Föla ute eller inte?

T

Thuja

Det verkar finnas någonslags föreställning om att föla ute skulle vara fel och dumt... Själv anser jag att det inte borde vara något mer praktiskt. Gott om plats och naturligt...men det finns säkert nackdelar...och vill stoet vara inne kan hon ju få vara det.
Jag hörde en åsikt idag om att det "var tur att de hann få in henne, för hon ville inte in själv".
Vad tycker ni andra?

Sv: Föla ute eller inte?

Jag vill gärna att mina fölar inne. Dels så fölar dom i feb./mars. Sedan är det lättare att vaka över dom. Nu har vi ju kamera men ändå. Skulle dom föla ute så nog sjutton lägger dom sig vid tråden så fölungen hamnar på andra sidan. Kompisens welsh gjorde det. Fölning inne tack för min del.

Jag hade min ute på lösdrift och hon valde att föla inne i lösdriften då det var så äckligt lerigt överallt annars. Men det var bra ändå eftersom lösdriften är så mycket större än någon av de boxar jag har annars, så det kändes ändå som att det fanns mycket mer rum att röra sig på.
Efter ungefär 4 timmar valde fölet att börja utforska hagen och de har inte varit i lösdriften speciellt mycket sedan dess. Faktum är att fölet var inne i stallet för första gången idag (2 dagar gammal) och hon var riktigt nervös! Hon stod och snuttade av mamma hela tiden och var inte alls lika kaxig som hon är ute i hagen.

Jag tycker också att det låter lite knäppt med alla som tvingar in stona när de ser att de är på väg att föla! Visserligen en sak om stoet tigger om att få komma in...
Enda egentliga nackdelen med födsel utomhus är ju att man inte har lika bra koll med kamera etc, men ser man att det är på gång kan man ju vara med ändå? Och förhindra såna saker som att fölet kommer på fel sida tråden etc.

Fölar våra ston på natten fölar de inne om de fölar på dan går de ute, så hos oss är det upp till stoet.

Fördelarna med att de är inne är att man har mer uppsikt på dem och olyckor händer inte lika lätt.

Fördelarna med att föla ute är att det inte är lika mycket baktierier i gräset som det finns i boxen, sen är det ju mer naturligt för de att föla ute.

För mig får de gärna föla ute. Det är renare och man slipper allt det blöta inne i boxen. Igår fölade vårt ungsto ute men hon var uppenbarligen inte trygg med de gamla stona runt sig, så hon hade rest sig med frambenen och huvudet på fölet ute och kunde ej lägga sig igen utan fölade stående varpå navelsträngen gick av för tidigt och det blödde en del. Hon hade nog legat kvar lugnt om hon varit ifred i sin egen box, men de äldre stona var för närgångna och i vanliga fall betyder det tjuvnyp... så i det här fallet hade det varit bättre inomhus.

Risker vid en fölning finns oavsett om stoet fölar inne eller ute! Inne kan stoet lägga sig så nära väggen att hon inte kan få ut fölet och ute kan fölet hamna på andra sidan staketet för att stoet lägger sig för nära! Mina får föla ute om dom vill dom som inte fölat innan betessläpp får föla ute. Två av mina sto lägger sig gärna i en stor buske när dom ska föla det är lite trassligt för fölen när dom ska resa sig men det går tillslut!

Jag vill hellst att mitt sto ska föla inne, bara för att hon blir så himla beskyddande över fölet och man skulle inte komma i närheten av dom den första tiden.... Har en stor hage att springa i...

Hej,
Min kommer att få föla ute. Betäckte henne i slutet av juni för att fölis skulle komma i mitten-slutet maj då det förhoppningsvis är väder för att föla ute.
Har ställt iordning en föl-hage (bla tagit del av trädgården) så hon är nära. Då kan jag hålla koll från vardagsrumsfönstret. Rusa ut om det behövs.
Skulle hon föla inne hade det blivit mycket jobb, ombyggnad av stallet till ordentlig fölbox osv...
Näe lättare ute, och vad jag har läst så tror jag det är bättre för fölen.. Renare tex.

mvh Eva *dag 318 idag*

Hejsan!

Faktiskt en riktigt intressant tråd.

Mitt sto fölade ute i lösdriften den 3/4 iår, allt gick jääte bra och det var ingen tvekan om hon redan hade planerat sin fölning där inne ;)

Vi hade övervakning i hagen och i vindskyddet så vi kunde lugnt kolla på övervakningen in i från.

Lösdriften är ju stor och bra så man behöver inte oroa sig att dom inte får plats, vädret var det lite si och så med men det var inte direkt jätte kallt.

Stoet höll fölungen inne i lösdriften i 2 dagar innan hon fick komma ut och utforska hagen.. :)

Fölisen har varit inne i stallet också och tycker inte det är speciellt läskigt..

Nu väntar vi på nästa sto som ska föla i slutet av maj och hon får också föla ute får se om det är lika självklart för henne att föla i lösdriften eller om hon vill föla ute.

Jo det är klart om de fölar så tidigt så håller jag helt med om inomhus...men säg fram i april/ maj då de ändå går ute på nätterna (mina har gjort det nu 3-4 veckor...)

Ja det är ett intressant ämne tycker jag och jag förstår allas synpunkter och varför man gör som man gör. Själva bor vi på en stor gård och det är alltid liv och rörelse med mycket folk. Hagarna ligger i lugn och ro men man har ändå uppsikt över dem.

Sambon har mjölkkor och han tycker alltid det är bäst om de kalvar ute. Ibland hamnar kalven på "fel sida" staketet men den kan alltid komma in till mamman i hagen. Han säger att hon "gömmer" kalven för rovdjur (!)..det är väl nån gammal instinkt antar jag men ändå... Sen får hon gå ute över natten med sin kalv i lugn o ro då de andra går in. De kalvarna blir alltid starkare och friskare! Man har ju mer uppsikt på dem i hagen än i lagårn (om man inte har kamera).
Tycker att det här är en ganska sund filosofi och man borde ju kunna göra lika med hästar...

Fölar våra ston på natten fölar de inne om de fölar på dan går de ute, så hos oss är det upp till stoet.

samma sak här natt - inne, dag - ute.
Det finns ju både för och nackdelar med båda delarna, dessutom så ska mitt sto inte föla förrens typ nu :eek: idag är det dag 327.. sh jag dör snart, det är nog dag att börja vaka litegrann snart hon har ju börjat förbereda sig :) och det är ju fint varmt väder ute nu bättre kan hon inte få det ;)

Liknande trådar

Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 460
Senast: KesoNeso
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 489
Senast: Thaliaste
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 244

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat