Igår hälsade jag på Falki. Det var 4 månader sen sist. Man får ju boka besök och ha gårdsägaren med sig ut i hagen. Detta pga att de har köttproduktion av nötkreatur och var rädda för smittor. Vet inte varför man måste ha en med sig ut i hagen riktigt men men. Jag får köpa konceptet. Nu får man bara boka vardagar och mellan 7-16 pga hög arbetsbelastning dygnet runt för dem. Skit samma, igår var jag där.
Hade hänt mycket på 4 månader. Han har vuxit på höjden. Fint hull. Men såg rätt maläten ut. Inte borstad och en tjock islandspäls som fällde ur.
När jag gick ut i hagen kom han och mötte mig och la huvudet på min axel
Lät sig bli kliad och verkade uppskatta mitt kortvariga pysslande. De är 14 unghingstar och de verkade leka rätt hårt med varandra. Han hade ett stort sår på rumpan
och flera andra också. Gjorde lite ont i hjärtat faktiskt att se honom, även om jag vet att jag inte kan erbjuda honom ett mer stimulerande liv hemma. Visst, jag kan borsta och hålla honom ”snygg”. Men det är inte det en unghingst på snart 1 år mår bra av.
Hoppas såret läker fint och att de kan leka lite mindre hårt.
Det är ju lite såhär i hingstflockar… men man får känslan av att det enbart är förvaring också. Kanske lugnar sig lite när de kommer ut på bete. Är inte riktigt dags än.
Åkte efter 15-20 min för då kände jag att den som var med ut i hagen var lite trampig. Men jag tänker att det inte ska gå 4 mån till nästa gång. Och då ska jag ta med en piggborste.
Visa bifogad fil 90030