Föl i maj nu syns magen

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare raggarn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 4 895

raggarn

Trådstartare
Hej ni som skall få föl i aprill/maj hur ser era ston ut nu?
Mitt sto ser man värkligen att hon e dräcktig, allra hällst på ryggen den är rak(rund) är väldigt stor bakre delen av magen och fram en bit. Hon är sur på sadeln(när man lägger på den) och vill ha allt foder själv! hon gillar inte när man gullar med henne och är sur på poolarna ganska mycket.
hur e re med era ston?
mvh e

Sv: Föl i maj nu syns magen

Inte sjutton syntes det på mina ston förrän de sista 2½-2 månaderna, hur är ditt sto konstruerad??? Jag har haft hbl, ponnyer o araber i avel.
Faktiskt så trodde jag ibland att vissa INTE var dräktiga då det endast var 1 månad kvar.. men nog kom det föl.:)

Bia

HUjja mig ligen Jo visst syns det på min med!!;) Hon är beräknad till den 14 maj. Visserligen är hon en väldigt grov häst, men hennes bebismage syns verkligen.
Snart kan jag inte stänga hennes täcksnören.....:crazy:

På min syns det väldigt väl hon ska ha den 12 april...

min ser mest fet ut :angel: men hon sa ha i april/maj... hon får inte någon fölmage precis så folk skulle nog tro att hon e fruktansvärt tjock :D

Mitt sto ska ha 6 maj. Det syns på henne nu. Mkt mer bukig än hon är i vanliga fall och jämntjock vid virvlarna.
Hon är också väldigt sur på dom andra hästarna i stallet. Man ska kanske försöka ha närmsta boxen intill henne tom till fölungen kommer, så hon slipper bli så vaktig, eller hur brukar ni andra göra?

Min pålla ska ha föl i litten på maj och det syns definitivt! Hon är iofs ganska kort i ryggen, så det kankse är därför. Jag tycker att det är skönt att det syns, så slipper man oroa sig för om det är något föl där inne eller inte :p Däremot är hon nästan mindre "hungrig" än vanligt, lämnar gärna lite av höt osv. Och hon är inget matvrak i vanliga fall... Hoppas hon får i sig det hon behöver ändå (har analyserat hö och uträknad foderstat).

Japp här har vi hängmage redan och hon är beräknad till 9maj.
Har fri tillgång på höensilage och 2kg kraftgrov/dag.

Hej mitt sto är ett franskt varmblod har inte så lång rygg.konstigt att det värkar synas mer på vissa ston. mitt sto har alltid hafft lite hull men detta ser annorlunda ut allra hällst hennes rygg som förut var mer vass(eller vad man säger)nu e den näst intill rak och formerna har försvunit hon ser ut som en tunna typ hon e beräknad till 18 maj. är heller inte så stor ca 152-155 tunna ben. Jag är otroligt orolig för en sak i stallet också ni som har egna hingstar kanske kan hjälpa mig?
Jag hyr stall åt min dam där staketen e väldigt dåliga har rymt många gånger....har pratat med stall ägaren och hon tycker jag skall laga dem tycker ni? jag betalar bra med pengar för stall platsen!
Hon har även ställt en 1,5 årig hingst i hagen brevid stona:confused: är lite rädd då staketen är dåliga kan hingsten vara könsmogen?
mvh e

Oj....jo det synns värkligen min har e´j lagt ut såå mycket än (jag har bild på min sida) vet ej hur man får ut den här men hon ska ju föla i maj;)

:bump: Hänger på här även om min drake inte ska ha sin bebis förrän i början av Juni. Som sagt ska hon inte ha förrän i Juni men är ganska rund och go ändå, Kryssgjordarna till täckena hänger nästan ner till marken när dom är uppknäppta. Lite sur när man borstar stormagen annars glad och pigg.:bow:

häng på här alla som vill:D det är kul att snacka lite om magar och jämföra lite sedan hoppas jag att man kan visa sina fölisar här i sommar! min gillar häller inte att man borstar magen eller pysslar för mycket.vad har ni andra för raser?
mitt sto e som nämt åvan ett franskt varmblod på 8 år.

Man kan normalt inte se på magen för än de tre sista månaderna före beräknad fölning. Föl har en relativt stor tillväxt på slutet. Det man ser i tidigare skeden är oftast mat...

Det är också lätt att lura sig. Jag har erfarenhet av ca 30 föl. Ett sto som tidigare har fått 8 föl var konstaterat dräktig men resorberade tidig. Däremot blev hon skendräktig med stor mage, fyllt juver, vaxproppar. Hon tillochmed lade sig ner för att föla med riktiga krystverkar men inte kom det någon fölunge. Stoet återgick sedan till normaltillstånd, märkligt!

Ok.... då kan jag ha fel om magen då men jag har hafft henne sedan hon var 2 år och hon har alltid varit lite rund men inte på detta viset.
ryggen är mycket rundare och manen anorlunda syns ej framifrån men från sidan.
och kastat har hon så vitt jag vet inte gjort i så fall helt utan att visa något och det vääldigt sent de vana häst menniskor jag känner säger att hon def är dräcktig,jag vet ej då det är första gången men jag känner min häst och jag vet att det inte är maten då hon ej sett ut så här innan när hon varit tjock.dessutom stuteriet jag jobbade på förut fanns ett sto som det syntes på tidigt. får inget extra foder än bara bra hö.

Mitt sto är beräknad till 11 maj & hon har så smått börjat få bebismage..
Visserligen har hon aldrig gillat att man rör henne vid bakre delen av magens undersida men nu riktigt blänger:mad: hon på mig om jag är där & känner.

Och så är hon en riiktig ragata mot syrrans sto & shettisen när det gäller maten. Dom ska minsann inte komma här & tro att maten även är till dom..
Herregud!, De ser väl att hon är dräktig :cool: :angel:
Störst går först !

Min beräkans föla 20 maj, och har så smått börjat få lite fölmage nu. Inte mkt, vem som helst skulle nog inte se att hon var dräktig, men vi som känner henne ser en tydlig skilldad :)

;) När stoet har gått 200 dagar är fostret ca 60 cm och väger ungefär 10 kg. Och det är ju lustigt om det inte syns. ( Har hämtat fakta från boken Att bli med föl.)

10 kg torde vara ett halvblod skulle jag tro, och 60 cm är inte mkt ihopkurad.. den ligger ju knappast utsträckt därinne!;)

Citat: "I sjunde månaden har det bara uppnått ca 17% av födelsevikten och endast 10-15 % av kroppens torrsubstans är inlagrad. De sista dräktighetsmånaderna ökar däremot viktökningen snabbt och både den absoluta och den relativa viktökningen är som störst vid födelsen."
Källa: Margareta Rundgren, Universitetslektor, AgrD,
Institutionen för husdjurens utfodring och vård, SLU

Låt säga att det är fråga om 'raggarns' föl (travare/arab), trolig födelsevikt ca 45 kg.. dräktig nu i ca 225 d/ =ca 7,5 mån. Om vi då tar till lite på fostertillväxten... 18% av födelsevikten = ca 8 kg nu! Ungefär som en fet o bamsig huskatt el mindre hund...

Tror fortfarande INTE att det syns på stoet vid denna tidpunkt, det som syns är bra mat och god omvårdnad!:)

Bia

Liknande trådar

Foder & Strö Köpte ett sto för drygt fyra månader sedan. Hon hade då endast använts till avel de senaste fyra åren. Hon var lite tunn och...
Svar
19
· Visningar
1 857
Senast: skiesabove
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 996
Senast: supercassie
·
  • Låst
Avel Hej. är det många som har dräcktiga ston som gått över 90 dar?? Mitt sto har gått 106 dagar. Är det många som e beräknade att föla i...
Svar
7
· Visningar
991
Senast: ameo
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens... 2
Svar
26
· Visningar
6 013
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka