Föl med bra gång

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare iska
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 2 923

iska

Trådstartare
Om du har ett föl med bra gång hur stor är chansen att det får behålla en bra gång när det är vuxet?

Undrar oxå om bockhov om fölet inte är fött med utan det har kommit till efter 1½ halv månad hur allvarligt e det då? Man har börjat verka för att försöka få det rätt... och när kan man se om det kommer att bli normalt?

Sv: Föl med bra gång

fråga nr 1 kan jag svara på men tyvärr inte på nr 2.
lånade ett sto 2005 som då fick ett stoföl e briar
och detta lilla fölet har ärvt precis allt av "pappa"
ända förändringen skom skett är att färgen har mörknat.
gångarterna har inte hänt någonting med.. tack och lov:love:

Då kan jag svara på fråga 2. Hade en häst tidigare född -05. Hon fick bockhov/senkontraktur utav en trasig hov som 6 månaders föl. Hon fick specialbeslag och kollades varannan vecka under ca 5 månader. efter detta vart det helt ok. det har kommit och gått lite, men med rätt verkning och koll hela tiden är hon idag helt frisk och normal i hoven. Nya ägaren har till och med meddelat att veterinären i dagarna givit klartecken för inridning, det trodde man aldrig när hon var som värst.

Som sagt, med rätt verkning, ev specialbeslag, tetracykliner kan också hjälpa och som sista utväg finns även operation, så kan hästen bli helt frisk.

Mina frågor kommer från att jag e intresserad av att köpa detta föl som vist ska ha väldigt bra gång ( vill ju inte bli av med den) sen har hon fått lite bockhov nu varnade ägaren (uppfödaren)som kan MYCKET om avel, tror att det kommer av att hon växt för sanbbt så senorna inte hängt med.
tack för era svar:) Känns lugnade men frågan är vågar man köpa ett föl med lite bockhov, men som är under åtgärd fölet är i dag 2½-3 mån.

hej! härligt med föl. har en 8 mån själv. uppfödare brukar visa fölen, fråga vad hon fick för poäng. jag har inte hört direkt att föl som har bra gång "tappar" den under uppväxten, men föl med inte så bra gång kan få bättre med åren. hmm rörigt det lät :confused:.

bara nyfiken, vad har du för stam på den lille/lilla?

HAr själv en unge med senkontraktur som gav bockhov. Frågan är om din "bara" har bockhov eller om det beror på senkontrakturen? Går hon på tå? Min lilla hade inte så jätteallvarlig senkontraktur men tillräcklig för att operation krävdes. Efter operation och rätt verkning så ser hoven nu helt normal ut men hålls efter med tät verkning för att hålla ner trakten! Om "din" fölunge bara har bockhov så kanske det går att hålla efter med rätt verkning, men eftersom uppfödaren antydde att det berodde på att hon växt snabbt så senorna inte hänger med så låter det ju som hon börjat få senkontraktur, och då skulle jag vara uppmärksam! Hur länge har hon haft det? För det kan nämligen bli mkt värre på bara ett par dagar. Jag vet ju vilket h***ete jag har haft med min lilla så jag skulle alldrig köpa mig på det problemet om det gick att undvika! Även om min skutta nu har blivit bra i själva hoven så har vägen dit varit lång med boxvilor, operation och komplikationer i själva läkningsprocessen. Hon fick en allergisk reaktion av suturmaterialet (svullet o blockhalt) och har gått på pencillin o metacam samt av dessa reagerat o har probelm med magen. Menar inte att avskräcka dig, men ÄR det senkontraktur så tänk igenom ordentligt"!

Det jag skulle göra är att ta fölet till en klinik där de får avgöra och ge en riktigt diagnos och eventuella åtgärder. Anser de att hon är okej och att bockhoven går att hållas efter med rätt verkning så kan du kanske våga dig på ett köp. MEN, anser de att det är senkontraktur som behöver åtgärdas och du ändå vill ha hästen, så skulle jag skriva något forma av kontrakt där säljaren får stå för eventuella åtgärder samt merkostnader, och att köpet hävs om fölis skulle få problem med detta som medför att hon ej går att använda för det ändamål hon är tilltänkt (värsta senariot). Detta bör säljaren gå med på eftersom hon ändå måste åtgärda problemet om det är illa. En förutsättning är ju givetvis då att du håller hästen försäkrad för inköpsvärdet under denna period.

Hoppas det löser sig! Lägger in ett par bilder på min lillas hov hur den såg ut innan operation. Nu är själva hovformen bra! MEn som sagt, hon är inte fräsch i själva benet efter operatione.

Mvh Maria

1234033.jpg

1234037.jpg

Nej hon e inte visad föd i november...

Ska jag köpa fölet kommer jag att inte ge mer än 10 000:- för henne pga av andra om ständigheter. Men även om hon är billig så vill jag ju ha en frisk häst! Som jag kan ha roligt ihop med och ut och tävla med så småning om. Jag har ännu inte tittat på henne ska gör det nu på morgonen... så jag får förlita mig på ägaren som jag litar på till 100% vad det gäller hästar och uppfödning.

Om man ser att bockhoven håller på att ge med sig, låt oss säga om 2 mån... Det hjälpte med rätt verkning. Kan man räkna med att det är åtgärdat då och det inte kommer till bax?

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 773
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 552
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat