Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack! Dom kommer stå på box på natten till en början men första tiden har dom också en vuxen. Sen var planen att dom får gå på lösdriften när vädret blir bättre, innan de flyttar ut på betet, men då har de troligtvis blivit själva. Det går ett sto i egen lösdrift bredvid, kanske kan de känna trygghet med henne.
Sommaren funderar vi fortfarande på, hade varit skönt med några fler hingståringar (och helst vuxna såklart) men har inte fått något napp än riktigt.
Har ni annonserat? Brukar ju finnas många som vill ha hingstbete 😊

Har ni alltid era åringar tillsammans med vuxna hästar? Jag trodde min skulle gå med kompis + gamling men gamlingen kommer behöva flytta till annan hage sen och vara sällskap åt en annan, så det blir en kortare period bara. Känns sådär att ha småbarn tillsammans utan barnvakt?

Min går med en 2 åring och en 5 åring men, den sista har precis flyttat.
men dom verkar trygga ändå tillsammans i lösdriften små grabbarna.
Och sover och äter tillsammans.

Går 2 äldre valackar i lösdriften brevid, men den ena är inte så snäll mot smågrabbar så dom kan ej gå tillsammans tyvärr.

Min går med en 2 åring och en 5 åring men, den sista har precis flyttat.
men dom verkar trygga ändå tillsammans i lösdriften små grabbarna.
Och sover och äter tillsammans.

Går 2 äldre valackar i lösdriften brevid, men den ena är inte så snäll mot smågrabbar så dom kan ej gå tillsammans tyvärr.
Det låter ju lovande ändå. Jag får ha lite koll på hur det funkar sen. Det var egentligen främst uppfostran som jag tänkte på, men det är klart att jag måste ha koll på att de är avslappnade och trygga också.

Det låter ju lovande ändå. Jag får ha lite koll på hur det funkar sen. Det var egentligen främst uppfostran som jag tänkte på, men det är klart att jag måste ha koll på att de är avslappnade och trygga också.
Ja precis det jag oroade mig lite för, men det känns som äldre grabbarna busar mer och hårdare än våra småttingar 🤔😆

Det löser sig nog med uppfostran ändå tänker jag även om det säkert vore optimalt med en farbror i hagen 😊

Kaj flyttade ju till oss när han var 7 månader bara. Flocken han går med består av två killar födda -20, två typ tioåriga valacker och en 20+. Han ”adopterade” ju en pappa så fort han släpptes ut med dom andra, en tioårig fullblodsvalack som varit lite fritidsledare för dom andra ynglingarna. Alla tre tyr sig till honom när dom blir osäkra, men jag tror han har varit extra viktig för Kaj iom att han är ett år yngre (och dessutom ponny, så han är mycket mindre rent fysiskt också). När dom andra grabbarna blir lite för rough med Kaj går bonuspappa in och säger ”lägg av!” Känner mig så otroligt tacksam över att han finns i flocken, särskilt som Kaj ju var så liten när han kom. Nu har han lite mer självförtroende och behöver inte lika mycket stöttning men såklart är det skönt att den tryggheten finns.

Bifogade filer

• 090556D3-5112-453E-9C5A-55087526BE10.webp
    090556D3-5112-453E-9C5A-55087526BE10.webp
    464,5 KB · Visningar: 69
Kaj flyttade ju till oss när han var 7 månader bara. Flocken han går med består av två killar födda -20, två typ tioåriga valacker och en 20+. Han ”adopterade” ju en pappa så fort han släpptes ut med dom andra, en tioårig fullblodsvalack som varit lite fritidsledare för dom andra ynglingarna. Alla tre tyr sig till honom när dom blir osäkra, men jag tror han har varit extra viktig för Kaj iom att han är ett år yngre (och dessutom ponny, så han är mycket mindre rent fysiskt också). När dom andra grabbarna blir lite för rough med Kaj går bonuspappa in och säger ”lägg av!” Känner mig så otroligt tacksam över att han finns i flocken, särskilt som Kaj ju var så liten när han kom. Nu har han lite mer självförtroende och behöver inte lika mycket stöttning men såklart är det skönt att den tryggheten finns.
Vad skönt att ha möjlighet till flock med blandade åldrar 😍

Vi har ju en häst som flyttar till helgen ( gick snabbare en vad vi hade tänkt med försäljningen) så Maggan får flytta in i den boxen i helgen. Så istället för att stå brevid mamma får hon stå brevid min vallack. Får se vad han tycker om de eller om Maggan bryter ihop totalt. Men de blir bättre för alla hästar speciellt för hennes mamma som just nu försöker äta upp barnet genom gallret på morgonen. Kändes ju som våren var på G tills de kom över 2 dm snö igår 😏

So fluffy 🥰

dags att öka på och byta till något kraftigare kraft foder.
Magen och allt fluff luras, han är tunn över revbenen.

Hade en förhoppning om kastrering före sommaren här men han vägrar ju låta oss känna där 😏

Bifogade filer

• 20220222_154530.webp
    20220222_154530.webp
    267,9 KB · Visningar: 53
Nu är planen att B flyttar imorgon! Jag vet att det är dags men det känns så jobbigt. Han kommer ju vara nära men det blir ändå inte samma sak som att ha honom hemma och kunna styra allt som jag vill.

Planen är att han åker med mamma dit, och sen släppa ihop med sin kompis ute. De får bekanta sig lite (det var 3 mån sen de gick ihop så jag hoppas de känner igen varandra) och sen släpps den äldre valacken ut. Jag hoppas inte han är dum och ska skydda ”sin” bebis. Är det något annat jag bör tänka på?

Mamma åker hem och kommer få gå med en nyinflyttad shettis, om det funkar. Tänkte släppa ihop dom direkt, tror ni det är en bra idé?

Nu är planen att B flyttar imorgon! Jag vet att det är dags men det känns så jobbigt. Han kommer ju vara nära men det blir ändå inte samma sak som att ha honom hemma och kunna styra allt som jag vill.

Planen är att han åker med mamma dit, och sen släppa ihop med sin kompis ute. De får bekanta sig lite (det var 3 mån sen de gick ihop så jag hoppas de känner igen varandra) och sen släpps den äldre valacken ut. Jag hoppas inte han är dum och ska skydda ”sin” bebis. Är det något annat jag bör tänka på?

Mamma åker hem och kommer få gå med en nyinflyttad shettis, om det funkar. Tänkte släppa ihop dom direkt, tror ni det är en bra idé?

Ja, det låter bra :) om du har möjligheten skulle jag köra iväg mamman igen så snabbt som möjligt så de inte börjar gnägga och stressa upp varandra. Annars se till så hon är hungrig och har mat, evt ställa dom inom synhåll så de har koll på varandra.

Ja, det låter bra :) om du har möjligheten skulle jag köra iväg mamman igen så snabbt som möjligt så de inte börjar gnägga och stressa upp varandra. Annars se till så hon är hungrig och har mat, evt ställa dom inom synhåll så de har koll på varandra.
Aha det kanske är bättre..? Jag tänkte ställa in båda i en box en stund innan avsked men det kanske bara blir mer stressigt. Mamman har stått där ett halvår också, fram till november men blir ju ändå en omställning bara att åka iväg.

Aha det kanske är bättre..? Jag tänkte ställa in båda i en box en stund innan avsked men det kanske bara blir mer stressigt. Mamman har stått där ett halvår också, fram till november men blir ju ändå en omställning bara att åka iväg.

Du kan absolut låta dom vara kvar ett tag tillsammans, men jag tänkte om du tar ut B och lämnar mamman i stallet så kanske hon gnäggar efter honom? Fast du känner ju dina hästar bäst.

Du kan absolut låta dom vara kvar ett tag tillsammans, men jag tänkte om du tar ut B och lämnar mamman i stallet så kanske hon gnäggar efter honom? Fast du känner ju dina hästar bäst.
Nej det hade nog inte varit bra! Jag ställer in dom en stund, sen lastar jag och åker hem med henne. B får stå box i box med kompisen under tiden och sen tillbaka och släppa ut honom. Det tar ju typ 5 min att köra emellan, så jag hoppas det blir en bra plan! Risken finns ju att han står inne och skriker när jag lastar mamma dock..

Nej det hade nog inte varit bra! Jag ställer in dom en stund, sen lastar jag och åker hem med henne. B får stå box i box med kompisen under tiden och sen tillbaka och släppa ut honom. Det tar ju typ 5 min att köra emellan, så jag hoppas det blir en bra plan! Risken finns ju att han står inne och skriker när jag lastar mamma dock..

Så brukar vi göra oavsett om det är mamma eller unge som åker och det brukar gå långt över förväntan även om någon eller båda skriker lite vid lastning.

En annan sak. Jag har fått tipset att mjölka ur lite när B har flyttat och successivt sluta, med tanke på mammans tidigare juverinflammationer. Andra säger att man absolut inte ska stimulera mjölkproduktionen.

Jag har begränsat hennes foder under ett par månader och dom har nu stått i olika boxar typ 14 h per dygn sista månaden.
Hur skulle ni tänka?

En annan sak. Jag har fått tipset att mjölka ur lite när B har flyttat och successivt sluta, med tanke på mammans tidigare juverinflammationer. Andra säger att man absolut inte ska stimulera mjölkproduktionen.

Jag har begränsat hennes foder under ett par månader och dom har nu stått i olika boxar typ 14 h per dygn sista månaden.
Hur skulle ni tänka?

Jag hade satsat på att inte mjölka men om man ser att stoet får ont och blir svullen hade jag gjort det och ringt veterinär för att rådgöra. Jag har missat, är det vid avskiljning hon fått mastit och hur gamla har fölen varit då?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 984
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
553
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 492
Senast: thoora
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama