Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013

Det vi har sett nu så galopp i uppförsbacke, luftig och vägvinnande. Bra skritt med övertramp. Traven har han inte visat så mycket. De har ju relativt liten och avlång hage. Så svårt att få fram någon gång. För min del räcker det om han går la dressyr:-) är inte ute efter någon gp häst.

Jag har sett en del filmer på hans pappa och som ung tyckte jag inte han hade så mycket gång, men han har ju verkligen utvecklats!

Många föl visar ingen trav i början, de håller sig till skritt och galopp, traven kanske kommer sen.

Staketkungen upptäckte vattentunnan idag, och vips var hela huvet doppat :o Han är väldigt konsekvent att gå på trästaketets "vanliga del" (måste gå att ta bort när de tömmer gödselstacken) :banghead: ser nästan ut som en brottsplats efter mitt försök med avspärringsband! Elen är bara på när jag är där... Och när den är på ska han förstås sova :D

tur för plutten han rör sig som en gud, luftig galopp, gummibollstrav och trevlig skritt. Jag stod och suckade lite i morse när mor och son bytte i varje samtidigt :love: annars skulle det bara vara jobbigt...

272C5735-1D2C-46B2-9B85-523010AC8130-5078-000002ADA0A39CEE_zpsa16a8c44.jpg

Haha fast hon kanske inte vuxit sådär 25 cm sen hon föddes. Jag nöjer mig om han stannar på ca 165 i mkh. Lagom till mina 164cm:)

Hon är så söt! Så roligt att våra fick liknande tecken!

Haha, ja lite märkligt :D Din har något litet vitt på ena fram, min har aningens mer vitt där. Jag trodde först att det var 4 vita som jag beställt :p men tyvärr så vart det "bara" 3 vita.

Vad är det för stam på henne förresten?

Hon är e Diarado - Landlord. Hennes mormor Ceydi var en riktigt duktig liten hopphäst som tävlades i svår klass av Lotta Björe. Mamman Eveline är det ju mest jag som skumpat runt på :p jag har ägt E i många år nu men detta är vårt första föl tillsammans!

kl

Idag har mamma och föl varit ute i hagen "själva" så att säga för första gången. Väldigt skönt tyckte både mamma och föl. Idag har vi härligt försommarväder och solen värmer riktigt gott nu. Igår och förrgår var vi ute lite och rastade men då höll jag i stoet. Dom går ensamma men dom andra hästarna är inom synhåll (för det mesta).

IMAG0631-1_zpsf4075b8f.jpg

IMAG0624-1_zpsc20deb5a.jpg

IMAG0628_zpsfdc2f57d.jpg

Veterinären har varit ute och konstaterat att jag har ett friskt och livskraftigt föl men ändå så är jag helt nojig och läser om alla sjukdomar och allt som kan gå fel och alla symptom som jag försöker läsa in hos fölungen...:o
Hon leker, äter och sover enligt fölboken så hon sköter sig :p

så fina de är båda två! :love:

Förstår att ungen hittills är allt du önskat dig :D
Vad ska hon heta då?

Everada? Dialinne? ;)

Everada????

Dialinne????

:eek: :eek: :eek:

:D

Har inte bestämt namn än, hon kallas Dorri det betyder "A sparkling star glittering like a gem" :p

Jag måste nyfiken få fråga - hur kommer det sig att Ceydi betäcktes med en travhingst ? vet du det ?

Jag tycker att Dialinne är lite roligt. Och ingen annan heter ju så

Ingen annan heter Fiskb-Ulla heller men det blir inte bättre för det ;)

Vad jag fått berättat för mig med reservation att det var flera år sen så minnet kanske sviker. Men, here goes. Det hade gjorts upprepade försök att få Ceydi dräktig men de hade misslyckats. Till sist så släpptes hon med en travarehingst. Var ingen som trodde att hon kunde bli dräktig. Men då tog det sig och hon fick ett föl. Sen köpte Es uppfödare Ceydi och fick henne dräktig, men sen blev det inga mer föl, Ceydi dog året efter att E var född.

Cat_and_Rat (heter hon så) kan nog storyn bättre :)

Haha, ja lite märkligt :D Din har något litet vitt på ena fram, min har aningens mer vitt där. Jag trodde först att det var 4 vita som jag beställt :p men tyvärr så vart det "bara" 3 vita.
Jaa, hon fick bara en halv kronrand fram typ, mycket underligt, men lite gulligt ;)
Jag ville med ha 4 vita, men jag är bara glad att hon fick något vitt! :love:

Hur kom du på namnet? Jag är helt kass på att hitta på namn...jag gillar Epona, väldigt fint.

Helt ärligt så har jag velat haft en häst som heter Epona i säkert 10 år. Fick namnet från TV-såelat Legend of Zelda; Ocarina of Time. Links häst heter Epona :P
Epona är dock också namnet på en keltiskt gudinna som var beskyddare av hästar och åsnor. Så det blir lite mer tyngd än bara en tv-spelskaraktär :rofl:
Behöver du namnhjälp så hag jag massor på lager :)

kl

Det var sjukt spännande för ett litet föl att någon SATT i hagen. Flärparna på ett par skor är också mycket intressanta och måste undersökas.
8yzwiq.jpg

Passade på att prova klia henne lite på manken när hon ändå kom fram. Hon blev superglad och kliade tillbaka på hela mig med stor glädje :p

Nu har jag två hästar födda den 11e maj. Idag på mamma Zarahs födelsedag föddes Franzesco. Elig skolboken och med en jätteduktig mamma.
Fuxhingst med bara lite vita strån i pannan.

Att hennes kompis två ggr av tre har fölat just den 11/5 kl 13 är så märkligt att vimknappt förstår det. Är väl nåt i vattnet?

Lite ledsen är jag att det inte blev ett sto men han är så lik sin mamma i sättet att jag är lycklig ändå. Det är en ynnest att äga två livsglada krabater.

Hahaha, en sån härlig bild, har aldrig sett en häst ligga med benen på det viset ;) Stort Grattis Ponteveccio, en sån störtskön kille!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 368
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka