föl som "anfaller"

Sv: föl som "anfaller"

Jag hade absolut inte varit främmande för att ta med mig något sorts tillhygge som jag faktiskt kan freda mig med i skarpt läge.

Det som hon håller på med är rena rama dumheterna och måste stävjas direkt. Vid minsta lilla tendens till att försvara sig mat får hon helt enkelt lov att flytta sig.
För mig har det alltid varit självklart att jag kan vara med hästen samtidigt som den äter. På ridskolor och dyl. har jag full förståelse för att man vill lämna hästen ifred i matsituationen och så även för de hästar som är så tydligt "blyga" att de inte vill/vågar äta om någon människa är i boxen/ligghallen. Men för våra hästar vars största del av tiden spenderas med andra hästkompisar och inte människor så är det självklart att de ska kunna hanteras även om de äter.
På ditt föl hade jag faktiskt satt i system att träna henne att bli borstad etc. då hon äter sitt kraftfoder just för att vänja henne att det faktiskt är ok.
 
Sv: föl som "anfaller"

Min var sån. Jag drog ett rapp på bakbenen med ett grimskaft då de kom farande med tydligt NEJ med MÖRK manlig röst. Nu gör hon aldrig det mer och varje gång hon ens tänker sig på att göra något dumt mot mig sänker jag ner rösten mörk och hon lyssnar.
 
Sv: föl som "anfaller"

Skriver som många andra redan gjort att du måste sätta ner foten ordentligt och det nu. Hon kommer inte att bli mindre så att säga.
Ta med dig ett spö och använd det ordentligt en gång när hon gör så igen, och bind sen upp henne och pyssla med henne i fortsättningen när hon äter, låt henne inte vara ifred!!

Jag anser inte att man ska slå sina hästar men hellre säga till EN gång ordentligt än att hålla på å "smådutta". Har funkat bra på mina två föl/unghästar jag haft, och dom har inte blivit rädda för människan på nått sätt utan har bägge blivit två harmoniska individer:laugh:
 
Sv: föl som "anfaller"

Håller med föregående talare! Även om fölet fortfarande ung kan en spark utan problem träffa och döda om man har ordentlig otur. Mitt föl var jävlig när han var yngre. Testade redan som liten men han fick veta direkt att det inte var ok. Röt i ordentligt och sparkade åt hans håll. Sen dess har han inte gjort så igen. Tvärtom har han lärt sig var gränsen går och litar blint på en. Mysigare häst får man leta efter. Kan vara en god idé att du dessutom lär ditt föl hur nära hon självmant får komma till dig utan att du kallat henne till dig. På så vis lär hon sig snabbt att hon inte får knuffas. Sätter du inte igång arbetet med hennes beteende nu så kommer det blir en mardröm längre fram. Lycka till!! Går nog kanon om du bestämmer dig för att det är du som bestämmer, inte hon!
 
Sv: föl som "anfaller"

Tack för alla svar. Det stärker mig i mitt handlande. Idag har jag fått ta till spöet och jagade ut henne från ligghallen vid 2 upprepade tillfällen. De slutade med att hon gick undan när ja kom in i hallen. Fortfarande att hon har öronen ordentligt bakåt men hon väljer att vika av istället för att gå imot mig.

Hon flyttar på sig när hon ser mig. Förmodligen är hon lite avskräckt men de känns bra att jag iallafall har fått en reaktion från henne.

Mardrömmen hade ju vart om hon fortsatt gå på trots korrigeringen.

Jag har bara haft henne i en månad. När hon äter hösilage går de bra, men när de kommer till fölpelletsen de är då hon vaktar.

Jag har inte kommit så långt som med borstning ännu. Vi jobbar fortfarande med endast beröring av hela kroppen. Hon är enormt kittlig under magen, då kickar hon.

Vi lyfter framhovarna lite varje dag. Har tänkt fortsätta med det ett tag innan ja ger mig på bakbenslyften.
 
Sv: föl som "anfaller"

Behöver den pelletsen eller kan den äta mer hö?
Den ska inte hota till sig maten.

klart att du ska kunna borsta den o lyfta alla benen!

Är den kittlig så ta bara det mest nödvändiga under magen.
sätt fast den o beröm gott uppförande o då kan du gulla med den.. en aning- på dina villkor.

Inget blir bättre av att vänta med rutinsaker som läget är nu- den är uppkäftig.

nu är det dags att sluta dalta med den o faktiskt utsätta den för lite mer bara för att den har fått göra lite som den har velat.

den har lärt känna dig på den här tiden o nu tar sig ton- troligen med allt.
 
Sv: föl som "anfaller"

jag hanterar henne flera gånger i veckan och hon gör framsteg hela tiden:)

Det är foalcreep som hon äter. Hon behöver det för att stötta upp grovfodret. Grovfoder får hon så mycket som hon orkar äta (ca 10 kg) Hösilage.

Jag har för någon vecka sedan börjat att lyfta frambenen och det går jättebra. Har tänkt att ta bakbenen nu i de närmaste när jag upplever att frambenen sitter hundra. Men jag tror inte att det kommer att bli några problem:)

Jag upplever nog inte att jag daltat med henne, däremot kanske jag har ignorerat lite för mycket sura miner. Jag har hela tiden trott att hon vart osäker.

Men som sagt hon visar mycket god respons efter att jag sagt till henne på skarpen. Är glad att jag tog upp ämnet för det fick mig att se mer klarsynt på saken. Hon är kaxig, inte osäker:)
 
Sv: föl som "anfaller"

Bra att du tagit tag i det hela, jag blev lite orolig i trådstarten ;).

Du har gjort helt rätt i att säga till på skarpen!
Jag har haft 2 st små som hotat mig i matsituationer men det har bara hänt EN gång kan jag säga! Den ena var dessutom en riktig mespropp i alla andra situationer men han fick ett rätt brutalt uppvaknande ändå när han försökte hota mig.... Jag hade spö med mig vid nästa fodring, gjorde som jag alltid gör och när han la öronen bakåt och hotade mig så fick han sig "en redig" rätt på bogen. Klart! Hände aldrig igen, han blev inte rädd för mig men lärde sig att hålla avstånd.

Jag är alltid väldigt neutral vid fodringen i lösdriften. Jag behöver sällan kräva utrymme utan bara fodrar och går därifrån. Sen gör jag visitationer och hantering separerat från matande.

Lycka till!
 
Sv: föl som "anfaller"

jag hanterar henne flera gånger i veckan och hon gör framsteg hela tiden:)

Det är foalcreep som hon äter. Hon behöver det för att stötta upp grovfodret. Grovfoder får hon så mycket som hon orkar äta (ca 10 kg) Hösilage.

Jag har för någon vecka sedan börjat att lyfta frambenen och det går jättebra. Har tänkt att ta bakbenen nu i de närmaste när jag upplever att frambenen sitter hundra. Men jag tror inte att det kommer att bli några problem:)

Jag upplever nog inte att jag daltat med henne, däremot kanske jag har ignorerat lite för mycket sura miner. Jag har hela tiden trott att hon vart osäker.

Men som sagt hon visar mycket god respons efter att jag sagt till henne på skarpen. Är glad att jag tog upp ämnet för det fick mig att se mer klarsynt på saken. Hon är kaxig, inte osäker:)
Good for you o God Jul:bow:

Det är nu hon som ska söka kontakt med dig dig o fjäska lite. Se glad ut.
 
Sv: föl som "anfaller"

Jag tänker såhär:
försök att se och läs av henne. Gör ditt så kallade utfall av vad det nu kan vara som passar dig( vifta med grimskaft, höja rösten, rusa några steg emot henne, vifta med ikea-kasse) , MEN förekom henne! Alltså precis när hon ska till och påbörja utfallet, skall du agera. Inte när hon fått fart och är i närheten av dig. Utnyttja din list och dina mänskliga intellektuella försprång och se till att du svarar snabbt på hennes signaler. Då behöver heller inte dina signaler bli så starka, heller.

Fast om det nu har löst sig så kanske du inte behöver mer råd:-)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 670
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 097
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 387
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp