Status
Stängd för vidare inlägg.
Vår fölunge e. Glamourdale u. Semiramis SD fick för en månad sedan en tramp/sparkskada på ena knäleden. Prognosen var först god då man inte upptäckte några skador, men idag på återbesöket upptäckte man att hans tillväxtzon är skadad, och även menisken är i ett sämre skick. Det blir aldrig någon tävlingshäst av honom, nu är det upp till ägarinnan att besluta om han får leva eller ej. :cry: Stoet är dessutom ej dräktig, och vårt förstahandsval Fürsten-Look är nu tagen ur avel. Suck.
Men så trist.. Beklagar.

Även mitt sto med föl står på klinik. I mitt fall är det stoet som har en jätteful öppen käkfraktur som går in i leden. Ingen feber än och hon har mkt mindre ont än vad man skulle gissa när man ser plåtarna. Mager som en skrika redan innan och så en käkfraktur på det:( ränner till Ultuna två ggr per dag. Levererar 6 påsar nyslaget gräs (tack kära sambo) och handbetar henne då hon inte får äta annat grovfoder. Hoppas hon inte försvinner helt.

Vår fölunge e. Glamourdale u. Semiramis SD fick för en månad sedan en tramp/sparkskada på ena knäleden. Prognosen var först god då man inte upptäckte några skador, men idag på återbesöket upptäckte man att hans tillväxtzon är skadad, och även menisken är i ett sämre skick. Det blir aldrig någon tävlingshäst av honom, nu är det upp till ägarinnan att besluta om han får leva eller ej. :cry: Stoet är dessutom ej dräktig, och vårt förstahandsval Fürsten-Look är nu tagen ur avel. Suck.
Fy så hemskt:( vilket skitår detta verkar vara!

Nej! Å va tråkigt!

Även mitt sto med föl står på klinik. I mitt fall är det stoet som har en jätteful öppen käkfraktur som går in i leden. Ingen feber än och hon har mkt mindre ont än vad man skulle gissa när man ser plåtarna. Mager som en skrika redan innan och så en käkfraktur på det:( ränner till Ultuna två ggr per dag. Levererar 6 påsar nyslaget gräs (tack kära sambo) och handbetar henne då hon inte får äta annat grovfoder. Hoppas hon inte försvinner helt.
Nämen stackars... :(

Jag håller med om att det verkar vara ett skitår. Vår ponny kastade ju, mitt sto är seminerad 4 ggr utan att bli dräktig och har nu streptokocker i livmodern som vi sprutar henne med penicillin för, vår ena ridhäst skar sig i benet ute på ridtur, min ridhäst fastnade i staketet med klinikbesök som följd och sprutas också med penicillin och igår kom min åring in halt från hagen. :arghh:

Jag håller med om att det verkar vara ett skitår. Vår ponny kastade ju, mitt sto är seminerad 4 ggr utan att bli dräktig och har nu streptokocker i livmodern som vi sprutar henne med penicillin för, vår ena ridhäst skar sig i benet ute på ridtur, min ridhäst fastnade i staketet med klinikbesök som följd och sprutas också med penicillin och igår kom min åring in halt från hagen. :arghh:
Nä men lägg av vilken otur du har (också) :( Hoppas så att det inte är nåt allvarligt utan att han bara busat lite för mycket i hagen!

Här törs man knappt gå in och läsa längre... Fy vad otur många har! Min mammahäst är ju halt också men det känns himla oviktigt i förhållande till era historier. :(

Krya på alla hästarna nu!

d24ab14d-b137-448c-b3ed-145d09d63a05.jpg
d24ab14d-b137-448c-b3ed-145d09d63a05.jpg

Hendrix född 15/6 e Dylan N u Voodoo(48) ue Corrado WL. På bilden 5v och ett par dagar.

Senast ändrad:
Min mammahäst har tillfrisknat från livmoderinflammationen men föll ur rätt rejält under tiden. Hon äter bättre nu men skulle gärna vilja att hon blev lite fetare :)

Nu hoppas jag på en friskare tid framöver, annars måste jag nog ha dubbla jobb för att ha råd med veterinärräkningarna... :crazy:

Jag blev lite besviken på agria nu sist på mammahästen så passade på att byta till sveland på fölet, hoppas jag gjorde rätt bara :nailbiting:

Ni som har föl som fötts sent, hur tänker ni kring registreringen? Det verkar bli billigare att registrera om man gör det innan sista augusti men då är min skrutt knappt 2 månader, tveksamt om fölpälsen släppt till dess. Eller?

Lite bilder på mina hjärtan :heart

IMG_20160723_161810_zpshog11n3m.jpg

received_10154098424993889_zpsmettwows.jpeg

received_10154098425043889_zpsevj3wtir.jpeg

Min mammahäst har tillfrisknat från livmoderinflammationen men föll ur rätt rejält under tiden. Hon äter bättre nu men skulle gärna vilja att hon blev lite fetare :)

Nu hoppas jag på en friskare tid framöver, annars måste jag nog ha dubbla jobb för att ha råd med veterinärräkningarna... :crazy:

Jag blev lite besviken på agria nu sist på mammahästen så passade på att byta till sveland på fölet, hoppas jag gjorde rätt bara :nailbiting:

Ni som har föl som fötts sent, hur tänker ni kring registreringen? Det verkar bli billigare att registrera om man gör det innan sista augusti men då är min skrutt knappt 2 månader, tveksamt om fölpälsen släppt till dess. Eller?

Lite bilder på mina hjärtan :heart

IMG_20160723_161810_zpshog11n3m.jpg

received_10154098424993889_zpsmettwows.jpeg

received_10154098425043889_zpsevj3wtir.jpeg

Skönt att stoet är frisk igen! Hon kan få typ 50kg av min rakt av. ;) Ser så stolt ut på bilderna! :love:

Ang registrering så behöver de inte ha släppt fölpälsen innan man fixar. :)

Hm, feber på min lille kille ikväll när vi sprutade honom och han hostade lite. Naveln ser bättre ut och han är pigg som en mört. Han ska kollas imorgon igen. Känner mig också något matt....
Snäll är han iallafall och rätt välhanterad vid det här laget....

Vi har haft en aktiv vecka. Mammahästen fick ju order om daglig motion så det är bara att lyda... Lillen får nu stå uppbunden varje dag och har lärt sig att vänta snällt tills morsan är klar. Ibland lyfter jag nån fot eller drar en borste över honom också, jätteduktig är han så försöker att inte göra för mycket. Sprayar flugspray varje dag dock. Vi hade nån dust när han tänkte försöka se om man verkligen var tvungen att gå med matte om matte ledde i bara grimman (han gick lös från hagen till stallet fram till sista metern mot grimskaftet som redan var knutet och klart i boxgallret). Han slängde sig bakåt, stod på bakbenen, hoppade... Ja allt. Jag gick dock segrande ur striden och sen dess har han inte försökt nåt mer.
Första dagarna promenerade vi och han sprang lös. Det var rätt obehagligt för mig som fick gå med ögon i nacken och det blev värre för varje gång eftersom han blev allt yvigare i svängarna. Så jag provade sätta honom i en ardennergjord jag fått låna - funkade klockrent! Pissesur först eftersom han inte hade nåt att sätta emot morsan hur mycket han än tjurade men lärde sig snabbt. Nu har jag tömkört tre dagar med sele och honom fast i ena sidan, funkar hur bra som helst! :) Tanken är att jag ska köra stoet sen. Önskar att jag kunde lämna honom hemma när jag motionerar henne men det går inte så mammig som han är...

I torsdags passade vi på att åka till veterinären och chippa och fixa till registreringen. Igor skötte sig verkligen helt prickfritt på bortaplan och lastade sig själv både dit och hem. Han knatade glatt in före mamma på hemvägen! :) Stod så stilla hela tiden han modellade för passet och flyttade snällt dit man bad honom. Jag har verkligen världens bästa förebild i stoet, hon är helt underbar. :love: Blir han ens hälften av henne temperamentsmässigt så är jag så glad!

Hm, feber på min lille kille ikväll när vi sprutade honom och han hostade lite. Naveln ser bättre ut och han är pigg som en mört. Han ska kollas imorgon igen. Känner mig också något matt....
Snäll är han iallafall och rätt välhanterad vid det här laget....

Huvva för feber. :( håller tummen att det bara var tillfälligt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 010
Senast: cili
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 517
Senast: thoora
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
562
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV