Status
Stängd för vidare inlägg.

Bjuder på den extremt osmickrande vinkeln samt mitt galna Einstein-hår här men ville ändå dela med mig av min lilla pussgurka till älg-lookalike. Och nu kanske några av er tycker att ajabaja inte gulla med hingstar men jag är beredd att stå mitt kast 😜
Vi gör likadant..
nej gjorde...

:angel:

Dottern fick ett rejält rött märke på kinden när vår lille gosse ville passa på att nafsa.
Bara ett litet bett, men rött blev det.
Relationen mellan lillmatte och busig liten åring blev lite frostig efter det.

Vi gör likadant..
nej gjorde...

:angel:

Dottern fick ett rejält rött märke på kinden när vår lille gosse ville passa på att nafsa.
Bara ett litet bett, men rött blev det.
Relationen mellan lillmatte och busig liten åring blev lite frostig efter det.
Haha jaa, jag kanske kommer få äta upp min "avslappnade" inställning till pussar och gos så småningom 😜 Än så länge är han verkligen inte nafsig, däremot slår han gärna med frambenen i tid och otid så där får man passa sig 😬

Efter vår lilla Donna fick total härdsmälta att byta box börjar de nu lugna sig vecka två. Idag var första morgonen som hon stod snällt och vänta på att få komma ut. Tidigare har hon vandrat i cirklar, ställt sig rakt upp (tur hon ändå är hyfsat liten ännu ) och allmänt levt rövare tills man öppnat dörren och tagit ut henne. Men idag som sagt lugn och fin, massa beröm och klappar.

Hon är ju egentligen en klok häst men blev nog för mycket när deras flock förändrades plus att hon helt plötsligt skulle bo i en helt annan box längst bort från mamma.

Men det går framåt, och nu börjar de dra ihop sig för henne att flytta hemifrån ❤️

Icarus skrämde livet ur oss i förrgår med rejäl foderstrups förstoppning
Vet fick komma ut, men fick inte loss allt.
Men vi fick pausa, blev piggare och verkade ha gjort susen för vi slapp ringa ut veterinären igen.
Ingen feber och äter och dricker nu iaf.
Var riktigt otäckt aldrig sett förut :(

Icarus skrämde livet ur oss i förrgår med rejäl foderstrups förstoppning
Vet fick komma ut, men fick inte loss allt.
Men vi fick pausa, blev piggare och verkade ha gjort susen för vi slapp ringa ut veterinären igen.
Ingen feber och äter och dricker nu iaf.
Var riktigt otäckt aldrig sett förut :(
Usch vad otäckt! Skönt att ni var på plats och kunde agera snabbt!

Våran lilla ligist har träffat hovis igen! Tänkte att nu kommer det gå bättre än sist, vi har övat på att lyfta hovarna osv. När vi kommer ut till stallet är det några som lever rövare i hagen. Tar in Kajan i stallet, han är spänd som en fiolsträng, hinner inte ens binda upp honom innan han drar rätt ut genom dörren igen 🙈

I hagen har dom blivit helt tokiga, tom. 20+aren står och gör jämfotahopp samtidigt som han sparkar bakut 😂 Kaj är förstås helt upwinded, får gå lite med honom och sen låna med en kompis stabila sto in som sällskap när hovis kommer. Där fortsätter han att leva rövare, reser sig så han slår huvudet i taket, sliter sönder en grimma etc. Tur vi har en lugn och inkännande hovis alltså, jag säger typ ”Jag skäms när han beter sig såhär” och han ba ”Va? Nämen är ju jättesnäll” 😂 Då undrar jag liksom hur andra åringar uppför sig, för dom jag ser i Facebookgrupper står alla som tända små ljus 😜

Bifogade filer

• 28E634C7-FEDB-4234-9E08-AF1E6B07525E.webp
    28E634C7-FEDB-4234-9E08-AF1E6B07525E.webp
    119,6 KB · Visningar: 53
Våran lilla ligist har träffat hovis igen! Tänkte att nu kommer det gå bättre än sist, vi har övat på att lyfta hovarna osv. När vi kommer ut till stallet är det några som lever rövare i hagen. Tar in Kajan i stallet, han är spänd som en fiolsträng, hinner inte ens binda upp honom innan han drar rätt ut genom dörren igen 🙈

I hagen har dom blivit helt tokiga, tom. 20+aren står och gör jämfotahopp samtidigt som han sparkar bakut 😂 Kaj är förstås helt upwinded, får gå lite med honom och sen låna med en kompis stabila sto in som sällskap när hovis kommer. Där fortsätter han att leva rövare, reser sig så han slår huvudet i taket, sliter sönder en grimma etc. Tur vi har en lugn och inkännande hovis alltså, jag säger typ ”Jag skäms när han beter sig såhär” och han ba ”Va? Nämen är ju jättesnäll” 😂 Då undrar jag liksom hur andra åringar uppför sig, för dom jag ser i Facebookgrupper står alla som tända små ljus 😜
Ljus? Nej du 😂😏 i så fall är vår en ligist skämt och sido. Hon är snäll och klok men visst hon har åsikter om saker och hur det ska vara. Ska bli skönt när hon åker på uppfostringsläger med andra i hennes ålder 😂 Ska också bli roligt och höra någon annans åsikt om henne! Vi är ju väldigt förtjusta i henne men andra kanske inte håller med 🙈

Nu nu har det gått två veckor sen B flyttade hemifrån. Fortfarande konstigt att inte kunna se honom hela dagarna men det är okej. Det känns som att vi landat lite och allt funkar bra. Han är lite hackkyckling åt den andra åringen men dom leker ändå lite så jag tror att dom har roligt ihop också. När den andra blir för jobbig går han och gömmer sig bakom farbrorn.

Jag har varit lite orolig för maten och hullet men han har fått två veckor med blandat grovfoder, gamla och nya, och han äter okej iaf.

Det blir lite mindre hantering och gullande med honom nu och det är säkert jättebra att han bara får vara häst. Han leds ju in och ut och jag borstar men inte mer än så. På torsdag kommer hovis iaf så vi får hoppas att han kommer ihåg hur man gör 😊
9602255D-B604-408F-B337-35CDD056382C.jpeg

Ljus? Nej du 😂😏 i så fall är vår en ligist skämt och sido. Hon är snäll och klok men visst hon har åsikter om saker och hur det ska vara. Ska bli skönt när hon åker på uppfostringsläger med andra i hennes ålder 😂 Ska också bli roligt och höra någon annans åsikt om henne! Vi är ju väldigt förtjusta i henne men andra kanske inte håller med 🙈
Nej alltså det vore ju egentligen konstigt om dom bara gick med på allt utan att någonsin ifrågasätta nånting man vill att dom ska göra 😜 Detta är ju mitt första egna föl så jag har ju liksom inget att jämföra med, men jag slås av hur mycket det är dagsformen som avgör. Att man liksom får lägga ribban där det för dagen känns rimligt 😜

Nej alltså det vore ju egentligen konstigt om dom bara gick med på allt utan att någonsin ifrågasätta nånting man vill att dom ska göra 😜 Detta är ju mitt första egna föl så jag har ju liksom inget att jämföra med, men jag slås av hur mycket det är dagsformen som avgör. Att man liksom får lägga ribban där det för dagen känns rimligt 😜
Mycket så är det ju med allt. Ibland undrar man om det någonsin ska bli vuxna, och många gråa hår har vi fått av de här barnet 😂 Det är lite speciella i detta släkte vilket vi borde veta nu med tanke på att Maggan är fjärde generationen. Men samtidigt de har alla varit kloka och kvick tänkta, men sen skiljer de sig rejält i hur det uppför sig. Majsan ( mamma häst ) är som Ferdinand medan hennes helsyster är som en duracell kanin typ 😂 Så hoppas Maggan ska bli något mellanting av moster och mamma.

Jag lasttränade min idag när transporten ändå stod framme. Hon har en liten spricka i ena framhoven som ska verkas upp på fredag och då ska hon få åka transport med gårdens gamla avelsmärr = bäst hon sköter sig, svarta faran tolererar inga snorunge-fasoner...
Denna lilla häst blev så förbannad så det var inte klokt. 😂 Det sparkades och flög hovar överallt ett tag och grimman lossnade också en sväng. Hon var inte rädd, bara komplett vansinnig över denna fruktansvärda förödmjukande behandling... men precis som alla andra söta små hästar på den här gården traskade hon också igenom till slut. Hon rinner i ett öga så jag passade på att spola det, jag tror det är irriterat av dammet som blir i det torra vädret. Blir det inte bättre får vi kika närmare på det.

Påtal om lastning kan se framför mig Husse som står och trugar med morötter, en envis Maggan som gör precis som Mamma mu gjorde i den åldern, slår ned hovarna i backen och vägrar gå och en matte som muttrar skicka hästen åt fanders ungefär 😂🙈 Eller så förvånar hon oss alla och sköter sig prickfritt. De har sagt att om hon vägrar åka transport kan de komma och hämta henne med stora lastbilen 😅 Sååå Maggan bäst du sköter dig under lastträningen i veckan 😎 Hon har ju åkt två gånger som bebis men de var ju ett tag sedan nu 😅

Icarus mår bra efter foderstrups förstoppningen
Tänkte jag skulle vara förebyggande och blöta maten osv.
Nej det vägrar herrn.
Torra pellets ska det vara och havre.
Så får väl vara så då 🤷‍♀️
Känns inte optimalt men vad gör man ..

Har fått erbjudande byta in mamma häst mot en åring. Får se hur jag gör. Egentligen vill jag rida såklart . Men verkar ju aldrig gå vägen så kanske lika bra ha 2 små på tillväxt så länge 😆
Eller om jag behåller mamma häst och bakar en till unge 🤔🙈

Icarus
20220309_004840.webp

Längesedan jag uppdaterade nu. Jag är på gång att leta ny stallplats lite närmare hemma för mig, mamma häst ska igång och ridas igen så då blir det smidigare. Har några ställen att kolla på.

Vad hade ni föredragit, lösdrift med unghästar men valacker som sällskap (min är ju sto) eller lösdrift med ston som är äldre?
Hon går ju med valack nu och de är bästisar (känns sorgligt att dela på dem, men måste pga brist på bete på nuvarande ställe).

Skägget 😁
EEDB6568-4BDF-4C6B-A638-44D04EC4DBD9.webp

Längesedan jag uppdaterade nu. Jag är på gång att leta ny stallplats lite närmare hemma för mig, mamma häst ska igång och ridas igen så då blir det smidigare. Har några ställen att kolla på.

Vad hade ni föredragit, lösdrift med unghästar men valacker som sällskap (min är ju sto) eller lösdrift med ston som är äldre?
Hon går ju med valack nu och de är bästisar (känns sorgligt att dela på dem, men måste pga brist på bete på nuvarande ställe).

Skägget 😁
Visa bifogad fil 87569

Åh vilket jättesvårt val!
Med ston är jag alltid är orolig att valackerna ska hålla på och klättra och att det leder till bråk och infektioner på stoet, men samtidigt är det inte samma uppväxt för dem att endast leva tillsammans med vuxna djur. Det blir mycket mindre lek, även om ungstona brukar vara mer mogna än sina manliga motparter. Finns det ingen chans att få dit någon mer åring till stogruppen?

Mina ston får inte gå med valacker, det är helt uteslutet pga infektionsrisk som @Valerianovna tar upp. Tycker inte ston är lika "känsliga" vad gäller att behöva jämnåriga kompisar som hingstar och valacker, då de inte leker lika mycket/på samma sätt som pojkarna. Så jag skulle nog gått för sto-lösdriften.

Just nu går ju min lilla fröken med sin två år äldre storasyster (pluss deras mamma och ett till sto), och det funkar prima, även hennes syrra är uppvuxen med kompisar som varit något år äldre. Viktigast i den här åldern (för ston) tycker jag är att de är tillräckligt trygga i sin flock så de får vila när de vill och behöver det, och äta tillräckligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 984
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
553
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 492
Senast: thoora
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama