Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja jag hoppas det med! Det lär väl visa sig Han har tidigare varit lös i stallet en morgon när han bodde hemma men då var boxdörren/låset inte trasigt så då tror jag dörren inte var helt stängd efter morgonfodringen. Och så en gång har han varit utanför hagen iofs..Ojdå, @emma-vsm, vi får hoppas det var en engångsföreteelse och att någon inte stängd dörren ordentligt eller så...! Jag har ju en egen liten utbrytardrottning i Arielle, men här är det staketen på lösdriften som hon klättrar igenom, vilket inte hellre är jättekul.... Denna veckan har hon varit utanför hagen 3 ggr, så jag måste ta en liten ronda ikväll och gå över staketen och byta några gamla trådar som inte leder elen så bra tror jag.
Hon är fortfarande inte presentabel för bilder, lurvig och osnygg... men gullig iaf.
Uncial har lärt sig att gå fint i snöre och är åter i lösdriften nu sen en tid tillbaka. Här med storebror e: SO född -17.
Han är ganska stor faktiskt. Mätte honom för några månader sen och då var han 153 cm har jag för mig och han har nog växt lite sen dess. Hans helbror var 143 cm när han var ett och han är 166 cm idag som 7-åring.Ser enorm ut? eller luras bilden
Nu har jag frågor om foder och hull igen
Jag tycker det är så svårt, förmodligen pga min bristande erfarenhet av föl. På en vuxen häst utgår jag alltid från grovfodret, gör en foderstat i program som räknar åt mig och använder ögon och känsla.
Hur ser åringarna ut egentligen? Fattar att dom ändrar sig mycket hela tiden men hur bedömer ni hullet och att de får lagom mycket mat?
På pappret får B något mer energi och protein än behovet, kvot 8,6. Det är svårt att uppskatta hur mycket grovfoder han får i sig men jag har räknat lågt, kanske petar han i sig några kg till. Han får iaf så mycket hösilage han kan äta (plus lusern och lite Muscle up då).
Revbenen syns ganska tydligt, kanske har dom gjort det hela tiden fast det blir tydligare nu utan vinterjackan.. I övrigt växer han väldigt jämnt och är rätt så fin i kroppen i mina fölamatörögon. Kanske börjar han få tendens till lite bukig mage.
Det är skit svårt. Maggan tunna ur en period dels antagligen för att hon spurta lite i växten plus att det blev mycket omställningar i stallet. Nu äter hon 1 kg Krafft Groov protein plus alltid fritillgång på hö. Dock svårt att uppskatta exakt hur mycket hö hon petar i sig då det varierar från dag till dag.Nu har jag frågor om foder och hull igen
Jag tycker det är så svårt, förmodligen pga min bristande erfarenhet av föl. På en vuxen häst utgår jag alltid från grovfodret, gör en foderstat i program som räknar åt mig och använder ögon och känsla.
Hur ser åringarna ut egentligen? Fattar att dom ändrar sig mycket hela tiden men hur bedömer ni hullet och att de får lagom mycket mat?
På pappret får B något mer energi och protein än behovet, kvot 8,6. Det är svårt att uppskatta hur mycket grovfoder han får i sig men jag har räknat lågt, kanske petar han i sig några kg till. Han får iaf så mycket hösilage han kan äta (plus lusern och lite Muscle up då).
Revbenen syns ganska tydligt, kanske har dom gjort det hela tiden fast det blir tydligare nu utan vinterjackan.. I övrigt växer han väldigt jämnt och är rätt så fin i kroppen i mina fölamatörögon. Kanske börjar han få tendens till lite bukig mage.
@service och @MayGrace
Lite skönt att det inte bara är jag som tycker det är svårt! Och som ni säger, det ändrar sig ju ganska fort. Men min har nog aldrig varit åt det rundare hållet ens när han diade och åt annat. Han får bara 0,2 kg Muscle up och inget övrigt kraftfoder, enligt foderstatsprogrammet ska behoven täckas men jag blir lite nojig att han ska bli för tunn och jag inte hinner fodra på.
Längtar tills gräset kommer!
Nu har jag frågor om foder och hull igen
Tack! Jättebra med bilder för att jämföra! (Vad fina dom är ) Min är lite tunnare skulle jag nog säga. Jag kanske ska testa att ge lite mer Muscle up, och köpa betfor.Alltså det är ju individuellt, men här har du en bild på två nyblivna ettåringar (taget 24 april så den ena är precis ett och den andra 11 månader) som jag tycker är i fint hull för sin ålder, och därikring vill jag hålla dem. Kan man räkna revben så brukar jag försöka få i dem lite mer näringstätt foder (typ Muscle Up/betfor)
Visa bifogad fil 87831
Tack! Jättebra med bilder för att jämföra! (Vad fina dom är ) Min är lite tunnare skulle jag nog säga. Jag kanske ska testa att ge lite mer Muscle up, och köpa betfor.
Längesedan jag uppdaterade nu. Jag är på gång att leta ny stallplats lite närmare hemma för mig, mamma häst ska igång och ridas igen så då blir det smidigare. Har några ställen att kolla på.
Vad hade ni föredragit, lösdrift med unghästar men valacker som sällskap (min är ju sto) eller lösdrift med ston som är äldre?
Hon går ju med valack nu och de är bästisar (känns sorgligt att dela på dem, men måste pga brist på bete på nuvarande ställe).
Skägget
Visa bifogad fil 87569