Status
Stängd för vidare inlägg.
Imorse kom hon! Ser riktigt fin ut i kroppen, synd på allt det vita bara, men man kanske kan köpa lite svart färg..? :angel:

Otroligt smäcker i kroppen i alla fall, långa ben och bra ansatt hals. Ska bli himla kul att se vad det blir av henne!

2mreer5.jpg

Här får Igor massor med guldstjärnor idag! :) Vilken jätteduktig pärla han varit! Som nån annan skrev innan, det är så otroligt mycket värt med ett sto som är så lättsamt. Hon lastar sig själv och bryr sig inte ett skvatt om nånting. Verkligen en klippa!

Redan från start får han A+ i betyg! Grimman på utan snack, stod uppbunden inne i stallet medan vi borstade lite och lyfte fötter, har bara varit uppbunden en gång när han var typ två veckor men han stod så snällt. Vi lastade sen mamma först och satte fast henne, hon stod och hummade lite men annars lugn så vi kunde hjälpas åt att leda på liten. Han tvekade lite men när medhjälparen lade handen på rumpan skuttade han in. Åkte lös utan grimma, kikade i kamera under färd och han gjorde inget mer väsen än att gräva lite.

Framme in i ny box på kliniken, mycket spännande att titta på men skötte sig jättebra. Sprang med mig fram och tillbaka i gången när mamma kollades, stod snällt och väntade när hon först bedövades och behandlades och däremellan vänta i boxen. Sen på med dojjor på mamma och raspa lite runt om på honom innan hemfärd. Hovis bankade till skorna bakom rumpan på honom och han brydde sig inte ett smack. "Verktygslådan" drogs förbi honom (slamrar som satan) precis intill utan att han reagerade. Han klev på transporten samtidigt som mamma utan att tveka, stod som ett ljus hem och klev lugnt av. Vilken PÄRLA han varit! :love:

Lite bilder från dagen, lite krångligt att fota men det är iaf lite bildbevis! :D

Hemma innan avfärd
DSC_0077_zpscjzthgpo.jpg

Försökte få en helkroppsbild men han var inte så samarbetsvillig så det här var det bästa jag lyckades med. Lite kul att ha kvar och se hur han ser ut i kroppen!
DSC_0082_zps4tv69nbv.jpg

Väntar när mamma behandlas
DSC_1741_zps5w8ibmw3.jpg

Här han blivit raspad och väntar på att mamma ska bli klar.
DSC_1752_zpshr1dbfxz.jpg

Jättejobbigt att vara såhär duktig!
DSC_1756_zpswrtbwz90.jpg

Tillbaka hemma med en jättetrött fölunge!
DSC_0099_zpsrgh7k9or.jpg

Nu står de inne på spån för första gången, jätteskumt men störtkul tyckte Igor. :p Imorrn får de gå ut igen och sen ska mammahästen börja röra på fläsket. Blir lite promenader till en början!

Läser förundrat era inlägg om era fantastiskt välhanterade fölungar och känner pressen.:D Lillemannen har varit inne 3 gånger i sitt liv, sist så fick han besöka seminboxen och då fick jag ta på honom under tvång, men i övrigt så har jag inte hunnit med nåt alls. Borstar mamman gör jag nästan dagligen och då är han framme och nosar men sen gömmer han sig igen.

Läser förundrat era inlägg om era fantastiskt välhanterade fölungar och känner pressen.:D Lillemannen har varit inne 3 gånger i sitt liv, sist så fick han besöka seminboxen och då fick jag ta på honom under tvång, men i övrigt så har jag inte hunnit med nåt alls. Borstar mamman gör jag nästan dagligen och då är han framme och nosar men sen gömmer han sig igen.

Min är inte alls mycket hanterad egentligen, var ju bara nån vecka sen jag var tvungen att vålda på honom grimman... :o Jag är väldigt positivt överraskad över dagens resultat vill jag lova! Trodde vi skulle få slåss han och jag. :p Så det blir nog bra med din också ska du se!

Min är inte alls mycket hanterad egentligen, var ju bara nån vecka sen jag var tvungen att vålda på honom grimman... :o Jag är väldigt positivt överraskad över dagens resultat vill jag lova! Trodde vi skulle få slåss han och jag. :p Så det blir nog bra med din också ska du se!
Haha ja, nu är det ju tack och lov inte ens min unge egentligen, så jag får skylla på det. :D Tror det tog cirka en månad innan man kom nära Anton och han har ju blivit rätt välartad. Erfarenheten säger att de blir mer sociala i takt med att hagen och morsorna blir tråkigare. :p

@Fritidsryttare det är ju så olika hur fölen är, en del är ju lätta att komma nära och en del är ju mer skygga!
Jag kan inte påstå att jag grejar mycket med min, men hon är så himla trygg i sig själv.
Vill verkligen att man klappar och kliar henne.
Har aldrig gjort något med tvång, utan hon har fått undersöka grimman, leka med den och jag har börjat att dra den på kroppen. En dag var det bara att ta på grimman utan problem. Har lett henne 3 ggr ut i hagen, protesterade lite första gången och sen ingenting.
Igår var första gången jag hade henne i stallgången lös bredvid mamma och skulle prova kratsa hovarna. Inga problem, bara att lyfta och kratsa alla 4 benen.
Väldigt tacksam att hon är så smidig och det är verkligen inte min förtjänst!;)
Möjligen då att jag valde mamma som har väldigt bra temperament och även en pappa med kanon psyke!:D
För mig är ju temperamentet det viktiga eftersom jag tog fram ett föl jag själv ska behålla och enbart är hobbyryttare utan tävlingsambitioner!

Jag har ett föl som var extremt skygg första månaden. Nu vill han gärna bli kliad och myst med men direkt det handlar om att ta fast honom drar han som en avlöning. Har låtit honom vara lite men nu måste han lära sig att gå i snöre. Han är 10 veckor och stor som ett hus.

Jag var ju hård med min från början med ledbiten, just för att jag inte ville ha en pansarvagn som inte visste hur man uppför sig i snöre... Han var ju helt hopplös första tiden, tjurig som satan, men när han väl hade lärt sig har jag inte tjatat utan låtit honom gå på bete utan nånting utom klappar. Och nu när jag leder honom vet han precis vad jag vill och följer med utan minsta problem. :) Hade inte velat ha de diskussionerna nu, då hade jag inte haft en suck...

Imorse när jag släppte ut dem skötte de sig prickfritt i snöre, och när grimman var borta var det massor med energi som skulle ut! :D Så kul att stå och titta på honom när han flyger omkring. :p

Jag har ett föl som var extremt skygg första månaden. Nu vill han gärna bli kliad och myst med men direkt det handlar om att ta fast honom drar han som en avlöning. Har låtit honom vara lite men nu måste han lära sig att gå i snöre. Han är 10 veckor och stor som ett hus.

Vad bra att han har blivit mindre skygg - jag har precis samma erfarenhet som du - mina har varit jätteskygga i början, men det hra givit sig efterhand.

Hur har det gått med ditt andra föl? Jag har tänkt massor på er

Äsch, mina hanteras i princip bara vid verkning, vaccination och transportering fram till inridningsdags, brukar gå alldeles utmärkt. ;) Jag föredrar när de inte blir alltför sociala som unga, då gränsen till att bli fräcka brukar kunna vara hårfin. Hellre en häst som håller lite avstånd än som kliver på en. :)

Äsch, mina hanteras i princip bara vid verkning, vaccination och transportering fram till inridningsdags, brukar gå alldeles utmärkt. ;) Jag föredrar när de inte blir alltför sociala som unga, då gränsen till att bli fräcka brukar kunna vara hårfin. Hellre en häst som håller lite avstånd än som kliver på en. :)
Där håller jag helt med dig, hellre ohanterad än felhanterad!

@Fritidsryttare det är ju så olika hur fölen är, en del är ju lätta att komma nära och en del är ju mer skygga!
Jag kan inte påstå att jag grejar mycket med min, men hon är så himla trygg i sig själv.
Vill verkligen att man klappar och kliar henne.
Har aldrig gjort något med tvång, utan hon har fått undersöka grimman, leka med den och jag har börjat att dra den på kroppen. En dag var det bara att ta på grimman utan problem. Har lett henne 3 ggr ut i hagen, protesterade lite första gången och sen ingenting.
Igår var första gången jag hade henne i stallgången lös bredvid mamma och skulle prova kratsa hovarna. Inga problem, bara att lyfta och kratsa alla 4 benen.
Väldigt tacksam att hon är så smidig och det är verkligen inte min förtjänst!;)
Möjligen då att jag valde mamma som har väldigt bra temperament och även en pappa med kanon psyke!:D
För mig är ju temperamentet det viktiga eftersom jag tog fram ett föl jag själv ska behålla och enbart är hobbyryttare utan tävlingsambitioner!
Jag har låtit både Anton och denne lille komma till mig, det är typ inte lönt att "tvinga" dem till nåt när man är en tvärhand hög själv och väger 55 kg, så jag kör med list och envishet istället (stomänniska som jag är :D).

Visst måste man så måste man men då försöker jag se till att ha hjälp. Med Anton så har det funkat bra som sagt och när han väl lärde sig att människor är rätt roliga så har allt gått väldigt okomplicerat till. Det märks dock på mina att de är kvinnligt hanterade eller vad man ska säga, de är väldigt mjuka. Anton blev alldeles förskräckt när stallägaren skulle hjälpa till en gång vid verkning och vi gjorde som vi brukar med de andra, dvs en håller runt kroppen och sen står man mot en vägg. Det gick inte alls, men om matte stod och kliade halsen istället så gick det för sig.:)
Tror att de lär sig mycket av mamman också, stona tyr sig mycket till mig och då brukar ungarna komma efter.

Här är en nytagen bild på KE Cash, som är tre och en halv vecka gammal. Han börjar ta lite rundor bort från mamma för att umgås lite med Patrycja som är två år och ruskigt nyfiken på honom. Tredje stoet i hagen, Plannja, är 21 år och verkar tycka att han kan hålla sig på avstånd. Hon är mamma till Patrycja och flera andra föl och tycker nog att hon har gjort sitt där.
13697267_1213331652031729_1991252878858826741_n.jpg

Imorgon kommer min älskade Älvan hem efter 4 veckor på djursjukhuset och med tre ben i graven!
Fantastiskt! Har tänkt så på er varje gång jag sett tråden komma upp. Hoppades att du inte uppdaterat för att inte ta ut något i förskott men vågade inte fråga om det inte gått vägen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 010
Senast: cili
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 515
Senast: thoora
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
562
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama