Jaha, första besöket på regiondjursjukhuset i år.....

Sv: Jaha, första besöket på regiondjursjukhuset i år.....

Synd det är så långt annars hade jag gärna gjort ett försök med min lille kanalj. Absolut enklast för vår del hade ju varit om han hade haft en "mamma" som kan ge honom di istället för att han nappas.

Så sorgligt.

Du har mitt djupa deltagande att ni miste honom.
Jag är ledsen för eran skull.

:cry:

Fy vad hemskt:cry:Lider med dig, stackare..
Man vågar knappt gå in här längre,det verkar bara vara elände iår..
Och jag som knappt har börjat avla(en o försöker få dräktigt iår,förra året lyckades vi inte)börjar nästan ångra mig,vet inte om jag vill va med om sånt här ska hända:eek:

*funderar*

Kanske skulle vi slå våra påsar ihop och öppna "Smålands Vandrande Pinne Depå"? Känns som betydligt säkrare att avla på. :smirk:

Gira :banana:

OT lite surt kan jag i all bedrövelse tycka att djursjukhuset nästan i ren goodwill skulle bjuda på självrisken. För inte fanken var det jag som ville avvakta med antibiotika, (på fredagen låg tydligen leukocysterna och fibrinogenerna något högt, men man ville avvakta)det var inte jag som sövde fölet och medicinerade för hårt så koliken uppstod....

*kl*
Nästa steg blir seminering. Har tyvärr hört att ston som mister sina föl inte alltid är så lätta att få dräktiga samma år... -Någon som vet?

Tröstkramar i mängder till er..

OM det kan vara en liten tröst i det hela, så går mitt Electrosto här i hagen och är dräktig med A-Dur, detta efter en svår fölning av ett dödfött föl.
Allt har gått som på räls med henne, och jag hoppas för er skull att det går lika bra med ert sto!

håller tummarna

Usch din stackare! :cry: Att det skulle gå så illa, beklagar verkligen!

stackars dig o så synd om mamman
Bli inte bitter i din sorg nu bara, de gjorde så gott de kunde på djursjukhuset, det var ju ändå du som valde dem från början...

varm kram :cry:

Tror du att vi har någon lycka med vandrande pinnar då????

Vi lär väl få någon epidemi och alla dör ut eller nåt..

Ursäkta att jag skämtar mitt i eländet du har , men själv känner jag att man får nån konstig humor, den måste man nog ha för att orka.

Jag hade i alla fall ett dräktigt sto i dag.

//Tina

Nä, jag är varken bitter eller arg på djursjukhuset. Jag vet hur svårt det är med föl och det en klarar fixar inte en annan. Så är livet och just nu var inte turen på vår sida.

Jag har fortsatt fullt förtroende för veterinärerna. Jag är ju själv inte vet och kommer inte bli det heller. Men i sorgen får man bli lite ilsk.

Jag tycker inte heller att jag direkt hängt ut dem och efter samtal i går med vet kunde jag ändå inte annat än berömma dem för de kämpade och gjorde vad de kunde. De ringde ofta och var noga med informationen! :bow:

Gira som är på bättre humör.....

:rofl: så sant så... Hamstrar kanske vore nåt?

Vi har en dräktig. Har fyra som ska kollas snart. Hoppas på det bästa. Har även en fölning till och hon kniper nog, är beräknad till på söndag.

Gira

Så jobbigt! Stackars er och ert sto.... det är ju det man är så rädd för att det ska hända.
Tröstekram från oss!

*kl*

Har precis kommit hem, efter att ha hämtat märren på djursjukhuset. Det var en ynklig dam som stod i boxen. Svettig och med sprängfyllt juver.
Ser ut som om hon tappat en del i vikt, men antar att det är hela hennes uppsyn som ger det intrycket. Hon verkar lite låg. Hur hon upplever förlusten av fölet kan jag inte sia om, men att bara stå i en box och glo är ju bland det tråkigaste som finns :crazy:

Nåväl, hon blev ganska glad att få komma hem och jag släppte ut henne i hagen till de tanter som inte har föl vid sidan och efter diverse ritualer för att kolla om rangordningen är den samma som för två veckor sedan så lägrade sig lugnet.

ucsh, fy fan.
det ni kan trösta er med är att stoet iallafall lever.. Hur mycket jag än önskar och hoppas kommer varken mitt sto eller fölet tillbaka.:cry::cry:.. Så var glad för det du har kvar, jag har ingeting...

Det är så här livet är för oss uppfödare. Vare sig man tar ett föl eller föder upp ett flertal varje år.

Livet är inte rättvist, så är det bara! Men som sagt för egen del är det bara att bita ihop, "gå ett varv till runt jorden" och se fram emot kommande fölningar....

Livet stannar ju inte upp, även om det blir jobbigt en period.

ps. Sänder dig en varm tanke!

Men nej va tråkigt! är hemskt lessen för eran skull!

Hoppas ni hittar foster bebis till fölet och att ombetäckningen går bra!

Jag ska hämta hem min bruna prinsessa imorgon och den gråa gurkan ska sprutas imorgon eftersom hennes ägg visst har fastnat på 2,5cm *suckar*

Tänk på er!

Fullt ös med andra ord?

Ja här är det ömsom regn och ömsom sol i sinnet idag. Vad vi lagt märke till under dagen är att det sto som kastade tidigare i år samt nu denna gumma helt plötsligt är superbundisar. Vilket de inte varit tidigare. Det sto som går i samma hage och som är dräktigt har blivit totalt utfryst. -Undrar vad som rör sig i deras huvuden!?! eller om det bara är en slump. Tidigare var just Surprise som ler och långhalm med den dräktiga, dessutom varit det en längre tid.

Ska byta hage på tjockisen, vi planerar att släppa henne till flocken ston med föl så får vi se om det lugnar sig. Båda flockarna var en stor flock i vintras, så det är ju inga nya individer....

Hoppas att ni får fart på ägget så hon blir seminerad snart. Har fyra som ska dräktighetskollas inom det närmaste. Sedan är det ju då två som ska omsemineras samt ev. en till som vi låter gå in i aveln, men har lite ågren där. Årets händelser har ju liksom tagit musten ur detta för stunden.

Gira :banana: - I morgon är en annan dag och den tänker jag göra till en dag som är bättre än vad denna varit :)

Skickar ett fång Styrkekramar!
( :cry: )

Vilken mardröm att mista fölet så:cry:

När jag läser om allt elände med ston och föl här blir jag bara mer och mer glad över mitt andra sto som visade sej vara tom. (skendräktig)
Trodde hela tiden att nått inte var som det skulle och när jag äntligen fick ut vetrinären då hon enligt kalendern var fullgången så visade hon sej vara tom. Måste ha resorberat strax efter 45dygnskollen...
Veterinären beklagade, och jag sa att "hellre tomt än dödfött eller missbildat" (hästmänniska= obotlig optimist:crazy:)

Första stoets hingstunge fick åka in en vecka gammal med 40,5 och kissande ur naveln... Tuff antibiotikakur och på h-borg en dryg vecka.
Men nu är han hemma och frisk (peppar peppar)

Hoppas nu att eländet är över för oss alla i år.

Gira - I morgon är en annan dag och den tänker jag göra till en dag som är bättre än vad denna varit

Skön inställning du har, tänk om alla gjorde nästa dag lite bättre, tänk så BRA vi skulle haft det då:D

Jeanette

Jodu här är det full rulle, sitter med almenackan i högsta hugg och försöker planera in när jag ska hämta min nya transport och mitt nya sto.. Verkar som det får bli på midsommar afton :D
Ja det borde ju inte vara nån direkt trafik då iaf :angel:

Insåg just att jag bara räknar med att hon är dräktig, om hon inte är det ställer det till sig en massa i min planering :rofl:

Lustigt det där med sina ston, de två som förlorat sina föl kanske känner sig avundsjuka på den dräktiga och gaddar ihop sig då?
Dom är för roliga, det försiggår mycket i deras hjärnor ;)

Hoppas nu för allt i världen att allt går vägen för oss alla iår, speciellt för er som haft oturs år!

Liknande trådar

Trav Jag har drabbats av stor frustration och känsla av hjälplöshet och sträcker mig nu efter hjälp i alla läger. För att börja från...
Svar
17
· Visningar
2 954
Senast: Corminta
·
Avel Lägger tråden här, då detta gäller väldigt ungt föl. På vårt ena föl, då åtta dagar gammalt upptäcker jag ett lite svullet framknä. OBS...
Svar
7
· Visningar
1 765
Senast: Orkan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama