Sv: Föl

Rasrena fölungar står i det dubbla (ungefär) jämfört med korsningar.

Korsningar finns för mindre summor på blocket och hästnet.

Beror på vad man korsar med. Korsar du på PRE, Welsh Cob eller Fries så får du ut minst 10 000:- mera än för ett renrasigt föl.

Visst är det korsat med tex varmblodstravare blir det inga priser på fölen....

Pratade med en hingsthållare inom nordsvensk ( som har A premierad hingst) för någon vecka sedan och han sade att han fick ca 13-14 tusen plus moms när han sålde föl. Inte jättemycket pengar precis.

/KT

Med tanke på att språngavgiften hos hingshållaren här kostade i fjol 1200kr för NSV så är det en ganska bra ökning.;)

Jag har inte sett stoet, men hade motivet varit att stoet är lämplig för avel enl rasvisa krav så hade nog TS skrivit det.

Fast man kan också se det så här. Stoet kan mycket väl vara bra, men ts har inte avlat på henne. Men tidigare ägare kan ha gjort det tex.

Det finns många stoägare som har fina stamboksförda nordsvenska ston som bara har dom att rida och köra med och som har ston för att dom gillar stoets kynne.

Även om stoet i dagsläget är avelsmässigt oprövad, kanske TS genom att ta sitt blivande hoppföl, blir så intresserad av avel att han/hon i fortsättningen väljer att ta ett föl varje år och då väljer att betäcka med renrasig premierad hingst?

Isåfall kommer ett sto som annars inte gått i avel ge rasen att antal föl och därmed genkombinationer som annars inte skulle existera.

Det är väldigt billigt att betäcka med de godkända nordsvenska hingstarna. Jämfört med tex vad svenska halvbloden kostar ÄR DET I PRINCIP GRATIS!!!

Vi har vårt (b-premierade) nordsvenska sto på betäckning hos godkänd A premierad hingst just nu.

Språngavgiften är alltså 1500:- plus moms!

Helt otroligt och det är en jättetrevlig och snäll hingst!

/KT

Senast ändrad:

Och detta gör mej nyfiken. Var i landet bor du med den dystra statistiken? Jag har hitintills inte stött på en enda nordsvensk brukshäst som tagt skada av allroundridning inkl hoppning och då har en handfull gått fälttävlan på låg nivå.
Jag håller med om att det är en körhäst men definitivt mer en allroundhäst än tex ardennern. Visst finns det riktigt tunga nordsvenskar men de är inte rastypisa.
Att hoppa en nordsvensk på lätt nivå är definitivt inte skdaligt för den. :idea:

En levde till sitt fjärde år då ägaren hade börjat hoppa honom, han gick till slakt. Kotledsinflammationer.

En bekant har en NSV som är mycket riden på ridbana och hoppad han är enormt stapplig.. Har varit ofräch i flera år.

En NSV gick länge på ridskolan och var hoppad en hel del. Han var jätteduktig på hoppning, men blev konstaterad slut i sina ben efter några år. Han hoppades inte så mycket efter det, men är nu avlivad.

Flertalet korsningar som ser ut i kroppen som NSV har snart tagit slut.

Enl premieringsdomaren här så är NSV snart på ponnystadiet i storlek och det vill dom inte ha. Dom är i grunden körhästar och då behövs lite massa för att orka och inte bara en vilja..

Hoppa på lätt nivå går, men det ska inte regelbundet träna för att tävla.

Jag har ardenner själv och skulle inte hoppa dom, så gärna vill jag inte ha dö på dom. Kroppen är för tung i förhållandet till benen, vilket blir enorma slitage i landningen. Då är kallblodstravaren bättre, längre ben och lättare i kroppen.

Precis, jag ger 1500 plus moms med, det är billigt, så det finns liksom ingen anledning att göra korsningar som är dyrare att ta fram..

Skulle jag ha en ridhäst så köper jag mig antingen ett ridhäststo och tar föl eller ett föl färdigt. Och det blir oftast billigare än att föda upp själv.

Jag kan bara ta mig själv som ex..

Stoet kostade 5000kr betäckt, ul:ad, med resor, stoavgift, dygnsavgift och allt.
Stoet äter som en häst (?!) under vintern och när fölningen är så släpper itne efterbörden.. Veträkningen går på 4153kr. Det gör att jag är uppe i 9153kr, passet går på 300kr och sen konturdiagrammet och chippning. Jag får 10 000 för fölet. Alltså går jag back på fölet.. Då hade jag gärna köpt ett färdigt föl utan allt arbete. Tider att passa, hålla bil och transport, vakning, ev medicinering, ökade foderkostnader osv, osv..

Att jag gör detta är för bevarandet av min ras, annars hade jag likagärna kunnat köpa ett föl. Och denna beräkning är på ett friskt, levande föl..

Det är så många kanske, men vad är det vi VET?

TS vill ha ett föl för han/hon inte haft det.. TS vill hoppa och träna.. Det är motivet.

Det är just därför om stoet ska betäckas, så gör det renrasigt först och främst, för att främja det renrasiga. Visst kan TS hoppträna och tävla och så med en NSV, men JAG skulle aldrig göra det. Så kul med kliniker är det inte. Det kan funka, men JAG tycker inte att det är rätt mot hästen att den får utföra ett arbete som sliter för att ägaren tycker att det är kul. Visst tycker hästen att det är kul att hoppa, men den har inte förståndet att säga att nu räcker det, jag börjar få ont i mina ben/rygg/hovar..

Hade inte jag hoppat min gamla ponny, som hade exteriör som en mindre NSV så hade han blivit äldre än 17år!

Det är därför jag är noga med att inte använda hästrasen till nåt den inte är ämnad för.

Enl premieringsdomaren här så är NSV snart på ponnystadiet i storlek och det vill dom inte ha. Dom är i grunden körhästar och då behövs lite massa för att orka och inte bara en vilja..

.

Vilket är helt på tok. Nordsvensken är en LANTRAS!!! Det ska vara variationer både i typ och storlek i en lantras!!! I en lantras ska det finnas utrymme för genetisk bredd. Den genetiska bredden är lantrasens styrka.

DVS inom nordsvensken ska det finnas utrymme både för små och lätta individer och litet större och grövre.

Inser man inte detta har man inte som premieringsdomare att göra tycker jag.

Vad vi ser inom rasen just nu är att huvudpendeln inom rasen svänger mot den typ som den gamla ursprungliga lantrastypen hade. Liten, lätt och energisk. Detta pga av att fler vill ha den typen som brukshäst. Intresset för de stora och riktigt tunga nordsvenskarna ( som avlades fram under 1930-talet för att konkurrera med traktorn) minskar nu.

Men det kommer fortsätta att finnas kvar även av de stora nordsvenskarna eftersom vissa kommer ha behov av den sortens häst.

Precis som att det fanns kvar en del av de små lätta nordsvenskarna när den riktigt tunga nordsvensken var idealet.

/KT

Jag tror du missförstod mig..

Premieringsdomaren kommenterade att NSV blir mindre och mindre, att om denna bredd ska finnas kvar så måste snart nåt göras..

Det är dyrt att föda upp en häst från det att den ska tillverkas tills den är ridbar, jag skulle hellre köpa en färdig häst. Kostar mer än man tror att föda upp hästar. Språng avgift +levande föl. Stoet ska ha mera mat, veterinära kontroller, sen har man så småningom två hästar att vaccinera, avmaska och hålla med hovslagare och dyl. Man behöver hjälp när man inte kan så mycket om unghästar, det kostar pengar det med att ta ut diverse instruktörer, sen ska hästen ridas in, det ska skaffas utrustning till den, det ska bytas utrustning för den växer och förändras i kroppen...

Hoppa på lätt nivå går, men det ska inte regelbundet träna för att tävla.

Jag har ardenner själv och skulle inte hoppa dom, så gärna vill jag inte ha dö på dom. Kroppen är för tung i förhållandet till benen, vilket blir enorma slitage i landningen. Då är kallblodstravaren bättre, längre ben och lättare i kroppen.

Att det finns prem.domare som hellre vill ha nordsvenskar som ser ut som ardennrar det vet vi. Att de inte heller kan sitt reglemente vet vi också. Var gränsen går är en annan sak. Vad vi vet är hur nordsvensken sett ut tidigare genom åren. Vi vet när ardennern korsades in (med gdk och icke).

Att man inte hoppar en ardenner som är betydligt tyngre enligt min erfarenhet kan jag förstå. Men har man en nordsvensk av den typen som fanns beskriven i pre.regl från 1900-talets början och som många avlat på så är det def en allroundhäst som är utmärkt som körhäst.

Att vi idag har nordsvenskar av "ponnymått" är betydligt bättre ( om än idealet enl många av oss ligger på 150-155) än att vi har ardennrar i nordsvensk aveln. Varför ha denna tunga, otympliga, nordsvensk? Ha hellre ardennern då! :idea:

Ang dina "skadade hästar" så beror detenligt mej isåfall på felaktig ridning som ingen häst tålt..

Senast ändrad:

Med tanke på att språngavgiften hos hingshållaren här kostade i fjol 1200kr för NSV så är det en ganska bra ökning.;)

men även om foderkostnaderna är betydligt mindre för en nordsvensk jmfrt med ett halvblod så är de höga. :p så ekonomin är inte så god

Alltså i första hand använda stoet i rasren avel.

Men enstaka gånger kan det vara helt ok att kombinera med andra raser om man vill få en brukshäst med litet annorlunda egenskaper än den rena nordsvensken.

/kt

Fast ska man korsa är det väl om möjligt ÄNNU viktigare att man vet vad man sysslar med eller hur?

KL
Och vips blev tråden en popcorn tråd om Nordsvenskens förträfflighet eller ej som ridhäst : )

Trådskaparen: Jag ser faktiskt inget fel med att du inte haft föl förrut och inte har unghäst vana. Den vägen har de flesta vandrat :angel:
Däremot tycker jag argumenten är sämre: att du vill ha en hopp häst. Finns betydligt bättre sätt att komma över en sån - även om du vill ha ett föl/unghäst - köp ngt du vet hur den ser ut isåfall, och ta det därifrån, istället för att korsa ngn avkomma och hoppas på det bästa.

sett en del fruktansvärda nordsvensk korsningar. visserligen lättare i typen och jag antar att det var det man ville få fram, men tax långa i kroppen och noll gångarter, som används som hopphästar på högre höjder. Hästarna är så osmidiga i kroppen och sin exteriör att slitaget ser plågsamt ut tillochmed när man beskådar dem. Förstår inte hur de ska hålla alls, utifrån vad jag sett. ser inget syfte med en sån korsning om man vill ha en tävlingsindivid, satsa då på ngt som får en exteriör som ger den en förutsättning att prestera det människan vill med den, istället för att pressa på med ngt den inte har.

ang. en ren norsvensk som hopphäst primärt ser jag inte anledningen alls att ta ett sånt föl. snacka om att famla i mörkret mot oddsen.

Nordsvenskar hoppar fantastiskt fint för att vara så stora. :)

Men jag vill inte tävla höga höjder och jag vill inte tävla mycket.

Senast ändrad:

Att det finns prem.domare som hellre vill ha nordsvenskar som ser ut som ardennrar det vet vi. Att de inte heller kan sitt reglemente vet vi också. Var gränsen går är en annan sak. Vad vi vet är hur nordsvensken sett ut tidigare genom åren. Vi vet när ardennern korsades in (med gdk och icke).

Att man inte hoppar en ardenner som är betydligt tyngre enligt min erfarenhet kan jag förstå. Men har man en nordsvensk av den typen som fanns beskriven i pre.regl från 1900-talets början och som många avlat på så är det def en allroundhäst som är utmärkt som körhäst.

Att vi idag har nordsvenskar av "ponnymått" är betydligt bättre ( om än idealet enl många av oss ligger på 150-155) än att vi har ardennrar i nordsvensk aveln. Varför ha denna tunga, otympliga, nordsvensk? Ha hellre ardennern då! :idea:
Den enda typ av nordsvensk som finner nåd inför mina ögon är den lättare typen som min morfar hade under större delen av 1900-talet. I norr har aldrig den tunga, groa typen fungerat utan det har varit smidiga och lätta hästar. :love:

*kl*

Om du vill få fram en hopphäst som du kan tävla småklasser med hade jag hellre köpt en fölunge (som också i längden blir billigare i många fall). Sen att betäcka en NSV för att få fram en hopphäst låter i mina öron väldigt lustigt. Även om många säkert hoppar väldigt bra, själv så vill jag inte hoppa dessa tunga stora hästar pga att det sliter för mycket på dem. Finns ju även risk för hovbråskförbening och då funkar ju inte hoppningen öht.

Sen vilken hingst planerar du att lägga på henne isf? Finns ju inte så mycket info om vilka som är duktiga på hoppning...

Sen ang första föl så säger jag såhär- har du någon som kan hjälpa dig så visst då kan du säkert klara av det. Men att ensam skaffa sitt första föl utan någon som hjälper dig det skulle jag aldrig göra. Har du unghästvana?

Den enda typ av nordsvensk som finner nåd inför mina ögon är den lättare typen som min morfar hade under större delen av 1900-talet. I norr har aldrig den tunga, groa typen fungerat utan det har varit smidiga och lätta hästar. :love:

Skåningarna har heller aldrig velat ha den tunga. Däremot har ju Blekinge blandat in en hel del ardenner. Såg en bild på en norsvensk här på Buke som def var icke rastypisk. Jättestor och tung.

En nrodsvensk ska vara smidig och lätt. :love: Det innebär att den också klarar av allroundridning.

och nordsvenskarna är inte sönderavlade. De har oftast väldigt enkla fölningar. En utmärkt första gångshäst att bli "mormor" med. :laugh:

Finns ju även risk för hovbråskförbening och då funkar ju inte hoppningen öht.

que? Du menar alltså att nordsvenskar får hovbroskförbening om dom hoppas?

Jag trodde det var ärftligt och det är därför som avelshingstar inom nordsvenska rasen ska vara frirönktade.

/kt

Jag menade som du sa att det är ärftligt och iom detta så finns det ju risk för det. Och har hästen hovbroskförbening så kan man ju verkligen inte hoppa den.

Alla hästar kan få hovbroskförbening av belastning. Och det hjälper inte om bara hingstarna är friröntgade. Fölet får ju sina gener från mamma också, så är inte mamma fri och dennes gener så kan dom få det.

Vill man ha hovbroskförbening på en ardenner så kör du och rider den mycket på hårda vägar..

Håller absolut INTE med! Hur får man någonsin vana om man inte gör saker? Gör inte detta till något märkvärdigt.
Hur klarar människor att skaffa sitt första barn tänker du? Genom att praktisera på dagis eller? När väl hästen är betäckt finns ju hur gott om tid som helst att förkovra sig.

Blir så trött på såna här negativa inlägg av besserwissrar.

Och jag är trött på korkade människor som betäcker för att de tycker det är gulligt utan att öht tänka på koncekvenserna. :grin:
Och som sen startar en tråd på buke om att hästen inte går att hantera. :grin:
Eller säljer/slaktar hästen för att den är "problemhäst".
Säger inte att detta gäller ts, då jag ej känner denne.

Man får som sagt erfarenhet genom att hantera föl och unghästar med handledning.
Finns ingen som helst anledning att exprimentera med föl och unghästar på egen hand om man inte vet med sig att man har väldigt stor kunskap.
Och har man det är man inte osäker och ställer en fråga om det på buke.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 533
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Ridning Jag undrar om jag kan hjälpa min häst på ngt sätt. Det är så att varje gång hon träffar en ny häst så börjar hon direkt att brunsta (ny...
Svar
3
· Visningar
1 178
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25