föl - behöver lite hjälp, ang sprutor osv!

weasel_

Trådstartare
Jag och min häst är förstföderskor! och behöver därmed lite hjälp på traven.
Hade tänkt kontakta vet imorgon och fråga lite, men tänkte att någon här kanske vet så länge:)
vad jag har förstått så ska föl och sto avmaskas efter ett x antal dagar, och fölet ska ha stelkramp (och abortvirus?) efter ca 1 mån?
stoet fick stelkrampspruta ca 3 mån innen fölning.

Hingstungen är nu 3 dagar gammal och mår prima och har bajsat (fick microlax) och kissat, och är en riktig bjässe :)

Så det enda som ska göras nu är somsagt sprutgiva:)

22621853.jpg

Sv: föl - behöver lite hjälp, ang sprutor osv!

Söt fölis!Nu till frågan.....

Föl får sitt skydd via sin mammas råmjölk och bör inte vaccineras före fyra till sex månaders ålder. Först vid den tidpunkten kan ett föl börja bilda egna antikroppar vid vaccinering.
Det är dock att rekommendera att stoet är ordentligt vaccinerat och att ge en boosterdos mot stelkramp sista dräktighetsmånaden ger fölet ett gott skydd.

Föl/åringar avmaskas vid 8 och 16 veckors ålder mot spolmask och följer därefter de vuxna hästarnas program, om träckprov inte tas bör de även avmaskas i januari/februari mot spolmask.

Så gör vi.Men det finns många olika åsikter......

Söt fölis!Nu till frågan.....

Föl får sitt skydd via sin mammas råmjölk och bör inte vaccineras före fyra till sex månaders ålder. Först vid den tidpunkten kan ett föl börja bilda egna antikroppar vid vaccinering.
Det är dock att rekommendera att stoet är ordentligt vaccinerat och att ge en boosterdos mot stelkramp sista dräktighetsmånaden ger fölet ett gott skydd.

Föl/åringar avmaskas vid 8 och 16 veckors ålder mot spolmask och följer därefter de vuxna hästarnas program, om träckprov inte tas bör de även avmaskas i januari/februari mot spolmask.

Så gör vi.Men det finns många olika åsikter......

Tack så jätte mycket.. det var ju nästan inte alls som jag trodde :crazy: men kul att någon kan hjälpa!

Det finns ju som sagt flera åsikter om detta......men vi gör så här :)

Glömde.....vi får utskrivet maskmedel till 8 och 16 veckor men sen tar vi träckprov för att kontrollera alla våra hästar.Vi började göra så förra året och det funkar kanon!Vi har inte behövt avmaska så mycket (endast unghästar).

Min veterinär som jobbar mkt med avel rekommenderar första stelkrampen vid 3-månaders ålder, och influensa vid 5-6 månader. Innan dess ska det tydligen inte va nån "idé" att vaccinera mot influensa då fölet har skydd via mamman, ch inte kan tillgodagöra sig "eget" vaccin till 100% (jag kommer inte ihåg exakt hur hon sa). Boutalism kan man vaccinera mot hur tidigt som helst däremot.
Avmaskning precis som Zofus skrivit har jag också blivit rekommenderad, men ett extra träckprov i jan/feb för att se att där ej finns spolmask.

Jättesöt fölunge:love:

Tack så mkt för hjälpen.
Ska ringa vet imorgon och höra lite, men känns bra att ha lite kött på benen :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 844
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 646
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 139
Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
2 035
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka