Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013

Hej!
I söndags förmiddag fick vi ett hingstföl! Tänkte lägga in bild så fort vi får in dem på datorn!

Ni som bor i söder och inte har lösdrift, hur mkt har ni fölet ute på dagarna? Hur känsligt är fölet för blåst eller duggregn? Det har duggregnat här lite idag och känner att jag inte har så bra koll på just hur känsliga föl är för vädret?

Min lilla dam är ute hela dagarna nu, till och med i regn. Men inte om det regnar hela dagarna. Och är marken väldigt kall och blöt får hon inte vara ute hela dagarna. Men hon är lite äldre 1 1/2 månad nu!

Tack för svar! Ja, min lille är ju ganska nykläckt så det är ju lite annorlunda. Just när jag tänkte ta in dem så kom solen fram och värmde som bara den så bedömde att han kunde vara ute. Hann inte bli speciellt vått eftersom det bara regnade lite lätt och inte alls länge.

Tills navelssträngen läkt (tar ca 8-12 dagar) ska dom inte vara ute så länge så att dom lägger sig på marken.
Inte helelr bli dyngsura av regn.

Alla får göra som de vill med sina föl och man är rädd om dem, men är vädret fin o fölet är friskt, har jag dem gärna ute en bra stund, då forskning visar att tidig belastning av deras leder och ben är viktig inför framtiden.:)

KL

Mitt lilla föl mådde inte bra igår (förstoppning) Och vet fick komma ut och behandla honom. Han återhämtar sig ännu och fixar bara att vara ute 30-60 min åt gången, sen börjar han huttra. Så de är ute ca 60 min 3 ggr/dagen. Så fort det blir varmare så ökar vi tiden.

Skulle aldrig låta fölet bli dyngsurt av regn.. Men att ha ute så korta stunder att det inte lägger sig ner känns inte aktuellt när det är fint väder.. Men tack för rådet :)

Visst är det jätteviktigt att föl får röra på sig tillräckligt när de är små. Några dagar på box gör dock varken till eller från ur den aspekten.

Jag hade aldrig släppt ut en så pass medtagen fölunge i hagen och definitivt inte tills den står och huttrar. Jag hade haft sto och föl inne tills fölet var helt återställt, möjligen hade den fått promenera ute en liten stund, men antagligen inte det heller, redan dagen efter en förstoppning.

Små föl är jättekänsliga och du ser ju själv att den är medtagen. Att låta den bli nedkyld är att utsätta den för en stress som kan medföra att den blir mottaglig för både det ena och det andra.

Rörelse är bra mot förstoppning.Tips är att leda sto med föl i stallgången om vädret är för dåligt.Min unge har varit krasslig med svullna ben, honom fck jag promenera 15-20 min i hans takt ett par gånger om dagen för att hålla svullnaden nere.

En fundering.. När man ska skicka in betäckningsrapport och man ska skriva i färg och tecken.. Det är ju inte alltid man vet vad färgen kommer att bli? Eller ska man skriva färgen fölet har när den föds?

Jag tror det bara är ett preliminärt, sedan är det ju upp till id kontrollanten att sätta den färg och tecken som hamnar i passet. Mitt sto som är dräktig nu tror jag mamma skrev som fux på fölrapporten men sedan blev hon ändå registrerad som isabell

OK tack! Ja det borde ju inte spela så stor roll.. Skrev brun, för tror fölet blir mörkbrunt med svart man och svans.. Kanske svart, men det är nog mindre troligt.. Just nu är han ganska så ljust grå iaf.

Hur snabbt behöver man fylla i betäckningsprotokollet då?

Lite Off topic men hur sjutton gör ni för att komma på fölnamn. De flesta verkar snabba med namn, har ni bestämt sen innan då? Är det tillåtet med namndiskussion i denna tråd btw?

Det brukar man göra ganska så direkt efter att fölet har kommit. Så man hinner inte direkt vänta på någon färgförändring ;)

Ang namn så har vi fått en del hjälp från vänner och familj med tips osv.. Tycker själv att det är jättesvårt. Dock har jag redan bestämt mig för att denne lille kommer att bli till salu och då räcker det att namnet passar fölet och inte mig..

Rörelse är bra mot förstoppning ja. Men här är det en fölunge som fick förstoppning ett dygn gammal efter vad jag förstår. Med andra ord tarmbeck som inte har gått ordentligt. Veterinären har varit ute och löst förstoppningen, dvs tarmbecket har nu gått. Det problemet är alltså löst, men fölet är nu medtaget och behöver därför återhämta sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka