Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi väntar med chip och registrering tills de är några månader. Lillemannen lär skimla och sen tycker "min" kontrollant att de ska vara lite större då chip-kanylen är rätt grov och gör ont på dem.

@Maja_Kandi jag kör utan mellanvägg och lös unge men uppbunden mamma, har dock bara kört korta sträckor och då kör jag som att jag har kristallglas där bak. Har sett att båda varianterna används, men tror att det är vanligare att köra utan mellanvägg.

Jag har också sett båda varianterna... Osäker på vad jag ska göra. Kristallglaskörning blir det oavsett. ;)

Har alltid kört utan mellanvägg med stoet uppbunden och fölet löst. Har varit i startrailer så det har gått att ta bort mellanväggen men ändå ha kvar frambommen. Aldrig halmbalar eller annat. Mitt sto står bra och fölen har hållit sig framför henne.

Jag kör sto uppbunden och föl lös.bara frambommen kvar fölen brukar vända sig och åka bak o fram ( gör alla mina). Sen anpassas hastigheten efter hur vägen ser ut tycker jag funkar kanon. Har aldrig hittills haft några problem

@Novalisa om jag förstått SVA:s riktlinjer rätt, så är vaccinering vid 4 månader för riskföl, de vars mamma inte är vaccinerad eller där de inte fått tillräckligt med råmjölk.

Ett föl med vaccinerad mamma och som varit frisk hela tiden, vaccineras vid 6 månaders ålder.

ID-koll hade jag tänkt göra när Storm är runt 2 månader. Vet att iaf vår registrator vill ha dem tidigare än årsskiftet. :)

Min går ute dygnet runt sen länge, tror han var tre veckor typ när de började sova ute. Regnar det står de gärna mitt i hagen och vilar, men om stona går nära träden går Igor in i skydd därunder. Smartare än morsan. ;)

Igår fick de byta hage och traska över till skogshagen igen! Min träning med grimman har verkligen gett resultat! :) Superduktig liten stod alldeles still när grimman skulle på, följde - om än tveksamt - snällt med i grimskaft utan dragkamp. Gick hela de femton metrarna utan knussel och väntade tills grimman var av. Löjligt glad matte! :D Grimma och grimskaft endast för tränings skull.

Nästa onsdag ska mamman in till kliniken för hältutredning så då blir det första gången i transport! Är lite nervös redan nu, tur jag får med mig en van kompis... :nailbiting: Hur gör ni andra i transporten? Lös utan mellanvägg eller uppbunden med/utan mellanvägg? Det handlar om en timmas resa.

Vi tog ur mellanväggen men lät frambommarna va kvar + satte kedja med slang över bak så de inte kunde slänga sig ur. Mamman fast o fölet löst o sen krypkörning i alla svängar, stopp o ingångkörningar. Var också jättenervös inför lastning o körning men med en van person som hjälp gick det riktigt bra! Tänk dock på o säkra skötardörren, aningen med spännband eller som vi tog en longerlina o drog bakifrån hela vägen fram.

Lite stolt över Igor faktiskt! Han är inte mycket hanterad, är inte ens ut i hagen (mer än att kolla vatten) varje dag, de går ju här hemma så jag ser dem ändå. Men varje gång jag är ut så tar jag på grimman först, pysslar om dem och tar av grimman igen. Ikväll stoppade han näääästan in näsan själv! :) Kunde ge avmaskningsmedel utan problem. Han började såklart backa men när jag höll emot stannade han direkt! Duktig kille! :love: Lyfte fötter och sprayade flugmedel - där är han duktigare än mamman. ;) Har börjat mörkna även på rumpan nu, han bli så fin därunder!!!

Mitt sto har blivit amma idag. Hon har inget föl alls i år men åringen fick dia ändå. En kompis förlorade sitt sto och mitt sto tog till sig lillen med veterinär hjälp och en metod som alltid funkar. Helt magiskt i all sorg

Hon älskar inte sin fosterson men låter honom dia och verkar passa på honom när han ligger och sover. När det är tomt i juvret säger hon till och han har fattat vinken att inte dia mer då. När de kommer ut i flocken kommer han nog hitta roliga typer att umgås med men käka hos henne.

Det är fantastiskt att det finns ston och deras ägare som vill hjälpa till när stoet förlorat sitt eget föl!

Men innan man anmäler sitt sto till ammajouren måste man förstå att det innebär att stoet flyttar hem till fölet. Jag har sett påståenden från stoägare om att deras sto absolut inte ska flytta, hon fungerar bäst i hemmiljö, och någon argumenterade t o m att stoet måste få sörja sitt föl i sin hemmiljö. Hästar är rationella varelser och har inte känslor som vi. De accepterar faktum och går vidare.

När man tänker efter lite inser man det ologiska i att ett stackars nyfött föl ska behöva åka runt och leta efter en amma! Anmäl alltså inte till ammajouren om du inte är beredd att låta ditt sto få flytta hem till fölet.

13661810_1485218151503858_5471249517485627911_o.jpg
lillemannen plirar fram bakom mammans svans. Det är riktiga parabolöron han har. Jag är i stor onåd då stoet gästspelade i seminboxen förra veckan och lillemannen blev tvångsklappad, dessutom hade vi mage att skratta åt honom när han sprattlade när han skulle gå in, inte OK sa han. :)

13640722_1485220638170276_2106845533910925705_o.jpg
Han är fortfarande krokig fram, men hovis kollade på honom förra veckan och tyckte det såg OK ut. Han rätar sig efter hand och i rörelse tänker man knappt på det. https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1484556768236663&substory_index=1&id=100000470611264

I dag är jag snudd på osmakligt stolt över mina 2....
Åkte till klinik med dem för att raspa hovarna. De åkte lastbil första å enda gången och idag blev det transport. Mamman (tack gud för henne, snällast i världen) klev på, henne i vänsterhanden, fölis börja skutta fram å tillbaka utanför (höll honom i höger)... mamma ville ut men jag sa nej, hon sa ok... Sen med lite hjälp så gick han rakt på. Det tog väl 1-2min totalt... på med bom, igen med lucka, klä av fölis allt, fast med morsan... åk... SPÖREGNET från helvetet... återigen - tack gud för snälla mamman... sen åkte vi igenom alla årstider å väglag typ ;) Väl framme så kliver mamman av snällt å jag höll i lilleman å gick långsamt av på rampen (på lastbilen körde han årets hopp över å ut typ...).
Exemplariska djur på kliniken, vägde ungen (4v på onsdag) 79,5kg! (mamma 480, smal som ett staket men märkligt nog är vikten samma som när hon var tjock förra vintern... så det är väl "bara" överlinjen som är gone).
Sen lasta igen, han lastade sig typ själv med mamma...

Finaste bästa hästarna <3 så himla glad över mitt sto som inte gör en grej av något, han får verkligen lära sig att INGET är farligt när matte är med.

Så från att ha bett om tips hur man ska få ut dem i hagen utan å ta med halva flocken å tappa dem - till att nästan lasta själv. *skitnöjd*

Jag har lite funderingar kring färger. Mitt föl är rödbrun med ljusgråa ben och svart man och svans, visst blir fölet brunt? Mamma är fux och pappa är brun.

Sedan har jag börjat se vita hår i pannan, kan tecken på huvudet komma fram under fölpälsen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 009
Senast: cili
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 515
Senast: thoora
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
562
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama