Föl som förlorat mamman vid födslen!

Victoria Secret

Trådstartare
För en tid sedan köpte jag en unghäst som förlorade sin mamma vid födslen.

Enligt ägaren var hon väldigt snäll men kunde bli sur på nya människor och hade sparkat mot deras kompis som hade gått in i hagen.

Jag fick hem henne men allt efter dagarna gick så var det fler av inackoderingarna som sa att hon hade sparkat mot dem i hagen.
Det hon gör är när någon ny går fram till henne blir hon helt "hingstig" ska lukta och går nästan på dom, sedan vänder hon sig om och sparkar.
Hon har aldrig gjort det mot mig men hon kan vara tjurig även mot mig ibland annars är hon guda snäll för det mesta men ibland får hon sina spel.
Mot andra hästar är hon helt tvärtom och väldigt låg i rang.

Detta beteende måste väl ha att göra med att hon förlorade sin mamma vid födsel? Att hon inte är rätt uppfostrad?

Sv: Föl som förlorat mamman vid födslen!

Ja det hänger säkert ihop.

Har själv haft ett ungsto som inackorderad som mamman inte ville veta av och hon var lite jobbig faktiskt. Hon hade fått mjölkersättning i spann från det hon var riktigt liten.

Hon var livrädd för de andra hästarna, ville hellre stå i stallet med mig när jag mockade än att vara ute i hagen med de andra. Det var synd om henne då hon inte förstod och blev stökig pga det. Jag försökte vara en tydlig ledare för henne och inte kela för mycket med henne, samtidigt som hon tillbringade mycket tid ute i hagen med de andra så hon blev bättre med tiden. Sommarbete med jämnåringa (och äldre uppfostrare) gjorde susen.

Du har råkar ut för just det man till varje pris vill undvika när man måste föda upp ett föl utan mamma. Hon ser inte er som något hon måste respektera utan något hon kan dominera och göra som hon vill med. En sådan häst kan bli verkligt farlig och man måste verkligen hantera den helt korrekt hela tiden och vara på sin vakt.

Jag har ju själv haft oturen att få dra upp några föl utan mammor. Det viktigaste med dem har hela tiden varit att hålla distansen så att de inte uppfattar sig själv som människa utan häst. De två som överlevt och blivit vuxna är idag hästar och ingen kan ens ana sig till att de är uppfödda på välling. Det är bara den ena som har ett speciellt förhållande till mig, men det är bara mig och inte någon annan människa. Hon ser mig som mamma och det har haft den fördelen att när hon blir rädd eller osäker söker hon trygghet hos mig. Ingenting som jag ber henne om är heller farligt utan det helt OK om jag har sagt så.

Tack för svar båda två!

Finns det något man kan göra för att förbättra hennes beteende?

Hon behöver tillbringa mycket tid med andra hästar, särskilt någon äldre som kan sätta henne på plats! tyvärr har hon redan lärt sig att hon kan göra lite som hon vill med människor, så där måste du vara mycket tydlig med att du är ledaren. Och det gäller ävan andra som ska hantera henne.

Hon ska gå undan för er när ni går in i hagen exempelvis. Longering är ganska bra då hästen går undan för föraren som driver hästen.

Det finns säkert bättre tips.

Vet inte vilka förutsättningar du har. Men om jag hade fått en sådan här häst hade jag börjat med att släppa ihop henne med mitt tuffaste ledarsto. Sedan hade jag under en period låtit bli att hantera henne. Jag hade så att säga hanterat henne genom ledarstoet. Som exempel när de ska in från hagen hade jag tagit ledar stoet och låtit problemhästen gå lös bakom och följa ledarstoet som följer mig. På det sättet visar jag min plats i flocken genom att styra överledarstoet utan att behöva bråka med den andra. Om hon är normal kommer hon att acceptera att jag har en högre ställning i flocken. Sedan när den biten är klar får börja överföra den här höga ställningen till att bara hantera henne. Det svåra för oss människor är att hålla distansen och inte börja vara för snälla för tidigt. Man måste aggera så som ledarstoet har gjort i hagen och se till så att hon håller sig på avstånd tills det är OK för mig att hon kommer nära. Vi människor vill gärna göra tvärt om söka kontakt och "övertala" någon till att ta sitt förnuft tillfånga.

Tack för era tips!

Nu är hon på sommarbete så får inte hem henne förren september.

Hade tänkt släppa ihop henne med mitt ena sto som är väldigt ranghög.
Innan jag släppte henne på betet gick hon i stora stoflocken men där är så många människor som springer ut och in hela dagarna så vågar inte ha henne där längre.

Ska ha era tips i bakhuvudet när jag får hem henne igen

Jag har läst en rapport där det stod att tidigt avvanda föl samt föl som har förlorat mamman kan bli hotande mot andra hästar i samband med utfodring.
Min ena ponny förlorade sin mamma innan avvänjningen och hon är inte så glad att ha andra hästar inärheten när det är matdags.
Hon är dock ok i hagen med andra hästar om man inte ger henne god bitar. Hon är nu 18 år.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 732
Senast: Badger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 821
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 394
Senast: lirco11
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 704
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka