föl ungen är sjuk

lillaneptun

Trådstartare
har ett föl som varit sjuk nu i 4 månader, har fått penovet i 5 dar, blev bättre, men efter kuren kom symtom som hosta & snor tillbaka. nu i tisdags var vet hit igen, nu fick han hippotrim + att han skall ha slemlösande i 2-3 veckor. det jag fundera på är; vet sa att det finns en bakterie som sätter sig på fölens lungor, någon som vet vad detta är för bakterie och vad är det för prognos för denna sjukdom? vidare sa vet att bli han inte bra nu så måste han röntga lungorna för att se om denna bakterie finns hos han.

någon som varit med om detta, snälla HJÄLP!!

Sv: föl ungen är sjuk

Har han varit sjuk så länge borde ni röntga lungorna ändå. Hade det varit rhodococcer, (som jag tror din veterinär menar) borde han redan varit död.

Det är verkligen inte nyttigt att gå med så långdragna infektioner.

Finns många bakterier som kan sätt sig på luftvägarna, det är antagligen därför som du fått antibiotika till fölungen. Vissa bakterier är dock antibiotikaresistenta, vilket gör att man måste ge rätt medicin för rätt sorts bakterie.
Röntgen kan inte visa vilken bakterie det är, bara symptomen av den. För att avgöra vilken bakterie som är boven krävs lab-tester, vilket man gör genom att ta prover på slem, trachealskölj, näs-svabb etc. och sedan odla ut det och testa för olika sorters patogener (sjukdomsframkallande organismer).

Ang just din fölunge, kolla igen med veterinären vilken sjukdom/bakterie han pratade om så blir det lättare att svara på din fråga.
:)

Senast ändrad:

han har tagit prov på honom, streptokocker hade han.

det är lättare sagt än gjort att ta fölet på en klinik, då jag redan pratat med en sådan & dom Inte tog emot fölet pga smittorisken:confused:

det enda jag kan göra är att lita på vad min veterinär säger.

jag skrev här för att se om någon annan varit med om samma sak.

jag skrev här för att se om någon annan varit med om samma sak.

Skulle tro att det är inte speciellt många som har haft ett sjukt föl i hela fyra månader..
Och rodokockerna bör nog gå att utesluta för, som CK skrev, så skulle ungen ha varit död ganska kort tid efter att penovetkuren avslutats.

(penovet döljer tillfälligt en rodokockinfektion, som sen blommar ut i full kraft efter avslutad kur. Därför är det oerhört viktigt med ordentlig provtagning för att i första hand utesluta rodokocker. Duger liksom inte att bara mata på antibiotika helt utan svarsanalys oavsett. )

Förutom ovanstående skrivna råd angående provtagning och odling så funderar jag på hur du har med parasiter.
Spolmask ger, om det gått långt, hosta och kan gå över i lunginflammation.

Hur har du maskat ungen och framförallt med VILKET preparat??
Har den gått med typ ett och tvååringar (värsta smittspridarna)
Eller har den gått på helt rena beten?

Har ni testat med ett träckprov?
Är andra hästar omkring också sjuka?

VAd fodrar ni med?
Vet du om ungen har "satt i halsen"?
(fast då borde ungen i och för sig inte heller överlevt så här länge)

AM

Vidare.
Du har skrivit i annan tråd om avskiljning osv..

Ingen unge bör skiljas av då den inte är frisk.
Inga föl bör heller lämna gården så länge det finns ett föl som är sjukt i dess omgivning.

Detta för att visa hänsyn först och främst för utsatta föl.
Föl som kan bära infektion fast det för tillfället inte syns.
Föl stressas av avskiljning och då kan infektionen blomma ut.

OCH för att det nya stället inte skall få in smitta.

Detta om dom står på samma stall/lösdrift, gård/hagar och hanteras av samma personal.

AM

Min fölunge var också sjuk (av annan orsak). Fick så småning om en varböld på halsen som veterinären fick skära upp. Prov togs på varet och det var också streptokocker men på dessa bet inte hippotrim utan jag får spruta med penicillin.
Har ni skickat prover till SVA så ni vet att hippotrim tar just den bakterien?

Nafayette, angående avskiljning så spelar detta ingen roll, då JAG personligen ville veta om det påverkar ett dräktigt sto negativt att bara ta bort fölet! detta har inget som helst med fölets sjukdom att göra MED tanke på att fölet ÄR sjuk så går den INTE att flytta förens den ÄR frisk!! bara en undran vad detta har med fölets sjukdom att göra??? att jag fundera på avskiljning ÄR just för att fölets ÄGARE INTE har brytt sig över huvud taget om att hans föl är sjuk!! vilket för mig är mycket frustrerande!

angående det första svar du skrev, fölet skulle varit dött om han haft dessa specifika bakterier i lungorna, så sa inte veterinären, han sa att OM det är bakterier i lungorna på fölet så syns inte det annat än på röntgen, finns inga prover man kan ta för att påvisa dom. därför finner jag det konstigt att du skrivit att fölet skulle varit död nu?!?

Förutom ovanstående skrivna råd angående provtagning och odling så funderar jag på hur du har med parasiter.
Spolmask ger, om det gått långt, hosta och kan gå över i lunginflammation.

Hur har du maskat ungen och framförallt med VILKET preparat??
Har den gått med typ ett och tvååringar (värsta smittspridarna)
Eller har den gått på helt rena beten?

Har ni testat med ett träckprov?
Är andra hästar omkring också sjuka?

för det första, Här avmaskar jag hästarna, sedan går dom på parasit fritt! så svaret är mycket enkelt, fölet är avmaskat, =mycket spolmask kom ut. lika så mamma är avmaskad efter träckprov. fölet är även avmaskat en gång till=utan verkan. NEJ, ingen utav mina andra hästar är sjuka.

angående råd om odling, vad vill du att jag som hästhållare skall göra, om vet tar ett prov för analys, det provet är streptokocker, sedan gör han inget mer, hur ska då jag förhålla mig till det anser du?

jag vet inte hur veterinären tänkte när han bara gav penovet i 5 dar, jag ansåg att den kuren skulle vara längre men han vägrade pga att patienten var ett föl. samt att symtomen som tidigare skrivit kom åter, för att då sätta han på hippotrim, det kan inte jag stå till svars för, för jag är ingen veterinär. Men även denna fölunge fick en böld, som spontan sprack, det var där streptokockerna satt.

jag är snurrig nu av alla kommentarer, det jag var intresserad av att veta var vad den eventuella bakterien i lungorna heter och prognosen för den. sedan har jag fått att det skall odlas hit & dit, avmaskas osv.

jag har lärt mig att vara kritisk, så är jag även mot min veterinär, varför jag ville komma på kliniken, men tar dom inte emot han, så vad fanken ska jag göra åt de?

jag är snurrig nu av alla kommentarer, det jag var intresserad av att veta var vad den eventuella bakterien i lungorna heter och prognosen för den.

Men vi kan väl knappast VETA vad din veterinär tänker på för bakterie. Vi är inte tankeläsare.
Men jag anade att han tänkte på rhodococcer, men det tror jag inte det är. Fölen dör då rätt fort om de inte behandlas med rätt preparat.

Och att sätta in Hippotrim mot streptococcer verkar lite galet.

Kände igen ditt användarnamn och hittade raskt inlägget om avskiljning.
Den tråden har inget att göra med ungens nuvarande status men kan definitivt avgöra alltihop OM den skulle skiljas av.
Var bara det jag syftade på. Vet att ursprungsfrågan var annan och att även fölägaren inte ville ha öppen diskussion..

angående det första svar du skrev, fölet skulle varit dött om han haft dessa specifika bakterier i lungorna, så sa inte veterinären, han sa att OM det är bakterier i lungorna på fölet så syns inte det annat än på röntgen, finns inga prover man kan ta för att påvisa dom. därför finner jag det konstigt att du skrivit att fölet skulle varit död nu?!?

Vet inte vilka bakterier din veterinär var ute efter men ett välkänt faktum är att just rodokocker visas tydligt på röntgen. Det är lungbölder.
Dessa kan provtas "på fält" som första diagnos med hjälp av blodprov och svabb. Men kompletteras med röntgen.

En unge som får gå med obehandlad rodokocksjukdom dör ganska fort efter att bölderna fått fäste.
Medicinen är en variant av TBC ordination.

Men det kan inte vara rodokocker din veterinär menade för h*n bör nog allt veta vad sånt innebär.

Men för oss övriga uppfödare så var det absolut det första som dök upp i huvudet..

för det första, Här avmaskar jag hästarna, sedan går dom på parasit fritt! så svaret är mycket enkelt, fölet är avmaskat, =mycket spolmask kom ut. lika så mamma är avmaskad efter träckprov. fölet är även avmaskat en gång till=utan verkan. NEJ, ingen utav mina andra hästar är sjuka.

Menade faktist inte att du inte maskat. Utan undrade mer med vilka preparat.
Studier har ju gjorts att till exempel Ivomecpreparat inte fungerar fullt ut på föl och spolmaskproblem.

För många år sedan fick vi själva vetskap att vår besättning hade Ivomec-resistens. Den hösten hade vi ett flertal ungar med lunginflammation. Och inte en enda "skolad" människa kunde veta varför.
Inte förrän året efter fick vi svar på resistensen.

Har sett ett flertal som kan "maska fel" utan att veta om detta och därav min fråga.

Och spolmask i större mängd det hade du tydligen. I alla fall på ungen, så någon smittkälla har du alternativt så var betet inte rent.
Och det är inte menat som kritik utan kanske mer som fundering. Du är absolut inte ensam om detta problem.

angående råd om odling, vad vill du att jag som hästhållare skall göra, om vet tar ett prov för analys, det provet är streptokocker, sedan gör han inget mer, hur ska då jag förhålla mig till det anser du

Nej, det är inte enkelt för en hästägare, som ej är så insatt i problematiken, att diskutera/rådgöra med en veterinär.
Och för dig blir det ju svårt att ifrågasätta om du inte ens vet grundproblematiken..

Men man har sin fulla rätt att få ordentliga svar.
Du frågar varför du gett Hippotrim för streptokocker.

Du frågar vilka bakterier som misstänks på fölet.

Själv är jag kanske mer jobbig av mig för jag skulle definitivt vilja ha mer hjälp än en veckas kur på en unge som varit sjuk i 4 månader.

Och eftersom kliniken inte vill ta emot dig så ligger du ännu sämre till.
Kanske kan du få fatt på någon med ambulerande klinik och portabel röntgen?
Om den nu har kapacitet för sådan undersökning förståss...

Usch..lider med dig då du har hamnat mellan en hel hög med stolar nu..

Hoppas det fixar sig för er och den lille.

AM

Har ni kollat så att det inte är svamp som orsakar det hela?

En bekant hade samma symptom på sitt föl som du beskriver. Det började med en lunginflammation orsakad av bakterier, efter medecinering så återkom symptomen och det blev inte bättre och ingen förstod varför, och det var långdraget, förrän det visade sig att fölet fått svamp. Nedsatt immunförsvar pga den första infektionen hade bäddat för svampen.

Nu vet ju inte jag hur det fungerar med streptockocker på hästar, men kan det vara så att det är någon häst i stallet som är smittbärare utan symptom? Dvs att fölet blir smittat gång på gång?

Senast ändrad:

*Kl*

Har det odlats vad för bakterier det är och resistensbestämt är min fundering? Rodokocker har uteslutits, men det finns ju fler bakterier - och dessa kanske är resistenta (okänsliga) för penovet respektive hippotrim och fölungen behöver en annan sorts antiobiotika?

Att jag funderar är för när min K var föl för många år sen fick hon en luftvägsinfektion (feber, snor osv). Fick hippotrim och slemlösande men blev inte mycket bättre. En aning, men det var det lilla det. Den vet tyckte 'se om hon klarar det sista själv'.

Tog inte lång tid innan hon blev sämre igen, fick penovet. Samma visa. Sen togs äntligen baktprov, odling och resistensbestämning och se där, bakterierna var helt resistenta mot hippotrim och ganska okänsliga mot penovet. Fick då en annan sorts antibiotika jag glömt vad den hette - och blev bra. Hon var dålig i nästan en månad - och blev tyvärr dammkänslig på kuppen (enligt vet, sant eller ej, så de små alveolerna eller vad det heter, små lungblåsr typ, tog stryk av att hon gick dålig så länge utan att få bukt på det). I övrigt helt återställd, men det krävdes 'rätt' penicillin.

Nafayette, att fölet inte är mitt, var inte ens det när han tillverkades, gör att jag har inte brytt mig om han, jag har påpekat för ägaren att han varit sjuk, men han har aldrig brytt sig, han brydde sig inte heller när provsvaren kom där det stod svart på vitt att fölet ÄR sjuk. jag har fått överta mot min vilja allt ansvar för denna häst :devil: nu gör jag så gott jag kan för att få fölet friskt så han kan lämna oss, när jag skrev om att sära dom, så hade han fått penovet, och var väl på väg då att bli frisk, sedan kom det åter :(

för att besvara din fråga om mask, Jag Har Rena beten, mamma & föl blev smittade när dom var på stort stuteri i sommar under 2 månader (har andra hästar dom var rena på mask provet, har alla i samma hage) Fyretal fick han som vet på prov stationen skrev ut efter att ha kollat provsvaren. vidare så hälsade jag även på hästarna på stuteriet, där upptäckte jag att dom var sjuka, när jag skulle hämta hem dom frågade jag OM dom var frisk, oh jaa dom var friska! pyttsan. dom kom hem smittade ner mina andra hästar, alla blev friska utan fölis, han blir inte frisk.

rodokocker, det känns bekant, men jag mins inte vad bakterien hette som satte sig på lungorna :crazy: att ringa & fråga min vet känns inte kul, han anser sig vara för mycket mer än alla andra :devil: ja, det är en jätte jobbig sits jag hamnat i, helst av allt skulle jag önska att fölet dog..... då slipper jag detta och jag slipper hans elaka ägare.

han har streptococus zooepidemicrus, denna typ är antibiotika känslig, enligt när jag pratade med labb så sa den vet att denna bakterie är nära släkt med kvarka.

jag kan inte göra något åt medicineringen på fölet, hade jag fått bestämma så hade han åkt till kliniken och kolla halsen...men jag är bara simpel häst ägare utan befogenheter.

jag tro faktiskt inte att det är någon annan som är smittbärare, han har ju inte blitt frisk.

svamp, hur tar man reda på om det är det då??

Jag har haft ett föl som fick zoo epidemicus. Han gick på penovet lääänge, + slemlösande, kortison, ventipulmin och alla möjliga mediciner inkl inhalation, minns inte alla mediciner då det var ett tag sen... :/ Vid lungröntgen såg lungorna inte så fina ut, och han bukandades kraftigt vid 3 mån ålder. Veterinärerna gav honom urusla odds (= inga odds, typ) för att bli bra och få ett liv fritt från lidande så vi valde att avliva honom :cry:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
27 121
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 302
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Hästen är ett hbl föl fött 21 april 2013. Behandling har sett ut så här: 9 September: Hembesök, kontroll av lungor och luftvägar. Hör...
Svar
7
· Visningar
1 427
Senast: MaRomer
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 978
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka