Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Cruzet har funnits på blup länge - jag surar mest över att hon inte har fått ngt preliminärt index.
Hon är rund, lurvig och lerig
Nu är mitt föl hingst och mamman är inte visad eller tävlad men slår jag ihop farfar, morfar och mormors far (pappan har inget index då min är hans förstfödde) så får jag ett snitt på 165....
Yes. Räknar på Rosevelt, Don Schufro och Quaterback. Längre bak är Regazzoni på 128 och Lauries Crusador men han har inget index.Är det den e. Touchdown?
Yes. Räknar på Rosevelt, Don Schufro och Quaterback. Längre bak är Regazzoni på 128 och Lauries Crusador men han har inget index.
Då hamnar han betydligt lägre, jag räknade på fäderneshingstarna för skojs skull. På mödernet hamnar han strax under 120 i dressyr totalt.Fast i ditt fall finns det ju index på farmor och mormor så då kan du ju få fram en ganska bra uppskattning . Tar du snitt på alla 4 i 2a led borde det hamna ganska nära den siffran han faktiskt har i databasen!
Då hamnar han betydligt lägre, jag räknade på fäderneshingstarna för skojs skull. På mödernet hamnar han strax under 120 i dressyr totalt.
Jag är sämst på att räkna snitt, min matte är inte vad den borde vara. Har varit bortskämd med indexen, tack för hjälpen!Jag får det till 147, det skulle jag ändå säga är bra, men det är klart att man får högre siffra om man bara plockar ut de bästa hingstarna
Vilket index är det ni räknar på? Hoppindex för hopphästar och dressyrindex för dressyrhästar?Jag får det till 147, det skulle jag ändå säga är bra, men det är klart att man får högre siffra om man bara plockar ut de bästa hingstarna
Vilket index är det ni räknar på? Hoppindex för hopphästar och dressyrindex för dressyrhästar?
Om jag räknar snitt på hoppindex för far- och morföräldrar, får jag ett index på 130,5. Vad är bra? Jag är ny på avel (och ska väl heller inte fortsätta, men det är bra att veta hur de där siffrorna funkar).
Dessutom upptäckte jag att jag hade rätt i vad jag trodde om Tages mormor. Hon tävlades fram till våren 2016, men gjorde väl sista starten i april, typ. Jag tänkte att de nog skulle betäcka och det föddes ett sto förra året. Så Tages mormor blev mamma och mormor samma år. Ska absolut hålla koll på avkomman, den har ett prefix som är lätt att känna igen.
Tack för info. Räknar jag på föräldrarna så blir det 138,5, så det är ju ännu bättre.Jag skrev med både Dressyr och Hoppning på de jag skrev mina men @Fritidsryttare s som vi diskuterade var bara dressyr.
Och du har ju index på både mamma och pappa, så då kan du ju bara ta deras snitt . Sedan är ju Blup ett förväntat avelsvärde, så egentligen är det ju inte till någon nytta på blivande valacker, men för skojs skull kan man ju använde det som ett mått på hur "bra" stammen är.
Men 100 ska vara medelvärdet, så allt över det är bättre än snittet så att säga. Ston kan också få stjärnor utifrån sina Blup-index, och då är en stjärna 115 dressyr eller 120 hoppning, två stjärnor 125 dressyr eller 130 hoppning och tre stjärnor 135 i dressyr eller 140 hoppning.
Nu är jag helt ute och cyklar kanske, men mamman till min låg på 140+ i sitt index medan hon hade det. Men är som sagt inte varken visad eller tävlad nåt och hennes äldsta avkomma blir tre i år. Hade hon varit berättigad till stjärnor menar du? Eller är det bara de med resultat eller presterande avkommor som kunde få det?Jag skrev med både Dressyr och Hoppning på de jag skrev mina men @Fritidsryttare s som vi diskuterade var bara dressyr.
Och du har ju index på både mamma och pappa, så då kan du ju bara ta deras snitt . Sedan är ju Blup ett förväntat avelsvärde, så egentligen är det ju inte till någon nytta på blivande valacker, men för skojs skull kan man ju använde det som ett mått på hur "bra" stammen är.
Men 100 ska vara medelvärdet, så allt över det är bättre än snittet så att säga. Ston kan också få stjärnor utifrån sina Blup-index, och då är en stjärna 115 dressyr eller 120 hoppning, två stjärnor 125 dressyr eller 130 hoppning och tre stjärnor 135 i dressyr eller 140 hoppning.
Nu är jag helt ute och cyklar kanske, men mamman till min låg på 140+ i sitt index medan hon hade det. Men är som sagt inte varken visad eller tävlad nåt och hennes äldsta avkomma blir tre i år. Hade hon varit berättigad till stjärnor menar du? Eller är det bara de med resultat eller presterande avkommor som kunde få det?
Jag fattar ff inte varför de inte visade Leia, hade hon varit visad och blivit godkänd, hade hon varit selektionssto och haft **. Lite surt, men prestationen har hon ju ändå, hoppas att avkommorna blir minst lika bra prestationsmässigt som hon är. Jag valde Hip Hop och nu har nya ägaren betäckt med Big Star.Ska de få stjärnor för blup måste de vara visade på unghästtest, annars anser man att indexet är för osäkert. Men har man ett sto som man vet ligger högt i index (om både mamma och pappa har högt) så kan de alltså vara värt att visa även om dagsformen inte är den bästa.