T
Tilla
Jag vill veta massor..Jag ska den 25 lägga handpenning på en liten hingst islandshäst/nordis...Vill veta allt.. ex om någon har den rasen? eller om föl.. då detta är mitt första föl...snälla hjälp mig
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag vet de är mycket ansvar,jag vet mycket om föl o så ...men ville veta lite vad ni tycker man ska göra...Joyride skrev:Jag skulle inte köpa en sådan korsning :smirk:
Och tycker du sakll ta reda på mer innan du köper ett föl, det är ett stort ansvar! Fins bra böcker om föl.
Esketeske skrev:Vad har du tänkt att ha fölet och den vuxna hästen till?
Tilla skrev:ja du..då jag är intreserad av HN o western så tänkte jag något sådant..har även en go vän som tyckte jag skulle pröva o ha se om han kunde gå inom distans när han blir vuxen..då isl är mycket uthålliga o sega..o nordisar kraftiga o uthålliga...
Men mest som en kompis....
Hur kan du veta att denna korsning kommer kunna ridas o köras?bondmoran skrev:Varför skulle inte denna korsning passa till Western? Det är en sport som alla hästar och ponnyer och även alla korsningar passar utmäkt till. Jag skulle mer än gärna också vilja ha en sådan korsning så att man både kan rida och köra, både stora vuxna som de lite mindre. Hurra för dessa korsningar och NH, Western.
Humelibumlan skrev:Hur kan du veta att denna korsning kommer kunna ridas o köras?
Och varför hurra för oseriös blandras avel?
//Humlan- kan inte uppbåda tillräckligt med fantasi för att se varför man skulle vija korsa dessa 2 raser medvetet? :smirk:
Ja, det har du rätt i.. och vi får väl hoppas att det faller bra ut o blir en fin o användbar häst av det hela.amkm skrev:Jag håller med om att det inte är kul med denna typ av blandningar,men nu finns ju fölet redan,och uppenbarligen så finns ju en person som vill ha den.
Tilla skrev:Jag vet de är mycket ansvar,jag vet mycket om föl o så ...men ville veta lite vad ni tycker man ska göra...
O jag tror inte de skulle vara någe fel på denna korsning...tror snarare de kan bli en väldigt uthållig häst..då pappan är islandshäst (ca 137mhk) o mamman nordis(150mhk) vad skulle de vara för fel..? sej gärna vad du tycker
chrysler skrev:Varmblodstravare är inte så dumma till distans, de är ju högpresterande hästar, som fbl. :smirk:
Kompis.. har inte du de..? är det inte din bästa vän som står o trampar i något stall? jag ser alltid mina djur som mina vänner... men men alla har sina funderingar..o de får man räkan med när man skriver sådana här inlägg... men men ... man vet aldrig han kanske blir jätte bra innom NH o TT o sådant..man vet aldrig,men jag gillar raserna jag är inte för några spinkiga höga saker..ska va små o krafftfulla :smirk:Esketeske skrev:Ska du ha en häst som en kompis? Själv skulle jag nog skaffa en hund då eftersom de kräver enormt mycket mindre i utbildning och omkostnader. Men om du ska rida den så tja, det kan kanske funka till det du tänkt dig. Varken nordsvenskar eller isisar är framgångsrika på högre nivå i distansritt eller western men om du ska rida turer i skogen kan den säkert funka.
För övrigt när det gäller föl, hantering, fodring, inridning o.s.v. så skaffa dig några bra böcker och framförallt någon kunnig som kan hjälpa dig.
bondmoran skrev:Varför skulle inte denna korsning passa till Western? Det är en sport som alla hästar och ponnyer och även alla korsningar passar utmäkt till. Jag skulle mer än gärna också vilja ha en sådan korsning så att man både kan rida och köra, både stora vuxna som de lite mindre. Hurra för dessa korsningar och NH, Western.