Sv: föl ungen är sjuk
Kände igen ditt användarnamn och hittade raskt inlägget om avskiljning.
Den tråden har inget att göra med ungens nuvarande status men kan definitivt avgöra alltihop OM den skulle skiljas av.
Var bara det jag syftade på. Vet att ursprungsfrågan var annan och att även fölägaren inte ville ha öppen diskussion..
angående det första svar du skrev, fölet skulle varit dött om han haft dessa specifika bakterier i lungorna, så sa inte veterinären, han sa att OM det är bakterier i lungorna på fölet så syns inte det annat än på röntgen, finns inga prover man kan ta för att påvisa dom. därför finner jag det konstigt att du skrivit att fölet skulle varit död nu?!?
Vet inte vilka bakterier din veterinär var ute efter men ett välkänt faktum är att just rodokocker visas tydligt på röntgen. Det är lungbölder.
Dessa kan provtas "på fält" som första diagnos med hjälp av blodprov och svabb. Men kompletteras med röntgen.
En unge som får gå med obehandlad rodokocksjukdom dör ganska fort efter att bölderna fått fäste.
Medicinen är en variant av TBC ordination.
Men det kan inte vara rodokocker din veterinär menade för h*n bör nog allt veta vad sånt innebär.
Men för oss övriga uppfödare så var det absolut det första som dök upp i huvudet..
för det första, Här avmaskar jag hästarna, sedan går dom på parasit fritt! så svaret är mycket enkelt, fölet är avmaskat, =mycket spolmask kom ut. lika så mamma är avmaskad efter träckprov. fölet är även avmaskat en gång till=utan verkan. NEJ, ingen utav mina andra hästar är sjuka.
Menade faktist inte att du inte maskat. Utan undrade mer med vilka preparat.
Studier har ju gjorts att till exempel Ivomecpreparat inte fungerar fullt ut på föl och spolmaskproblem.
För många år sedan fick vi själva vetskap att vår besättning hade Ivomec-resistens. Den hösten hade vi ett flertal ungar med lunginflammation. Och inte en enda "skolad" människa kunde veta varför.
Inte förrän året efter fick vi svar på resistensen.
Har sett ett flertal som kan "maska fel" utan att veta om detta och därav min fråga.
Och spolmask i större mängd det hade du tydligen. I alla fall på ungen, så någon smittkälla har du alternativt så var betet inte rent.
Och det är inte menat som kritik utan kanske mer som fundering. Du är absolut inte ensam om detta problem.
angående råd om odling, vad vill du att jag som hästhållare skall göra, om vet tar ett prov för analys, det provet är streptokocker, sedan gör han inget mer, hur ska då jag förhålla mig till det anser du
Nej, det är inte enkelt för en hästägare, som ej är så insatt i problematiken, att diskutera/rådgöra med en veterinär.
Och för dig blir det ju svårt att ifrågasätta om du inte ens vet grundproblematiken..
Men man har sin fulla rätt att få ordentliga svar.
Du frågar varför du gett Hippotrim för streptokocker.
Du frågar vilka bakterier som misstänks på fölet.
Själv är jag kanske mer jobbig av mig för jag skulle definitivt vilja ha mer hjälp än en veckas kur på en unge som varit sjuk i 4 månader.
Och eftersom kliniken inte vill ta emot dig så ligger du ännu sämre till.
Kanske kan du få fatt på någon med ambulerande klinik och portabel röntgen?
Om den nu har kapacitet för sådan undersökning förståss...
Usch..lider med dig då du har hamnat mellan en hel hög med stolar nu..
Hoppas det fixar sig för er och den lille.
AM