Status
Stängd för vidare inlägg.
Lyssnade på swb avelspodden om foder. Där sas det att föl som avvants (eller åringar blir det ju) under vintern behöver 1,5-2 kg kraftfoder. Jag tyckte det lät lite konstigt, väldigt definitivt på nåt sätt. Hur tänker och gör ni?

Min får utöver hösilage: lusern och lite soja, och lite fölpellets men har tänkt att jag inte vill ge mycket kraftfoder (foderstatsprogrammet säger att han får i sig det han behöver).

Är det inte en risk att de växer för fort om man öser på med kraftfoder?
Jag tänker som du och jag har hört skräckhistorier om unghästar som fått för mycket kraftfoder så jag är väldigt försiktig. Tänker att så länge dom är fina i hullet och växer och är pigga så är väl allt som det ska? Min går ju på fri tillgång, grovfodret har bra värden och utöver det får han en "skopa" (kanske 200 gram?) müsli för unghästar plus mineraler. Nu är ju han inte SWB dock.

Jag tänker som du och jag har hört skräckhistorier om unghästar som fått för mycket kraftfoder så jag är väldigt försiktig. Tänker att så länge dom är fina i hullet och växer och är pigga så är väl allt som det ska? Min går ju på fri tillgång, grovfodret har bra värden och utöver det får han en "skopa" (kanske 200 gram?) müsli för unghästar plus mineraler. Nu är ju han inte SWB dock.
Vad är det som hänt i dom skräckhistorierna? Tänker också att dom borde få i sig tillräckligt om de är i bra hull, växer och är pigga, men det lät så självklart i podden att alla fölungar skulle ha kraftfoder efter avvänjning så jag blev fundersam.

Vårt grovfoder är tyvärr inte optimalt annars hade jag gärna skippat resten. Nu diar han förvisso lite fortfarande men jag hade inte tänkt lägga till mer kraftfoder efter avvänjningen heller. Mer lusern i så fall, om han inte petar i sig tillräckligt med hösilage. Men jag kanske tänker fel 🧐 foderexperten borde ju rimligtvis ha mer koll än mig 😁

Och mineraler får han såklart också.

Det är nog olika hur folk gör med kraftfoder. Maggan har fritillgång på hö dygnet runt och äter 1 kg krafft groov protein utan att varken växa för snabbt eller är tjock snarare slank. Mineraler får hon såklart. En del ger mer andra ger mindre har jag förstått.

@emma-vsm

Jag ger definitivt inte så mkt kraftfoder och mina har alltid vuxit jämt och fint. Är väldigt noga dock med att dom får sitt kraftfoder+mineraler och inte bara pytsa in lite här och där som jag upplever många gör när dom får ”panik” över att deras unghästar ser skrangliga ut.
Vad jag har upplevt genom åren dock är att hingstarna lättare tappar lite mer vid avskiljningen än stona men det brukar bara ta ngn vecka hos oss innan det är som vanligt igen. Hingstarna här leker mer än stona och rör sig således mer så precis efter avskiljningen brukar dom få lite mer kraftfoder än stofölen men absolut inget överflöd. Jag tycker att Kraffts utfodringsrekommendationer är väldigt ”generösa” och har aldrig gett så mkt som dom rekommenderar.

@emma-vsm

Jag ger definitivt inte så mkt kraftfoder och mina har alltid vuxit jämt och fint. Är väldigt noga dock med att dom får sitt kraftfoder+mineraler och inte bara pytsa in lite här och där som jag upplever många gör när dom får ”panik” över att deras unghästar ser skrangliga ut.
Vad jag har upplevt genom åren dock är att hingstarna lättare tappar lite mer vid avskiljningen än stona men det brukar bara ta ngn vecka hos oss innan det är som vanligt igen. Hingstarna här leker mer än stona och rör sig således mer så precis efter avskiljningen brukar dom få lite mer kraftfoder än stofölen men absolut inget överflöd. Jag tycker att Kraffts utfodringsrekommendationer är väldigt ”generösa” och har aldrig gett så mkt som dom rekommenderar.
Skönt med lite perspektiv! Jag tycker min är väldigt proportionerlig, när han var dålig och åt sämre tyckte jag däremot att han tappade lite särskilt över flank/höft, ganska snabbt. Men det hade ju en förklaring och nu ser han ut som innan igen.

Bra att tänka på det där med hingstfölen. Jag räknar med att han kommer tappa vid avvänjningen, det gör väl de flesta? Och då kan jag mota Olle i grind litegrann. Han äter glatt lusern så det är nog inga problem att få i honom mer. Men kanske får öka upp Suregrow lite grann också första tiden.

Vad är det som hänt i dom skräckhistorierna? Tänker också att dom borde få i sig tillräckligt om de är i bra hull, växer och är pigga, men det lät så självklart i podden att alla fölungar skulle ha kraftfoder efter avvänjning så jag blev fundersam.

Vårt grovfoder är tyvärr inte optimalt annars hade jag gärna skippat resten. Nu diar han förvisso lite fortfarande men jag hade inte tänkt lägga till mer kraftfoder efter avvänjningen heller. Mer lusern i så fall, om han inte petar i sig tillräckligt med hösilage. Men jag kanske tänker fel 🧐 foderexperten borde ju rimligtvis ha mer koll än mig 😁

Och mineraler får han såklart också.
Skelettproblem 😬 Jag tänker att det självklart säkert finns dom som behöver såpass mycket, men att säga att alla, oberoende kvalitet/mängd på grovfoder behöver så mycket känns väl generaliserande? Jag tror man får lita lite på sig själv och sitt eget öga här. Min går ju med två stycken födda -20. I perioder har åtminstone den ena stödfodrats med kraftfoder men den andra får ingenting vad jag vet. Men dom äter ju typ hela tiden (grovfoder). Alltså seriöst, 9 gg av 10 när jag är därute så står Kaj och äter. Min kompis som sköter markservice därute nu sa också typ "varje gång jag ser din häst så äter han" 😜

Skönt med lite perspektiv! Jag tycker min är väldigt proportionerlig, när han var dålig och åt sämre tyckte jag däremot att han tappade lite särskilt över flank/höft, ganska snabbt. Men det hade ju en förklaring och nu ser han ut som innan igen.

Bra att tänka på det där med hingstfölen. Jag räknar med att han kommer tappa vid avvänjningen, det gör väl de flesta? Och då kan jag mota Olle i grind litegrann. Han äter glatt lusern så det är nog inga problem att få i honom mer. Men kanske får öka upp Suregrow lite grann också första tiden.

Ja vissa kan ju tappa ganska så snabbt men det brukar inte vara svårt att lägga på sig igen om det inte är ngt annat problem så att säga. Mja både och. I år så av 3 hingstar av mina så tappade en (nyinköpt) mer än dom andra som är födda här och en inte alls. Du kan ju vänja honom stegvis vid lite mer mat innan själva avskiljningen så det inte blir en chockökning och du råkar mata på mkt efteråt om han skulle tappa mer än vad du trodde.

Skelettproblem 😬 Jag tänker att det självklart säkert finns dom som behöver såpass mycket, men att säga att alla, oberoende kvalitet/mängd på grovfoder behöver så mycket känns väl generaliserande? Jag tror man får lita lite på sig själv och sitt eget öga här. Min går ju med två stycken födda -20. I perioder har åtminstone den ena stödfodrats med kraftfoder men den andra får ingenting vad jag vet. Men dom äter ju typ hela tiden (grovfoder). Alltså seriöst, 9 gg av 10 när jag är därute så står Kaj och äter. Min kompis som sköter markservice därute nu sa också typ "varje gång jag ser din häst så äter han" 😜
Skelettproblem av för mkt kraftfoder?
Har du någon studie eller mer info om detta?

Vad och hur mycket krafftfoder de behöver beror givetvis helt på vad man har för grovfoder. Jag har alltid hö med högt protein och energi till fölen och har inte gett ens i närheten av de mängderna krafftfoder, kanske max 0,5 kg på det mesta. Sedan så låter jag mina gå med mammorna minst till januari/februari, alltså genom den tuffaste vintern, vilket gör att de behöver mindre krafftfoder för att hålla värmen iom de har mjölk. Vänjer alltid in krafttfoder innan avvänjing så man KAN ge om det behövs, men som exempelvis just nu får Arielle 1-2 nävar plus ett par dl betfiber...

@Freazer det är väl "common knowledge" att stora mängder krafftfoder kan bidraga till OCD och liknande problem?

Vad och hur mycket krafftfoder de behöver beror givetvis helt på vad man har för grovfoder. Jag har alltid hö med högt protein och energi till fölen och har inte gett ens i närheten av de mängderna krafftfoder, kanske max 0,5 kg på det mesta. Sedan så låter jag mina gå med mammorna minst till januari/februari, alltså genom den tuffaste vintern, vilket gör att de behöver mindre krafftfoder för att hålla värmen iom de har mjölk. Vänjer alltid in krafttfoder innan avvänjing så man KAN ge om det behövs, men som exempelvis just nu får Arielle 1-2 nävar plus ett par dl betfiber...

@Freazer det är väl "common knowledge" att stora mängder krafftfoder kan bidraga till OCD och liknande problem?
Ja absolut är de det men just ordet skelettproblem undrade jag över vad användaren menade.

Som jag har fått det till mig, så hade man kunnat undvika den snabba tillväxten om hästen inte hade fodrats med dessa mängder kraftfoder.
Ok, förlåt är bara nyfiken, förstår om du bara fått höra det i andra hand men hur stora mängder rörde det sig om? Vad för typ av skelettproblem blev det?

Skönt att höra! Jag tycker jag sett även i vissa diskussioner på fb att många ger (i mina ögon) ganska stora mängder kraftfoder. Plus vad foderrådgivaren sa i podden då, tänkte att jag missat nåt väsentligt 😄

Känns skönt på så många sätt att B fått dia länge. Det var någon mening med allt strul som fördröjde avvänjningen tror jag (men jag ber såklart till Gud att jag slipper fler juverinflammationer när han ska bli helt avvand).

Även med hundar säger man ju sådär att de växer för fort om de får energirik mat, men jag har aldrig begripit hur det hänger ihop egentligen. Jag begriper att man kan hämma hästars och hundars tillväxt genom för lite näring, knappast önskvärt. Att det kan påverka negativt om de är väldigt överviktiga kan man ju också tänka sig. Men annars? De lär väl växa som deras kroppar är skapta för sålänge de får tillräcklig näring och är i lagom hull?

Nu är ju inte djur och människor lika, men människobarn kan ju inte börja växa onaturligt snabbt om de får för mkt mat. Däremot kan de tillväxthämmas (dåligt) om de äter för lite.

Problemen med ”för snabb” tillväxt kommer om man ger mer energi (MJ) äv vad det finns ”byggstenar” att ta av, kvoten av protein måste följa med energiintaget! Samt kalk och övriga mineraler förstås.

Som exempel så har vårt hösilage en kvot på 9, bra absolut, men ett föl på 5-6 månader ska ha en kvot på 10 och då äter de ändå en hel del hö vid den åldern (går de på bra bete vid den tiden är det ju rätt lugnt).
Så om höet har en lägre kvot än 10 vid den åldern så måste det ju till protein för att kompensera upp till rätt nivå. Vid 7-12 månader ska kvoten ligga på 8,5 vilket kanske många har svårt att nå upp till.

Jag försöker uppskatta hur många kg grovfoder de får i sig och kompenserar proteinet till de antal kilona.

Vill man ha en långsam tillväxttakt så måste man begränsa hur mycket energi (MJ) de äter, proteinkvoten ska ändå vara densamma. Detta måste vara extremt svårt om man har lösdrift och fri tillgång på grovfoder.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 984
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
553
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 492
Senast: thoora
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama