Status
Stängd för vidare inlägg.
Ger ni stona kraftfoder på betet? Jag trodde jag kunde dra ned på fodret men stoet blev bara tunnare, har fått öka på kraftfodret... Så här mycket kraftfoder har hon nog aldrig fått i hela sitt liv men vet inte vad jag annars ska göra. Fölet är drygt en månad och lär behöva mer av mamma snart. Nu får hon 3 kg grov 120, 2 kg havre, mineraler och 0,5 liter torr betfor per dag. Betet är jättebra och hon har ingen mask. Dock verkar hon fått nå vårtvirus i öronen... Suck. Det verkar inte vara något med tänderna men ska kolla dom efter betet. Eller det kanske inte är lämpligt förrän efter avvänjningen? Veterinären brukar ju vilja ge rätt mycket lugnande.

Jag undrar om någon här vet hur man gör med tilläggsregistrering av föl? Dude ska grundreggas i Oldenburg och tilläggsregistreras i SWB. Old kommer i september. Finns det något man kan göra i vänta för att skynda på?

Vilken färg kommer han ha på sina papper så att säga? Jag har funderat på de 3-åringar som får diplom som är e icke godkänd hingst som inte ens kan lösas med ett-sto. Sezuan är väl en sån till exempel. En häst kan få diplom så länge de inte har grå papper om jag förstår saken, men kan de vara med i finalen ändå? För en sezuanavk kan väl inte vara grundreggad men något annat än grå papper... Eller? Dude skulle pga sin pappa få grå papper om han grundreggades i SWB. Vad får han nu?

Min går förvisso inte på bete men får sparsamt med kraftfoder. Dels är hon OK i hullet och ungen också och sen passar jag mig noga för att överfodra henne med tanke på hans ben. Märren fick mer krafft i början när lillemannen sprutades med penicillin och hon stod i seminboxen, det tog inte många dagar innan det syntes på benen på honom så jag minskade igen.

Men självklart, behöver de maten för att hålla hull är det en annan sak, men det är inte ett problem här. Förra årets märr fick inte heller krafft på betet men den tjockisen kan leva på luft vad det verkar, med eller utan unge. :)

Ger ni stona kraftfoder på betet? Jag trodde jag kunde dra ned på fodret men stoet blev bara tunnare, har fått öka på kraftfodret... Så här mycket kraftfoder har hon nog aldrig fått i hela sitt liv men vet inte vad jag annars ska göra. Fölet är drygt en månad och lär behöva mer av mamma snart. Nu får hon 3 kg grov 120, 2 kg havre, mineraler och 0,5 liter torr betfor per dag. Betet är jättebra och hon har ingen mask. Dock verkar hon fått nå vårtvirus i öronen... Suck. Det verkar inte vara något med tänderna men ska kolla dom efter betet. Eller det kanske inte är lämpligt förrän efter avvänjningen? Veterinären brukar ju vilja ge rätt mycket lugnande.
Det kan ju vara så att näringsvärdet är lågt på betet, är ju inte ovanligt senare på säsongen. Så om jag vore du skulle jag testa att stödfodra med hö, om hon tycker det är intressant så är troligtvis inte betet tillräckligt. Lusern kan ju också vara ett alternativ annars, om man inte vill ge så extremt mycket kraftfoder.

Jag undrar om någon här vet hur man gör med tilläggsregistrering av föl? Dude ska grundreggas i Oldenburg och tilläggsregistreras i SWB. Old kommer i september. Finns det något man kan göra i vänta för att skynda på?

Vilken färg kommer han ha på sina papper så att säga? Jag har funderat på de 3-åringar som får diplom som är e icke godkänd hingst som inte ens kan lösas med ett-sto. Sezuan är väl en sån till exempel. En häst kan få diplom så länge de inte har grå papper om jag förstår saken, men kan de vara med i finalen ändå? För en sezuanavk kan väl inte vara grundreggad men något annat än grå papper... Eller? Dude skulle pga sin pappa få grå papper om han grundreggades i SWB. Vad får han nu?

Gör du en tilläggsregistrering får han ju inga svenska "papper", han får en stämpel i sitt utländska pass. Så jag tror du måste ha fått OLD-passet innan du kan börja med tillägssregistrering. SWBs visningar kan du ju vara med på, ang "finalen" beros det ju på vad du menar? De reglerna kan ändras från år till år och beror ju på vid vilken ålder du tänker på.

Jag ger lusernpellets, har ökat på mängden nu när betet inte är så kraftigt längre. Senare under augusti- september kommer en ny "våg" med näringsrikt bete, men just nu är det mindre fart i det. Så lusern och en del hö under de timmar de står inne för att äta.

Mitt sto får mycket kraftfoder, 3kg havre, 3kg proteinmüsli och mineraler fördelat på 3ggr om dagen.
Ingen mask men hon är lite svårfödd och det blev ju inte lättare med föl vid sidan direkt.
Hon skulle gärna få gå upp lite i vikt men det är inte så lätt, vet inte om det är så hälsosamt att ge mer kraftfoder?

Stallägarens sto däremot får bara bete och hö när hon kommer in och är tjock....
Hennes fölunge är dessutom "tjock" om man jämför med min.
Så det är nog väldigt individuellt vad de behöver.

Våra beten är inga magra beten men det är inget superkraftigt bete heller tyvärr.

Vi har inget bete kvar. Bara gräs att pilla i. Mina får fri tillgång på hösilage och 4 kg havre och två kg saracen müsli per dag fördelat på fyra mål.

Gör du en tilläggsregistrering får han ju inga svenska "papper", han får en stämpel i sitt utländska pass. Så jag tror du måste ha fått OLD-passet innan du kan börja med tillägssregistrering. SWBs visningar kan du ju vara med på, ang "finalen" beros det ju på vad du menar? De reglerna kan ändras från år till år och beror ju på vid vilken ålder du tänker på.
Ok, tack. Men det är så att en Old med tilläggsregg SWB kan få diplom? Men oavsett poäng så skulle denni dagsläget inte kvala till breeders? Förstår jag rätt?

Min märr är också en som sväller på luft. Mitt bete börjar tryta men jag är bara glad över det. :angel: Problemet är ju hur det blir för fölet när det blir mindre gräs i hagen... Han är jättefin i hull nu och mamman är fet. Hon får ingenting i tillskott, bara bete. Provade ge fölis lite uppblött lusernpellets vilket han åt, men inte med nån glupande aptit direkt. Hur viktigt är det att han får i sig bete? Det verkar vara grädde i juvret på mamma...

Jag försöker trycka i allt kraftfoder jag bara kan, mitt sto är snart ett fall för djurskyddet:( hon höll sig smal men ändå hanterbart smal på de två kilo kraftfoder (Krafft muskel, havre, olja, proteinmusli och melass) jag kunde trycka i henne innan käkfrakturen. Efter en vecka på ultuna blev hon mager och nu får jag bara ge henne uppblött foder vilket hon hatar:( får kanske i henne 1 kilo totalt. Går inte att dela upp på flera givor, hon vill bara äta en gång per dag, övrig tid så får jag inte tag på henne ens! Blir galen på mitt egensinniga magra skrälle till sto! Som tur är går hon iaf på 12 hektar insått bete och gräs gillar hon iaf. Hoppas att kylan ska komma så insekterna försvinner så hästarna kan äta även på dagarna. Just nu står de mest i lösdriftshallen om dagarna.

Min går på bete dagtid och är inne om nätterna hon får 1 kg proteintillskott + mineraler om dagen och ser för tillfället jämn och fin ut i kroppen!

Mitt sto får 1,5kg protein koncentrat foder och 2L havrekross. Går på bete dygnet runt om det inte regnar. hon är i jätte fint hull :) @Ottisen det lät verkligen inget roligt, hoppas det bättrar sig snabbt. Mitt sto ville inte heller bli fångad efter alla veterinärbesök första veckan. Men det gick som tur var snabbt över.

Min ligist var gratis igår. Gangstern lyckades trassla in sig i tömmarna två gånger så att jag fick koppla loss allt för att kunna fortsätta turen. Första gången blev han skrämd av ett gäng busiga kalvar så då kan han vara ursäktad. Tack och lov att inte det kom nån bil när vi snurrade runt över vägen... Andra gången skulle jag tömköra stoet i kanten på en åker och själv gå på vägen, brukar gå alldeles utmärkt. Men igår busade han loss och försökte hoppa över henne och framför och jag vet inte allt. Han lyckades ta sig in framför henne och trasslade in sig ordentligt, jag skulle hoppa över diket ner till dem och ramlade såklart. Varpå han blev rädd för mig och drog, han satt alltså fast i tömmarna så stoet följde såklart med. :banghead: Så jag släpade efter på mage genom det dyngblöta höggräset typ 20 meter innan stoet stannade och höll kvar honom. Tack och lov för min kloka tjej... Fick återigen trassla loss honom, gjorde grimskaftet mycket kortare och gick hem. Den turen ska i vanliga fall ta typ 40 min, tog över en timme. :meh: Förutom de gångerna han trasslade in sig så jävlades han med henne mest hela tiden, gick och bet henne, bet och drog i tömmen och i selen, knuffades, försökte resa sig, försökte springa förbi, försökte stanna..... You name it. Sista biten hem efter att jag kortat ner repet så gick han snällt.

Så nu får han vackert stanna hemma. Han får ha valacken som barnvakt inne i stallet så får jag gå med mamman ifred. Monsterbarn... Sen när jag fått henne i vagn några gånger ska han få följa med igen ibland. Men då är det lättare med en skalm emellan så han inte kan jävlas lika mycket med henne.

Bitter matte. ;)

Idag har hovis varit ute, snacka om att Lillemannen har gjort stora framsteg socialt. Nu är han nästan för på och modig. Han skulle nosa och tugga på hovis när hon jobbade, han gick fram till min andra märr; han välte en sopborste, osv osv. Rena rama ligisten men han är förlåten då jag kan spruta honom och tempa honom själv nu för tiden. På fredag kommer id-kontrollanten ut, det blir spännande.
13679937_1505620956130244_1760528611897419724_o.jpg

@Fritidsryttare
Så fin han är! Och så duktig som låter dig pyssla med sånt själv. :) Har han lång tid kvar på kuren?

Kl
Idag är han lite dyrare igen min ligistbebis. Han fick stå inne själv med farbror som barnvakt medan jag och mamman gick på en kvarts promenad ensamma. Gick först bara ut ur stallet och gömde oss bakom transporten för att se att det var lugnt. Han ropade lite men annars var han oväntat lugn. Helskinnad när vi kom tillbaka, och både jag och mamma häst njöt av en lugn promenad utan en vild terrorist att hålla koll på. :love:

@Fritidsryttare
Så fin han är! Och så duktig som låter dig pyssla med sånt själv. :) Har han lång tid kvar på kuren?

Kl
Idag är han lite dyrare igen min ligistbebis. Han fick stå inne själv med farbror som barnvakt medan jag och mamman gick på en kvarts promenad ensamma. Gick först bara ut ur stallet och gömde oss bakom transporten för att se att det var lugnt. Han ropade lite men annars var han oväntat lugn. Helskinnad när vi kom tillbaka, och både jag och mamma häst njöt av en lugn promenad utan en vild terrorist att hålla koll på. :love:
Tack! Vi fick svaren från odlingen igår, nu ska han medicineras i minst 2 veckor till, eventuellt längre. Det jag har gett har "bara" varit slemlösande i munnen, han lär bli mindre uppskattande nu. ;) Vilken duktig unge du har som kan lämnas av morsan t.o.m, det hade definitivt inte gått med min, morsgris som han är.

Dinamita står med feber :cry: avlastar sina ben och är hängig.. Vet kommer i eftermiddag. Äter och dricker och diar men klart påverkad. Fästing? har hört att föl inte får fästingburna sjukdomar men har tagit massor av fästingar på henne. Det andra fölet har inte haft en enda.

Dinamita står med feber :cry: avlastar sina ben och är hängig.. Vet kommer i eftermiddag. Äter och dricker och diar men klart påverkad. Fästing? har hört att föl inte får fästingburna sjukdomar men har tagit massor av fästingar på henne. Det andra fölet har inte haft en enda.
Men fy inte du också! Håller tummarna att det är övergående. :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 012
Senast: cili
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 517
Senast: thoora
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
564
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV