ni som skrivit på tråden...
:)

Jag tycker det är väldigt trevligt med lite uppföljningsrapporter !

Vad jätteskönt att det ser ljust ut för ditt sto

<Däremot har ett litet c-ponnysto perforerats vid betäckning med min första arabhingst, det gick inte hela vägen upp i tarmen och kunde sys ihop vaginalt.. hon betäcktes året därpå med en ponnyhingst och fölade sen utan problem>

Kompisens lilla Isländska fick tarmen perforerad vid betäckning förra året. På andra språnget. Stod på klinik i 3 veckor med massiv antibiotikabehandling. Veterinär varningsflaggade för att en ev avelskarriär kunde vara slut innan den ens börjat. Men ibland sker under! Inte nog med att hon läkte ihop så fint att veterinären stoppade ner varningsflaggan tills vidare. Vid ultraljud senare på sommaren konstaterades att hon hade blivit dräktig på det enda språng hon fick. För några veckor sen födde hon ett ljuvligt stoföl, helt utan problem.

Roligt att höra att det ser bra ut! Hoppas verkligen att hon läker ut som hon ska och att det kan bli framtida föl! Hur är det med fölisen? Kunde den dia eller fixade du det på annat sätt? Vad är det för ras och stam på dem?

Tack fölet mår alldeles utmärkt!
Mamma hade lite dåligt med mjölk första veckan, eftersom hon fick ges foder med parafinolja, men hon behävdes aldrig matas med flaska. Du kan se bild på dom på min hemsida= www.quarter.just.nu
Där finns också stam m.m

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 605
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 731
Senast: skuggi
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 648
Senast: MJLee
·
Avel hej skulle behöva lite tips råd o erfarenheter. jag har ett shetlandssto som är dräktig. Hon brunstade kraftigt o smet in till...
2
Svar
20
· Visningar
5 348
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025