Status
Stängd för vidare inlägg.
@emma-vsm Jag upplever att det kan bli så i små grupper när en individ inte kan ta samma höjd riktigt, men inte har någon annan att ty sig till. Förhoppningsvis jämnar det ut sig men börjar det dyka upp små skador är det dags att fundera tycker jag.
Vår unghingst är en riktig vekling och var riktigt utstött (fick inte äta med de andra osv. men inga skador, han slår också bakut när de går hårt på honom) tills det kom en till liten hingst som ny till gruppen, de har hittat varandra och nu är det lugnare vad jag har förstått.
Alla grupper har ju sin egen dynamik, små saker kan rubba eller göra den ojämn.

Dom har ligghall men har inte sett dom vila där (men som sagt ser jag dom en väldigt begränsad tid varje dag). Bansai brukar gå in där själv ibland och pyssla, och det var där vi stod och pratade idag när den andra kom infarande och jagade ut honom, två gånger.

Dom står på box på nätterna fortfarande, och B får mer grovfoder än han äter inne men ute har jag varit rädd att de får för lite. Stallägare tycker att de inte äter upp det de får så jag vet inte..
Lite osäker på hur pass mycket den andra får/äter.

Vad skulle du ha gjort?

Tycker också det låter som udda beteende hos en såpass ung hingst 🤔 Har du någon kontakt med ägaren?

Dom har ligghall men har inte sett dom vila där (men som sagt ser jag dom en väldigt begränsad tid varje dag). Bansai brukar gå in där själv ibland och pyssla, och det var där vi stod och pratade idag när den andra kom infarande och jagade ut honom, två gånger.

Dom står på box på nätterna fortfarande, och B får mer grovfoder än han äter inne men ute har jag varit rädd att de får för lite. Stallägare tycker att de inte äter upp det de får så jag vet inte..

Vad skulle du ha gjort?

Jag skulle ha pratat med stallägaren och med ägaren till den andra. Har de vana av unghingstar? Säg att du inte tycker gruppdynamiken är bra, och fråga om ni kan testa att öka grovfodret under en period och se om det blir skilnad. Evt kanske dom ska på bete snart? Det borde hjälpa i såna fall.

Tack @Valerianovna @sorbifolia @miumiu

Ja stallägaren är också ägare till den andra hingsten. Dom har fött upp en del hästar förr iaf. Och dom är ju en liten grupp, bara tre hästar. Den gamla kommer också byta hage för att vara sällskap till ett sto snart så då kanske dynamiken ändras till det bättre eller sämre. Till betet har vi försökt annonsera efter fler unghingstar men inte fått napp än.

Har pratat med andra som sagt att det inte är konstigt, att hingstar gör så för att etablera sin roll. Men beteendet känns inte riktigt så heller. Dom kan stå och äta ihop dock. Är det jag som stör dynamiken när jag är där och hänger med B?

Skador har det inte varit mer än bitmärken, än så länge..

Vad skulle du ha gjort?
Hingstar kan vara rätt taskiga. Ofta går det bra men jag har vid ett tillfälle varit med om en som verkligen blev mobbad och fick stryk, han var alldeles för vek i jämförelse med vissa av de andra och mådde verkligen inte bra. I det läget är det enda rätta att plocka hem/omplacera. Meningen med hingstflock är ju att de ska må bra och utvecklas, inte vara hackkycklingar.

Battle of the wills när lillhusse ska ta ut Kajan till hagen 😜

Bifogade filer

• 1A6E1170-DCA8-4BDC-B68B-94C732091D7A.webp
    1A6E1170-DCA8-4BDC-B68B-94C732091D7A.webp
    114,8 KB · Visningar: 107
Jag tog in och mätte Uncial idag. Ni hade rätt när ni tyckte att han såg stor ut. Han är 160 cm hög! :nailbiting:
Hans helbror var 143 cm som 1-åring och han är 169 cm nu som 7-åring...
Talade om för min sambo att om Uncial ska vara kvar så är han husses häst. :p
Hur höga är era nu?

Bifogade filer

• Unci 1 år.webp
    Unci 1 år.webp
    151,7 KB · Visningar: 64
Jag tog in och mätte Uncial idag. Ni hade rätt när ni tyckte att han såg stor ut. Han är 160 cm hög! :nailbiting:
Hans helbror var 143 cm som 1-åring och han är 169 cm nu som 7-åring...
Talade om för min sambo att om Uncial ska vara kvar så är han husses häst. :p
Hur höga är era nu?

Oj ja jag tyckte han såg stor ut 😆😁
Har han fyllt ett än?

Mätte min för ett par veckor sen 152 och är ganska hög bak.

IMG_20220409_083843594_HDR~2.webp

Det blev vinter igen 😂 Vi får hoppas det tar sig upp hit i helgen med lastbilen för att hämta Maggan 🙏 Snart är det mesta av vinterpälsen väck, går fort nu. Borsta henne i morse för att snygga till henne lite 😅 Avmaskad, vaccinerad och alldeles redo för att flytta hemifrån nu ❤️ Så dags att vinka av Maggan för nya äventyr.

Ja, han fyllde 1 år den 28:e mars. Jag räknade med tattarmåttet och då ska han bli 177 cm! Hövva!
Jag har räknat med tattarmåttet på hans syskon och alla har blivit STÖRRE än vad uträkningen sa. 😱
Deras mamma är knappt 160 cm hög 😅
Tattarmått? 🤔
Haha ja han lär nog bli stor, men så länge man är snäll kan man vara stor 😆

Nu är Maggan på till sitt nya hem 😅 En timme tog det att lasta henne trots att vi stoppa in Mamma mu innanför. Det var den starkaste 1 åring han hade träffat, hon satte sig helt enkelt bara ned på rumpan och där satt hon. Men nu är hon på väg mot nya äventyr och vi är tacksamma för att det kom hem och hämtade henne 🙏 Nu hoppas jag hon ska bli glad för jämnåriga kompisar och bete vad det lider. Mamma mu verkar ta det hela med ro ändå, hon blev lite ledsen när hon fick gå av lastbilen hemma medan Maggan rulla iväg men nu verkar det lugnt igen.

Kajan med vänner har fått en ny kompis på lösdriften, en mycket blyg herre på 17 år. Han välkomnades glatt av flocken som började springa och rulla sig 😜 Lite kul att se Kajan röra sig, ser ju annars mest när han står och äter 😂

Mätte igen i helgen, han blir 11 månader nu den 18e och mäter ca 135 cm i dagsläget. Föräldrarna ligger på 147 respektive 148 cm. Någon som vågar sig på en gissning om vad han landar på? 😁

Bifogade filer

• FCE989AA-678B-43A9-890E-28975BA2C36C.webp
    FCE989AA-678B-43A9-890E-28975BA2C36C.webp
    573,7 KB · Visningar: 38
Det verkar ha lugnat sig lite i hagen, visst att lilla B är underlägsen men de leker iaf och står och äter ihop så jag tror det är okej. Snart kommer gammelfarbrorn att byta hage också, får se hur dom tar det!

Jag längtar tills värmen och gräset kommer. Dom står fortfarande på box på nätterna och det är ju inte riktigt så jag vill ha det egentligen men det är samtidigt skönt att ha koll på hur mycket han äter när han är inne. Fortfarande lite tunn trots ökning av Muscle up och betfor. Nu har vi precis bytt hösilaget mot hö också och det är sämre värden i höet så nu får jag nog öka på kraftfodret ännu mer, iaf tills gräset kommer.

Häromveckan tog vi ner dom till ridbanan och skulle bara leda runt dom lite. Helt plötsligt hade både två glömt allt dom lärt sig om hantering. Kompisen vägrade gå och skulle bara bita sin matte, B ville leka med mig och stå på bakbenen. Bra för mig att bli påmind om att han faktiskt är en bebis och dessutom hingst, eftersom han alltid känts så himla enkel.

@emma-vsm skönt att det verkar bli bättre.

Min är också lite tunn och tar hiskeligt lång tid och äta upp. Så beställt potatisprotein istället så kan jag ge mindre mängd men han får I sig allt.

Tråkigt är dock att hans hovar har spruckit lite hit och dit i vinter och nu var ena fram en rejäl spricka, hovslagaren .lyckades fixa till det men han vart lite öm efter verkligen pluppen.
Så hoppas det ger sig nu när sista isen försvinner.
Bara haft is nu i ett par månader så säkert bidragit.

@service Jag har aldrig gett potatisprotein men funderat på det flera gånger! Verkar vara ett bra alternativ.

Hoppas det blir bättre med hovarna när underlaget blir bättre. Gräset kan säkert hjälpa till att göra dom starkare också! (Jag som tror att hela världens problem kommer bli bra så länge de små får ordentligt bete.. 😂)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 984
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
553
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 492
Senast: thoora
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama