Status
Stängd för vidare inlägg.
Pratade med veterinären nu igen. Inflammationer i tunntarmen som gör att hon inte tar upp näring som hon ska. Om inget mirakulöst händer kommer jag nog att få ta bort henne i helgen. Jag orkar inte. Ett föl förra året och nu detta....

Så hemskt @Narcissa. :cry: Hoppas på ett mirakel med kortisonet! Kram!

Hur var det nu med avmaskning, visst är det nu kring 2 mån de ska avmaskas? Igor är 2 månader idag, kom på det av en slump. :o

Pratade med veterinären nu igen. Inflammationer i tunntarmen som gör att hon inte tar upp näring som hon ska. Om inget mirakulöst händer kommer jag nog att få ta bort henne i helgen. Jag orkar inte. Ett föl förra året och nu detta....
Ojojoj... vilken hemsk situation.... kan bara skicka tankar och kramar och förhoppningar om att det vänder ....

Lillemannen fortsätter att växa och äta. Hans morsa har vägrat låta mig komma i närheten sedan jag hade mage att ta in dem i stallet. Svär en hel del över den märren kan jag lova, hoppas att lillemannen får lite mindre griller i huvudet än mor sin.

När skulle ni säga att fölet kan vara ute i regn? Lägger ni täcke på? Det är ett shetlandsföl som nu är 2,5 vecka gammalt. Han har hittills inte varit ute i regn utan har det ösregnat, som det gör nu, så står han med sin mamma i en väldigt stor box. Just nu ska det ösregna hela veckan och det känns ju inte så bra men jag tänkte släppa ut dem om det är uppehåll iallafall.

När låter ni dem vara på lösdrift dygnet runt? Med tanke på insekter, regn osv. De har ingen ligghall i hagen men skog.

Mitt arabföl, nu snart tre veckor, har gått på bete sedan han var en vecka. Där finns ingen lösdrift, men mycket omväxlande terräng med skogsdungar och skyddade ställen där de kommer undan blåst. Jag låter alltid mina föl gå på bete så snart som möjligt. De behöver det, leva flockliv, använda ben och muskler, härdas av väder och vind. Som nu, när det har ösregnat ett par dar, tar jag hem dem och låter dem vara inne på natten och även dagen om det öser ner. Handlar det om normalt sommarregn så tar jag inte hem dem.
Fölen verkar mindre irriterade av insekter än de vuxna. De har sin täta, feta fölpäls som verkar skydda rätt bra.

När skulle ni säga att fölet kan vara ute i regn? Lägger ni täcke på? Det är ett shetlandsföl som nu är 2,5 vecka gammalt. Han har hittills inte varit ute i regn utan har det ösregnat, som det gör nu, så står han med sin mamma i en väldigt stor box. Just nu ska det ösregna hela veckan och det känns ju inte så bra men jag tänkte släppa ut dem om det är uppehåll iallafall.

När låter ni dem vara på lösdrift dygnet runt? Med tanke på insekter, regn osv. De har ingen ligghall i hagen men skog.

Min är nästan jämngammal med din och hon är ute dygnet runt. Regnar det får hon komma in och torka några timmar och sedan ut igen. :)

Som nu, när det har ösregnat ett par dar, tar jag hem dem och låter dem vara inne på natten och även dagen om det öser ner. Handlar det om normalt sommarregn så tar jag inte hem dem.
Just nu verkligen piskar regnet ner och har gjort i 2 dagar. Så då kändes det lite vanskligt att låta dem vara ute. Mamman står gärna ute på gräset oavsett väder och leder inte honom med in bland träden för skydd. :meh:
Lättar det lite kan jag släppa ut dem en sväng iallafall då, och så får de gå in och torka sen. Hoppas inte det ska regna såhär mycket hela veckan. :rage:

Aldrig täcke på föl. Har haft det en gång, det var när temperaturen sjönk 20 grader från en dag till en annan och mitt femmånadersföl inte hade fått någon vinterpäls.

Men mitt första föl var jag jätteorolig, men jag fick mig en tankeställare en dag då det regnade så jag hade vindrutetorkarna på snabbast när jag körde förbi hagen. Alla stona och fölen stod mitt i hagen med rumpan mot regnet och betade. Det gav mig en tankeställare om hur jag själv uppfattar något och hur hästen gör det.

Ösregnar det får man låta dem vara ute i omgångar. Föl ska inte hållas instängda om det inte är medicinskt befogat, de ska vara ute och leka och bygga upp sin kropp.

Mina föl går ute. Det regnar här också, när jag gick förbi och kikade på dem i hagen så verkade de helt obekymrade. De har fri tillgång på hösilage, träd att ställa sig under osv. De får komma in en liten stund för att torka upp men det handlar mer om hantering än nåt annat.

Fölpälsen är ju också rejält fet (på våra var det som fårull, riktigt fett) så det är sällan det är så farligt som vi tror.

Usch så tråkigt... :cry: Fortsätter hålla tummarna för henne och hoppas att det hinner rätta tills sig innan helgen :heart

Idag fick Flingan åka med sin mamma till seminstationen, hade hjälp av mitt stos underbara uppfödare vilket kändes tryggt! Gick väldigt smidigt att lasta i ösregnet, putt i gumpen på fölis o mammahäst traskade på snällt efter :love: Väl framme var det inte heller några problem, Flingan som hemma är väldigt framåt och inte bryr sig mkt om sin mor gick snällt klistrad intill henne nu och tittade storögt på allt nytt :D Nu hoppas jag det tillverkas ett helsyskon till min lilla prinsessa inom de närmsta dagarna :heart
13612268_10153882444377672_932128117423558416_n.jpg

@Narcissa beklagar verkligen att ditt föl inte blir bättre!:cry: Men håller tummarna för ett mirakel!

Jag låter mitt föl vara ute när det regnar nu, men de går fortfarande in på natten så då torkar hon ju.
Hade tänkt ha dem ute dygnet runt när hon blev 3 veckor men lagom då som kom ju regnet! Har semester nästa vecka också men hoppas vädret blir bättre så de kan vara ute dygnet runt innan jag börjar jobba!
Är betydligt nojjigare med denna fölunge än sist jag hade föl, men beror väll mycket på att man läser så mycket på nätet som kan gå fel med fölungarna!

När brukar ni ta ut kontrollant och göra pass? Hade tänkt och göra det samtidigt som första vaccinationssprutan men är osäker på om det blir sent att göra det då?
Visst ska de vara 4 mån vid första sprutan?
Räcker det med att skicka in papperen till passet innan 31/12 eller måste det vara färdigt då?

Min går ute dygnet runt sen länge, tror han var tre veckor typ när de började sova ute. Regnar det står de gärna mitt i hagen och vilar, men om stona går nära träden går Igor in i skydd därunder. Smartare än morsan. ;)

Igår fick de byta hage och traska över till skogshagen igen! Min träning med grimman har verkligen gett resultat! :) Superduktig liten stod alldeles still när grimman skulle på, följde - om än tveksamt - snällt med i grimskaft utan dragkamp. Gick hela de femton metrarna utan knussel och väntade tills grimman var av. Löjligt glad matte! :D Grimma och grimskaft endast för tränings skull.

Nästa onsdag ska mamman in till kliniken för hältutredning så då blir det första gången i transport! Är lite nervös redan nu, tur jag får med mig en van kompis... :nailbiting: Hur gör ni andra i transporten? Lös utan mellanvägg eller uppbunden med/utan mellanvägg? Det handlar om en timmas resa.

@Narcissa beklagar verkligen att ditt föl inte blir bättre!:cry: Men håller tummarna för ett mirakel!

Jag låter mitt föl vara ute när det regnar nu, men de går fortfarande in på natten så då torkar hon ju.
Hade tänkt ha dem ute dygnet runt när hon blev 3 veckor men lagom då som kom ju regnet! Har semester nästa vecka också men hoppas vädret blir bättre så de kan vara ute dygnet runt innan jag börjar jobba!
Är betydligt nojjigare med denna fölunge än sist jag hade föl, men beror väll mycket på att man läser så mycket på nätet som kan gå fel med fölungarna!

När brukar ni ta ut kontrollant och göra pass? Hade tänkt och göra det samtidigt som första vaccinationssprutan men är osäker på om det blir sent att göra det då?
Visst ska de vara 4 mån vid första sprutan?
Räcker det med att skicka in papperen till passet innan 31/12 eller måste det vara färdigt då?
Vi väntar med chip och registrering tills de är några månader. Lillemannen lär skimla och sen tycker "min" kontrollant att de ska vara lite större då chip-kanylen är rätt grov och gör ont på dem.

@Maja_Kandi jag kör utan mellanvägg och lös unge men uppbunden mamma, har dock bara kört korta sträckor och då kör jag som att jag har kristallglas där bak. Har sett att båda varianterna används, men tror att det är vanligare att köra utan mellanvägg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 009
Senast: cili
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 515
Senast: thoora
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
562
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama