Sv: Föl

Och jag är trött på korkade människor som betäcker för att de tycker det är gulligt utan att öht tänka på koncekvenserna. :grin:
Och som sen startar en tråd på buke om att hästen inte går att hantera. :grin:
Eller säljer/slaktar hästen för att den är "problemhäst".
Säger inte att detta gäller ts, då jag ej känner denne.

Man får som sagt erfarenhet genom att hantera föl och unghästar med handledning.
Finns ingen som helst anledning att exprimentera med föl och unghästar på egen hand om man inte vet med sig att man har väldigt stor kunskap.
Och har man det är man inte osäker och ställer en fråga om det på buke.

Oavsett vad jag tycker om busk avel så måste jag hålla med Gullegryn. Herregud.
Det finns hur mkt hästfolk som helst som köper häst utan att för den skull ha en aning om hur hästar fungerar i ngn vidare mån. då kan du läsa Buke rakt av isåfall.
Har man redan häst och vill ta ett föl så ska väl första gången vara ngn gång eller hur? det är väl för fanken inte hela världen, alla har haft föl för första gången någon gång, det är rätt logiskt eller hur :)
vad vet du om hur mkt folk TS har runt sig som kan hjälpa henne? eller att hon är totalt obildbar och kan fråga, och läsa sig till mera kunskap?

jisses. blir trött ibland. Låter på många här som att man måste vara expert för att ö.h.t kunna ha häst. Så är uppenbarligen inte fallet, eller hur? vad jag vet har du tex en unghäst som står uppstallad på ett ställe med nästan noll utevistelse. Tycker du det är lämpligt och klokt? Bara ett exempel för att vända på ditt perspektiv!

alla har haft föl för första gången någon gång, det är rätt logiskt eller hur :)

Japp själv har jag fått fram mitt första egenproducerade föl i år.

Men har hanterat en hel del föl och unghästar innan.

SAMT har haft egna hästar i ca 30 års tid....:devil:

Hoppas jag kvalificerar som en god förstagångsfölproducerare....

/kt

...

Alla måste var nybörjare någon gång. Men man måste ha kunnit folk omkring sig och läsa på mycket..

Jag har under mina två sista år fått fram 3föl. 2st har blivit avlivade.. Stora kostnader..

Jag har under de sista åren blivit mycket duktig på att linda fölben, ge sprutor, slukat all info om senkontrakturer och behandlingar.. Gipsningar, penicillin, antibiotika. Försäkringsbolag och deras kryphål.. Pappersarbete vid avlivning..
Vara vaken nätterna igenom och vaka;)

Nä det är kul med avel, men jag ska inte håla på med det mera.. Här blir det plastblommor hädan efter..

Jag har hållt på med hästar i 25år iaf och haft egen sen -91. Jobbat hos en uppfödare. Men jag kan långt ifrån allt ännu..

Det är alltid lika intressant att läsa folks inlägg när det fullkomligt lyser av okunskap..

Påståenden i tråden:

*Nordsvensken kan inte hoppas - går sönder
Det är mkt möjligt att det finns Nordsvenskar som inte håller för hoppning, precis som det finns halvblod, fullblod och en mängd andra hästar inom ALLA raser som inte håller för hoppning. INTE pga sin ras utan pga dåliga ben el dylikt. Detta har alltså inte med rasen i sig att göra!
Min flicka blev hoppad regelbundet (2ggr/vecka) i många många år, hoppade 140 med ryttare och 150 utan. Hon har inte lidit skada av detta, snarare tvärtom! Hon är trots sin ålder och trots att hon numera är både fet och enbart får skrittas vid oerhörd god vigör. Hon är skadad sedan några år tillbaka, inte pga hoppnign utan pga att hon lekte bambi på hal is (stoor isfläck) på väg till hagen en morgon.. Hade hon inte varit i så god kondition vid skadetillfället så hade hon troligtvis inte kunnat bli såpass återställd att hon fungerar som promenad och avelshäst.

*Nordsvensken kan inte ridas på banan - går sönder
Alla hästar som inte har ngt direkt fel kan ridas på banan regelbundet, ja ofta till och med. Under förutsättning att ryttaren rider hästen korrekt!! En häst som inte rids korrekt kan gå i sönder av skogspromenader i den extrema gångarten skritt :cool: Men visst, det finns alldeles för många som inte kan rida korrekt men som ändå harvar med sin häst i paddocken. Återigen, de finns inom alla raser dock mer representerade inom de billigare raserna.
Jag red min nordis ca 4 dagar/vecka på banan i dressyr, inte lunka lunka runt utan riktig dressyr, hon skolades alltså på ett korrekt sätt och fick lära sig arbeta rätt. Inte en enda skada innan den där förrädiska vintermorgonen det står om ovan.

*Nordsvensken är tung
Nordsvensken är som andra påpekat innan mig en LANTRAS och ska därför finnas i lite olika dimensioner DOCK så har nordsvensken alltid varit känd för att den är lätt och pigg även om den är ett kallblod. Jag kan inte finna någonstans att Nordsvensken ska vara tung. Mer än i olika premieringsdomarens smått förvridna världsbilder (jo det är en del av de där domarna som är galet ute)
När hon blev skadad så vägde Tussi 460kg (det var 460kg muskler det) till sina 156cm, det är MINDRE än vad många halvblod av samma storlek väger!! Men visst, vetrinären på djursjukhuset var tvungen att visa upp henne för sina kolleger då det tydligen var väldigt ovanligt med Nordsvenskar i perfekt hull (varför denna övergödning och rädsla för motion????)

*En korsning med nordsvensk blir per automatik en sämre häst
Bara för att man inte väljer att betäcka inom rasen så innebär det inte att man inte tänkt igenom hingstvalet NOGA. Ett ogenomtänkt hingstval kan vara förödande för avkomman oavsett om man avlar inom eller utom den egna rasen. En genomtänkt avkomma bringar med andra ord ett högre värde än en ogenomtänkt oavsett raserna i grunden. Dessutom är Nordsvensken så lågt värderad redan från början att jag har svårt att se en enorm värdeminskning, ska man betala köparen då i stället för tvärtom??
Det återstår att se om ett år då.. Jag har betäckt Tussi efter noga samråd med vetrinär, olika hingsthållare, mina tränare, andra uppfödare inom oilka raser osv osv samt släktforskat på bägge parter så långt bak jag kunnat, allt för att få en hingst som matchar perfekt. Tror knappast jag kommer få en häst som inte håller för både hopp och dressyr av normal karaktär.

*Det är oförsvarbart att inte följa de uppsatta avelsmålen för sin ras
NEJ det är det INTE!!! Däremot är det oförsvarbart att ett rasförbund OCH dess medlemmar är så inskränkta i sin trångsynthet att de fortsätter avla i fel riktning. När man avlar fram sådant som folk inte vill ha och dessutom låter aveln gå mot sämre kvalité på hästarna DÅ är man fel ute. En sådan avel är inte försvarbar och NEJ jag är inte medlem i ngt avelsförbund längre (jag har varit), jag kan personligen inte stötta sådan skit. Jag vill ha hästar i god Psykisk och Fysisk hälsa som klarar av att vara fritidshästar med allmänt användningsområde
Då det inte finns lämpligt avelsmaterial till min dam så har jag blivit tvingad att vända mig åt annat håll. Hade man nu avlat i rätt riktning så hade det varit en helt annan sak för då hade det kanske funnits ngn passande hingst. Och det är synd att hon inte kommer användas ngt mer inom den nordsvenska aveln för hennes stam är ngt att sukta efter.. Dessutom enda negativa kritiken på premiering har varit att hon var för lätt i typ av domare som ville ha ardennerhästar

Till TS

Fundera igenom detta noga, samråd gärna med vetrinärer, hovslagare, uppfödare, tränare mfl Kolla igenom hennes stam. På detta sätt får du en så bra och objektiv bild som möjligt av henne, på positivt och negativt. Allt sådant man måste ta i beräkningen för en eventuell betäckning.

Fundera därefter igenom vad du vill ha ut av en eventuell avkomma. Om du vill kunna hoppa den, vilken nivå pratar vi om då? 110/120 bör ju inte vara några problem om du bara väljer en hingst som har lite talang för det. Det kan även vara en idé att välja en hingst som är lite lättare i typen än ditt sto så att du inte står där med en avkomma av ardennertypen sen..

Läs kolla, följ upp, tänk igenom NOGA så ska du se att det blir till det bästa för dig. Ingen här kan tala om för dig vad som är bäst i just din situation. Det är du som känner din häst och dig själv bäst, det är du som vet vad du har för drömmar och mål i bakfickan, ingen annan.

Lycka till :laugh:

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 533
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Ridning Jag undrar om jag kan hjälpa min häst på ngt sätt. Det är så att varje gång hon träffar en ny häst så börjar hon direkt att brunsta (ny...
Svar
3
· Visningar
1 178
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25