Föl med vita hovar!

L

liliano

Är det vanligt att föl utan vita tecken på benen ändå har vita hovar då de föds?

Är fundersam för i år har båda mina föl vita hovar och ingen av dem har några tecken på benen?

Föl 1, har en mor som är fux, Mjóblesa fra Hreppolum och far är brun Nökkvi fra Vestra Geldingaholt. Dessa två fick ett fuxfärgat hingstföl även förra året dock med mörka hovar.

Föl 2, har en mor, Stör fra Reykjahlid hon är registrerad som mörkfux, men är påfallande lik silver, med gråvita hår i man och svans, randiga hovar och apelkastad är dessutom lite varierande i färgen vinter och sommar men ej så tydligt som hos en färgväxlare.
Fader är även här Nökkvi.

(Vet tyvärr ej hur jag lägger in bilder):confused::o

Sv: Föl med vita hovar!

Fuxföl föds med vitliknande hovar och framåt hösten brukar dom börja mörkna uppifrån.

Jag har flera gånger hoppats på en skäck då jag sett hovarna men det har varit fuxar, enfärgade:cry:

Sv: Föl med vita hovar!

:)Tack för ditt svar...
Jag blev bara så fundersam för som jag skrev så hade inte fjolårets föl sådana ljusa hovar utan mer blyertsgråa (inte fölet 2005 heller).
De var också fuxar så därför började jag undra nu när båda årets föl fick det!;)

Liknande trådar

M
Avel Nu har mitt lilla islandssto föl blivit tre veckor. Men hennes färg förbryllar mig. Då jag aldrig haft föl innan vet jag inte så mycket...
Svar
6
· Visningar
1 150
Senast: avur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka