Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013

Fina föl ni alla fått, jag hade ju hoppats på ett sto, men blev hingst i stället men han är söt för det ;) trotts att han är brun med vita kotor. Men hade inte förväntat mig några tecken alls förvisso då mamma är fux med lite vitt i pannan, och pappa är mörkbrun utan tecken.

Har lite problem med mammahäst när dom är ute, hon går och motar in honom i tråden :mad: jag trodde hon skulle hålla sig mellan tråden och honom? Jaja vi håller koll på dom när dom är ute men man blir ändå fundersam på varför hon gör så, och hoppas på att det snart ger med sig.

Har ett sto som gör så första dagen, hon puttar helt enkelt in sina föl så att de skall få en stöt av staketet sen slutar hon, väldigt uppenbart att hon vill lära sina föl att det gör ont att gå in i staketet iom att hon slutar så fort hon lyckats ge dem en stöt.

Tack för svar, ja det kan nog vara så. Då får vi hoppas på att det ger med sig när han får sig en redig kyss av tråden.

jag är ledsen över att det inte blev ett sto.
Med tank på mitt stos ålder så kändes det här som den enda chansen och det är tråkigt att det inte blev ett sto. Jag visste att oddsen var för en hingst och jag är strålande överlyckligt glad över att ha en frisk och kry krabat men besviken, ja.

Igår var Frans ute en liten stund i hagen.
http://www.youtube.com/watch?v=YvRQAHLICYg&list=UUici_5PTzCeI-FHPpqnvDOA&index=1

Han testade tråden en gång, den bets så sen undvek han den.

KL

3 veckor gammal och lika söt som sin mor:) Dock oren i traven/diffus hälta. Så djursjukhuset kontaktat!

cimg1126.jpg

cimg1124.jpg

Jag ville ha ett sto då jag tycker det hade blivit lättast så, men jag får fundera på om neverna klarar att betäcka om, dock ej i år. Om man skall kolla avkommorna på mitt sto så har hon fått hingst två i rad ett sto och nu två hingstar, så det borde bli sto nästa gång :p

Inte lätt att klia sig med långa ben :) Söt han är. Ja jag hoppas han undviker tråden när han får sig en smäll, men man blir lite nojjig att dom skall komma utanför. Men det är alltid någon som får stå och passa nu i början, dom är ute en stund medans stallet görs iordning.

Jag kommer inte sluta passa förräns han är betydligt äldre.
Igår var han ute en timme i hage, sen var han dödstrött. Och en sväng på stallplan senare.
Idag blir det också fler korta pass. Det är ofrtfarande rätt kallt i backen och Frans verkar ha ärvt mammas tunna hud och päls så jag riskerar ingenting.

Nej det är likadant här, ute korta pass men ofta. Min är oxå tunn i pälsen (fullblod) så det känns skönare att dom får vara ute lite men ofta. Han blev döpt igår, Maranello RT blir namnet :D Det här med namn har jag funderat på, han kommer inte att bli reggad som galopp häst, utan endast hos asvh, skall man ändå sätta xx bakom? O_o Någon som vet?

Nu har vi ofrivilligt fått lastträna lilla föl...Igår em hade hon något problem med
ena ögat, det rann klar vätska och var svullet i underkanten. Såg även ett område med svagt grå färg i nederkant. Ringde ut en veterinär som färgade och lyste konstaterade en skada på hornhinnan och blev rekommenderade att åka till djursjukhus för ytterligar undersökning och behandling. Så vid 8-snåret igår kväll lasta vi dyrgriparna och körde till Slöinge.
Underbart med en stor rymlig trailer och kameraövervakning!
Slöinge konstaterade ett sår långt, långt nere på ögat. Så nu får lillpålle och mammahäst bo på klinik några dagar tills vi ser att det läker som det ska så vi slipper köra fler vändor. Det ska tydligen gå väldigt fort att se förbättring och läka. Så skönt, både att vi var snabba att komma igång med åtgärder samt att det är en skada som är snabb att läka! Inge kul för litet föl att stå inne i en box och glo :( Sto och föl har varit ute och njutit av solsken och gröngräs
de senaste två dagarna och det syns att de båda två tycker det är härligt att vara ute.

Dom ska få komma hem på onsdag, vet inte hur jag ska klara mig utan att få krama föl i två dagar...men hon blev snabbt poppis på djursjukhuset, hon är ju så orädd för människor och vill bli klappad och kliad, haha veterinären stanna kvar lite extra i boxen bara för att gosa med fölet ^^

Nämen stackars liten!

Fick en fin bild från i lördags natt. Både Frans och Mamma var trötta efter pärsen.

249067_10151462644296631_252643764_n.jpg

Fina dom är :D Helt utslagna!

Mitt lilla föl verkade inte särskilt besvärad, visserligen kanske inte föl visar så mycket besvär? men hon fick massa attention så hon var inte alltför ledsen :) Dessutom är mammahäst en guldklimp i situationer med veterinärer/vård och är trygg med det vi gör även om det säkert gjort massa ont på henne när vi tex behandlade en stor sårskada (många år sen nu).

Fy vad jobbigt. Nu när oron över dräktighet och fölning är över, finns det miljoner andra saker som man inte vill skall hända. Men två dagar går fort och du får snart mysa med fölis och mamma igen :)

Så är mitt sto med. och superfin nu, litar fullt på oss fast hon är så rädd om sin bebis. Jag ledde de själva igår och vi har ändå rätt långt till hagen.
Men jag kan leda stoet med ett lillfinger så kunde lägga all energi på att få lilleman att styra rätt.

Ja visst finns en massa läskigt som kan hända :crazy: men det går ju inte att skydda dem mot allt och ha dem i en vadderad box resten av livet, känns inte som en option även om det är frestande :angel:

Bjuder på en bild från igår

IMG_0494_zpsbb8e58f3.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 066
Senast: Robina
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 368
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka