Status
Stängd för vidare inlägg.
Älvan mår bra men jag sämre. Vistelsen har kostat 170.000 kr och försäkringen tar bara 100.000. Senast jag hörde en prissumma från kliniken var den på 80.000 och nu plötsligt på 170.000. Vad fan gör man? Måste de inte meddela mig kostnaderna?

Detta är anledningen till att beroende på varför vi kommer in säger vi antingen att det inte finns någon försäkring så får de tala om i förväg vad allt kommer kosta så man kan ta ställning till om det är värt det, eller så är vi väldigt noga med att tala om var taket på försäkringen är, och att det inte kan överstigas utan tillåtelse, punkt.
Klinikerna tar liksom inget ansvar för våra försäkringar eller om vi har råd, de vårdar hästen till varje pris så länge man inte säger åt dem något annat. Evidensia är värst av alla. En bekant kom in till en Evidensia-klinik med en unghingst vars kastration gått snett så tarmar börjat titta ut, hon frågade vad det skulle kosta då han var oförsäkrad.
"50 000" sa de.
"Då får ni ta bort honom omedelbart, jag kan inte lägga så mycket på honom."
Då gick de och samtalade lite. Kom sedan tillbaka.
"Vi gör operationen för 26 000".......

Vi är numera benhårda med vart smärtgränsen går, och de måste informera om alla åtgärder de tar.

Jag får nog tyvärr instämma med föregående talare. Jag letar i allra största mån privata alternativ, dels för att jag har större förtroende för de jag anlitar och sen är det nästan alltid billigare. Unghingsten jag sålt kör jag hellre upp till Husaby än till Evidensia om det blir aktuellt med liggande kastration, de övriga kör jag ner till Skåne om det är nåt. Därav drar jag mig även in i det längsta för att köra in den lille eftersom jag har mycket kompetent hjälp hemma, men givetvis finns inte alla resurser som man har på kliniken.

Jag tycker det är skandalöst att det ska vara på det viset. Nu är denna ungen inte min, men jag är benhård med mina hästar också att de får inte kosta hur mycket som helst, även om de är bra försäkrade. Tyvärr.

Men det är ju helt sjukt! Får de ens göra så? Helsingborg är ju ö-kända här nere för både det ena och det andra så ryktet är väldigt dåligt. Att man då som företag fakturerar kunden och sedan, när kunden klagar, skriver de ner? Varför skriver de inte ner för början direkt då?
Nej inte sjukt det var en win win situation. De fick ju experimentera mer och lära sig mer. Försäkringsbolag brukar inte täcka experimentell sjukvård.

Men hade inte du ringt hade de ju inte justerat ner kostnaden? Så då hade ägaren stått där och betalat.
Ja men nu var det inte 80 000 det var frågan om från början. Nu kunde dom ju fortsätta och på så sätt rädda livet på fölungen. Och för att då vara sjysta för att dom fick lov att experimentera och utbilda sig så tog dom även tidigare ingrepp som översteg försäkringsbeloppet (som dessutom tveksamt skulle täckts av försäkringen pga nya ej förankrade metoder) på utbildningskontot. Dock var sjukvården inte helt gratis på något sätt.

Det sa de för att du ringde. Annars hade de aldrig så kallat justerat. Men skönt för dig!
Nu blev jag nyfiken. Hur vet du det?

Nu har jag inte fått felaktig faktura från Helsingborg men från andra företag och då har de givetvis korrigerat det när jag frågat om beloppet verkligen stämmer. Hade jag inte sagt till dock så är det ju inte säkert att företaget själva uppmärksammat missen.

Cash växer och börjar släppa fölpälsen. Han är så trevlig att ha att göra med, vänlig, nyfiken, väldigt social. Vi tränar lite med grimma och grimskaft och borstar och lyfter benen. En sån sötnos så man blir alldeles till sig! :love:
13669789_1222432351121659_3502388623248149845_n.jpg

Mitt sto med föl är hemma efter vistelsen på Ultuna. Mamman är mager som en skrika men har iaf fått tillbaka förmågan att äta så jag hoppas jag kan truga i henne lite blötlagt kraftfoder. Hon får annars bara äta gräs, så nu hoppas jag få insektsfria dagar.

Nu har jag inte fått fakturan än (hjälp!) men jag är så himla nöjd med deras omvårdnad! Helt ändrat uppfattning av Ultuna.

Lunginflammation på den lille. Lungprov taget samt lungröntgen, återstår att se vad odlingen säger på måndag. Kan konstatera mitt i allt elände att både märr och föl sköter sig fantastiskt.

Lunginflammation på den lille. Lungprov taget samt lungröntgen, återstår att se vad odlingen säger på måndag. Kan konstatera mitt i allt elände att både märr och föl sköter sig fantastiskt.
Men nää, räcker det inte med allt elände för alla nu?

Jag börjar ju bli nervös av att läsa allt, speciellt då min fröken har börjat testa på ALLT nu. Klättra upp i vattenkoppen, dra racegalopper i lera (galopp tills hon glider omkull, vill säga...), smaka på elstaketet i hagen osv. Igår kväll tyckte hon att det var lämpligt att klättra upp på stora stenar. Det är inget att rekommendera när man har hovar, kan jag meddela, greppet blir inget vidare och hon ramlade givetvis ned. :up:

Så just nu hoppas jag mest att alla hennes ben kommer hålla sig hela tills det är dags för inridning. :cautious: :D

2q175ns.jpg

2il0bpy.jpg

zwyjw4.jpg

Senast ändrad:
Hedinn, våldsamt söt liten yrhätta!! :love:
Ja, vissa föl ska på allt och i allt och genom allt.... Oftast klarar de sig bra, hoppas din lilla gör det också! :)

Hedinn, våldsamt söt liten yrhätta!! :love:
Ja, vissa föl ska på allt och i allt och genom allt.... Oftast klarar de sig bra, hoppas din lilla gör det också! :)
Ja, men visst är hon? :love:

Jo, jag är inte så nervös egentligen, kan ju erkänna att jag skrattade när hon halkade ned från stenen, hon bara drog iväg i ett par bocksprång efteråt. ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 010
Senast: cili
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 517
Senast: thoora
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
562
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama