Föl på ponnyridning?

Smuldaisy

Trådstartare
Var med ungarna på en djurpark i Skåne och där fanns givetvis en ponnyridning. En av ponnisarna som gick med hade ett föl vid sidan som gick med varv efter varv i 24* värme. :mad: Vet ju inte exakt hur långa pass stoet och därmed fölet gick men får man verkligen göra så ??? Svårt att säga hur gammalt fölet var men jag skulle gissa 3-4 månader. Ska bara tillägga att jag visserligen sponsrade djurparken iom att vi betalade inträde men vi bidrog inte till ponnyridningens kassa. Mina barn har ponny hemma och frågar inte efter ponnyridning vilket är skönt inte minst i denna situationen.

Sv: Föl på ponnyridning?

Ser de bara till att hästarna får dricka emellanåt och att fölet kan dia när det vill så tror jag att de får göra så. Men jag hade aldrig utsatt min eventuella fölunge för värmen och alla barnen på en djurpark.

Vet faktiskt inte vad som är lagligt/olagligt i detta, men tycker helt spontant att det är fel

Hej , vi var oxå i SKÅNES DJURPARK för ca en vecka sen o jo de lilla fölet gick med på rundorna. Jag såg att där va vatten till alla hästarna o när vi kom så stod fölet o diade rätt länge( vi fick stå i kö en bra stund de var därför ja såg detta). Ja tror inte fölet led av att gå med o såg oxå att fölet gick inte hela tiden, stod mkt stilla o kollade läget o var mkt nyfiken på allt folk.....

Jag kan kanske inte se något jättestort fel i detta.
Bara de får vatten att dricka och har skugga att vila sig i.

Förr gick ju fölen med mamman vid körningen. Då jobbade ju stoet hela dagen både på åkern och i skogen.

Preics :bow: det är bara vi som är så känsliga!
Tänk var ett föl i vilt tillstånd klarar vid 3-4 månaders ålder .. ?

*delvis kl*

Själva det tat den får promenera runt runt är väll itne så farligt om den väljer att stå still och ta det lungt självmant.
Men...
Hur avr barnen mot fölet? Det kan avra väldigt påfrestande att ha en massa barn som hänger och klänger och klappar och stojjar runt omkring den.

Det var ingen fara då ponnyridningen var i en stängslad "paddock" och kön var typ utanför.

Verkar som de flesta tycker det var ok och någon hänvisar till hur det var förr i tiden. Vet eg inte riktigt vad jag tyckte om saken, var nyfiken på om man fick göra så. Tyckte inte om synen ......

En annan aspekt på det hela är ju skaderisken för barnen. Jag har min fölunge med mej när jag rider stoet och man får passa sig då hon bockar, sparkar och busar runt sin mamma. Fölungen på ponnyridningen gick väldigt lugnt bakom sin mamma när jag såg på men tänk om den sparkat bakut och träffat den som satt på eller nått .........

Vi var där för 2 veckor sedan och då låg fölungen och sov som en stock i skuggan när mamma jobbade.....

Liknande trådar

F
Avel Vi fick i tisdags en överraskning när vi kom ut i stallet för att morgonfodra och ett av våra ston fölat under natten... Stoet i fråga...
Svar
9
· Visningar
2 567
Senast: theJohanna
·
Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
5 143
Senast: moon
·
Avel Vad händer med fölet om stoet fodras fel? Säg att ett sto är dräktigt hon får mat men tyvärr inte tillräckligt med proteiner viket gör...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 238
Senast: Shaggy
·
Avel Men om det blir sista tror jag inte. Vår ena fölunge blev lustigt halt i måndags. maken kom in på kvällen och sa att fölet är halt i...
2
Svar
38
· Visningar
2 944
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar