Status
Stängd för vidare inlägg.
Min lilla är också vääldigt sällskaplig, vill helst krypa upp i famnen typ...Men tycker ändå hon går undan om man säger till henne, dock håller hon inte sig undan speciellt länge :angel:

Tycker du verkar tänka jättebra kring detta! :)
Först reflektera över att det kan bli ett problem i framtiden, och sen fundera över vilka strategier du kan ta till.
Mycket bra att använda utfodringstillfällen som uppfostran! Hon får inte komma fram och äta förrän du tillåter henne!
Kanske prata med folk som går in till henne? Säga till dem att de ska sjasa undan henne? Eller be folk att inte gå in till henne i nuläget?

Föl som är alltför på brukar jag vara ganska tuff mot, sträng men rättvis så gott det nu går. Ett kaxigt hingstföl får man vara rätt handgriplig mot, kanske ha ett spö med sig och med tufft kroppsspråk jaga iväg några gånger.
Hade ett stoföl en gång som var en liten tuffing. Hon kunde komma i full speta bakom en och försöka springa rakt på en, eller tvärstanna och stegra mot en.
Jag letade upp en rätt kraftig lång pinne, gick i hagen tills hon såg mig, med ryggen mot henne, som gjort för att hon skulle komma dånande. Det gjorde hon också, och när hon var nästan framme snurrade jag runt mot henne, viftade med pinnen och sprang mot henne.
Hon tvärvände och sprang åt andra hållet.
Det behövdes några gånger med samma strategi, sen slutade hon helt att göra så.
Ett litet föl är gulligt och charmigt- men de blir snabbt så stora att det inte är så kul att ha dem klättrandes i knäet.... :crazy:

Min unge har också börjat kaxa sig lite, främst i hagen och när man tar ut dem på morgonen. Än så länge har han hållit sig inom ramen för vad som är OK men jag markerar rätt hårt när det gäller. De lär sig fort och brukar inte behöva många gånger på sig att fatta att det inte är OK att gå på två ben mot en människa eller att bitas eller vad det nu kan tänkas vara.

Min är också en riktig kaxpära... Har försökt springa på mig, bita mig, resa sig mot mig, knuffas osv. :crazy: Även här är mammahästen alldeles för tillåtande och snäll. Han hade verkligen behövt en bråkkompis... Han har haft som vana att hoppa ut ur stallet och försöka springa på mig bakifrån. Så varje gång får man gå och hålla koll bakåt. Igår var första gången tror jag som han inte gjorde så.

Jag har varit rätt sträng men rättvis. Bits han så är det en omedelbar smäll som gäller, kommer han rusande gör jag mig stor och viftar och höjer rösten. Knuffas han så knuffar jag rätt överdrivet ordentligt tillbaka (brukar sätta rumpan emot och tjoffar iväg honom så att han tappar balansen). Han är väldigt envis, de andra tre hingstungarna jag haft har det bara behövts en max två tillsägningar. Den här är en riktig ligist...

Funderar på att släppa ihop dem med valacken som står här. Han kommer inte vara lika förlåtande och blunda för hans tilltag så som mamman gör. Är lite orolig att det ska bli åt andra hållet och bli lite för tuffa tag, därför jag inte haft dem ilag tidigare. Nu är han ändå tre månader och stor och stark. De går med bara en tråd mellan så de brukar ju stå och kivas över tråden och brukar busa tillsammans på varsin sida. Igor slutade föltugga åt honom för länge sen... Bråkstake.

13939564_1181904158497973_2228975682980338825_n.jpg

Som hon mörknar i färgen min lilla :) Släpper igenom svart färg över typ hela kroppen nu. Hon är fortfarande blyg men det går bättre. Får lov att klappa lite snabbt i hagen nu :love::up:

När brukar era vara färdig fällda? Min ena har fällt för längesedan. Sto fölet har bara fällt lite på ben mage och huvud lite på halsen hon är snart 4 månader

Igår var Noella 8v och det var dags för avmaskning! Inga problem över huvudtaget!:)
Bara att ta på grimman och spruta in i munnen, hon brydde sig inte alls! Skönt med en lugn fölunge!
Noella var lite kaxig första veckorna och skulle vända rumpan till, men jag knuffade bara till henne några gånger så hon tappade balansen lite och sen har hon aldrig försökt igen! Än så länge kanske ska tilläggas, men vet ju aldrig med föl!:p
Nova är en bra mamma som säger ifrån om hon blir uppstudsig, så hon vet sin plats i flocken. Det är bara våran valack som är alldeles för snäll mot henne, där kan hon hoppa och busa en del, men aldrig att hon är elak och sparkas!
Hon har börjat fälla fölpälsen men har rätt mycket kvar. Kommer vänta ett tag innan jag gör pass, tror visserligen att hon blir brun men avvaktar lite för säkerhets skull!

13913554_1660577357598044_8345527257510389786_o.jpg

Min är än så länge snäll och söt, lite försiktig av sig. Betydligt lugnare än vad mamman var som föl.
Jag har som princip tt redan från små så tillåter jag inte att de kommer på utan vill att de respekterar mitt space och flyttar undan om jag säger till.

Marilyn har redan fått börja följa med på kortare promenader. Ibland lös och ibland i grimma.
Tycker det är lätt att lära dem som föl att naturen och miljöer är "vanliga saker" då har man så mycket gratis sen när de skall börja ridas.

Skulle ut med mammahästen igår och tänkte låta Igor följa med. Men han var alldeles vild i hagen så det blev bara en promenad med mamma i hagen så att han fick springa ur sig lite energi, det var nog ett klokt beslut för han var alldeles galen. :p

Idag ska vi in på återbesök till kliniken med stoet. :nailbiting:

Hemma från morgonens äventyr! Vilken stoooooor guldstjärna han får nu lilleman! :love: Verkligen hur duktig som helst från början till slut. :) Klev rakt på transporten både dit och hem, sprang jättesnällt i snöre på hältgången och väntade helt lugnt när mamma behandlades. Till och med så att han var tvungen att sträcka på sig när vi skulle börja gå ut, haha. :D

Nu måste de stå inne tills imorrn bitti så då lär han väl va allt annat än lugnt. ;)

Spännande morgnar har vi i stallet nu för tiden. Lillemannen är kung och snyggast i hela världen och alla älskar honom, typ. Blir väl lätt så när man får så mycket uppmärksamhet, han börjar få rätt mycket hybris och käkar på _allt_, inklusive sin mamma. Han tog ett stort bett av hennes mage idag, stackars Catja börjar se rätt matt ut.:( Hoppas så att han blir friskförklarad vid återbesöket om en vecka så att han kan ge sig ut och busa med sina kompisar!
13920382_1511129612246045_4563232136146006722_o.jpg
Det ligger grimmor och annat slängt på golvet, kan ju säga att det inte är morsan som kör lasso med dem. Har fått rensa hela "medicinhörnet" på saker som den lille annars river ut. :grin:

En liten OT fråga här men jag tänkte att det är rätt folk i denna tråd att fråga, plus att era föl ändå är på väg dit:

När slutar de vara föl och börjar vara unghästar? Anser man att det är vid en fast ålder, vid avvänjning kanske eller efter årsskiftet när de räknas som ettåringar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 012
Senast: cili
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 517
Senast: thoora
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
564
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama