Föl och boxvila

Gabby_Ossi

Trådstartare
Fick för en vecka sedan diagnosen bristning i sträcksenan på vår nu 3 veckor gamla fölunge, och han har nu fått boxvila i 4-6 veckor. Någon mer som har eller har haft föl i den åldern på boxvila? Hur har det gått? Hur gör ni med mamman, får hon också stå inne hela tiden? Vår lille kille börjar redan bli vild, vänjer de sig vid att stå inne eller blir det bara värre?
Har någon annan haft ett föl med samma skada, och hur gick det med det till slut?

Känns trist att de ska stå inne nästan hela sommaren, speciellt som vi har en större grabb på 2 mån som verkligen skulle behöva en kompis... samtidigt är det väl något man får stå ut med bara han blir bra!

Sv: Föl och boxvila

Vad synd om er och fölis. Kan inte vara lätt att ha en så liten inne... :(

Ni har inte möjlighet att konstruera en något större utebox, gärna med någon slags väderskydd, åtminstone att vistas i dagtid? Fast samtidigt vill man ju inte riskera att liten rymmer under eller fastnar i något staket, så box är kanske tryggast i det akuta skedet...

Vad säger veterinären annars om något större rörelsemöjlighet, typ en 10x10 hag-box?
Man kan ju ev bygga små staket i vägen i en lite större hage, så den blir som en liten "labyrint" så att det inte blir några "raksträckor" för dem att dra på i, men ändå ge lite mer rörelsemöjlighet.

Bara några tankar.
Har själv lite dåliga erfarenheter av ren boxvila, men det var på vuxen häst. Fölet vet ju kanske inte vad det missar på samma sätt... men mamman kan ju bli lite otålig (fast hon kan å andra sidan kanske få röra sig små stunder utanför boxen om fölis har sällskap?).

Jag tycker att det verkar finnas en tendens att börja frångå den helt instängda vilan för vissa typer av skador, men ibland är det förståss nödvändigt.

Vi har funderat på att fixa en lite större utebox... Någon liten hage eller små staket i en stor hage känns inte riktigt säkert, vill ju inte att han ska fastna i något och efter några veckor utan att fått röra sig speciellt mycket tror jag inte att lite trådar stoppar ett föl...

Mamman är ganska orolig, men finner sig ändån i det ganska väl, än sålänge. Har haft henne ute i några minuter en gång, men hon stod bara i hörnan och tittar efter fölet. Funderar på om man kanske skulle börja rida henne så smått om några veckor? Hon är rätt van vid att stå inne iaf halva dagarna för några år sedan när hon var tävlingshäst, hon blir mest orolig när man gör något med någon av de andra hästarna eller de är iväg.

Vissa har sagt att boxvila kanske inte är nödvändigt, utan att han håller sig lika lugn ute, men veterinären sa boxvila så då får vi ju gå på det om man inte får ett annat väldigt kunnigt utlåtande. Han hoppar ju omkring inne också, men han får ju inte upp samma fart och håller väl inte på lika länge som ute.
Någon som har haft en häst med samma skada som läkt i hage?

min hade box vila när han var 2 veckor pga mamma skadade sej å sedan en vecka efter att dom fått komm ut igen springen han å vrickar sej elelr nått så fick han box vila en vecka. vi har tur som har ute box som leder rakt ut i hagen så mamma häst kund evara ute när den lille va inne å när mamma hade vila kunde den lille vara ute å mamma inne. funkade super för mej.

Fick för en vecka sedan diagnosen bristning i sträcksenan på vår nu 3 veckor gamla fölunge, och han har nu fått boxvila i 4-6 veckor. Någon mer som har eller har haft föl i den åldern på boxvila? Hur har det gått? Hur gör ni med mamman, får hon också stå inne hela tiden? Vår lille kille börjar redan bli vild, vänjer de sig vid att stå inne eller blir det bara värre?
Har någon annan haft ett föl med samma skada, och hur gick det med det till slut?

Känns trist att de ska stå inne nästan hela sommaren, speciellt som vi har en större grabb på 2 mån som verkligen skulle behöva en kompis... samtidigt är det väl något man får stå ut med bara han blir bra!

ta ut mamman korta stunder .öka dom efter hand.
så kan du säkert skritta i gång mamman sakta lugnt.
Så hon får möjlighet att röra på sig. Viktigt
ha någon hemma som kollar fölet. Så fölet inte blir oroligt o busar runt
lycka till.
Vi började skritta vårt sto tidigt. Men fölet va inte skadat.

Mitt föl var äldre när hon stod på boxvila, 5månader gammal. Men jag skriver ändå!

Till en början stod båda inne, sedan tog jag ut stoet korta stunder för longering. Fölet var hysterisk ibörjan så en fick stå och hålla vakt medn efter några dagar lugnade hon ner sig. Det svåraste var att få ut stoet utan att fölet kom med. Sedan började jag ha ute stoet korta stunder i hage och det gick rätt bra. Tog då in en annan häst som sällskap istället. Efter ca en månad på box så fick fölet vara inne helt själv utan sällskap och hon accepterade det ganska bra. Det som jag märkte inte alls funkade var när jag skulle ta ut fölet på stallplan en gång när mamman gick i hagen. Mamman fick syn på fölet och sprängde staketet. MEn sålänge fölet var istallet så hon inte såg henne gick det bra.

Ger du magsårsmedicin tex andapsin till din?? Det rekommenderas starkt! Jag gav det men tyvärr hjälpte det inte tillräckligt ändå så mitt föl fick ordentligt magsår så hon fick gå på losecpreparat sedan.
Kan ju absolut säga att två månaders boxvila var ingen hit för min fölunge som under denna tid var mkt depremerad. Men tyvärr så kan man ju inte göra något åt läget. Dessutom så blev vi tvugna att vänja av sto med föl under boxvilan så det kändes lite tungt. Men jag tycker absolut att du ska hålla stenkoll på alla tecken på magsår samt ge medicin i förebyggande syfte om du inte redan gör det, en fölis med magsår är INTE kul!

Hoppas det går bra för er! Ang skadan så har jag inte så mkt att kommentera, min stod inne pga böjsenekontraktur.

Mvh Maria

Vårat nu fyra veckor gamla föl har också boxvila. Har haft boxvila nu i två veckor. (Överansträngd tåsträckare)

Hon var ett riktigt energiknippe redan från början som sprang och bockade mest hela tiden. Så vi blev lite oroliga hur det skulle gå med boxvila. Men hon håller sej i skinnet. Även om hon försöker busa när vi går på promenad med dem. :angel: (Ordination av vet, 2 gg om dagen ca 30 min)

Vi testade att göra en liten hage så att de skulle kunna stå ute en stund på dagen, men det funkade inte alls. Hagen var kanske 5x5 men hon fick då plats med alla möjliga akrobatiska övningar den lilla :devil:

Mamman är en äldre dam som varit med om boxvila med föl förut så henne går det ingen nöd på. :love:

Magsårsmedicin? Nej, men han har haft diarée i stort sett hela tiden, så vi fick något stabiliserande för magen iaf. Hur märker man att de har magsår? :o

Vi har haft mamman ute i hagen 2 ggr nu, ca 10-20 min. Mamma är helt lugn och bryr sig inte ett dyft om lillen som står och skriker, hon gick rakt ut i gräshagen och började beta :cool:
Fölis är duktig han med, ha skriker och kissar ganka mycket när hon är ute, men han springer inte omkring eller reser sig. Ibland sparkar han bakut in i väggarna men på det hela taget tar han det ganska bra, så efter att tag kanske han blir helt lugn. En av ponnyerna är inne i boxen bredvid som sällskap.

Men det verkar inte hjälpa så mycket på mamman att hon får gå ut ibland, det är mer oro i huvudet än i kroppen är jag rädd för :crazy: Hon måste hela tiden ha koll på var de andra hästarna är, hennes mamma var precis likadan... Hon är van sedan inna vid att stå inne mycket, men då var ju alla hennes kompisar hos henne. Hon har stått på boxvila förut också, men det gick inte att ha henne inne då heller, hon fick gå i en liten hage hos de andra, då var hon helt lugn. Men jag tvivlar på att det skulle funka med fölet... :confused:

Mitt föl hade 4 veckors boxvila i samma ålder. Det gick bra men laddad blev hon! hon hade slagit i bogen (kunde inte lyfta benet framåt). Mitt föl var van att gå i grimma så vi gjorde så att en person höll henne på ridbanans mitt och sen red jag stoet så att hon fick motion, högmjölkar-mat och boxvila gjorde ridpasset händelserikt vill jag lova!

Fölet och stoet höll sig lugna i boxen (4 skottkärror lieslaget gräs om dagen.. puh) men sen när det blev sjukhage så slog fölet nästan knut på sig själv, dock var skadan utläkt så hon blev inte dålig igen.

Nu är hon fullt frisk och rejsar runt för fulla muggar! LYCKA TILL!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
873
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 992
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 734
Senast: Johanna1988
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 034
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka