Jag tycker podden är mycket bra och intressant men just det avsnittet tyckte jag man missade att diskutera just den absolut viktigaste grundstenen i avgörandet av vad en avvand fölunge/åring behöver äta— Vad har den för grundbehov, hur räknar du ut det, och hur bör du sedan resonera kring de foderråvaror du kan tillsätta för att fylla behovet. Kunskap som redskap istället för att diskutera olika färdigfoder.... Jag tycker 2 kg kraftfoder som de diskuterade är väldigt mycket, men har grovfodret låga MJ/SmRp per kilo foder, en obalanserad kvot, eller om fölet/unghästen inte kan äta tillräckligt mycket av det kan det behövas en hel del extra. Eller helst byta grovfoder då.
Är din normal i hull och programmet säger att foderstaten bör täcka hade jag inte mixtrat mer med det. Över/underutfodring samt mineralbrister påverkar i högsta grad tillväxten, men det är inte så enkelt som vissa vill göra det. Vet många som tycker åringar ska vara magra så de inte blir så stora, men jag tycker grundbehovet ska täckas och att övervikt på unghästar är lika illa som undervikt, så egentligen är det balansen som är viktig.
Lillhingsten som nu går på lösdrift får fri tillgång på grovfoder vars analys säger 6,9 MJ och 48,4 g Smrp/kg foder, och enligt SLUs rekommendationer räknar jag på att han behöver ca. 87 MJ och 739 g Smrp per dygn för att slippa underskott, familjen växer mycket tidigt och är staket som åringar. Så med andra ord "borde" han klara sig bra om han orkar äta 15 kg grovfoder, men med tanke på att han rasat i vikt och ser ut som en xylofon på mitten drar jag slutsatsen att han inte orkar äta det han bör/inte får eftersom alla andra kör med honom. Nu äter han därmed 500 g betfor och 500 g Krafft Muscle Up så får vi se om han kan i alla fall hålla vikten.
Hemma höll han sig i normalt hull på fri tillgång till vårat grovfoder (hö) med 8.5 MJ/113 g Smrp per kilo foder.