Status
Stängd för vidare inlägg.
En del gör absolut skillnad på vuxna och minimänniskor. Min SWB (köpt som föl) var extremt försiktig kring barn, även som brötig unghäst. Hon var lättare för yngre och hästovana att hantera än min sällskapsshettis :cautious:

Kompisens rätt elektriska halvarab var perfekt barnridnings"ponny", fick hon ett barn på ryggen gick hon som om hon gick på ägg :D

Kan ju säga att min swb valack gick med som på äggskal med barn på ryggen, stencool. Han kunde annars vara lite halv svår, blåst och han gick lätt upp i varv. Köpt som 6-åring direkt från uppfödare

Lyssnade på swb avelspodden om foder. Där sas det att föl som avvants (eller åringar blir det ju) under vintern behöver 1,5-2 kg kraftfoder. Jag tyckte det lät lite konstigt, väldigt definitivt på nåt sätt. Hur tänker och gör ni?

Min får utöver hösilage: lusern och lite soja, och lite fölpellets men har tänkt att jag inte vill ge mycket kraftfoder (foderstatsprogrammet säger att han får i sig det han behöver).

Är det inte en risk att de växer för fort om man öser på med kraftfoder?
🙈 Jag tycker podden är mycket bra och intressant men just det avsnittet tyckte jag man missade att diskutera just den absolut viktigaste grundstenen i avgörandet av vad en avvand fölunge/åring behöver äta— Vad har den för grundbehov, hur räknar du ut det, och hur bör du sedan resonera kring de foderråvaror du kan tillsätta för att fylla behovet. Kunskap som redskap istället för att diskutera olika färdigfoder.... Jag tycker 2 kg kraftfoder som de diskuterade är väldigt mycket, men har grovfodret låga MJ/SmRp per kilo foder, en obalanserad kvot, eller om fölet/unghästen inte kan äta tillräckligt mycket av det kan det behövas en hel del extra. Eller helst byta grovfoder då.
Är din normal i hull och programmet säger att foderstaten bör täcka hade jag inte mixtrat mer med det. Över/underutfodring samt mineralbrister påverkar i högsta grad tillväxten, men det är inte så enkelt som vissa vill göra det. Vet många som tycker åringar ska vara magra så de inte blir så stora, men jag tycker grundbehovet ska täckas och att övervikt på unghästar är lika illa som undervikt, så egentligen är det balansen som är viktig.

Lillhingsten som nu går på lösdrift får fri tillgång på grovfoder vars analys säger 6,9 MJ och 48,4 g Smrp/kg foder, och enligt SLUs rekommendationer räknar jag på att han behöver ca. 87 MJ och 739 g Smrp per dygn för att slippa underskott, familjen växer mycket tidigt och är staket som åringar. Så med andra ord "borde" han klara sig bra om han orkar äta 15 kg grovfoder, men med tanke på att han rasat i vikt och ser ut som en xylofon på mitten drar jag slutsatsen att han inte orkar äta det han bör/inte får eftersom alla andra kör med honom. Nu äter han därmed 500 g betfor och 500 g Krafft Muscle Up så får vi se om han kan i alla fall hålla vikten.
Hemma höll han sig i normalt hull på fri tillgång till vårat grovfoder (hö) med 8.5 MJ/113 g Smrp per kilo foder.

🙈 Jag tycker podden är mycket bra och intressant men just det avsnittet tyckte jag man missade att diskutera just den absolut viktigaste grundstenen i avgörandet av vad en avvand fölunge/åring behöver äta— Vad har den för grundbehov, hur räknar du ut det, och hur bör du sedan resonera kring de foderråvaror du kan tillsätta för att fylla behovet. Kunskap som redskap istället för att diskutera olika färdigfoder.... Jag tycker 2 kg kraftfoder som de diskuterade är väldigt mycket, men har grovfodret låga MJ/SmRp per kilo foder, en obalanserad kvot, eller om fölet/unghästen inte kan äta tillräckligt mycket av det kan det behövas en hel del extra. Eller helst byta grovfoder då.
Är din normal i hull och programmet säger att foderstaten bör täcka hade jag inte mixtrat mer med det. Över/underutfodring samt mineralbrister påverkar i högsta grad tillväxten, men det är inte så enkelt som vissa vill göra det. Vet många som tycker åringar ska vara magra så de inte blir så stora, men jag tycker grundbehovet ska täckas och att övervikt på unghästar är lika illa som undervikt, så egentligen är det balansen som är viktig.

Lillhingsten som nu går på lösdrift får fri tillgång på grovfoder vars analys säger 6,9 MJ och 48,4 g Smrp/kg foder, och enligt SLUs rekommendationer räknar jag på att han behöver ca. 87 MJ och 739 g Smrp per dygn för att slippa underskott, familjen växer mycket tidigt och är staket som åringar. Så med andra ord "borde" han klara sig bra om han orkar äta 15 kg grovfoder, men med tanke på att han rasat i vikt och ser ut som en xylofon på mitten drar jag slutsatsen att han inte orkar äta det han bör/inte får eftersom alla andra kör med honom. Nu äter han därmed 500 g betfor och 500 g Krafft Muscle Up så får vi se om han kan i alla fall hålla vikten.
Hemma höll han sig i normalt hull på fri tillgång till vårat grovfoder (hö) med 8.5 MJ/113 g Smrp per kilo foder.
Tack för ett uttömmande svar! Du kanske kan vara gäst i podden och prata om foder istället 🤩

Jag är verkligen inte duktig på att räkna foderstater. Jag har någorlunda koll på kvoten men litar ganska mycket på programmet och synen. Det är inte lätt! Jag fattar att proteinet inte räcker utifrån grovfodret men kanske har det ändå legat lite lågt.

Svårt att veta hur mycket grovfoder de petar i sig tycker jag.

Tack för ett uttömmande svar! Du kanske kan vara gäst i podden och prata om foder istället 🤩

Jag är verkligen inte duktig på att räkna foderstater. Jag har någorlunda koll på kvoten men litar ganska mycket på programmet och synen. Det är inte lätt! Jag fattar att proteinet inte räcker utifrån grovfodret men kanske har det ändå legat lite lågt.

Svårt att veta hur mycket grovfoder de petar i sig tycker jag.

Absolut inte, däremot vet jag en kvinna som arbetar tillsammans med kliniker med specialdieter, foderstater och annat som är väldigt kunnig och uppdaterad, som jag var lite förvånad att hon inte deltog i podden.

Men din diar fortfarande eller hur? Kanske kommer hullet förändras när de separeras och då kan du titta på det igen. Näringsvärden jag hittat på stomjölk placerar förhållandet runt eller lite över 10 ggr så mycket smrp som MJ, så för många föl är det en stor omställning ( mer än en bemärkelse såklart) att börja äta endast våra grovfoder under vinterhalvåret.
Skitsvårt att veta hur mycket de får i sig, utan att ställa dem på box och väga varje gram. Men så länge man håller kvoten mellan MJ och protein "rätt" och fodrar på/av efter hull, samt täcker mineralbehovet så tänker jag att det kan inte bli alltför tokigt. :)

Absolut inte, däremot vet jag en kvinna som arbetar tillsammans med kliniker med specialdieter, foderstater och annat som är väldigt kunnig och uppdaterad, som jag var lite förvånad att hon inte deltog i podden.

Men din diar fortfarande eller hur? Kanske kommer hullet förändras när de separeras och då kan du titta på det igen. Näringsvärden jag hittat på stomjölk placerar förhållandet runt eller lite över 10 ggr så mycket smrp som MJ, så för många föl är det en stor omställning ( mer än en bemärkelse såklart) att börja äta endast våra grovfoder under vinterhalvåret.
Skitsvårt att veta hur mycket de får i sig, utan att ställa dem på box och väga varje gram. Men så länge man håller kvoten mellan MJ och protein "rätt" och fodrar på/av efter hull, samt täcker mineralbehovet så tänker jag att det kan inte bli alltför tokigt. :)
Ja han diar fortfarande! Men ska snart vänjas av helt så det här är jättevärdefull diskussion för mig 😊 Han kommer byta grovfoder till ett med lite högre kvot också så det är ju bra.

Lyssnade på swb avelspodden om foder. Där sas det att föl som avvants (eller åringar blir det ju) under vintern behöver 1,5-2 kg kraftfoder. Jag tyckte det lät lite konstigt, väldigt definitivt på nåt sätt. Hur tänker och gör ni?

Min får utöver hösilage: lusern och lite soja, och lite fölpellets men har tänkt att jag inte vill ge mycket kraftfoder (foderstatsprogrammet säger att han får i sig det han behöver).

Är det inte en risk att de växer för fort om man öser på med kraftfoder?
Jag är också försiktig med kraftfodret. Uncial står inne på nätterna och utifrån det kan jag uppskatta hur mycket hösilage han får i sig på ett dygn. Hösilaget är analyserat och foderstat uträknad. Han får 0,25 kg krafft muscle up samt mineraler och jag tycker att han ser fin ut. Här med sin bror e: Hip Hop :heart

Bifogade filer

• Uncial och Helix.webp
    Uncial och Helix.webp
    422 KB · Visningar: 115
Jag är också försiktig med kraftfodret. Uncial står inne på nätterna och utifrån det kan jag uppskatta hur mycket hösilage han får i sig på ett dygn. Hösilaget är analyserat och foderstat uträknad. Han får 0,25 kg krafft muscle up samt mineraler och jag tycker att han ser fin ut. Här med sin bror e: Hip Hop :heart

Altså wow, dina är ju ännu mera lika än mina två som är helsyskon....! Unical ser stor ut, har du mätt honom?

Läste i senaste numret i ridsport, där tog de upp att en nyligen avvand fölunge behövde cirka 10 gånger så mycket smrp som MJ, tror de sa 700 smrp och 70 MJ som exempel. Sen sjunker det behovet rätt rejält när de blir lite äldre.

Altså wow, dina är ju ännu mera lika än mina två som är helsyskon....! Unical ser stor ut, har du mätt honom?
Haha, ja mamma Olivia typar dem mycket väl 😅 😍Det är huvudformen som skiljer dem åt, verkar komma från pappa. Uncial är en kopia av Unik Jag mätte Uncial för en månad sen, då var han 10 månader och 153 cm hög. Unik var 143 när han var 1 år så Uncial blir nog större.

Sitter och läser en tråd på FB om en åring som ännu inte fått ett pass. Detta fall en travhäst precis som Maggan (Maggan fick sitt pass färdigt redan som 5 månader gammal ) och jag kommer inte förstå varför man inte bara för klart de i tid, man åker på straffavgift delux efter 31/12. Dels så lägger de på kostnader varje tredje månad har jag för mig så när fölungen är mellan 9-12 månader då är kostnaden uppe över 6000 kronor 😮‍💨 Nej det har jag alltid varit nogrannt med att våra hästar ska ha sina papper klara för pass när det fyller 6 månader, vara DNA typade osv även om inte själva passet kanske har hunnit komma så är ju alla papper iaf inlämnade. Nu tog vi ut privat när de gällde Maggan då personen ändå var i vårt område och chippade andra fölungar födda tidigare under våren.

Maggan hon växer och växer även om de lugnat sig lite igen men hon växer precis som mamma med bakdelen först 🙈 Förhoppningsvis så rätar hon ut sig lika fint som mamma med. Det här är fjärde generationen och alla har vuxit precis likadant med hög bakdel. Just nu leker hon karate kid igen när hon leds till och från hagen. Det går med i perioder men hennes husse kör taktiken säg till en gång ignorera henne sen och de brukar fungera när hon inte får uppmärksamhet. Hoppas våren kommer fort här så hon kan åka hemifrån snart och leka med jämnåriga ❤️ Men just nu känns våren långt borta .. De har sagt att de inte kan ta i mot henne för ens det börjar växa gräs ute så det kan gå ute dygnet runt. Känns onödigt och flytta henne två gånger så hon får stå ut med att bo hemma ett par månader till. Fast tror husse kommer sakna sitt karate kid när hon väl åkt även om han muttrar lite om henne just nu 😂
IMG_20220206_110617262.webp

Här funkar det SÅ bra med Arielle och storasyster Amèlie tillsammans, långt över förväntan! :love: De två har verkligen blivit bästisar direkt, och leker massor, det är dock minstasyster som är den "vildaste" i stort sett, så ingen risk att hon blir överansträngd. 🥰 Nu har även deras mamma börjat acceptera sin äldsta dotter igen, så de hänger ihop alla 3 ibland medan de äter och vilar.

Arielle är så gullig, när jag tar in storasyster eller går iväg med henne för att träna, så står hon vid porten och gnäggar. Tänker att hon kan få hänga med på någon skogspromenad och liknande så småningom, hon är aningens skygg så skulle nog må bra av att se lite mera av världen tillsammans med syrran som är tämligen iskall i huvudet.

Har inga bra bilder på dom nu då det regnat kattungar i veckovis här, men kommer nog spamma ner tråden när det blir bättre förhållande för fotografering. :angel:

Maggans baby vinterfluff har nu börjat släppa i stora tussar 😅 Man är ju nyfiken på vad som gömmer sig under all denna päls.
Just nu borstas hon typ två dagar i veckan och allmän hantering varje dag men annars glider hon mest runt och är bara. Hon fixar ju allt galant så finns ingen anledning att nöta hennes skola börjar snart ändå på allvar.

Hon tycker de är hemskt mysigt att bli borstad och står gärna och halv sover under tiden. Hårfager börjar hon med bli kanske kanske att jag får min första travhäst med riktigt pannlugg 😂💪 Hennes Pappa har en fantastisk pannlugg och svans. Hon ser ut att gå i hans fotspår. Hon är klok precis som min mamma, orädd och tar för sig av världen helt enkelt. Tror de här blir bra, känns så helt enkelt. Hennes mamma har fostrat henne väl med sitt kloka och snälla sätt att vara.

Har ni alltid era åringar tillsammans med vuxna hästar? Jag trodde min skulle gå med kompis + gamling men gamlingen kommer behöva flytta till annan hage sen och vara sällskap åt en annan, så det blir en kortare period bara. Känns sådär att ha småbarn tillsammans utan barnvakt?

Har ni alltid era åringar tillsammans med vuxna hästar? Jag trodde min skulle gå med kompis + gamling men gamlingen kommer behöva flytta till annan hage sen och vara sällskap åt en annan, så det blir en kortare period bara. Känns sådär att ha småbarn tillsammans utan barnvakt?

Föredrar absolut att ha barnvakt framför enbart jämngamla, och har hittils alltid lyckats se till så mina haft det. Men det är ju rätt vanligt med åringflockar utan vuxna hästar, så de kommer förhoppningsvis inte lida någon större nöd.

Förresten, min numera 7-åring levde ungefär ett halvår med bara andra åringshingstar plus en tvåårig valack. Och det var en mycket harmonisk flock. Ska din stå på lösdrift eller komma in på natten? Om det är lösdrift, har de andra hästar nära? Skulle annars ha lite extra koll så de vågar slappna av och sova ordentligt när de bara är två stycken.

Föredrar absolut att ha barnvakt framför enbart jämngamla, och har hittils alltid lyckats se till så mina haft det. Men det är ju rätt vanligt med åringflockar utan vuxna hästar, så de kommer förhoppningsvis inte lida någon större nöd.

Förresten, min numera 7-åring levde ungefär ett halvår med bara andra åringshingstar plus en tvåårig valack. Och det var en mycket harmonisk flock. Ska din stå på lösdrift eller komma in på natten? Om det är lösdrift, har de andra hästar nära? Skulle annars ha lite extra koll så de vågar slappna av och sova ordentligt när de bara är två stycken.
Tack! Dom kommer stå på box på natten till en början men första tiden har dom också en vuxen. Sen var planen att dom får gå på lösdriften när vädret blir bättre, innan de flyttar ut på betet, men då har de troligtvis blivit själva. Det går ett sto i egen lösdrift bredvid, kanske kan de känna trygghet med henne.
Sommaren funderar vi fortfarande på, hade varit skönt med några fler hingståringar (och helst vuxna såklart) men har inte fått något napp än riktigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 984
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
553
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 492
Senast: thoora
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama