Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade satsat på att inte mjölka men om man ser att stoet får ont och blir svullen hade jag gjort det och ringt veterinär för att rådgöra. Jag har missat, är det vid avskiljning hon fått mastit och hur gamla har fölen varit då?
Första gången var på betet så då gick dom ju ihop. Visade inget på bakterieprov. Andra gången var första natten när vi separerade dom, bakterieprov togs men visade inget. Slutsatsen från veterinär var då att det var mjölkstockning som gav inflammation. Han var för liten då tycker jag med facit i hand, knappt 6 månader. Och en hel natt direkt (det funkar ju för många men jag kommer aldrig mer göra så. Nu har jag utökat timme för timme under lång tid). Nu är han 9 mån så jag antar att mjölkproduktionen har gått ner mycket naturligt också.

Första gången var på betet så då gick dom ju ihop. Visade inget på bakterieprov. Andra gången var första natten när vi separerade dom, bakterieprov togs men visade inget. Slutsatsen från veterinär var då att det var mjölkstockning som gav inflammation. Han var för liten då tycker jag med facit i hand, knappt 6 månader. Och en hel natt direkt (det funkar ju för många men jag kommer aldrig mer göra så. Nu har jag utökat timme för timme under lång tid). Nu är han 9 mån så jag antar att mjölkproduktionen har gått ner mycket naturligt också.
Ja 6 månader är väl tidigt och kan ge många ston problem utan att det är konstigt. Det på betet var säkert att han av någon anledning var för trött eller distraherad för att dia ordentligt och hon var höglakterande. Jag hoppas och tror det kommer gå bättre denna gång :)

Ja 6 månader är väl tidigt och kan ge många ston problem utan att det är konstigt. Det på betet var säkert att han av någon anledning var för trött eller distraherad för att dia ordentligt och hon var höglakterande. Jag hoppas och tror det kommer gå bättre denna gång :)
Ja jag lärde mig en läxa! Jag var osäker innan men på det sättet kunde avvänjningen göras ihop med kompisen. Då skulle dom stått isär på nätterna en månad men han skulle ändå bara vara drygt 6 månader när hela avvänjningen var klar och nu känns det helt sjukt att jag övervägde det 😞

Tack ❤️

Ja jag lärde mig en läxa! Jag var osäker innan men på det sättet kunde avvänjningen göras ihop med kompisen. Då skulle dom stått isär på nätterna en månad men han skulle ändå bara vara drygt 6 månader när hela avvänjningen var klar och nu känns det helt sjukt att jag övervägde det 😞

Tack ❤️
Vänd det inte mot dig själv, det är ju gammal praxis och många förespråkar det än idag. :heart

Vilken känslomässig berg-och-dalbana det blir för en blödig hästägare! Men det kunde nog inte gått bättre ❤️

Gjorde som jag planerat och mamma skrek lite när vi lastade på henne för att åka hem, men när hon kom hem var hon lugn. Efter några timmar släppte vi ihop henne med shettisen och jag är uppriktigt förvånad och imponerad över mitt sto som kan vara ganska vass annars. Hon var jättelugn och respektfull och helt okomplicerad.

Lilla Bansai släpptes ihop med kompis först och det blev lek direkt. En och annan pälstuss rök (det är vanligt att hingstar biter vid strupen när de leker va?). Bansai som varit så timid blev tuff direkt! Gammelvalacken släpptes ut och han var nyfiken men lugn och kommer nog vara en jättebra vuxen!

Har blivit lite tårar av separationsångest och lättnad. Så himla skönt, hoppas det håller i sig!
43773539-1EAA-40B6-BB93-5173504CCC10.webp

Vilken känslomässig berg-och-dalbana det blir för en blödig hästägare! Men det kunde nog inte gått bättre ❤️

Gjorde som jag planerat och mamma skrek lite när vi lastade på henne för att åka hem, men när hon kom hem var hon lugn. Efter några timmar släppte vi ihop henne med shettisen och jag är uppriktigt förvånad och imponerad över mitt sto som kan vara ganska vass annars. Hon var jättelugn och respektfull och helt okomplicerad.

Lilla Bansai släpptes ihop med kompis först och det blev lek direkt. En och annan pälstuss rök (det är vanligt att hingstar biter vid strupen när de leker va?). Bansai som varit så timid blev tuff direkt! Gammelvalacken släpptes ut och han var nyfiken men lugn och kommer nog vara en jättebra vuxen!

Har blivit lite tårar av separationsångest och lättnad. Så himla skönt, hoppas det håller i sig! Visa bifogad fil 86554

Bifogade filer

• 08B32689-46D4-4BE8-8F62-F0A99CB15A17.webp
    08B32689-46D4-4BE8-8F62-F0A99CB15A17.webp
    385 KB · Visningar: 46

Har blivit lite tårar av separationsångest och lättnad. Så himla skönt, hoppas det håller i sig! Visa bifogad fil 86554
Jodå hingstar brukar kunna leka rätt hårt 😅 Man måste ju visa vem som är störst bäst och snyggast , pojkar 😉 Skönt att de ändå gick bra med alltihopa. Gissar att de blir livat hos oss ikväll när Maggan byter box och ska stå längst bort från mamma 😅

Jodå hingstar brukar kunna leka rätt hårt 😅 Man måste ju visa vem som är störst bäst och snyggast , pojkar 😉 Skönt att de ändå gick bra med alltihopa. Gissar att de blir livat hos oss ikväll när Maggan byter box och ska stå längst bort från mamma 😅
Ja när jag kom tillbaka efter någon timme hade kompisen visat att det är han som bestämmer så Bansai får rätta sig! Han var lite orolig och gnäggade efter mamma men efter ett par timmar stod han iaf och åt så han kommer nog tillrätta snart ❤️
Mamma är helt otroligt lugn här hemma, jag är typ chockad.

Hoppas det går bra med Maggan!

@emma-vsm vad skönt att det verkar gått bra ❤
Icarus blev också stentuff direkt när han var utan mamma men det gick över på ett par dagar 😆

Håller tummarna för att det inte blir nå krångel för mamma häst nu..

@emma-vsm vad skönt att det verkar gått bra ❤
Icarus blev också stentuff direkt när han var utan mamma men det gick över på ett par dagar 😆

Håller tummarna för att det inte blir nå krångel för mamma häst nu..
Ja jag tyckte det gick över på några timmar 😂 kompisen var väl skitglad över att ha en mindre att bossa runt med när han själv varit lägst i rang innan..

Tack ❤️

Det såg bra ut igår kväll, mjölkade inte ut nåt. Ska snart ner och kolla. Lite orolig eftersom jag förut inte sett några tecken utan det har blivit dåligt ganska fort.

Och Maggan är hysterisk 🤪 De här med att hamna längst bort från mamma var inte roligt. Och farbrorn i boxen bredvid är inte mycket till stöd, han deppar efter hans kompis åkte igår till sitt nya hem. Hennes mamma svarar inte när hon skriker i högan skyn.

På de viset är Majsan bra det är sällan hon hetsar upp sig i onödan på gott och ont.

Vad skönt att det gick bra med dom båda @emma-vsm! :heart

Hur ser juvret ut ikväll? Jag skulle inte vara rädd för att mjölka ur litegrann vid behov (men kom ihåg rena händer), annars är väl röra på henne prio 1 för att undvika mjölkstockning. Håller tummarna att det går bra!

Så viktigt och bra råd med rena händer👌☺️.
Lätt att glömma att man själv kan vara den som drar med sig bakterier till juvret. Även innan fölning när man är där och vill kolla innehållet. Ibland är man ju inte superren om händerna när man är i stallet och grejar.

Så här ser vår lille gosse ut numera. Lika enkel och okomplicerad som tidigare.

Jag har aldrig varit med om ett föl som varit så otroligt lätt som han.

Ett exempel är när han fick ett fult och relativt djupt sår på knäet.

Vi fick tvätta och bandagera, och veterinären fick göra det han skulle, helt utan osäkerhet eller protester.

Knäet var rejält svullet och ont och han haltade riktigt illa, så jag vet att han hade ont.

Jag är väldigt svag för honom, och det märks inte alls... :idea::love::angel:

Nu är bara den eviga frågan om han blir stor nog?

Han är lite drygt 130 cm vid 8 månaders ålder.

20220227_083215.webp

Vi fick tvätta och bandagera, och veterinären fick göra det han skulle, helt utan osäkerhet eller protester.

Knäet var rejält svullet och ont och han haltade riktigt illa, så jag vet att han hade ont.

Visa bifogad fil 86703
Så himla himla söt han är!

Mätte min idag, han är 9 månader och ca 140. Också ganska liten om man jämför med andra tror jag? Om jag får önska blir han 160-165 😊

Visa bifogad fil 86703

Otroligt vackert huvud!

Och vad är "stor nog"? Alla behöver ju inte bli 1.70, liksom :)

Jag ska väl inte ropa hej riktigt än men..

Man gör ju alltid det man tror är rätt för hästarna, och ibland blir det problem ändå. Men den här gången verkar allt ha gått så smidigt och det känns så bra när man våndats och tänkt igenom varenda liten grej i förväg.

Juvret ser jättebra ut, jag motionerar/promenerar morgon och kväll och hon får fortfarande inte full mängd mat, inget kraftfoder. Jag tror t.o.m. att hon slutat producera mjölk.. Kan det gå så snabbt? Vi har ju utökat timmar isär under två månader så produktionen hade redan minskat när han flyttade.

Mentalt verkar hon må bra också och tycker om sin nya shettis (förutom dag 2 när hon fick nån knäpp vid insläpp och jagade runt shettisen ganska aggressivt. Separationsångest? Efter det har allt varit harmoniskt igen).

Lilla Bansai har blivit trygg med gammalfarbrorn och äter gärna hö ur samma hög.

Jag flänger mellan stallen och försöker ha kontroll på båda hästarna samtidigt, och det måste jag lägga av med snart för det blir för slitsamt. När alla rutiner funkar så kommer jag nog slappna av och räknar med att vara hos Bansai en gång per dag bara. Det är bra att han hanteras av fler än mig, men han är så vänlig och känslig så jag är rädd att något blir fel.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 984
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
553
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 492
Senast: thoora
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama