T

Tilla

Jag vill veta massor..Jag ska den 25 lägga handpenning på en liten hingst islandshäst/nordis...Vill veta allt.. ex om någon har den rasen? eller om föl.. då detta är mitt första föl...snälla hjälp mig :bump:

Sv: Föl

Jag skulle inte köpa en sådan korsning :smirk:
Och tycker du sakll ta reda på mer innan du köper ett föl, det är ett stort ansvar! Fins bra böcker om föl.

Senast ändrad:

Joyride skrev:
Jag skulle inte köpa en sådan korsning :smirk:
Och tycker du sakll ta reda på mer innan du köper ett föl, det är ett stort ansvar! Fins bra böcker om föl.
Jag vet de är mycket ansvar,jag vet mycket om föl o så ...men ville veta lite vad ni tycker man ska göra...

O jag tror inte de skulle vara någe fel på denna korsning...tror snarare de kan bli en väldigt uthållig häst..då pappan är islandshäst (ca 137mhk) o mamman nordis(150mhk) vad skulle de vara för fel..? sej gärna vad du tycker

Vad har du tänkt att ha fölet och den vuxna hästen till?

Esketeske skrev:
Vad har du tänkt att ha fölet och den vuxna hästen till?

ja du..då jag är intreserad av HN o western så tänkte jag något sådant..har även en go vän som tyckte jag skulle pröva o ha se om han kunde gå inom distans när han blir vuxen..då isl är mycket uthålliga o sega..o nordisar kraftiga o uthålliga...

Men mest som en kompis....

Tilla skrev:
ja du..då jag är intreserad av HN o western så tänkte jag något sådant..har även en go vän som tyckte jag skulle pröva o ha se om han kunde gå inom distans när han blir vuxen..då isl är mycket uthålliga o sega..o nordisar kraftiga o uthålliga...

Men mest som en kompis....

Ska du ha en häst som en kompis? Själv skulle jag nog skaffa en hund då eftersom de kräver enormt mycket mindre i utbildning och omkostnader. Men om du ska rida den så tja, det kan kanske funka till det du tänkt dig. Varken nordsvenskar eller isisar är framgångsrika på högre nivå i distansritt eller western men om du ska rida turer i skogen kan den säkert funka.
För övrigt när det gäller föl, hantering, fodring, inridning o.s.v. så skaffa dig några bra böcker och framförallt någon kunnig som kan hjälpa dig.

Varför skulle inte denna korsning passa till Western? Det är en sport som alla hästar och ponnyer och även alla korsningar passar utmäkt till. Jag skulle mer än gärna också vilja ha en sådan korsning så att man både kan rida och köra, både stora vuxna som de lite mindre. Hurra för dessa korsningar och NH, Western. :love: :rofl: :love:

bondmoran skrev:
Varför skulle inte denna korsning passa till Western? Det är en sport som alla hästar och ponnyer och även alla korsningar passar utmäkt till. Jag skulle mer än gärna också vilja ha en sådan korsning så att man både kan rida och köra, både stora vuxna som de lite mindre. Hurra för dessa korsningar och NH, Western. :love: :rofl: :love:
Hur kan du veta att denna korsning kommer kunna ridas o köras? :confused:
Och varför hurra för oseriös blandras avel? :crazy:

//Humlan- kan inte uppbåda tillräckligt med fantasi för att se varför man skulle vija korsa dessa 2 raser medvetet? :smirk:

Är det ngt fel på denna?

morrinigen200430.jpg

morrinuppstalld200428.jpg

Korsning isl/kallblod (Irish cob)
3 år på bilderna

Visst,inga supergångarter och ingen supertalang till ngt speciellt,men en mkt mkt trevlig allroundponny.

Humelibumlan skrev:
Hur kan du veta att denna korsning kommer kunna ridas o köras? :confused:
Och varför hurra för oseriös blandras avel? :crazy:

//Humlan- kan inte uppbåda tillräckligt med fantasi för att se varför man skulle vija korsa dessa 2 raser medvetet? :smirk:

Jag håller med om att det inte är kul med denna typ av blandningar,men nu finns ju fölet redan,och uppenbarligen så finns ju en person som vill ha den.

amkm skrev:
Jag håller med om att det inte är kul med denna typ av blandningar,men nu finns ju fölet redan,och uppenbarligen så finns ju en person som vill ha den.
Ja, det har du rätt i.. och vi får väl hoppas att det faller bra ut o blir en fin o användbar häst av det hela.
Men man behöver ju inte Hurra för att det finns folk som avlar fram dem.. :smirk:

Distans kan du nog glömma direkt.
Den kommer nog vara för tung för det.

Distansen "kräver" lätta fullblodsliknande hästar.

Visst kan du kanske rida någon enstaka prova på ritt, men det är att jämföra med en hoppning på 50-60 cm. Dvs för de hästar som saknar talang.

Letar du ett distansämne är du tyvär helt ute och cyklar. Troligtvis skulle en "avdankad" varmblodstravare hävda sig bra mycket bättre än denna korsning..

En trevlig skogsmulle häst kan det kanske bli av den, det vill jag låta vara osagt. för mycket kan hända på vägen. Bådre bra och dåligt.

Varmblodstravare är inte så dumma till distans, de är ju högpresterande hästar, som fbl. :smirk:

Tilla skrev:
Jag vet de är mycket ansvar,jag vet mycket om föl o så ...men ville veta lite vad ni tycker man ska göra...

O jag tror inte de skulle vara någe fel på denna korsning...tror snarare de kan bli en väldigt uthållig häst..då pappan är islandshäst (ca 137mhk) o mamman nordis(150mhk) vad skulle de vara för fel..? sej gärna vad du tycker

Jag är inte direkt mot korsningar MEN är i mot korsningar med island då jag tycker att island är en sådan ren och "speciell" ras.
Tror även som fler skrivit att det kommer bli av kraftigare typ, men beror ju på vad du tänkt o ha den till

Grattis till hästen!!

Klart man kan ha en häst till kompis bara man låter den vara just häst.Jag tror att du får en trevlig pojke om du skickar iväg honom på hingstbete, så han får lära sig veta hut av andra hästar.
Sen får du ju ta ställning till om och när du ska kastrera honom.Det tycker jag nog att du ska,det blir enklare så.
Ta hjälp av kunniga människor och ta till dig det de säger utan att sluta tänka själv.Läs mycket.Både på nätet och böcker.Ställ in honom på en bra foderstat,se till att han har kompisar och sköt hovvård och avmaskning.Sluta aldrig att fråga, det finns alltid nån som vet bättre... :D

Stort lycka till från Åsa

chrysler skrev:
Varmblodstravare är inte så dumma till distans, de är ju högpresterande hästar, som fbl. :smirk:

Nu förstår jag inte vad du menar. Är du ironisk och menar att travare inte funkar till distans eller att de gör det?

Esketeske skrev:
Ska du ha en häst som en kompis? Själv skulle jag nog skaffa en hund då eftersom de kräver enormt mycket mindre i utbildning och omkostnader. Men om du ska rida den så tja, det kan kanske funka till det du tänkt dig. Varken nordsvenskar eller isisar är framgångsrika på högre nivå i distansritt eller western men om du ska rida turer i skogen kan den säkert funka.
För övrigt när det gäller föl, hantering, fodring, inridning o.s.v. så skaffa dig några bra böcker och framförallt någon kunnig som kan hjälpa dig.
Kompis.. har inte du de..? är det inte din bästa vän som står o trampar i något stall? jag ser alltid mina djur som mina vänner... men men alla har sina funderingar..o de får man räkan med när man skriver sådana här inlägg... men men ... man vet aldrig han kanske blir jätte bra innom NH o TT o sådant..man vet aldrig,men jag gillar raserna jag är inte för några spinkiga höga saker..ska va små o krafftfulla :smirk:

Jag har sett denna korsningen och skulle mycket gärna skaffat mig en själv om jag inte redan hade för många hästar. Jag hade använt den till western. Verkar va en superblandning :D

bondmoran skrev:

tack,ditt inlägg päppade mig mycket( Stor kram till dig :smirk: )

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 909
Senast: Freazer
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
945
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama