Fölande 2 åring!!!!!!!!!

Denver

Trådstartare
Min kära lilla häst som jag köpte i December, jag har en svag känsla av att hon kan vara dräktig!!

Tjejen ja köpte henne av köpte henne i augusti från uppfödarna, dom har en mindre skala uppfödning av travare. Så nån gång kan de hänt något.

Veterinär kommer ut imorn o kikar. Men hur funkar de om de skulle vara så.. Klarar hon de??? hon är ju bara bebis själv!!!
 
Sv: Fölande 2 åring!!!!!!!!!

Är det ingen som kan hjälpa mig??? 56 visningar och ingen som skrivit :(
 
Sv: Fölande 2 åring!!!!!!!!!

men herregud! stackare! vad läskigt om det är så. jag vet inget som kan hjälpa... är inte så inne på avelsbranschen.... hoppas det går bra hur det än är! hoppas veterinären kan hjälpa!

vad är det för ras?
 
Sv: Fölande 2 åring!!!!!!!!!

Otur om hon är dräktig, och klumpigt av de som låtit henne bli det.
Ettåringar brukar inte ha så utvecklad livmoderslemhinna så att de klarar av att bli dräktiga, trots fullbordad betäckning med fertil hingst.
Men du ska inte deppa ihop, visst klara hon av en fölning/digivning med samma chanser som "vilket sto som helst".
Dock gäller det att du ger henne ett högkvalitativt foder, så hon får sitt behov av alla näringsämnen tillgodosett.
 
Sv: Fölande 2 åring!!!!!!!!!

Ja nu kan du använda talspråket " 2 till priset av en" om hon är dräktig förstås. Ja det är inte kul när barn får barn. Men som CK skrev så se till att hon får första klssigt foder så att hon kan hålla sig och beben i hull. Lycka till
 
Sv: Fölande 2 åring!!!!!!!!!

Tack ni som skrivit :bow: Jag är i upplösnings tillstånd nu vill inte ha föl på henne än.. tanken var att betäcka henne nästa år så hon fölar som 4åring. Hästen är ett vbls sto.
 
Sv: Fölande 2 åring!!!!!!!!!

HUr har det gått??

var hon dräktig eller vad var det??

för nu har väl vet. hunnit vara där?
 
Sv: Fölande 2 åring!!!!!!!!!

Om hon är dräktig tycker jag att du ska försöka ordna så att hon kan gå med andra dräktiga och rutinerade fölmärrar. Genom att se dem lär hon sig att ta hand om sin egen fölis och får trygghet genom flocken. Hör efter med någon uppfödare/stuteri!
 
Sv: Fölande 2 åring!!!!!!!!!

TILL ALLA!!!

Veterinären var ute i onsdags o skulle ultra ljuda gick tyvärr inte då hon blev så stressad. Men hon trodde med största sannolkihet att hon är dräktig.

Ska idag halv 4 åka till en annan veterinär o ultraljuda henne i en ordentlig seminspilta. Men den veterinären trodde oxå med största sannolikhet att hon är dräktig.

Är det så att hon har föl i magen ska hästen åka till sina uppfödare o stå där under tiden dels för att dom kan så mycket mer än mig o är vana vid fölningar dels för att hon ska få gå ihop med andra "mammor"

Men de kommer nya uppdateringar. // Jessica



Denver skrev:
Min kära lilla häst som jag köpte i December, jag har en svag känsla av att hon kan vara dräktig!!

Tjejen ja köpte henne av köpte henne i augusti från uppfödarna, dom har en mindre skala uppfödning av travare. Så nån gång kan de hänt något.

Veterinär kommer ut imorn o kikar. Men hur funkar de om de skulle vara så.. Klarar hon de??? hon är ju bara bebis själv!!!
 
Sv: Fölande 2 åring!!!!!!!!!

Blev du något klockare efter vet besök två????:confused:

Något oseriöst av uppfödare att låta en ettåring av en händelse bli betäckt.

Även om det skulle varit en tjuv betäkning lär det ha märkts.
Hoppas din pålla mår bra iaf.

Passa på och kolla med "uppfödaren" om vem hingsten var. Har du tur hade dom bara en då och kankse kan fulla registrerings bevis fyllas i :bump:
 
Sv: Fölande 2 åring!!!!!!!!!

För många år sedan köpte vi ett tvåårigt fjordsto som gått på lösdrift. Det visade sig sedan att hon var betäckt och fölade strax innan hon fyllt tre. Det gick alldeles utmärkt alltihop, och det verkade inte som om varken sto eller föl tagit någon skada, även om det naturligtvis inte var lämpligt. Dessutom reds hon under hela dräktigheten, även samma dag hon fölade, eftersom veterinären sagt att hon bara hade hömage....

Nu var det här 25 år sedan och hästen var ett år äldre än din, och fallen är kanske inte alls jämförbara. Det jag vill försöka ge dig är ändå ett hopp om att om det nu är så att ditt sto skall föla, så kan det gå bra, mot alla odds. Som det är nu kan du ju bara vänta och se, med veterinärens stöd och hjälp. Och hoppas på att ditt sto är tidigt utvecklat och att det löser sig.

Mitt sto sålde vi som 16-åring, och det sista jag hörde var att hon levde förra sommaren, och var då 26 år....
 
Sv: Fölande 2 åring!!!!!!!!!

oohhh....
hoppas allt kommer att gå bra, tror att dte kommeer att göra det och att det inte ger några men efter förlossningen :)
jag önskar er all lycka ni kan behöva, LYCKA TILL! :)
 
Sv: Fölande 2 åring!!!!!!!!!

Lotus skrev:
För många år sedan köpte vi ett tvåårigt fjordsto som gått på lösdrift. Det visade sig sedan att hon var betäckt och fölade strax innan hon fyllt tre. Det gick alldeles utmärkt alltihop, och det verkade inte som om varken sto eller föl tagit någon skada, även om det naturligtvis inte var lämpligt. Dessutom reds hon under hela dräktigheten, även samma dag hon fölade, eftersom veterinären sagt att hon bara hade hömage....

Hur kan man rida en 2åring?
 
Sv: Fölande 2 åring!!!!!!!!!

Det jag blir mest oroad över är inte huruvida hon klarar förlossningen, utan om hon själv är tillräckligt mogen för att uppfostra fölet? Och orkar hennes kropp, som är så ung och som fortfarande växer, att föda en fölunge?

Undrar också hur en 2- och 3-årig fjording kan ha ridits under så långt tid...?
 
Sv: Fölande 2 åring!!!!!!!!!

Jag undrar oxå hur det går med hennes egen "kroppsutveckling". Under dräktigheten är det ju fostret som i första hand får det den behöver. Är då stoet inte utfodrad som dräktig & samtidigt växande häst, så kan ju hennes egen utveckling hämmas.
En tvååring kan nog få problem vid förlossningen, de har ju liksom inte börjat bredda sig i bäckenet än.
Det är ju bra att hon får gå med andra sto med föl, hoppas bara de accepterar henne då hon troligtvis är mycket yngre än de övriga stona.

Håller tummarna för att allt ska gå bra.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 669
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 110
Senast: Karminnie
·
B
Ekonomi & Juridik hej! nu behöver jag lite hjälp här, köpte en häst förr förra hösten av en galopptränare, hästen var en 2årig hingst och jättetrevlig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 308
Senast: Sammet
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 200
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp