föl inatt

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare coscos
  • Startdatum Startdatum
C

coscos

med stor sannolik het kommer stoet föla inatt och jag behöver tipps och råd.

jag o en kommpis vaktar stallet i helgen, stoet kommer föla i natt troligt vis, men hur gör man?? vi har numret till 2 st som kommer upp och hjälper oss om hon fölar, men under tiden när dom är på väg upp till stallet, vad skal man tänka på osv? vill ju att allt skal gå så bra som möjligt, är det något man skal förbereda osv?

tacksam för svar :)

vad kul , jag fick mitt första föl för i år, i söndes natt. Vad du bör tänka på är att ha tillgång till varmt vatten, en steril sax, jodopax att pensla på navelsträngen sedan, en handduk, engångshanddukar och telefonnummer till vetrinär. Du kan linda stoets svans i kväll, så blir den inte så smutsig vid födslen.
Strö ordentligt i boxen. Annars är det att man ska störa stoet så lite som möjligt, håll dig i bakgrunden, men var beredd att finnas till hands. Se till att hon inte lägger sig för nära en vägg för då kan fölet ha svårt att komma ut. Efter att vattnet har gått brukar det gå ganska snabbt. Ser du att hon legat mer och krystat mer än en kvart så ring efter dina vänner som kunde hjälpa till. Då kan det vara ett felläge eller så och då behövs det snabbt hjälp. Men de flesta fölningar brukar gå bra. När fölet är ute så låt navelssträngen vara intakt så länge som möjligt. Se till att fostersäcken är öppnad så att fölet kan andas. När navelsträngen lossnat så använd engångshandskar och badda på lite jodopax. Ca 1-3 h efter födslen så brukar fölet ha hittat juvret och fått i sig råmjölken. Det kan vara bra att ha med sig en nappflaska, steril den med, om inte fölet kommer upp, så kan du mjölka stoet lite och ge fölet så att den får i sig sin råmjölk. ( det hände mig, fölet var snabbt på benen men ville inte dia, sög på väggen istället. Så jag fick ringa runt..typsikt, efter en nappflaska mitt i natten, och fick tag på en tack o lov, så att han fick mjölk. Efter 5 h diade han själv. Nu är han bara så go! :love:
Lycka till i natt och berätta gärna hur det gick!

skal jag göra! och grattis till ditt föl :)

men en sak, hur lång tid skal det ta innan fölet får avföring?

och en sak till, det är ju mörkt i stallet men vi skal vell inte tända, är rädd för att det stör? samma med hur vi skal kolla genom gallret är vell bäst? stoet står bredvir en annan fölmärr o hon kommer säkert stå o flåsa när det fölas.. hihi..

gud va nervös jag är, det är ju så himmla speciellt jag blir så glad av att tänka på det...

finns det några varningstecken som man skal kolla upp speciellt?

man kan ju sätta upp en svag lampa vid just ditt sto, men jag brukar ha släckt i stallet och smyga nära och lyssna. :D Stannar en bit ifrån boxen och hör.
Mitt ena sto står upp och visar inget alls, så hon kan vara lite lurig, men det finns ju en del varningssignaler. De kan vandra runt oroligt i boxen, inte äta alls, eller som mitt sto i söndes, hon hetsåt, kastade i sig halm mitt i natten, det brukar hon inte göra så jag smög fram, kände henne på halsen och då var hon genomsvettig, så då vet man att det är dags. Att kraffsa med framhovarna i marken, flema mm är också tecken, det svåra är att alla ston är så olika så man får lära känna sitt sto. :rofl:
Den första avföringen, tarmbeckenet , brukar gå inom några timmar, det ska ha gjort det också, sedan töms tarmen undan för undan , de närmsta dygnen. Tarmbeckenet är ju ingen riktig avföring utan svart.
Visst är det spännande och kul och nervöst och allt!!
Vad är det för sto? Vilken hingst? Varför tror du att det blir just i natt? :bump:

det är en dansk ridponny. pappan blir casio rp 141. kan läsa här stallphem.se helene är mamman, det är en bild på henne bredvid carina, dom har satt bilden fel. casio finns under hingstar och helene under avelsston.

att hon skal föla inatt är vell
1.beräknatt datum tills idag (säger inte så mycket i och för sig) :smirk:
2. mjölken är färdig
sen vet jag inte mer, jag har inte pratat vidare med ägarna men dom trodde det blev ikväll och dom är ju vana vid uppfödning så jag tror dom

Spännande. :) jag ska gå in på din sida och kolla.
Än en gång Lycka till! Berätta gärna hur det gick!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
818
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 775
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 679
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 145
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar